Έσκασε έκτακτος έλεγχος σε καταθέσεις και IBAN – Δείτε τι συνέβη

Μικροσκόπιο βάζει το Υπουργείο Δικαιοσύνης στις καταθέσεις και στο Iban των φορολογουμένων με την online σύνδεση «Πόθεν Έσχες» με τα τραπεζικά αρχεία προκειμένου να αποκαλυφθούν περιπτώσεις φοροδιαφυγής.

Βαριά η καμπάνα για όσους ελεγχθούν και αποκαλυφθεί παράνομη και αδικαιολόγητη προς αύξηση περιουσίας αφού το πρόστιμο που αναλογεί , αγγίζει το 33% συντελεστή φόρου.

Υπό παρακολούθηση οι καταθέσεις 49 επαγγελματικών κατηγοριών. Έλεγχοι στις υποβληθείσες δηλώσεις.

Με το υφιστάμενο καθεστώς, οι υπόχρεοι υποβολής δηλώσεων, αναγράφουν οι ίδιοι τα ποσά των τραπεζικών καταθέσεων και των άλλων χρηματοοικονομικών προϊόντων.

Διαβάστε για τις αλλαγές που έρχονται παρακάτω.

Καταθέσεις: Κατευθείαν έλεγχος στα IBAN

Την online σύνδεση της υπηρεσίας «πόθεν έσχες» με τα αρχεία των τραπεζών προβλέπει νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο Δικαιοσύνης.

Στο πλαίσιο της αλλαγής αυτής, η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, αποκτά άμεση πρόσβαση στα αρχεία των τραπεζών, από τα οποία θα αντλεί στοιχεία για την εξέλιξη των τραπεζικών καταθέσεων των προσώπων που είναι υπόχρεα υποβολής ετήσιων δηλώσεων.

Με το υφιστάμενο καθεστώς, οι υπόχρεοι υποβολής δηλώσεων, αναγράφουν οι ίδιοι τα ποσά των τραπεζικών καταθέσεων και των άλλων χρηματοοικονομικών προϊόντων, και κατόπιν η Αρχή τα διασταυρώνει.

Ωστόσο το συγκεκριμένο σύστημα είχε σημαντικά κενά, όπως αποδείχτηκε πανηγυρικά στην υπόθεση του Γιώργου Τράγκα καθώς και πολιτικών προσώπων. Ειδικά στην περίπτωση του Γ. Τράγκα, δεν έγινε αντιληπτή έγκαιρα η αδικαιολόγητη αύξηση της περιουσίας του, παρά μόνο μετά θάνατον.

Ειδικότερα, με το νέο νομοσχέδιο, απαλλάσσονται οι υπόχρεοι από την «περιττή ταλαιπωρία» συλλογής των απαιτούμενων στοιχείων της δήλωσης (π.χ. βεβαιώσεις από κάθε τράπεζα για το υπόλοιπο των λογαριασμών, πιστωτικών καρτών κ.λπ., δεδομένου ότι πλέον όλα τα αναγκαία στοιχεία της δήλωσης θα αποτυπώνονται αυτόματα σε αυτή, μέσω των οικείων ηλεκτρονικών συστημάτων, με αποτέλεσμα ο υπόχρεος να αρκεί απλώς να συναινέσει για την υποβολή της.

Στα ηλεκτρονικά έντυπα του «πόθεν έσχες», πλέον θα είναι προσυμπληρωμένα τα στοιχεία των τραπεζικών καταθέσεων και των πιστωτικών καρτών, όπως άλλωστε συμβαίνει και τα ηλεκτρονικά των φορολογικών δηλώσεων.

Συγχρόνως, προβλέπεται εξορθολογισμός των ποινών, οι οποίες θα είναι πλέον ανάλογες του ποσού που υποκρύπτει κάθε παράβαση, σε αντίθεση με το υφιστάμενο καθεστώς, όπου για ήσσονος σημασίας παραβάσεις προβλέπονται δυσβάστακτες ποινές.

Επίσης, σήμερα, υπάρχουν 49 κατηγορίες υπόχρεων, υποβολής δηλώσεων «πόθεν έσχες», οι οποίες θα συμπτυχθούν σε 13 κατηγορίες υπόχρεων, διευκολύνοντας τη σχετική αναζήτηση και οριοθετώντας σαφέστερα την οικεία υποχρέωση.

Καταθέσεις: Περισσότεροι έλεγχοι

Ταυτόχρονα, οι αλλαγές στη διαδικασία των δηλώσεων «πόθεν έσχες» θα αυξήσουν σημαντικά τους ελέγχους των δηλώσεων.

Δηλαδή μετά την υποβολή, δεν θα αρχειοθετούνται, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά λόγω του πιο ευέλικτου συστήματος λειτουργίας, οι έλεγχοι θα είναι περισσότεροι.

Στόχος του υπουργείου Δικαιοσύνης είναι η αύξηση του αριθμού των κατ’ έτος ελεγχόμενων δηλώσεων, μέσω της εισαγωγής κριτηρίων που θέτει η Επιτροπή Ελέγχου, καθώς και ελάχιστου ποσοστού (πλαφόν) ελεγχόμενων υποθέσεων.

