Το έχουμε κάνει όλοι έστω μια φορά: «Χαστούκι» με πρόστιμο 350 ευρώ και τέλος το δίπλωμα οδήγησης για αυτή την παράβαση!

Πολλές φορές πιάνουμε τους εαυτούς μας ή… μας πιάνουν άλλοι να κάνουμε σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ, ωστόσο ενδεχομένως δεν έχουμε επίγνωση του τι μπορεί αυτό να σημαίνει για την τσέπη μας με ένα πρόστιμο, εκτός του κινδύνου της κακής οδηγικής συμπεριφοράς για τους άλλους, αν και υπάρχουν και τα αναπάντεχα πρόστιμα.

Η αναγκαιότητα ύπαρξης των ορίων ταχύτητας δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης. Όσο ταχύτερα κινείται ένα όχημα τόσο δυσκολότερος καθίσταται ο έλεγχός του από τον οδηγό και τόσο μεγαλύτερη είναι η απόσταση που θα διανυθεί προτού επέλθει η ακινητοποίηση του οχήματος σε περίπτωση φρεναρίσματος.

Στο πλαίσιο αυτό, το άρθρο 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ορίζει τα όρια ταχύτητας, η υπέρβαση των οποίων επιφέρει πρόστιμο και σε ορισμένες περιπτώσεις επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης.

Πρόστιμο και όριο ταχύτητας

Τα όρια και τα πρόστιμα

Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των οχημάτων σε κατοικημένες περιοχές είναι 50 χλμ./ώρα, εκτός και αν υπάρχει ειδική, τοπική σήμανση που ορίζει άλλο όριο, κάτι που ισχύει ακόμα σε πολλές περιοχές της χώρας μας και ιδιαίτερα στην ξεχασμένη επαρχία, η οποία ακόμα έχει όρια με 10 χλμ./ώρα.

Δηλαδή, όριο του να… σπρώχνεις το αυτοκίνητο και όχι να το οδηγείς.

Σε αυτοκινητόδρομο -δηλαδή οδικό άξονα που ακολουθεί υψηλά κατασκευαστικά πρότυπα και αποτελείται από τρεις ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μία Λ.Ε.Α, σε κάθε κατεύθυνση (π.χ. Ολυμπία Οδός και Εγνατία Οδός), το ανώτατο όριο αντιστοιχεί σε 130 χλμ./ώρα.

Σε οδό ταχείας κυκλοφορίας/Εθνική Οδό – δηλαδή σε οδό δύο λωρίδων κυκλοφορίας (μία σε κάθε κατεύθυνση) με ή χωρίς Λ.Ε.Α. (π.χ. Παλαιά Εθνική Οδός – Αθηνών – Θεσσαλονίκης) η μέγιστη ασφαλής ταχύτητα που επιτρέπεται είναι 120 χλμ./ώρα. Σε άλλο οδικό δίκτυο, το ανώτατο επιτρεπτό όριο δεν υπερβαίνει τα 90 χλμ./ώρα.

Η Ελλάδα εφαρμόζει από τις αυστηρότερες ποινές στην Ευρώπη (αναλογικά και με το κατα κεφαλήν εισόδημα), για παράβαση των ορίων ταχύτητας.

Στις περιπτώσεις τώρα που γίνει υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 30 χλμ/ώρα, καθώς και για κίνηση στους αυτοκινητόδρομους με ταχύτητα μεγαλύτερη των 150 χλμ/ώρα, στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας με ταχύτητα πάνω από 130 χλμ/ώρα και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο με ταχύτητα που ξεπερνά τα 120 χλμ/ώρα, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης, από αυτόν που βεβαιώνει την παράβαση, για διάστημα 60 ημερών.

Σε όσους υπερβαίνουν το όριο πάνω από 20 και έως 30 χλμ./ώρα επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ.

