Η κινεζική εταιρεία Shein εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά στην παγκόσμια αγορά μόδας, προκαλώντας ανατροπές. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, οι πωλήσεις της ενδέχεται να έχουν ξεπεράσει εκείνες του ισπανικού κολοσσού Inditex, στον οποίο ανήκει και το γνωστό brand Zara. Παρόλα αυτά, η Shein παραμένει ένα μυστήριο, με λίγες διαθέσιμες πληροφορίες. Η αξία της εταιρείας υπολογίζεται στα 64 δισεκατομμύρια δολάρια, διαθέτει τα προϊόντα της σε 150 χώρες και απασχολεί περίπου 16.000 άτομα – μόλις το 10% του προσωπικού της Inditex.
Η Shein, γνωστή για τη διακριτικότητά της, δίνει ελάχιστες πληροφορίες για τις λειτουργίες της, παρά την κριτική που δέχεται για τις εργασιακές συνθήκες στα εργοστάσιά της, την παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων και την αμφιλεγόμενη προέλευση των υλικών που χρησιμοποιεί.
Σε μια σπάνια συνέντευξη, ο Peter Pernot-Day, υπεύθυνος στρατηγικής και επιχειρηματικών υποθέσεων της εταιρείας για Βόρεια Αμερική και Ευρώπη, μίλησε για τον τρόπο με τον οποίο η Shein επιτυγχάνει κέρδη, πουλώντας βραδινά φορέματα με μόλις 15 ευρώ.
Στην εφημερίδα El Pais, ο Pernot-Day εξήγησε το μοντέλο παραγωγής της Shein: κάθε σχέδιο κατασκευάζεται αρχικά σε 100-200 κομμάτια και ανεβαίνει στο σάιτ της εταιρείας, ώστε να αξιολογηθεί η ζήτηση. Αν υπάρξει μεγάλο ενδιαφέρον, τότε το σχέδιο μπαίνει σε μαζική παραγωγή.
Με αυτόν τον τρόπο, η Shein επιλύει ένα από τα βασικά προβλήματα του λιανεμπορίου: την υπερπαραγωγή και την ανάγκη για προϊόντα που ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Το μοντέλο της μειώνει δραστικά το κόστος παραγωγής, αφού αποφεύγει τη δημιουργία αδιάθετου αποθέματος. Σύμφωνα με τον Pernot-Day, το ποσοστό αδιάθετου αποθέματος της Shein είναι πολύ χαμηλότερο από το 20-30% που παρατηρείται γενικά στη βιομηχανία, αν και δεν έδωσε συγκεκριμένα στοιχεία.
Παράλληλα, ο Pernot-Day απέφυγε να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις που αναφέρουν ότι οι πωλήσεις της Shein φτάνουν τα 45 δισ. δολάρια και τα κέρδη της τα 2 δισ. δολάρια, υπογραμμίζοντας πως, ως μη εισηγμένη εταιρεία, η Shein δεν δημοσιοποιεί τα οικονομικά της αποτελέσματα.
Όσο για τον ιδρυτή της Shein, Sky Xu, για τον οποίο ελάχιστα είναι γνωστά, το στέλεχος αρκείται να πει ότι είναι ένας από τους τέσσερις ιδρυτές και ο σημερινός CEO. «Ασχολείται έντονα με τις καθημερινές δραστηριότητες, το όραμα και την στρατηγική κατεύθυνση της εταιρείας. Είναι ένας οραματιστής με τη δική του συνεισφορά στο λιανεμπόριο, ειδικά με την ιδέα ενός on-demand μοντέλου», λέει.
Αυτό το on-demand μοντέλο στηρίζεται σε 5.800 προμηθευτές, που είναι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αποκαλύπτει.
Κατόπιν τούτων, η Shein μπορεί να είναι κερδοφόρα ακόμα και όταν πουλά φορέματα για 15 ευρώ. «Έχουμε δείξει ότι υπάρχουν πολλά αναποτελεσματικά σημεία στο παραδοσιακό μοντέλου του λιανεμπορίου, τα οποία μπορούν να επιλυθούν με την τεχνολογία. Μια από τις μεγάλες παρεξηγήσεις για την δική μας επιχείρηση είναι ότι πουλάμε φθηνά λόγω του όγκου. Όχι. Πετυχαίνουμε οικονομίες κλίμακας μέσω της αποδοτικότητας του κόστους, όπως αποφεύγοντας το πλεονάζον στοκ ή πουλώντας αποκλειστικά online. Τα φυσικά καταστήματα έχουν πολλά πλεονεκτήματα, αλλά μπορεί να είναι και πολύ ακριβά», λέει ο Pernot-Day στην El Pais.