Έγινε το μπαμ: Ποιοι θα πάρουν πίσω λεφτά από την Εφορία

Χρυσή.. λίστα επιχειρήσεων και αυτοματοποιημένες επιστροφές φόρου και ΦΠΑ προωθεί η ΑΑΔΕ σε επιχειρήσεις , οι οποίες περιμένουν τουλάχιστον, τρεις μήνες, ώστε να λάβουν πίσω τα χρήματά τους.

Οι φορολογούμενοι και όσοι πληρούν γενικά τα κριτήρια και της προϋποθέσεις της χρυσής λίστας κατόπιν αιτήματός τους στην ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, θα λαμβάνουν άμεσα τις ανάλογες επιστροφές μέσω Iban στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.

Τα ηλεκτρονικά βιβλία και οι νέες τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί έχουν οδηγήσει στην αύξηση των επιστροφών ΦΠΑ.

Τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων είναι εντυπωσιακά και δείχνουν ότι στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 διεκπεραιώθηκαν εντός 90 ημερών 38.845 αιτήματα επιχειρήσεων και επαγγελματιών, όταν στο σύνολο του 2021 το πλήθος των διεκπεραιωμένων αιτημάτων ήταν 45.188.

Εφορία: Ποιοι δικαιούνται επιστροφές

Μάλιστα, η φορολογική διοίκηση τους έχει ήδη πιστώσει το ποσό των 2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το ποσοστό αιτημάτων επιστροφής ΦΠΑ που ικανοποιήθηκε εντός 90 ημερών έχει φτάσει στο 87,79%.

Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα θετική και βοηθά τις επιχειρήσεις, καθώς οι επιστροφές ΦΠΑ είναι συνήθως μεγάλα ποσά, κυρίως για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, και αποτελούν σημαντικό τμήμα της ρευστότητάς τους.

Όπως αναφέρουν από τη φορολογική διοίκηση, στόχος είναι να μηδενιστούν οι εκκρεμείς αιτήσεις άνω των 90 ημερών και όλες οι επιστροφές να γίνονται ταχύτερα και αυτοματοποιημένα.

Εφορία: Ως προς τις εκκρεμείς επιστροφές ΦΠΑ…

δηλαδή αυτές που ξεπερνούν τις 90 ημέρες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, ανέρχονται σε 1.611 και το ποσό που πρέπει να επιστραφεί φτάνει τα 156,7 εκατ. ευρώ. Πάντως, από την ΑΑΔΕ μιλούν για χρονιά-ρεκόρ αιτημάτων.

Το νέο σχέδιο της Εφορίας προβλέπει επιστροφές ΦΠΑ χωρίς την παρέμβαση των εφοριακών. Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλλουν το αίτημά τους ηλεκτρονικά και θα βλέπουν σε σύντομο χρονικό διάστημα το ποσό της επιστροφής ΦΠΑ που δικαιούνται να πιστώνεται στον τραπεζικό λογαριασμό.

Παράλληλα, με τις αυτοματοποιημένες επιστροφές έρχεται και η «χρυσή λίστα» επιχειρήσεων στις οποίες η Εφορία θα πιστώνει αμέσως τις επιστροφές φόρου και ΦΠΑ. Στη «χρυσή λίστα» θα ενταχθούν με βάση κριτήρια και προϋποθέσεις επιχειρήσεις που έχουν ελεγχθεί στο παρελθόν και δεν είχαν φορολογικά παραπτώματα και δεν υπάρχουν ενδείξεις για συμμετοχές σε απάτες.

Εφορία: Στη λίστα θα περιλαμβάνονται επιχειρήσεις που…

α) Έχουν ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις φορολογικές περιόδους και το σύνολο των επιστραφέντων κατόπιν ελέγχων ποσών δεν διαφέρει από το συνολικά αιτούμενο ποσό σε ποσοστό άνω του 5%.

β) Δεν έχουν υποπέσει σε φορολογικές και τελωνειακές παραβάσεις.

γ) Δεν χαρακτηρίζονται ως ύποπτες για συμμετοχή σε απάτη που αφορά τις ενδοκοινοτικές συναλλαγές, κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, τα οποία εξετάζονται σε κεντρικό επίπεδο αποκλειστικά και δεν δημοσιοποιούνται.

Αυξημένες και οι πληρωμές το 2022

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις και οι υπόχρεοι σε ΦΠΑ παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης στο 9μηνο του 2022. Συγκεκριμένα, το ποσοστό εμπρόθεσμων πληρωμών από τις επιχειρήσεις ανήλθε στο προαναφερθέν διάστημα στο 85,36%. Από τα 11,7 δισ. ευρώ που υπήρχε υποχρέωση καταβολής, πληρώθηκε από τους υποχρέους εμπρόθεσμα ποσό ύψους 9,98 δισ. ευρώ.

Στην τελική ευθεία η online διασύνδεση των ταμειακών με τα POS

Η ΑΑΔΕ προχώρησε στην επικαιροποίηση των προδιαγραφών της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS με τις αλλαγές να ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2023 και να αφορούν τη βελτίωση της κρυπτογράφησης στην επικοινωνία μεταξύ των δύο συσκευών και τον τρόπο χειρισμού των πιθανών βλαβών είτε στον ΦΗΜ είτε στην υποδομή σύνδεσης των δύο συσκευών.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ, πριν από το καλοκαίρι ταμειακές μηχανές και POS γίνονται ένα με πλήρη καταγραφή όλων των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο και δυνατότητα άμεσης διασταύρωσης από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Με το νέο σύστημα τα POS δεν θα επιτρέπεται να λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Δηλαδή για πληρωμές με κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.