Όπως διευκρινίζει ο ΚΟΚ, η υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας έως 20 χλµ/ώρα (π.χ. όταν σε δρόμο με όριο 110 χλμ./ώρα έχει αναπτυχθεί ταχύτητα 130 χλμ./ώρα) επιφέρει διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως τιμωρούνται και όσοι οδηγούν με ταχύτητα κάτω του ελάχιστου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, με το πρόστιμο να ανέρχεται στα 80 ευρώ.

Πρόστιμο «δαγκάνα» στα διόδια της χώρας – 22.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος

Τα τελευταία χρόνια και ιδίως από την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ξεκίνησε να κάνει την εμφάνισή του το φαινόμενο της μη καταβολής διοδίων από μεγάλη μερίδα οδηγών. Το κίνημα «δεν πληρώνω» ήταν αυτό που ξεσήκωσε τότε τους οδηγούς και τους παρότρυνε να μην καταβάλουν χρήματα στα διόδια μία τακτική που ακολούθησαν χιλιάδες.

Η λύση ήταν απλή, καθώς κατέβαιναν από το όχημα, σήκωναν την μπάρα και περνούσαν χωρίς… πρόβλημα. Αυτό τουλάχιστον πίστεψαν, αρχικά, οι περισσότεροι. Ακόμα και σήμερα, όπως αναφέρει το newsauto.gr, πληρώνουν βαριά όσοι πίστεψαν τους τότε πολιτικούς λαϊκισμούς του «Κινήματος Δεν Πληρώνω»…

Για παράδειγμα ο Αρχαιολόγος Γιώργος Θ. ο οποίος ακόμα και σήμερα τρέχει να ξεμπλέξει την… επανάσταση των διοδίων, που επί τρία χρόνια περνούσε από σταθμούς χωρίς να πληρώνει το αντίτιμο.
Μετά από εκατοντάδες «δεν πληρώνω» λοιπόν, πιστώθηκαν στο ΑΦΜ του 427 ευρώ για κάθε μια από τις παραβάσεις, με το πρόστιμο και τις προσαυξήσεις να έχουν αυξήσει το ποσόν στα 21.787 ευρώ.

Τότε είχε μιλήσει στην εκπομπή του Γιώργου Παπαδάκη στον ΑΝΤ1, λέγοντας: «Ήταν μία πράξη κοινωνικής ανυπακοής, την οποία πίστευα ότι συνειδητά έπρεπε να κάνω και αυτό μου έδινε μία αίσθηση ελευθερίας, όταν περνούσα τα διόδια…».

Πρόστιμο από την τροχαία

Καταγράφονται τα πάντα

Αρκετοί σταμάτησαν αυτήν την τακτική και ακολούθησαν μία νέα. Η πιο διαδεδομένη έχει να κάνει με το άνοιγμα της μπάρας (π.χ. με e-pass) όπου μπορούν να περάσουν δύο οχήματα, αρκεί το ένα να βρίσκεται κολλημένο πίσω από το άλλο. Την τακτική αυτή ακολουθούν και αναβάτες μοτοσικλέτας κάτι όμως που εγκυμονεί κινδύνους καθώς υπάρχει πιθανότητα να χτυπήσουν.

Η συντριπτική πλειοψηφία πιστεύει πως ακολουθώντας αυτή την τακτική, θα γλιτώσει χρήματα και δε θα έχει κανένα πρόβλημα. Η αλήθεια όμως είναι διαφορετική καθώς η συγκεκριμένη παράβαση βεβαιώνεται με 100 ευρώ χρηματικό πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας για 20 ημέρες.

Να σημειώσουμε πως η διαδικασία ταυτοποίησης είναι εύκολη υπόθεση για τις εταιρείες που διαχειρίζονται τους δρόμους, καθώς τα περάσματα των οχημάτων καταγράφονται τόσο όταν εισέρχονται, όσο και όταν αποχωρούν από τον εκάστοτε σταθμό διοδίων.

Πηγή: Athensmagazine.gr