Γεγονός το χαράτσι στα παλιά αυτοκίνητα

Οδηγίες για την επέκταση του Περιβαλλοντικού Τέλους στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Μεταχειρισμένα εισαγόμενα και ελαφρά φορτηγά που πληρούν την οδηγία Euro 5b θα επιβαρύνονται από σήμερα με επιβολή τέλους ύψους 1.000 ευρώ.

Στις οδηγίες του, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής αναφέρεται στους κωδικούς μηχανογράφησης που πρέπει να συμπληρωθούν από σχετικό παραστατικό ώστε να εισπραχθεί  το Περιβαλλοντικό Τέλος ύψους 1.000 ευρώ.

Όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο της ΑΑΔΕ με θέμα: «Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 13 και 14 του νόμου 4890/2022 (ΦΕΚ Α’ 23) «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες, φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας” (Α’ 14) και λοιπές επείγουσες διατάξεις»- Τροποποίηση των Ε.2114/20.7.2020 και Ε.2125/31.7.2020 εγκυκλίων Διοικητή ΑΑΔΕ- Παροχή οδηγιών

Α) Αντικείμενο

Η Εγκύκλιος αφορά στην κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 13 και 14 του νόμου 4890/2022 (ΦΕΚ Α’ 23) «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες, φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας” (A’ 14) και λοιπές επείγουσες διατάξεις»., την τροποποίηση των Ε.2114/2020 και Ε.2125/2020 εγκυκλίων Διοικητή ΑΑΔΕ και παροχή σχετικών οδηγιών εφαρμογής.

Β) Περιεχόμενο

Με την παρούσα εγκύκλιο κοινοποιούνται για ενημέρωση και εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 13, με τις οποίες επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος στα επιβατικά αυτοκίνητα, της παρ. 1 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής στις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5b και στα φορτηγά αυτοκίνητα των περ. β’, γ’, ε’ της παρ. 1 του άρθρου 123 του ν.2960/2001 και τις μεταχειρισμένες βάσεις αυτών, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων και Euro 5b.

Γ) Πεδίο εφαρμογής

Οι κοινοποιούμενες διατάξεις αφορούν τους εισαγωγείς – εμπόρους μεταχειρισμένων οχημάτων και τις τελωνειακές αρχές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οι οποίες θα εφαρμόσουν τις κοινοποιούμενες διατάξεις.

Σκοπός της παρούσας είναι η ενημέρωση αφενός των επιτηδευματιών που δραστηριοποιούνται στην εισαγωγή ή απόκτηση από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ μεταχειρισμένων οχημάτων και αφετέρου η ενημέρωση των τελωνειακών αρχών για την ομοιόμορφη εφαρμογή των κοινοποιούμενων διατάξεων. Αναλυτικότερα:

Ι. Κοινοποιούμε για ενημέρωση και εφαρμογή τις διατάξεις των άρθρων 13 και 14 του ν.4890/2022 (ΦΕΚ Α’23) «Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου “Επείγουσες, φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας” (A’ 14) και λοιπές επείγουσες διατάξεις» και σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ως άνω νόμου τροποποιούνται:
α) η περ. αβ’ της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142) ως προς τις κατηγορίες επιβατικών αυτοκινήτων, υπόχρεων για την καταβολή περιβαλλοντικού τέλους, και β) η περ. αβ’ της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142) ως προς τις κατηγορίες φορτηγών αυτοκινήτων, υπόχρεων για την καταβολή περιβαλλοντικού τέλους και επεκτείνεται η επιβολή περιβαλλοντικού τέλος ταξινόμησης ύψους 1.000 ευρώ

– για τα επιβατικά αυτοκίνητα, της παρ. 1 του άρθρου 121 του ν.2960/01, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής στις προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5b (πλέον αυτών που υπάγονται σε Euro 5a), όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 715/2007 της 20ής Ιουνίου 2007 και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008, καθώς και

– για τα φορτηγά αυτοκίνητα των περ. β’, γ’, ε’ της παρ. 1 του άρθρου 123 του ν.2960/01 και τις μεταχειρισμένες βάσεις αυτών, εφόσον υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων και Euro 5b, (πλέον αυτών που υπάγονται σε Euro 5a), όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 715/2007 της 20ης Ιουνίου 2007 (L 171) και στον Κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αρ. 692/2008 της 18ης Ιουλίου 2008 (L 199).
Επιπλέον, σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 14 του ν.4890/2022 δεν καταλαμβάνονται από την υποχρέωση καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους της περ. αβ’ της παρ. 1 και της περ. αβ’ της παρ. 2 του άρθρου 5, όπως αυτή τροποποιείται με το άρθρο 1 του παρόντος, τα οχήματα τα οποία υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5b, για τα οποία έχουν υποβληθεί έως και την 1η Μαρτίου 2022 δήλωση άφιξης οχήματος (Δ.Α.Ο.) ή δηλωτικά εισαγωγής.

ΙΙ. Κατά τα λοιπά, εφαρμογή έχουν τα οριζόμενα στις ισχύουσες διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει και ειδικότερα:

1.Σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ.1 του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142), εξαιρούνται από το περιβαλλοντικό τέλος τα επιβατικά αυτοκίνητα άνω των 30 ετών, τα οποία προορίζονται να κυκλοφορήσουν αποκλειστικά ως αυτοκίνητα ιστορικού ενδιαφέροντος.

