Άσχημα νέα με το επιδομα ανεργιας – Σε ποιους μπαίνει «κόφτης»

επιδομα ανεργιας: Ερχεται ο λεγόμενος… κόφτης στο επίδομα ανεργίας. Στόχος να περιοριστεί το φαινόμενο των ανέργων με υψηλά «μαύρα» εισοδήματα…

Πιο αυστηρά κριτήρια για την παραμονή στις λίστες εγγεγραμμένων ανέργων του ΟΑΕΔ και ριζική αλλαγή στα προγράμματα κατάρτισης προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας για την αναδιάρθρωση του ΟΑΕΔ.

Πιο συγκεκριμένα, θεσπίζονται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με βάση τα οποία θα εξετάζεται η παραμονή του ανέργου στις λίστες του ΟΑΕΔ ή η διαγραφή του από τις εν λόγω λίστες για το επίδομα ανεργίας.

Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι να περιοριστεί το φαινόμενο των «ανέργων με υψηλά περιουσιακά στοιχεία» με υψηλά εισοδήματα που επωφελούνται από τα προνόμια των εγγεγραμμένων στη λίστα (απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, η παροχή ρεύματος σε χαμηλές τιμές, οι δωρεάν μετακινήσεις με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς), τα οποία ισχύουν για τους ανέργους με πραγματικό πρόβλημα επιβίωσης.

Τα στοιχεία για την ανεργία που συλλέγει η ΕΛΣΤΑΤ παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις σε σύγκριση με τις λίστες των εγγεγραμμένων ως μακροχρόνια ανέργων στον ΟΑΕΔ δημιουργεί βάσιμες υποψίες ότι αρκετοί από τους τελευταίους εργάζονται στην μαύρη οικονομία χωρίς να το δηλώνουν με στόχο να επωφελούνται από τις παροχές που συνδέονται με τη συγκεκριμένη ιδιότητα.

Όπως έδειξαν οι πρόσφατοι έλεγχοι, στη λίστα του ΟΑΕΔ βρίσκονται περίπου 5.000 άτομα με εισόδημα άνω των 30.000 ευρώ ετησίως η άτομα που απασχολούνται στη μαύρη οικονομία, ζημιώνοντας το κράτος.

Οι συγκεκριμένοι βρίσκονται στη λίστα πάνω από 5 χρόνια και έχουν λάβει μάλιστα και την έκτακτη ενίσχυση για τους μακροχρόνια άνεργους που χορηγήθηκε το 2019 και το 2020.

Παράλληλα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, θα πρέπει ο άνεργος να αποδεικνύει ότι ψάχνει για δουλειά.

Αν αρνηθεί έως και τρεις φορές να ενταχθεί σε πρόγραμμα κατάρτισης ή θέση εργασίας, θα διαγράφεται από τη λίστα.

Eπίσης θα προβλέπονται κίνητρα για τους ανέργους, προκειμένου να βρουν δουλειά, ενόσω λαμβάνουν το επίδομα ανεργίας από τον ΟΑΕΔ και υποχρεωτική παρακολούθηση προγραμμάτων κατάρτισης επαγγελματικής κατάρτισης.

επιδομα ανεργιας: Δήλωναν άνεργοι 5.000 άνθρωποι με εισοδήματα πάνω από 30.000

Σύμφωνα με έλεγχο των υπηρεσιών του Οργανισμού, στη λίστα των εγγεγραμμένων ανέργων του υπάρχουν άνεργοι με πολύ υψηλά εισοδήματα. Πιο συγκεκριμένα, περίπου 5.000 άτομα εμφανίζονται με εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ τον χρόνο που δήλωναν άνεργοι και λάμβαναν την έκτακτη οικονομική ενίσχυση για τους μακροχρόνια ανέργους που χορηγήθηκε το 2019 και το 2020.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας στο μητρώο του ΟΑΕΔ, έλαβαν την έκτακτη οικονομική ενίσχυση 3.256 άτομα με εισόδημα 30.000-40.000 ευρώ το 2019, καθώς και 2.692 άτομα το 2020, 1.158 με εισόδημα 40.000-50.000 ευρώ το 2019 και 1.036 άτομα τον επόμενο χρόνο, αλλά και 1.163 άτομα με εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ και 1.059 άτομα με το ίδιο εισόδημα το 2020.

Εισοδηματικά κριτήρια, επιδότηση ακόμα και με εργασία

Νέα εργαλεία για την υποστήριξη των ανέργων και την ενίσχυση της απασχόλησης

1. Κατάρτιση ψηφιακού ατομικού σχεδίου δράσης από τον αναζητούντα εργασία σε συνεργασία με τον εργασιακό σύμβουλο της ΔΥΠΑ. Θα περιλαμβάνει τις γνώσεις, ικανότητες, δεξιότητες, την προηγούμενη απασχόλησή του, καθώς και τις ανάγκες κατάρτισης του αναζητούντος εργασία ή άλλες ενέργειες που θα διευκολύνουν την εύρεση εργασίας με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους.

