Έχετε κρύψει εισοδήματα; Η ΑΑΔΕ σας τελείωσε – Οριστική απόφαση

 Στην τελική ευθεία εισέρχεται η online διασύνδεση των ταμειακών με τα POS και τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ, μέτρο το οποίο στοχεύει να μειώσει το περιθώριο φοροδιαφυγής και να ελαττώσει τις απώλειες στον ΦΠΑ.

Συγκεκριμένα η ΑΑΔΕ προχωρά με ταχείς ρυθμούς στις διαδικασίες για την οnline διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS προκειμένου το νέο σύστημα να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή την Άνοιξη.

Παράλληλα, από την ΑΑΔΕ σχεδιάζεται η υποχρεωτική εγκατάσταση των POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων που ως γνωστόν φοροδιαφεύγουν συστηματικά μειώνοντας τα δημόσια έσοδα.

ΑΑΔΕ: Η διασύνδεση των ταμειακών με τα POS στοχεύει στη φοροδιαφυγή

Η διασύνδεση των ταμειακών  μηχανών των επιχειρήσεων με τα POS και τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ, θα αποτελέσει έναν επιπλέον «μοχλό πίεσης» κατά της φοροδιαφυγής καθώς θα δώσει τη δυνατότητα στις φορολογικές αρχές να έχουν μια ολοκληρωμένη και σε πραγματικό χρόνο εικόνα για το ύψος και το χρόνο έκδοσης των αποδείξεων λιανικής πώλησης καθώς και για τον τρόπο πληρωμής των επιχειρήσεων καθώς κατ’ αυτόν τον τρόπο ευελπιστούν το υπουργείο οικονομικών και οι φορολογικές Αρχές να εντοπίζουν περιπτώσεις απόκρυψης τζίρου και μη απόδοσης του ΦΠΑ.

ΑΑΔΕ: Πληγή που «ματώνει» η «μαύρη» συναλλαγή επιχειρήσεων με πελάτες

Επισημαίνεται ότι από τους φορολογικούς ελέγχους προέκυψε ότι πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές με πελάτες τους με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής η εκδίδουν απόδειξη με μικρότερο ποσό από το πραγματικό στοχεύοντας να πληρώσουν λιγότερο ΦΠΑ εξαπατώντας στην πραγματικότητα και τον πελάτη οποίος σε αρκετές περιπτώσεις δεν ελέγχει εκείνη την ώρα τις αποδείξεις.

Κατά συνέπεια με το νέο σύστημα που σχεδίασε το Υπουργείο Οικονομικών τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS), δεν θα επιτρέπεται να λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως όταν θα πραγματοποιούνται πληρωμές με κάρτα, δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής αλλά το ποσό θα βγαίνει αυτόματα από την ταμειακή μηχανή.

ΑΑΔΕ: Οι αλλαγές στη διαβίβαση των δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA

Χρόνος διαβίβασης στο myDATA: Συγκεκριμένα, από την 1η Απριλίου 2024 η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών συναλλαγών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/λογισμικό, ERP) θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο. Κατά συνέπεια από τις 5 Ιουλίου 2022 και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/λογισμικό, ERP) προβλέπεται εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού. Προβλέπονται, ωστόσο, εξαιρέσεις για επιχειρήσεις με πολύ μεγάλο όγκο συναλλαγών και ειδικές συνθήκες έκδοσης των παραστατικών τους.

Χρόνος διαβίβασης στο myDATA μέσω της Φόρμας Καταχώρισης: Για φέτος (2023), οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τη φόρμα καταχώρισης υποχρεούνται να διαβιβάζουν τις συνόψεις των παραστατικών τους εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης. Κατ’ εξαίρεση, οι επιχειρήσεις που το προηγούμενο φορολογικό έτος (2022) είχαν ακαθάριστα έσοδα έως 10.000 ευρώ μπορούν να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρισης της ΑΑΔΕ έως τη 10η ημέρα του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδίδονται.

Ταμειακές μηχανές: Μετατίθεται για την 1η Απριλίου 2023 η υποχρέωση διαβίβασης χαρακτηρισμού των εσόδων λιανικής που εκδίδονται από ταμειακές μηχανές διά μέσου του πληροφοριακού συστήματος ΦΗΜ. Μέχρι την 31η Μαρτίου 2023 τα σχετικά δεδομένα εξακολουθούν να διαβιβάζονται μέσω των προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (λογιστικό ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρισης της ΑΑΔΕ e-send.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση: Επεκτείνεται σε έξι μήνες το στάδιο προσαρμογής στην έκδοση παραστατικών αποκλειστικά με ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου, για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν αυτόν τον τρόπο έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών. Η δυνατότητα αυτή αφορά τις συναλλαγές χονδρικής με άλλες υπόχρεες επιχειρήσεις όσο και τις συναλλαγές με το Δημόσιο, στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.

QR code: Παρέχεται η δυνατότητα να υπάρχει QR code στα λογιστικά στοιχεία που εκδίδονται με τη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό ERP).

ΑΑΔΕ: Πώς θα πραγματοποιείται ο έλεγχος στην πλατφόρμα myDATA

– H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει “πληρωμή με κάρτα” και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.

– Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.

– Το POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) “online έγκριση” ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.

– Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ, εφόσον αυτός το υποστηρίζει.

– Ο Φορολογικός Μηχανισμός – ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιοδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.

Πέραν της διασύνδεσης και με στόχο την μείωση της φοροδιαφυγής το υπουργείο Οικονομικών προχωρά στην επέκταση της υποχρεωτικής εγκατάστασης των συσκευών ηλεκτρονικών χρεώσεων POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων καθώς με βάση το ισχύον καθεστώς απαλλάσσονται από την υποχρέωση να διαθέτουν POS δεκάδες κατηγορίες επαγγελμάτων όπως γυμναστήρια, φροντιστήρια, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, κινηματογράφοι, θέατρα, ενοικιάσεις οχημάτων, περίπτερα, ταξί κ.α.

Στο μεταξύ απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ προβλέπει βελτιώσεις και χρονικές «ανάσες» σε πάνω από 1 εκατ. επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες για τη διαβίβαση των δεδομένων των συναλλαγών στη ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Πηγή: newsme.gr