Την παράταση των συµβάσεων παραχώρησης των αεροδροµίων και οι διακρατικές συµφωνίες που θα επιτρέψουν τα ταξίδια από και προς συγκεκριµένες χώρες, οι οποίες έχουν αντιµετωπίσει επαρκώς την έξαρση του κορονοϊού, δίνοντας µια ανάσα για ορισµένες -έστω και λίγες- πτήσεις στο δίκτυο εξωτερικού, βρίσκονται στο µικροσκόπιο της κυβέρνησης, µε βασικό στόχο την ενίσχυση του κλάδου των αεροµεταφορών, ο οποίος βιώνει µια καταστροφή χωρίς προηγούµενο.
Η σταδιακή άρση των µέτρων και η επόµενη µέρα προβληµατίζουν και τον κλάδο των αεροµεταφορών, µε τον οποίο είναι συνδεδεµένες περίπου 460.000 θέσεις εργασίας, ενώ αποτελεί το κύριο µέσο εισόδου στη χώρα, καθώς το 2019 περίπου 22 εκατοµµύρια επιβάτες, από το σύνολο των 33 εκατ. αφίξεων, έφτασαν στην Ελλάδα µε αεροπλάνο. Σήµερα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική, µε το µεγαλύτερο αεροδρόµιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» να µοιάζει µε φάντασµα, την ώρα που και η βασική ελληνική αεροπορική εταιρεία, η Aegean, έχει καθηλώσει την πλειονότητα των αεροσκαφών της, έχοντας αναστείλει πάνω από το 95% του πτητικού της έργου και εξυπηρετώντας πλέον µόνο ελάχιστες συνδέσεις στο εσωτερικό δίκτυο και τη σύνδεση Αθήνας-Βρυξελλών 3-4 φορές την εβδοµάδα.
Πτώση 60%
Την ίδια στιγµή, τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για τον Μάρτιο ήταν απογοητευτικά, καταδεικνύοντας «βουτιά» της επιβατικής κίνησης στα ελληνικά αεροδρόµια σε ποσοστό που προσεγγίζει το 60%, ενώ τα επόµενα στοιχεία αναµένεται να είναι ακόµα χειρότερα, καθώς τον τρέχοντα µήνα τα αεροπορικά ταξίδια έχουν «παγώσει». Είναι χαρακτηριστικό ότι από το αεροδρόµιο της Αθήνας τον προηγούµενο µήνα διακινήθηκαν µόλις 635.408 επιβάτες, έναντι 1.640.877 επιβατών τον Μάρτιο του 2019. Επιπλέον, πριν από λίγες ηµέρες η ΥΠΑ µε νέες NOTAMs που εξέδωσε παρέτεινε µέχρι τις 15 Μαΐου την απαγόρευση πτήσεων από και προς Ιταλία, Ισπανία, Τουρκία, Ηνωµένο Βασίλειο, Ολλανδία και Γερµανία.
Στη χώρα µας, όπως επισηµαίνει στο «Εθνος της Κυριακής» ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Κώστας Καραµανλής, έχουν ήδη ληφθεί τα πρώτα µέτρα για τη στήριξη της αεροπορικής κοινότητας. «Αµεσα αναστείλαµε την καταβολή των αεροπορικών τελών από τις εταιρείες (το γνωστό σπατόσηµο), ενώ προχωρήσαµε στην ακύρωση του διαγωνισµού για τις άγονες γραµµές, µε στόχο να επιδοτηθούν τα δροµολόγια εσωτερικού που πρέπει να συνεχίσουν να εκτελούνται ακόµα και µε ελάχιστη επιβατική κίνηση» τονίζει, προσθέτοντας ότι στα προγράµµατα ενίσχυσης των εργαζοµένων έχουν ενταχθεί περί τους 7.000 εργαζόµενους στην αεροδροµιακή κοινότητα της Αθήνας (υπάλληλοι εταιρειών security, handlers κ.λπ.).
Παράλληλα, µε την τελευταία Πράξη Νοµοθετικού Περιεχοµένου θεσµοθετήθηκε και το voucher διάρκειας 18 µηνών, το οποίο θα λαµβάνουν όσοι είχαν αγοράσει εισιτήρια για πτήσεις που µαταιώθηκαν, µε στόχο να απεγκλωβιστούν οι εταιρείες από τον βραχνά της µαζικής επιστροφής του αντιτίµου σε χιλιάδες επιβάτες. Στο τραπέζι των διαπραγµατεύσεων βρίσκονται δύο βασικές προτάσεις, υπό την προϋπόθεση βέβαια να έχουν ανάψει οι ειδικοί το «πράσινο φως»:
■ Η δυνατότητα παράτασης των συµβάσεων παραχώρησης στα ελληνικά αεροδρόµια µε παράλληλες διευκολύνσεις, ώστε τόσο ο ∆ΑΑ όσο και η Fraport (που έχει αναλάβει τη διαχείριση των 14 µεγαλύτερων περιφερειακών αεροδροµίων) να µπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις και στην εξυπηρέτηση του δανεισµού τους. Υπενθυµίζεται ότι η σύµβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει ο ∆ΑΑ για το αεροδρόµιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» λήγει το 2046, ενώ της Fraport Greece για τους 14 περιφερειακούς αερολιµένες λήγει το 2057.
■ Η δυνατότητα υπογραφής διακρατικών συµβάσεων µε ορισµένες χώρες ώστε να επανεκκινήσουν οι αεροπορικές συνδέσεις µε την Ελλάδα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Στις χώρες αυτές, µε τα έως τώρα δεδοµένα, θα µπορούσαν να συµπεριληφθούν η Κίνα, το Ισραήλ, η Κύπρος, η Μέση Ανατολή και κάποιες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως η Τσεχία, η Σλοβακία ή η Αυστρία. Προϋπόθεση για να επανεκκινήσουν τα ταξίδια έστω και προς συγκεκριµένους προορισµούς θα είναι να ακολουθούνται αυστηρά υγειονοµικά πρωτόκολλα.
Πηγή: ethnos.gr