Ακρίβεια: Καύσιμα και τρόφιμα «γονάτισαν» τους Έλληνες – Μία είναι η λύση

A shopping cart is seen full of goods in a super market in Athens, Greece, March 13, 2020. REUTERS/Constantina Peppa

Ακρίβεια: Η μείωση του ΕΝΦΙΑ, μπορεί να έγινε αποδεκτή με ικανοποίηση από ένα μεγάλο μέρος των φορολογουμένων, ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα για την κοινωνία αυτή την στιγμή παραμένει η ακρίβεια, με τα καύσιμα και τα τρόφιμα να «τρώνε» το μεγλύτερο μέρος από το μηνιάτικο.

Και μπορεί ο ΕΝΦΙΑ να μειώνεται ξανά, αλλά τα μαντάτα που έφερε χθες (02.02.2022) η ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν αύξηση του πληθωρισμού στην Ελλάδα στο 5,5% τον Ιανουάριο από 4,4% που ήταν τον Δεκέμβριο και αυτό σημαίνει ακρίβεια.

Οι εκτιμήσεις είναι ότι τουλάχιστον για πρώτο 3μηνο του 2022 η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί και ο πληθωρισμός θα κινείται σε επίπεδα άνω του 5%.

Βέβαια η σύγκριση γίνεται με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους και ως εκ τούτου για ένα διάστημα, ακόμη και αν οι τιμές παραμείνουν σταθερές, ο πληθωρισμός θα είναι υψηλός.

Ένα μικρό δείγμα αισιοδοξίας προκύπτει από το ότι σύμφωνα με τις ανακοινώσεις Eurostat ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν οριακά μειωμένος κατά 0,2%.

Μέσα σε αυτή την ομολογουμένως δύσκολη κατάσταση, στην κυβέρνηση αναζητούν λύσεις, οι οποίες μόνο εύκολες δεν φαντάζουν.

Όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αναφερόμενος στο ενδεχόμενο λήψης και άλλων μέτρων απέναντι στην ενεργειακή κρίση, τόνισε πως «δεν μπορούμε να κάνουμε άλλη παρέμβαση στο ρεύμα, όπου είχαμε το χαμηλότερο φόρο. Δεν καλύπτουμε όλη την αύξηση, αλλά ένα ποσοστό, κάνουμε ό,τι μπορούμε».

Αναφερόμενος στο αν θα υπάρξουν άλλα μέτρα στήριξης, αναφέρθηκε στη μείωση των φόρων των επιχειρήσεων το 2022, υπογραμμίζοντας την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και τις μειωμένες εισφορές, που ήδη εφαρμόζονται.

«Όποτε βρίσκουμε δημοσιονομικό χώρο, θα κάνουμε μειώσεις», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες στην κυβέρνηση κάνουν διάφορα σενάρια, για την περίπτωση που πληθωριστικές πιέσεις επιμείνουν προκαλώντας ασφυξία στα νοικοκυριά.

Ένα από αυτά που έχει πέσει στο τραπέζι είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα. Ένα μέτρο που ναι μεν θα «πονέσει» δημοσιονομικά, αλλά θα ελαφρύνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και μάλιστα άμεσα.

Αντίθετα το άλλο σενάριο που έχει πέσει στο τραπέζι για μείωση του ΦΠΑ σε κάποια είδη διατροφής και δημοσιονομικά έχει μεγάλο κόστος, αλλά παράλληλα είναι αμφίβολο εάν θα περάσει τελικά στην κατανάλωση και θα ανακουφίσει το καλάθι της νοικοκυράς.

Ακρίβεια: Άλμα του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη

Νέο άλμα του πληθωρισμού περιμένει η Eurostat για τον Ιανουάριο, με τις τιμές να συνεχίζουν το ράλι τους από το προηγούμενο έτος σημειώνοντας και νέα ρεκόρ στο ξεκίνημα του 2022. Εν τω μεταξύ, στην Ελλάδα ο τιμάριθμος τον πρώτο μήνα του ’22 φέρεται να έκλεισε στο 5.5%.

Ειδικότερα, ο ετήσιος πληθωρισμός της Ευρωζώνης αναμένεται να φτάσει το 5,1% τον Ιανουάριο του 2022 από 5,0% τον Δεκέμβριο και 4,9% τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την αρχική εκτίμηση της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας. Σημειώνεται ότι τον Ιανουάριο του 2021 ο πληθωρισμός ήταν μόλις 0,9%.

Για την Ελλάδα η Eurostat περιμένει νέα ενίσχυση του πληθωρισμού στο 5,5% τον Ιανουάριο από 4,4% τον Δεκέμβριο και 4% τον Νοέμβριο. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο του 2021 ο δείκτης ήταν στο -2,4%.

Εξετάζοντας τα βασικά στοιχεία του πληθωρισμού, η ενέργεια αναμένεται να έχει τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Ιανουάριο (28,6% σε σύγκριση με 25,9% τον Δεκέμβριο). Ακολουθούν τα τρόφιμα, αλκοόλ και καπνός (3,6% σε σύγκριση με 3,2% τον Δεκέμβριο), υπηρεσίες (2,4%, σταθερός σε σχέση με τον Δεκέμβριο) και τα βιομηχανικά αγαθά εκτός ενέργειας (2,3% σε σύγκριση με 2,9% τον Δεκέμβριο).

Ακρίβεια: Σάλος στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Το κύμα ακρίβειας συνεχίζεται αμείωτο ρυθμό με τους καταναλωτές να βρίσκονται αντιμέτωποι με αλλεπάλληλες ανατιμήσεις.

