Ήδη από το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού άρχισαν να αλλάζουν τα δεδομένα στα επαγγελματικά ακίνητα και οι εκάστοτε αλλαγές να είναι άμεσα συναρτώμενες με τις εξελίξεις – την πορεία και την διάρκεια του αόρατου εχθρού που εδώ και 9 μήνες είναι αντιμέτωπος όλος ο πλανήτης. Ο δεύτερος και μάλιστα αναμενόμενος κύκλος της πανδημίας, είναι περισσότερο επιθετικός, οδηγώντας τη πολιτεία σε νέα περιοριστικά μέτρα με στόχο την θωράκιση της υγείας των πολιτών.
Η διάρκεια του νέου κύκλου της πανδημίας σε συνάρτηση των μέτρων θωράκισης που επιβάλλονται, αλλάζουν άρδην τις καθημερινές μας συνήθειες, τον τρόπο απόκτησης – αγοράς αγαθών και υπηρεσιών, καθώς και τα οικονομικά δεδομένα τόσο των πολιτών όσο και των επαγγελματιών στον εκάστοτε κλάδο της οικονομίας.
Κλειστά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος
Στο κέντρο της Αθήνας υπάρχουν πολλά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δεν έχουν ανοίξει από το πρώτο lockdown, χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί «γνωστό» κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στο Κολωνάκι το οποίο λειτούργησε 3-4 μήνες από την ημέρα των εγκαινίων και από τον Μάρτιο παραμένει κλειστό, με τους ιδιοκτήτες της επιχείρησης να αναφέρουν ότι δεν γνωρίζουν αν θα ανοίξουν ξανά και αν τους συμφέρει να κρατήσουν την επιχείρηση ή να ενταχθούν στον πτωχευτικό κώδικα . Παρόμοια κατάσταση και σε πολυσύχναστο κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην οδό Ομήρου με πολυετή λειτουργία που πλέον ο ιδιοκτήτης έχει αναρτήσει πινακίδα ενοικιάζεται.
Ταυτόχρονα, δεν ήταν λίγα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δεν κατάφεραν μέχρι και σήμερα να καταβάλουν το 60% του μηνιαίου μισθώματος για τους μήνες του πρώτου lockdown, με τους ιδιοκτήτες να μην έχουν δεχθεί οποιαδήποτε διαπραγμάτευση για μείωση του μισθώματος και ταυτόχρονα να μετρούν απώλειες ακόμη και 10 μήνες, ενώ οι επιχειρηματίες αναγκάστηκαν να κλείσουν την επιχείρηση τους για να μην μεγαλώνουν τα χρέη ή/και οι περισσότερο τολμηροί για τα σημερινά δεδομένα να πραγματοποιούν μετεγκατάσταση – να μεταφέρουν την επιχείρηση τους σε περιοχές με χαμηλότερα μισθώματα, όπως πραγματοποίησε πρόσφατα γνωστό κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούσε επί της οδού Βαλαωρίτου.
Μη ξεχνάμε ότι ένας μεγάλο ποσοστό καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στο κέντρο λειτουργούσε σε μεγάλο βαθμό με επισκέπτες ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, είτε προσφέροντας πρωινό delivery, είτε μικρογεύματα και καφέ.
Στον ίδιο πολυσύχναστο πεζόδρομο της Αθήνας, την οδό Βαλαωρίτου, πριν την ανακοίνωση του δεύτερου lockdown, κατέβασε ρολά εμπορικό κατάστημα που λειτουργούσε με είδη υπόδησης από το 2014, ενώ λίγα μέτρα πιο κάτω σχεδόν στην συμβολή της Βαλαωρίτου με την οδό Αμερικής, κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος – αλυσίδα 4 καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας που λειτουργούσε από το 2015 με συμβόλαιο 5ετούς διάρκειας, κατέβασε ρολά στις 30 Οκτωβρίου μετά από αίτημα αύξησης του ενοικίου κατά 900€/μήνα δλδ από τα 1.100€/μήνα στις 2.000€/μήνα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος επί της Πατριάρχου Ιωακείμ στο Κολωνάκι όπου οι επιχειρηματίες ενώ κατέβαλαν όλα τα μισθώματα με στόχο να μην αφήσουν χρέη, αποφάσισαν να κλείσουν την επιχείρησή τους διότι ο τζίρος έχει μειωθεί ακόμη και 70%.
Μη ξεχνάμε ότι πολλά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και κυρίως αυτά που λειτουργούν μέσω delivery, ο μεγαλύτερος τζίρος του προερχόταν από τους εργαζόμενους που ένα μεγάλο ποσοστό πλέον εργάζεται από το σπίτι ή σε καθεστώς κυκλικής απασχόλησης .
Παρόμοια περίπτωση και σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος με παρουσία 33 ετών πλησίον της πλατείας Συντάγματος επί της οδού Ξενοφώντος. Ο επιχειρηματίας μετά το άνοιγμα των καταστημάτων τον Ιούνιο, είχε τζίρο 50% σε σχέση με την προ κορονοϊού εποχή, πλέον ο τζίρος του έχει διαμορφωθεί στο 20% , ενώ οι απασχολούμενοι – εργαζόμενοι στο κτίριο που στεγάζει την επιχείρησή του στο ισόγειο από 110 που ήταν, πλέον είναι 11. Ο επιχειρηματίας, είχε αποφασίσει να κρατήσει – να στηρίξει την επιχείρησή του με ιδία κεφάλαια έως και τα τέλη Νοεμβρίου μήπως αλλάξει η κατάσταση, σε αντίθετη περίπτωση θα έκλεινε για να μην βρεθεί μετά από 33 χρόνια εργασίας να χρωστάει ενοίκια, εισφορές και προμηθευτές, πλέον τον πρόλαβε το νέο lockdown και «αναγκαστικά» έκλεισε οριστικά την επιχείρηση. Ενώ, ο ιδιοκτήτης έχει ήδη απευθυνθεί σε μεσιτικά γραφεία για την πώληση του ακινήτου.
Κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος επί της Βουκουρεστίου πάνω από την οδό Σκουφά, κατέβασε ρολά πριν το δεύτερο lockdown, ενώ τον επαγγελματικό εξοπλισμό τον πούλησε σε επαγγελματίες του κλάδου για άμεση ρευστότητα.
Αλυσίδα με είδη σπιτιού με εμβέλεια πανελλαδική, ζήτησε μείωση ενοικίου από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου επί της οδού Αιόλου και εφόσον δεν έγινε αποδεκτό το ύψος της ζητούμενης μείωσης, η επιχείρηση αποφάσισε να «αφήσει» το κατάστημα και να αναζητήσει μικρότερο στην ευρύτερη περιοχή ή/και να μεταφερθεί σε κατάστημα της αλυσίδας που ήδη διατηρεί στο Κολωνάκι . Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο συγκεκριμένο ακίνητο πριν την οικονομική κρίση στεγαζόταν κατάστημα τράπεζας.
Τι ζητούν οι επιχειρηματίες
Στα μέσα του Οκτωβρίου η Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠΟΕΣ), η οποία εκπροσωπεί αλυσίδες όπως τα Goody’s, τα Everest, τον «Γρηγόρη» και τα Friday’s, σε επιστολή που απέστειλε στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη απηύθυνε έκκληση να αναληφθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την «ανακούφιση» των επιχειρήσεων προκειμένου να αποφευχθούν τα χειρότερα.
Συγκεκριμένα, η ΕΠΟΕΣ στην επιστολή ζητούσε να θεσπιστεί κεντρικά η υποχρεωτική μείωση των ενοικίων κατά 40% για τους επόμενους έξι μήνες και παράλληλα να μειωθεί το ΦΠΑ στο 6% για τον επόμενο ένα χρόνο, ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών χωρών.
Παρόμοια και η εικόνα σε γνωστή αλυσίδα φούρνων που η πτώση των πωλήσεων κυμάνθηκε από 40% έως 90% για τα καταστήματα του κέντρου της Αθήνας, η οποία είχε προαναγγείλει ότι θα κλείσει 5 καταστήματα μέχρι τέλος του Οκτωβρίου, έχει ήδη κλείσει τα 4 και τις επόμενες εβδομάδες κλείνει και το πέμπτο. Μάλιστα, φέρεται να εξετάζει σοβαρά την πιθανότητα να τερματίσει τη λειτουργία άλλων 20 σημείων μέσα στο 2021 λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης.
Οδηγούμαστε σε καταστροφική ρίξη των δυο μερών της μισθωτικής σύμβασης, μια εποχή που θα πρέπει να κυριαρχήσει η λογική και η από κοινού προσπάθεια διαφυγής από την οικονομική κρίση.
Σίγουρα το επόμενο διάστημα, το μεγαλύτερο πρόβλημα θα το αντιμετωπίσουν τα εμπορικά κέντρα, διότι πολλοί καταναλωτές αποφεύγουν τον συνωστισμό στα μεγάλα καταστήματα, λόγω της ανάγκης προσωπικής προστασίας. Το μηνιαίο μίσθωμα ενός καταστήματος κυρίως εστίασης, εκτός από το σημείο που βρίσκεται, σημαντικό ρόλο στην αξία του- στο ύψος του μισθώματος διαδραματίζει και η δυναμικότητά του.
Θεωρούμε ότι οι πιέσεις στις τιμές μίσθωσης εμπορικών καταστημάτων το επόμενο διάστημα θα είναι μεγάλες και μάλιστα σε πολλές εμπορικές πιάτσες οι μειώσεις των μισθωμάτων, θα μας γυρίσουν αρκετά χρόνια πίσω, ενώ ευχόμαστε να μην αντικρίσουμε πάλι την εικόνα του παρελθόντος με χιλιάδες κλειστά καταστήματα.
Μη ξεχνάμε ότι τα δεδομένα στο δεύτερο lockdown είναι εντελώς διαφορετικά με τον Μάρτιο και πιθανό κάποιες από τις επιχειρήσεις που έκλεισαν με κυβερνητική εντολή να μην επαναλειτουργήσουν λόγω αδυναμίας εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που ανέλυσε η ΓΕΣΕΒΕ, ο κύκλος εργασιών στην εστίαση είναι σήμερα 60% πιο μικρός σε σχέση με τα περσινά επίπεδα. Ο ετήσιος τζίρος της εστίασης θα είναι περίπου στα 2 δισ ευρώ, όταν πέρυσι ήταν 5 δισ ευρώ.
Η ελληνική οικονομία για να ανακάμψει ιδιαίτερα μετά να σενάρια για lockdown «ακορντεόν» έως την Άνοιξη, θα πρέπει την επόμενη ημέρα όλοι οι πολίτες της να είναι ενεργοί.
Πηγή: ethnos.gr