Οι μετακινήσεις με πλοία αναμένεται να γίνουν ακριβότερες το επόμενο διάστημα, καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με αυξήσεις κόστους που θα επηρεάσουν άμεσα τα εισιτήρια. Στην πρόσφατη ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας κατέστησαν σαφές ότι οι αυξήσεις στα ναύλα θα κυμανθούν από 10% έως 12% και ενδεχομένως να είναι ακόμη μεγαλύτερες, λόγω των ευρύτερων αλλαγών στο λειτουργικό κόστος.
Η Επιβολή Περιβαλλοντικών Τελών και οι Πρώτες Αλλαγές
Οι Μινωικές Γραμμές, μέλος του ομίλου Γκριμάλντι, ανακοίνωσαν την επιβολή «Μεσογειακού Περιβαλλοντικού Τέλους» από τις 7 Ιανουαρίου στη γραμμή Πειραιάς–Μήλος–Ηράκλειο. Το τέλος αυτό ανέρχεται σε 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο φορτηγού οχήματος, ενώ αποτελεί προάγγελο των αυξήσεων που αναμένονται σε όλο το φάσμα της ακτοπλοΐας.
Η Υποχρεωτική Μετάβαση σε Καθαρότερα Καύσιμα
Από την 1η Μαΐου 2025, τα πλοία θα πρέπει να χρησιμοποιούν έναν νέο τύπο καυσίμου, ντίζελ, το οποίο είναι σαφώς καθαρότερο από το μαζούτ που χρησιμοποιείται σήμερα. Το νέο καύσιμο περιέχει μόλις το 20% της περιεκτικότητας σε θείο που έχει το υφιστάμενο, ενώ η αλλαγή αυτή αποτελεί μέρος των μέτρων για τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της ναυτιλίας, όπως επιβάλλουν η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO). Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, Διονύση Θεοδωράτο, η αλλαγή αυτή δεν αφήνει περιθώρια αποφυγής αυξήσεων στα ναύλα.
Οι Πρόσθετοι Παράγοντες που Οδηγούν σε Αυξήσεις
Πέρα από τα καύσιμα, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επιβαρύνουν το κόστος. Οι αυξήσεις στους μισθούς των ναυτεργατών κατά 7% τα τελευταία δύο χρόνια δεν έχουν περάσει ακόμη στα εισιτήρια, ενώ από τον Σεπτέμβριο του 2025 η ελληνική ναυτιλία θα αρχίσει να πληρώνει για το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μέσω του συστήματος ETS (European Trading System). Μέχρι το 2027, το κόστος αυτό θα φτάσει στο 100% των ρύπων, προσθέτοντας ένα ακόμη βάρος στις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Η Ανάγκη Επενδύσεων και οι Προκλήσεις της Ελληνικής Ναυτιλίας
Η ελληνική ναυτιλία, λόγω της οικονομικής κρίσης, έχει καθυστερήσει σημαντικά στις επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό του στόλου της. Με έναν γερασμένο και ενεργοβόρο στόλο, οι εταιρείες καλούνται τώρα να επενδύσουν 2-4 δισεκατομμύρια ευρώ σε καθαρότερα καύσιμα και αποδοτικότερες μηχανές. Αυτή η μακροχρόνια στρατηγική είναι απαραίτητη, αλλά θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα ναύλα.
Ο Ρόλος του Πληθωρισμού και των Τιμών Πετρελαίου
Ο πληθωρισμός και οι αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου αποτελούν επίσης κρίσιμους παράγοντες. Παρότι η προσαρμογή των ναύλων στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή προβλέπεται από τη νομοθεσία, αυτή δεν εφαρμόστηκε με συνέπεια τα τελευταία χρόνια. Με τον πληθωρισμό να κλείνει στο 2,6% το 2023, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αναγκάζονται να προσαρμόσουν τις τιμές τους για να καλύψουν τα αυξημένα κόστη.
Οι Αναμενόμενες Αυξήσεις στα Εισιτήρια
Με βάση όλα τα παραπάνω, οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια εκτιμάται ότι θα κυμανθούν από 15% έως 20%. Όπως δήλωσε ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, πρόεδρος του Ευγενίδειου Ιδρύματος, οι αυξήσεις αυτές είναι αναπόφευκτες. Η μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα, οι μισθολογικές αυξήσεις, ο πληθωρισμός και οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες συνδυάζονται, δημιουργώντας ένα περιβάλλον όπου οι επιβαρύνσεις είναι αναπόφευκτες.
Μάθετε τα πάντα για ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ – ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ – ΔΥΠΑ – ΟΠΕΚΑ – ΟΑΕΔ – ΕΦΚΑ εδώ