2. Θέσπιση ψηφιακής κάρτας ΔΥΠΑ, η οποία μπορεί να είναι εφαρμογή για κινητή συσκευή και θα βεβαιώνει την εγγραφή του αναζητούντος εργασία στο ψηφιακό μητρώο της ΔΥΠΑ. Η κάρτα θα διευκολύνει τον αναζητούντα εργασία στις συναλλαγές του, βεβαιώνοντας αυτόματα την ιδιότητά του και τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή.

3. Κατάρτιση του ψηφιακού μητρώου της ΔΥΠΑ, που θα περιλαμβάνει τους αναζητούντες εργασία και τα στοιχεία τους, τυχόν προτάσεις για απασχόληση, την ύπαρξη ή μη ατομικού σχεδίου δράσης, κ.ά. Η εγγραφή και παραμονή στο μητρώο θα αποτελεί προϋπόθεση, προκειμένου ο αναζητών εργασία να είναι δικαιούχος των επιδομάτων, βοηθημάτων και παροχών, που προβλέπονται κατά περίπτωση.

4. Ενεργοποίηση των εργασιακών συμβούλων για την υποβοήθηση των αναζητούντων εργασία.

Η κατάρτιση των ψηφιακών ατομικών σχεδίων δράσης θα ξεκινήσει από τους μακροχρόνια ανέργους πάνω από 5 χρόνια.

5. Εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων για την παραμονή, μετά το πρώτο 12μηνο, στο ψηφιακό μητρώο ανέργων και, κατά συνέπεια, τη διατήρηση των βοηθημάτων, παροχών, κλπ. Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης. Τα κριτήρια, που εισάγονται, είναι αυτά που προβλέπονται για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης (διευκρινίζεται ότι θα εφαρμόζονται μόνο τα εισοδηματικά και όχι τα περιουσιακά κριτήρια που προβλέπονται για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης).

Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.

Επίσης, τα εισοδηματικά κριτήρια, που εισάγονται, δεν επηρεάζουν τη χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης, για τα οποία θα συνεχιστεί το μέχρι σήμερα καθεστώς που τα διέπει.

Ορίζεται ρητά ότι οι πόροι που εξοικονομούνται από την εφαρμογή των κριτηρίων αυτών θα κατευθύνονται υποχρεωτικά σε άλλες δράσεις προστασίας των αναζητούντων εργασία.

επιδομα ανεργιας: Τα κριτήρια για τους μακροχρόνια ανέργους του ΟΑΕΔ

Τα κριτήρια που πρόκειται να επιβληθούν στους ανέργους προκειμένου να παραμένουν στις λίστες του οργανισμού αφού λήξει το διάστημα της επιδότησής τους, είναι τα εξής:

  • εισοδηματικοί και περιουσιακοί «κόφτες»
  • ενεργή αναζήτηση εργασίας ως δεσμευτική υποχρέωση. Σε περίπτωση άρνησης ένταξης σε πρόγραμμα απασχόλησης έως και τρεις φορές, ο άνεργος θα βγαίνει εκτός λίστας και θα μένει χωρίς παροχές

επιδομα ανεργιας: Πότε θα διαγράφονται από το μητρώο

6. Ενεργοποίηση της διαγραφής από το μητρώο ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας, μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας (ως κατάλληλη ορίζεται η θέση που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία). Επίσης, διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης.

Ομοίως, η διακοπή του επιδόματος και η διαγραφή από το μητρώο δεν σημαίνουν διακοπή του ΚΟΤ και των ρυθμίσεων για ΕΝΦΙΑ και επίδομα θέρμανσης, τα οποία εξακολουθούν να χορηγούνται με τις προϋποθέσεις που προβλέπει η αντίστοιχη νομοθεσία.

Οι ρυθμίσεις βασίζονται σε νομοθεσία του 1985 (Νόμος 1545/1985: “‘Ανεργος θεωρείται εκείνος που, μετά τη λύση ή τη λήξη της εργασιακής σχέσης, αναζητεί εργασία, αποδέχεται να απασχοληθεί σε εργασία που του προσφέρεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ στον ευρύτερο επαγγελματικό του κλάδο ή δέχεται να παρακολουθήσει προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή μετεκπαίδευσης και γενικά επωφελείται από κάθε περίπτωση δυνατότητας για απασχόληση”).

Επιπλέον, απόφαση του ΔΣ του ΟΑΕΔ του Μαρτίου 2018 (Αποσαφήνιση των υποχρεώσεων των εγγεγραμμένων ανέργων στα Μητρώα του ΟΑΕΔ σε αμοιβαιότητα προς τις υποχρεώσεις του ΟΑΕΔ έναντι αυτών, ΦΕΚ Β’ 1236 4/4/2018) ορίζει ως υποχρεώσεις των ανέργων να αναζητούν ενεργά εργασία, να συναινούν σε κατάλληλες θέσεις εργασίας, να συνεργάζονται με τον εργασιακό σύμβουλο και να συμμετέχουν σε προγράμματα κατάρτισης.