Μάλιστα, ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα να βάλουν «φωτιά» στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Η ενεργειακή κρίση οδηγεί σε νέο κύμα αυξήσεων.

Αύξηση ρεκόρ που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φτάσουν έως και το 20%, καθιστούν ασήκωτο το καλάθι της νοικοκυράς.

Οι προμηθευτές έχουν ανακοινώσει, εδώ και καιρό τις νέες αυξημένες τιμές στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΑΝΤ1 και παρά τις προσπάθειες για συγκράτηση των τιμών, αυτές είναι αναπόφευκτες σε αλεύρι, ζυμαρικά, δημητριακά, όσπρια, λάδι, αρτοσκευάσματα, κατεψυγμένα, χαρτικά, είδη προσωπικής φροντίδας.

Οι αυξήσεις θα είναι από 5% έως 20% με τη μεσοσταθμική αύξηση να είναι 8%.

Όσον αφορά τα ζυμαρικά, για αυξήσεις 38% στις χονδρικές τιμές τους προειδοποίησε ο CEO της Divella, της δεύτερης μεγαλύτερης βιομηχανίας ζυμαρικών της Ιταλίας λόγω του αυξανόμενου κόστους των πρώτων υλών και της ενέργειας.

Στην Ελλάδα, οι ανατιμήσεις στα ζυμαρικά φθάνουν το 9% σε 12μηνη βάση όσον αφορά τις τιμές καταναλωτή με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ανέβουν ακόμη υψηλότερα λόγω της διατήρησης του ακριβού ενεργειακού κόστους.

Δεδομένου ότι οι τιμές διεθνώς αυξάνονται, κυρίως λόγω των προβλημάτων, που δημιούργησε η πανδημία στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και της αυξημένης ζήτησης, οι αυξήσεις στο καλάθι του καταναλωτή φαίνονται ότι δεν θα είναι τόσο παροδικές όσο αναμενόταν. Για τον λόγο αυτό, απαιτείται κοινή προσέγγιση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ακρίβεια: Οργή των καταναλωτών – «Δεν μπορούμε άλλο!»

Στο 5,1% εκτοξεύτηκε ο πληθωρισμός εξαιτίας της κατακόρυφης αύξηση των τιμών σε φυσικό αέριο, ηλεκτρικό και αέριο.

Συγκεκριμένα από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Δεκεμβρίου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020 προέκυψε αύξηση 5,1% έναντι μείωσης 2,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019.

Η αλματώδης αύξηση του πληθωρισμού είναι αποτέλεσμα της ραγδαίας αύξησης κατά 135,7% του φυσικού αερίου σε σχέση με πέρυσι, κατά 45% του ηλεκτρισμού, κατά 34,1% του πετρελαίου θέρμανσης, κατά 21,7 στα καύσιμα. Σημαντικές είναι οι αυξήσεις και στα είδη διατροφής με το αρνί να έχει αυξηθεί κατά 19,7%, το λάδι 17% και οι πατάτες 14,2% Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,7% έναντι αύξησης 0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,7% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

10,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.

0,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ χειμερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

0,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

0,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα οινοπνευματώδη ποτά.

0,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 5,1% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.

3,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

18,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. 2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.

2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμόυπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα

0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Ακρίβεια: Τα προϊόντα με την μεγαλύτερη αύξηση

Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται να αυξάνονται καθημερινά οι τιμές σε εκατοντάδες προϊόντα ευρείας κατανάλωσης όπως είναι τα τρόφιμα.

Η ενεργειακή κρίση πυροδοτεί ακόμα ένα «κύμα» ακρίβειας, προκαλώντας την δυσαρέσκεια των καταναλωτών, πολλοί εκ των οποίων, έχουν περιορίσει τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που αγοράζουν φθηνότερα προϊόντα χαμηλότερης διατροφικής αξίας.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα το real.gr, σύμφωνα με τα οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένα νέο «κύμα» ανατιμήσεων σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, με τη λίστα της ακρίβειας να περιλαμβάνει αυξήσεις σε αγαθά.

Αναλυτικά:

  • Κρουασάν (7% – 10%)
  • Ζάχαρη άχνη (17%)
  • Ηλιέλαιο (3%)
  • Ελαιόλαδα (11%)
  • Μαρμελάδα (8%)
  • Χαρτικά (3%)
  • Υγρά καθαρισμού (6%)
  • Ξηροί καρποί (15% έως 40%)
  • Κονσέρβες τόνου (10%)
  • Απορρυπαντικό (19%)
  • Δημητριακά (12%)
  • Ελληνικός καφές (4,5%)
  • Μπισκότα – φρυγανιές (3,5%)
  • Αλεύρι (5% – 10%)
  • Ρύζι (10%)
  • Φακές (17%)
  • Ζυμαρικά (9%)
  • Ζάχαρη (6%)
  • Τυροκομικά (12%)
  • Κατεψυγμένα ψάρια (13%)
  • Κατεψυγμένα λαχανικά (25%)
  • Μαργαρίνες (4%)
  • Κατεψυγμένες πατάτες (3,5%)
  • Κατεψυγμένες ζύμες (4%)
  • Αναψυκτικά (4%)

Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μεμονωμένες ανατιμήσεις και δεν αφορούν το σύνολο των εταιρειών που παράγουν και εμπορεύονται τα συγκεκριμένα προϊόντα. Ανατιμήσεις που θα περνούν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων.

Πηγή: xristika.gr