Ποια μάρκα κρασιού είναι Νο1 στα σούπερ μάρκετ

Η Ελλάδα είναι μια χώρα με βαθιά ριζωμένη οινική παράδοση. Οι αμπελώνες της, από τη Μακεδονία μέχρι την Κρήτη και από την Πελοπόννησο μέχρι τις Κυκλάδες, παράγουν κρασιά που έχουν αναγνωριστεί διεθνώς για την ποιότητά τους και τη μοναδικότητά τους.

Ωστόσο, παρά την αύξηση των συνολικών πωλήσεων κρασιού, οι ελληνικές επώνυμες ετικέτες δυσκολεύονται να κατακτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Ο ανταγωνισμός από τα εισαγόμενα κρασιά και τις ιδιωτικές ετικέτες είναι έντονος, με τις τελευταίες να διατηρούν σταθερά την πρωτοκαθεδρία στις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Οι αριθμοί των πωλήσεων και η πραγματική εικόνα

Τα στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν μια συνεχή άνοδο στις συνολικές πωλήσεις κρασιού στα σούπερ μάρκετ. Το 2022, οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 119 εκατ. ευρώ, το 2023 ανέβηκαν στα 124 εκατ. ευρώ, ενώ το 2024 ξεπέρασαν τα 130 εκατ. ευρώ. Παρόλα αυτά, αυτή η αύξηση δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς για τις ελληνικές επώνυμες ετικέτες. Αντιθέτως, τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η δυναμική των ιδιωτικών ετικετών και των εισαγόμενων κρασιών ενισχύεται εις βάρος των ελληνικών κρασιών με αναγνωρίσιμο brand.

Οι κυρίαρχοι του ελληνικού ραφιού

Ηγέτες της αγοράς παραμένουν τα κρασιά ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία καταλαμβάνουν το 19,9% των συνολικών πωλήσεων. Ο βασικός λόγος αυτής της προτίμησης είναι η προσιτή τιμή τους, καθώς οι καταναλωτές συχνά αναζητούν οικονομικές επιλογές.

Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα εισαγόμενα κρασιά, κυρίως από χώρες με ισχυρή παράδοση στην παραγωγή, όπως η Χιλή, η Αργεντινή και η Νότια Αφρική. Η αύξηση του μεριδίου τους είναι αξιοσημείωτη, καθώς από 2,7% το 2022 και 2,9% το 2023, το 2024 ανήλθε στο 3,1%. Οι ανταγωνιστικές τιμές αυτών των κρασιών και η αναγνωρισιμότητα ορισμένων οίκων συμβάλλουν στη συνεχή άνοδό τους.

Όσον αφορά τις ελληνικές επώνυμες ετικέτες, η μάχη της κορυφής δίνεται μεταξύ ορισμένων γνωστών οινοποιείων. Ο Ρεπάνης και η Παράγκα του Κυρ Γιάννη ηγούνται με μερίδιο 2,8%, ενώ το Κτήμα Μιχαλάκη κατάφερε να αυξήσει τη θέση του στο 2,7% από 1,9% το 2022. Ακολουθεί το Κτήμα Άλφα με 2,5% και ο ιστορικός οίκος Μπουτάρη, που παρά τις προκλήσεις, διατηρεί το δικό του 2,5%.

Οι χαμένοι της αγοράς

Ωστόσο, δεν είναι όλα τα ελληνικά οινοποιεία σε ανοδική πορεία. Υπάρχουν περιπτώσεις που το μερίδιο αγοράς μειώθηκε σημαντικά. Ο Κουρτάκης, ο οποίος βρίσκεται σε συζητήσεις με την Cavino για πιθανή εξαγορά, είδε το ποσοστό του να πέφτει στο 0,8% από 1% πέρυσι. Ακόμη πιο δραματική είναι η κατάσταση του Τσάνταλη, ο οποίος βρέθηκε σε αδιέξοδο και οδηγήθηκε σε αίτηση πτώχευσης, μηδενίζοντας την παρουσία του στο ράφι των σούπερ μάρκετ.

Το μέλλον του ελληνικού κρασιού

Είναι σαφές ότι το ελληνικό κρασί βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Ενώ η συνολική αγορά του κρασιού επεκτείνεται, η μάχη για την προτίμηση των καταναλωτών γίνεται όλο και πιο απαιτητική. Οι ελληνικές ετικέτες θα πρέπει να ανταγωνιστούν όχι μόνο σε ποιότητα αλλά και σε τιμή, ενώ παράλληλα να ενισχύσουν το branding τους ώστε να κερδίσουν μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα.

Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι τα σούπερ μάρκετ δεν είναι το μοναδικό κανάλι διανομής. Το HoReCa (ξενοδοχεία, εστιατόρια, catering) αποτελεί έναν σημαντικό τομέα για την πώληση κρασιού, καθώς προσφέρει την ευκαιρία στους καταναλωτές να δοκιμάσουν νέες ετικέτες σε ένα πιο κατάλληλο περιβάλλον. Εκεί, οι ελληνικές επώνυμες ετικέτες έχουν τη δυνατότητα να αναδείξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και να ανταγωνιστούν σε ποιότητα αντί μόνο σε τιμή.

Συμπερασματικά, η πρόκληση για το ελληνικό κρασί είναι υπαρκτή αλλά όχι ανυπέρβλητη. Με τη σωστή στρατηγική, τα ελληνικά οινοποιεία μπορούν να αξιοποιήσουν την πλούσια παράδοσή τους και να διεκδικήσουν τη θέση που τους αξίζει, τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά.

Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