Οι παλιότερες γενιές γνώρισαν τον αστυνόμο Γιώργη Μπέκα μέσα από τα αστυνομικά μυθιστορήματα του Γιάννη Μαρή, όπου η φαντασία έπαιζε κυρίαρχο ρόλο, με αποτέλεσμα ο καθένας να δημιουργεί τον χαρακτήρα με την εμφάνιση που ο αναγνώστης έχει στο μυαλό του. Βέβαια, ο ίδιος ο συγγραφέας είχε φροντίσει να ξεδιαλύνει τα πράγματα και να περιγράψει λεπτομερώς το δημιούργημά του. Σύμφωνα, λοιπόν, με τον ίδιο πρόκειται για έναν άνθρωπο «Κοντό, χοντρό, λίγο κόκκινο, με άκομψο μουστάκι, μοιάζει με συνοικιακό έμπορο που τον απασχολούν τα προβλήματα της εφορίας… Είναι ντόμπρος, τίμιος, αυθόρμητος και λιγάκι πρωτόγονος… Επίσης λατρεύει τον κινηματογράφο μα δεν διαβάζει ποίηση, αν και το Βάρναλη… τον έχει ακουστά»!
Όλα τα παραπάνω στοιχεία έπρεπε να συγκεντρωθούν στο πρόσωπο ενός Έλληνα ηθοποιού όταν πίσω στο 1987 η ΕΡΤ 2 άρχισε να προβάλει το σίριαλ «Ο θάνατος του Τιμόθεου Κώνστα», που έμελε να γίνει μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της δημόσιας τηλεόρασης. Οι λόγοι της επιτυχίας της ήταν πολλοί, με το κάστινγκ να θεωρείται ένας από τους πλέον σημαντικούς. Πρωταγωνιστούσαν ονόματα όπως οι Βύρων Πάλλης (στο ρόλο του Τιμόθεου Κώνστα), Τάκης Χρυσικάκος, Γρηγόρης Βαλτινός, Νίκος Γαλανός, Ρίκα Διαλυνά, Βιβέτα Τσιούνη, Τρύφων Καρατζάς, Χρήστος Ζορμπάς, Ντίνος Καρύδης, Γιάννης Ευαγγελίδης, Ελένη Κρίτα, Μιμή Ντενίση και ο Σταύρος Ξενίδης στο ρόλο του Μπέκα.
Για τον «μπαρουτοκαπνισμένο» Έλληνα ηθοποιό με την ήδη τεράστια πορεία σε θέατρο και κινηματογράφο εκείνη η ερμηνεία ήταν που άφησε τον κόσμο με το στόμα ανοιχτό και δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε πως στην πραγματικότητα έκλεψε την παράσταση με την παρουσία του, επισκιάζοντας ακόμη και τους συναδέλφους του με πολύ μεγαλύτερους ρόλους σε διάρκεια.
Ο Σταύρος Ξενίδης ενσάρκωσε με τόσο μεγάλη επιτυχία τον αστυνόμο Μπέκα που ακόμη και ο ίδιος ο Μαρής θα ήταν υπερήφανος για εκείνον. Άλλωστε εκείνη ήταν η πρώτη φορά που ο ήρωας του συγγραφέα θα έβγαινε από τις σελίδες των βιβλίων του και θα μεταπηδούσε στην μικρή οθόνη κι επομένως η αγωνία ήταν μεγάλη. Όμως ο Έλληνας ηθοποιός υλοποίησε στο ακέραιο τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες και έδειξε ότι η επιλογή του ήταν άκρως κομβική και για την τρομερή επιτυχία που είχε η σειρά, παρά την… στραβή εκκίνησή της.
Την συγγραφή του σεναρίου είχε αναλάβει ο Τζίμης Κορίνης και την σκηνοθεσία ο Ερρίκος Ανδρέου και στην αρχή η συνεργασία τους πήγαινε πολύ καλά. Τα γυρίσματα άρχισαν τον Ιανουάριο του 1986 και μέσα στην άνοιξη ολοκληρώθηκαν τα (αρχικά) 13 επεισόδια που στην πορεία έγιναν 16 και στο τέλος 22, λόγω της πρωτοφανούς επιτυχίας της. Μάλιστα ανακοινώθηκε επίσημα ότι θα γινόταν πρεμιέρα στις 25 Μαΐου, όμως σαν κεραυνός εν αιθρία έπεσε λίγες ημέρες νωρίτερα η είδηση ότι Κορίνης και Ανδρέου οδηγήθηκαν στα δικαστήρια, με τον πρώτο να κατηγορεί τον δεύτερο για παρέμβαση στο έργο του. Η υπόθεση εκδικάστηκε τελικά τον Ιούνιο του 1986, με συνέπεια να πάει πολύ πίσω η προβολή, ενώ στο μεταξύ ο Βασίλης Μανουσάκης ήταν εκείνος που κλήθηκε να διασκευάσει το σενάριο.
Έτσι φτάσαμε η σειρά να φτάσει στην οθόνη τον Απρίλιο του 1987, όταν και άρχισε να προβάλλεται μέσα στο καλοκαίρι και μάλιστα τις Κυριακές, σε ζώνη δηλαδή που δεν έχουμε συνηθίσει να έχει επιτυχίες. Αποτέλεσε όμως την απόλυτη έκπληξη αφού «σάρωσε» στην τηλεθέαση και ήταν μονίμως στην πρώτη θέση, με εξαίρεση ένα και μοναδικό επεισόδιο. Ήταν συγκεκριμένα το 9ο, το οποίο θεωρείται και ένα από τα καλύτερα και πλέον ανατρεπτικά. Το ημερολόγιο έγραφε 14 Ιουνίου 1987 και την ίδια ώρα που παιζόταν, στην ΕΡΤ η Εθνική ομάδα μπάσκετ αγωνιζόταν κόντρα στην Σοβιετική Ένωση, στον αλησμόνητο τελικό του Ευρωμπάσκετ!
Πιθανότατα ούτε οι ίδιοι οι συντελεστές της σειράς να μην είδαν το 9ο επεισόδιο, το οποίο όμως, όπως και όλα τα υπόλοιπα μπορεί κανείς να βρει εύκολα στο διαδίκτυο να απολαύσει –μεταξύ άλλων- και την ερμηνεία του Σταύρου Ξενίδη ως αστυνόμου Μπεκα, που ήταν τόσο σπουδαία ώστε ο κορυφαίος ηθοποιός να κληθεί να τον ενσαρκώσει ξανά τρία χρόνια αργότερα στο σίριαλ του Mega «Tο μυστικό του Άρη Μπονσαλέντη» και το 1992 και πάλι στη σειρά του Ερρίκου Ανδρέου, «Μια γυναίκα από το παρελθόν».
Πηγή: menshouse.gr