Επίσης προβλέπονται οι εξής αλλαγές στη διαβίβαση των δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA:

Χρόνος διαβίβασης στο myDATA. Από την 1η Απριλίου 2024 η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών συναλλαγών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/λογισμικό, ERP) θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο.

Από τις 5 Ιουλίου 2022 και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 η διαβίβαση της σύνοψης παραστατικών μέσω προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό/λογισμικό, ERP) προβλέπεται εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού. Προβλέπονται εξαιρέσεις για επιχειρήσεις με πολύ μεγάλο όγκο συναλλαγών και ειδικές συνθήκες έκδοσης των παραστατικών τους.

Χρόνος διαβίβασης στο myDATA μέσω της Φόρμας Καταχώρισης. Για το έτος 2023, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τη φόρμα καταχώρισης υποχρεούνται να διαβιβάζουν τις συνόψεις των παραστατικών τους εντός της επόμενης ημέρας από την ημερομηνία έκδοσης.

Κατ’ εξαίρεση, οι επιχειρήσεις που το προηγούμενο φορολογικό έτος είχαν ακαθάριστα έσοδα έως 10.000 ευρώ μπορούν να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα μέσω της ειδικής φόρμας καταχώρισης της ΑΑΔΕ έως τη 10η ημέρα του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδίδονται.

Ταμειακές μηχανές.

Μετατίθεται για την 1η Απριλίου 2023 η υποχρέωση διαβίβασης χαρακτηρισμού των εσόδων λιανικής που εκδίδονται από ταμειακές μηχανές διά μέσου του πληροφοριακού συστήματος ΦΗΜ. Μέχρι την 31η Μαρτίου 2023 τα σχετικά δεδομένα εξακολουθούν να διαβιβάζονται μέσω των προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (λογιστικό ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρισης της ΑΑΔΕ e-send.

Ηλεκτρονική τιμολόγηση. Επεκτείνεται σε έξι μήνες το στάδιο προσαρμογής στην έκδοση παραστατικών αποκλειστικά με ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω Παρόχου, για όσες επιχειρήσεις επιλέξουν αυτόν τον τρόπο έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών. Η δυνατότητα αυτή αφορά τις συναλλαγές χονδρικής με άλλες υπόχρεες επιχειρήσεις όσο και τις συναλλαγές με το Δημόσιο, στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.

QR code. Παρέχεται η δυνατότητα να υπάρχει QR code στα λογιστικά στοιχεία που εκδίδονται με τη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό ERP).

Στο στόχαστρο της Εφορίας οι μεσαίες και μεγάλες καταθέσεις

Χιλιάδες τραπεζικοί λογαριασμοί θα βρεθούν φέτος στο στόχαστρο της Εφορίας προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα ποσά και οι κινήσεις τους συνάδουν με τα δηλωθέντα εισοδήματα των κατόχων τους.

Πρώτο στόχο της Εφορίας αποτελούν οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του έτους 2017, καθώς η συγκεκριμένη χρονιά παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 και η Εφορία δεν θα μπορεί πλέον από την 1-1-2024 να ελέγξει και να καταλογίσει φόρους.

Ήδη, στις 31 Δεκεμβρίου 2022, παραγράφηκε η δυνατότητα της Εφορίας, να ελέγξει τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του 2016 και προγενέστερων ετών.

Σημειώνεται ωστόσο, ότι στην τσιμπίδα των ελεγκτών της Εφορίας πέφτουν και οι φορολογούμενοι που ανιχνεύονται από τα δύο συστήματα της ΑΑΔΕ, να πραγματοποιούν κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, με ποσά τα οποία δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα.

Οι μηχανισμοί του ελέγχου των καταθέσεων που διαθέτει η ΑΑΔΕ, είναι δύο και συγκεκριμένα:

Το «Ειδικό Λογισμικό Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», το οποίο χρησιμοποιείται από τον Μάιο του 2017 για τον προσδιορισμό της συνολικής καθαρής ατομικής/οικογενειακής τραπεζικής περιουσίας για κάθε ΑΦΜ και τη σύγκρισή της με τα δηλωθέντα ατομικά/οικογενειακά εισοδήματα κατ’ έτος, έτσι ώστε εξάγεται εκτίμηση αποκρυβείσας ή μη φορολογητέας ύλης.

Μέσω αυτοματοποιημένων λογιστικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να συσχετίζει τα στοιχεία των πρωτογενών καταθέσεων με τα δηλωθέντα εισοδήματα μέσα σε λίγη ώρα, οδηγώντας σε κάποιες πρώτες ενδείξεις πιθανής φοροδιαφυγής, που αποτελούν το έναυσμα για τον ενδελεχή φορολογικό έλεγχο.

Το «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», που παρακολουθεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του ελεγχόμενου.

Πηγή: newsme.gr