Ανάλογες ρυθμίσεις, (σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) συχνά με πιο αυστηρές προϋποθέσεις ισχύουν στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπως, μεταξύ άλλων, στην Αυστρία, το Βέλγιο, τη Δανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία.

7. Παροχή κινήτρων-μπόνους στους μακροχρόνια ανέργους για ενεργή αναζήτηση εργασίας: προβλέπεται η καταβολή 300 ευρώ σε όσους μακροχρόνια ανέργους (πάνω από 5 χρόνια) καταρτίζουν ατομικό σχέδιο δράσης.

8. Καταβολή για πρώτη φορά επιδόματος εργασίας, αντί για το επίδομα ανεργίας από τη ΔΥΠΑ: προβλέπεται ότι, όσοι βρίσκουν δουλειά κατά την περίοδο καταβολής του επιδόματος ανεργίας, θα συνεχίσουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος, μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία λήξης της περιόδου καταβολής του.

9. Υλοποίηση πιλοτικών δράσεων για τη διεύρυνση του πλέγματος προστασίας των αναζητούντων εργασία και τη δικαιότερη κατανομή των επιδομάτων ανεργίας, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σε κάθε περίπτωση, η προστασία στο πλαίσιο των πιλοτικών δράσεων δεν μπορεί να υπολείπεται της ισχύουσας.

Κατάρτιση και πόροι

Η κατάρτιση όπλο των ανέργων και εργαζομένων για το μέλλον

1. Πληρωμή των παρόχων και των ωφελούμενων κατάρτισης, βάσει αποτελέσματος (Payment by Results). Με στόχο να εξασφαλιστεί ότι οι πόροι της κατάρτισης θα “πιάσουν τόπο”, το 30% του ποσού θα καταβάλλεται τόσο στους καταρτιζόμενους όσο και στους παρόχους, μόνο μετά την πιστοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των ωφελούμενων.

2. Πιστοποίηση των καταρτισθέντων από ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ή/και διεθνώς.

3. Αξιολόγηση και λογοδοσία των παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης ως προς:

  • το ποσοστό των καταρτισθέντων που βρήκε δουλειά,
  • το ποσοστό των καταρτισθέντων που πιστοποιήθηκε, αλλά και
  • την ποιότητα των υπηρεσιών τους, με αξιολόγηση από τους ίδιους τους καταρτιζόμενους.

4. Σύσταση μητρώου επιλέξιμων παρόχων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης στη ΔΥΠΑ, με νέα αυξημένα κριτήρια για τους παρόχους, αλλά και διαγραφή όσων δεν ανταποκρίνονται στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών κατάρτισης στους πολίτες.

5. Ενημέρωση “με ένα κλικ” για όλα τα προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και για ό,τι αφορά στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευσή τους, με την ίδρυση Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης για τις Δεξιότητες (skills.gov.gr).

6. Θέσπιση του ατομικού λογαριασμού δεξιοτήτων ως ψηφιακού εργαλείου, όπου θα καταγράφονται οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ο καταρτιζόμενος. Μέσω του νέου εργαλείου, θα πιστώνονται “μονάδες”, που θα μπορούν να χρησιμοποιούνται σε προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (κατά το επιτυχημένο μοντέλο της Γαλλίας), αλλά και θα διευκολύνονται οι έλεγχοι, ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα κατάχρησης του συστήματος κατάρτισης, ενώ, παράλληλα, θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης παροχής πληροφοριών σε δυνητικούς εργοδότες.

επιδομα ανεργιας: 7. Αποτελεσματικότερη οργάνωση και λειτουργία του πεδίου της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, με έμφαση στις δεξιότητες, μέσω της σύστασης Εθνικού Συμβουλίου Δεξιοτήτων.

8. Αναβάθμιση του Μηχανισμού Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, ο οποίος ανατίθεται στη Μονάδα Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης, Κοινωνικής Ασφάλισης, Πρόνοιας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Μέσω του νέου Μηχανισμού, διευκολύνεται η διάγνωση των αναγκών της αγοράς εργασίας σε εθνικό, τοπικό και τομεακό επίπεδο, ενώ αξιοποιούνται πρωτογενή δεδομένα για τη διάγνωση των πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας, (μέσω διασύνδεσης με ΕΡΓΑΝΗ, ΟΠΣ ΟΑΕΔ). Το Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) καταργείται. Οι εργαζόμενοι μεταφέρονται στη Μονάδα Εμπειρογνωμόνων στο υπουργείο Εργασίας ή στον ΟΠΕΚΑ, στον οποίο μεταβιβάζεται η διαχείριση προγραμμάτων του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους που ασκεί το ΕΙΕΑΔ, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούσαν και τις ανάγκες των υπηρεσιών.

9. Κατάρτιση εθνικής στρατηγικής για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού και τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας.επιδομα ανεργιας:

10. Αποτελεσματικότερος σχεδιασμός των προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, με βάση τα αποτελέσματα του Μηχανισμού Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, της Εθνικής Στρατηγικής, καθώς και σχετικών μελετών και πορισμάτων της Μονάδας Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης του υπουργείου».επιδομα ανεργιας:

Πηγή: newsme.gr