Το 2025, οι επιχειρηματίες του οργανωμένου λιανεμπορίου βρίσκονται αντιμέτωποι με δύο βασικές προκλήσεις: την ένταση του ανταγωνισμού και την υποτονική κατανάλωση. Το κόστος ζωής συνεχίζει να αυξάνεται δυσανάλογα σε σχέση με τα εισοδήματα, δημιουργώντας ένα δύσκολο περιβάλλον για επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Εξαγορές και συγχωνεύσεις: Μονόδρομος για την επιβίωση
Σε αυτό το σκηνικό, οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις αναδεικνύονται ως η κυρίαρχη στρατηγική. Οι μεγαλύτεροι παίκτες του κλάδου αναζητούν ευκαιρίες να ενισχύσουν το μέγεθός τους και να αυξήσουν τη διαπραγματευτική τους ισχύ. Παράλληλα, οι μικρότερες αλυσίδες βρίσκονται υπό πίεση λόγω του υψηλού κόστους λειτουργίας και της αδυναμίας να ανταγωνιστούν στις τιμές.
Η συγκέντρωση της αγοράς θεωρείται αναγκαία για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Παντελιάδη, πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), η ενίσχυση των μεγάλων αλυσίδων μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αποδοτικότητας και βελτίωση των περιθωρίων κέρδους. Προς το παρόν, το 58% της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων ελέγχεται από τις μεγαλύτερες αλυσίδες, ποσοστό που παραμένει χαμηλό σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ε.Ε.
Πίεση στις μικρότερες αλυσίδες
Οι μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν αυξανόμενη πίεση, καθώς δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν στις τιμές και να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες. Οι μεγάλες αλυσίδες αξιοποιούν την κατάσταση αυτή για να ενισχύσουν τη θέση τους μέσω στρατηγικών εξαγορών και συγχωνεύσεων.
Στρατηγικές κινήσεις των μεγάλων παικτών
Οι μεγαλύτερες αλυσίδες συνεχίζουν να αναπτύσσονται δυναμικά. Ο όμιλος Σκλαβενίτης, για παράδειγμα, προχώρησε σε σημαντικές εξαγορές τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο. Στην Κύπρο, απέκτησε τις Υπεραγορές Παπαντωνίου, ενώ στην Ελλάδα ενίσχυσε το δίκτυό του με εξαγορές μικρότερων αλυσίδων, όπως οι Φλεβάρης, AS Αγορά, και SEP Markets Παπαδόπουλος.
Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε στην εξαγορά των καταστημάτων Τερζής, ενώ η Μασούτης συνεχίζει να μελετά νέες επενδυτικές κινήσεις, έχοντας ήδη στο ενεργητικό της τη συμφωνία με τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ. Παράλληλα, η Κρητικός διευρύνει τη δραστηριότητά της μέσω σημαντικών εξαγορών, όπως της CRM Αριάδνη και της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε.
Νέες επενδύσεις και αναπτυξιακές ευκαιρίες
Η Retail & More, με την υποστήριξη του βασικού μετόχου της, αναπτύσσει το σήμα Carrefour με γρήγορους ρυθμούς, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Παράλληλα, μικρότεροι παίκτες, όπως η Market In και η ΟΚ Anytime Markets, συνεχίζουν να επενδύουν σε νέες αγορές και καταστήματα, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που προκύπτουν
Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