Πόσα χρήματα παίρνει η εφορία από τα… αδικαιολόγητα

Ο φορολογούμενος που τηρεί τραπεζικούς λογαριασμούς θα πρέπει να είναι σε θέση να δικαιολογήσει στην Εφορία τα ποσά που έχει καταθέσει σε αυτούς και να εξηγήσει τα ποσά που καταθέτουν τρίτοι ή τα εμβάσματα που αποστέλλει ο ίδιος.

Αυτά διευκρινίζει η Εφορία, μέσω της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), σε απόφαση που εξέδωσε κατόπιν προσφυγής φορολογούμενους που αμφισβήτησε τους φόρους και τα πρόστιμα που του επιβλήθηκαν, αλλά έχασε την υπόθεση.

Ειδικότερα η Εφορία διευκρινίζει ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία, θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται με συντελεστή 33%.

Ωστόσο, σε περίπτωση διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας, αυτή δεν υπόκειται σε φορολογία, εφόσον ο φορολογούμενος αποδείξει την πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη φορολογία, είτε απαλλάσσεται από τον φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις.

Η προσαύξηση της περιουσίας μπορεί να αναφέρεται σε κινητή ή ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής, όπως οικόπεδα, σπίτια, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροσκάφη, τραπεζικές καταθέσεις και πάσης φύσεως χρεόγραφα, (μετοχές, τοκομερίδια, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κλπ.), η οποία δεν δικαιολογείται από τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος.

Εφορία: Διευκρινίσεις για τις καταθέσεις

Η προσαύξηση της περιουσίας που προκύπτει από τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις / καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές -κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα.

Περαιτέρω μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα.

Δηλαδή το θέμα που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό.

Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να αποδειχθεί και να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς.

Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει και τεκμηριώνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς.

Σημειώνεται ότι δεν αντίκειται στη φορολογική νομοθεσία η ανάληψη χρηματικών ποσών και η αποδεδειγμένη επανακατάθεση μέρους ή του συνόλου αυτών και ούτε προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την διαδικασία κίνησης χρηματικών κεφαλαίων.

Όταν δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η προσαύξηση της περιουσίας, τότε αυτή φορολογείται στη χρήση που διαπιστώνεται από τον έλεγχο ότι επήλθε. Ο φορολογούμενος δύναται σε κάθε περίπτωση να αποδείξει ότι ο χρόνος αυτός είναι διάφορος από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο.

Όσα ισχύουν για τους κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς

Στις περιπτώσεις αποστολών εμβασμάτων που πραγματοποιούνται από κοινούς λογαριασμούς πρέπει να γίνεται καταρχήν ισομερής επιμερισμός αυτών μεταξύ των συνδικαιούχων του λογαριασμού προέλευσης του εμβάσματος.

Σημειώνεται ότι στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να εκδίδεται εντολή ελέγχου σε όλα τα πρόσωπα του κοινού λογαριασμού.

Σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος επικαλείται διαφορετική αναλογία των χρηματικών αυτών ποσών οφείλει να αποδείξει τον ισχυρισμό του με κάθε πρόσφορο μέσο.

Επί αμφισβήτησης του ισχυρισμού του ελεγχόμενου από τη φορολογική αρχή η ίδια οφείλει να αιτιολογήσει την αναλογία που αυτή επικαλείται εάν αυτή είναι διαφορετική του ισομερούς επιμερισμού και η αιτιολόγηση αυτή πρέπει να είναι ειδική και εμπεριστατωμένη.

Όσα ισχύουν για τους προσωπικούς και επαγγελματικούς λογαριασμούς
Σε ότι αφορά στις καταθέσεις και αναλήψεις από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (κάθε μορφής στην Ελλάδα ή το Εξωτερικό), του φορολογούμενου, της συζύγου και των προστατευόμενων μελών αυτών (λογαριασμοί προσωπικοί, οικογενειακοί και επαγγελματικοί).

Αν βρεθούν ποσά που δεν δικαιολογούνται, σε κοινούς λογαριασμούς, καταλογίζονται στον πραγματικό δικαιούχο, ο οποίος καθορίζεται με βάση τις πραγματικές περιστάσεις και τη φύση των συναλλαγών.

Εφόσον αυτό δεν είναι δυνατό, τα ποσά κατανέμονται ισόποσα σε όλους τους συνδικαιούχους (ποσό διά αριθμό συνδικαιούχων).».

Τα αδικαιολόγητα ποσά για την εφορία, θα πρέπει να αιτιολογηθούν είτε από τον βασικό δικαιούχο του λογαριασμού είτε από τους υπόλοιπους συνδικαιούχους.

Ακόμη και αν υπάρχει έμμεση απόδειξη ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος και αντίστοιχης φορολογικής παράβασης, ποσό τραπεζικού λογαριασμού και αντίστοιχου εμβάσματος μπορεί να λογισθεί και να φορολογηθεί ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα του δικαιούχου του λογαριασμού και χορηγήσαντος την εντολή διενέργειας του εμβάσματος, εφόσον δεν καλύπτεται από τα δηλωθέντα εισοδήματά του.

Πηγή: newsme.gr