2.Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142):

α) Ως προς τον χρόνο γένεσης της υποχρέωσης καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους, καθώς και τον χρόνο που αυτό καθίσταται απαιτητό για τα ως άνω οχήματα, ισχύουν αναλογικά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 128 του ν. 2960/2001 (Α’ 265) για το τέλος ταξινόμησης.

β) Ως προς την πλήρη ή μερική απαλλαγή από την καταβολή του περιβαλλοντικού τέλους, ισχύουν αναλογικά όσα προβλέπονται για το τέλος ταξινόμησης και συνεπώς:
– δεν επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος σε οχήματα που παραλαμβάνονται με πλήρη απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, βάσει των ισχυουσών διατάξεων (οχήματα που παραλαμβάνονται από ΑΜΕΑ, πολύτεκνους, τρίτεκνους, μετοικούντες, Διεθνείς Οργανισμούς, Πρεσβείες, κ.λπ.),
– επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος σε οχήματα για τα οποία προβλέπεται, βάσει των ισχυουσών διατάξεων, μερική απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, σε ποσοστό, ανάλογο με το οφειλόμενο ποσό του τέλους ταξινόμησης (οχήματα που παραλαμβάνονται από ΑΜΕΑ, πολύτεκνους, κ.λπ.).

3.Σύμφωνα με την παρ. 5 του ν. 4710/2020 (Α’ 142), όπως έχει τροποποιηθεί με την παρ.2 του άρθρου 21 του ν.4736/2020 (Α 200), δεν υφίσταται υποχρέωση καταβολής του περιβαλλοντικού τέλους για:
– τα μεμονωμένα οχήματα ιδιαίτερης κατασκευής (ΜΟΙΚ), όπως αυτά μετατρέπονται ή κατασκευάζονται σύμφωνα με τις υποπερ. αα) και ββ) της περ. α’ του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 33692/2202/5.11.2014 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών (Β’ 3134)
– τα οχήματα που περιέρχονται σε κατάσχεση ή δέσμευση ή ακινητοποίηση ή ανεύρεση ή εγκατάλειψη και καθίστανται αντικείμενο διαχείρισης δημοσίου υλικού,
– οχήματα, τα οποία επαναταξινομούνται με απαλλαγή από το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης βάσει της παρ. 7 του άρθρου 121 του ν. 2960/2001 (Α’ 265).
ΙΙΙ. Επιπλέον, ως προς την διαδικασία είσπραξης του περιβαλλοντικού τέλους, επισημαίνεται ότι, ισχύουν τα προβλεπόμενα στην αρ. Ε.2114/2020 εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Ως εκ τούτου εξακολουθεί να ισχύει η ίδια χειροκίνητη διαδικασία, όπως έχει καταγραφεί στην ως άνω εγκύκλιο, εφόσον διαπιστωθεί ότι πρόκειται για αυτοκίνητο όχημα Euro 5b για το οποίο έχει υποβληθεί δήλωση άφιξης οχήματος (Δ.Α.Ο.) ή δηλωτικό εισαγωγής, από τις 2 Μαρτίου 2022 και έπειτα.

Ωστόσο υπογραμμίζονται για ενημέρωση και εφαρμογή, οι κάτωθι αλλαγές/προσθήκες ως προς τους κωδικούς μηχανογράφησης (662, 663, 666, 667), κατά τη συμπλήρωση στο κατά περίπτωση σχετικό παραστατικό, ΕΔΕ ή ΔΕΦΚ, κατά τη διαδικασία είσπραξης του περιβαλλοντικού τέλους.

Κωδ. μηχανογράφησης 662: Περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ για οχήματα Euro 5a και Euro 5b 1.000 ευρώ
Κωδ. μηχανογράφησης 663: Περιβαλλοντικό τέλος για οχήματα Euro 5a και Euro 5b (Ατελώς), 1.000€ (Ατελώς)
Κωδ. Μηχανογράφησης 666: Περιβαλλοντικό τέλος για οχήματα Euro 5a και Euro 5b/ μερική απαλλαγή (οφειλόμενο και καταβαλλόμενο ποσό), το ποσό που αναλογεί, βάσει του αντίστοιχου ποσοστού του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης και οφείλεται
Κωδ. Μηχανογράφησης 667: Περιβαλλοντικό τέλος για οχήματα Euro 5a και Euro 5b / μερική απαλλαγή (ατελώς), το ποσό που αναλογεί βάσει του αντίστοιχου ποσοστού του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης το οποίο δεν βεβαιώνεται και δεν οφείλεται [ποσό για το οποίο χορηγείται μερική απαλλαγή (ατελώς)]

1.Επιπλέον και σε συνέχεια της αρ. Ε.2125/2020 εγκυκλίου Διοικητή της ΑΑΔΕ, το Κεφ. ΙΙΙ. Κωδικοί Παραρτήματα, τροποποιείται, μόνο ως προς την περιγραφή των κωδικών 1003, 1009 και 1017, με την προσθήκη της καταβολής περιβαλλοντικού τέλους ύψους 1000 ευρώ, για τα επιβατικά αυτοκίνητα και για τα φορτηγά αυτοκίνητα μόνο των περ. β, γ, ε’ (μέχρι 3,5 τόνους) της παρ. 1 του άρθρου 123 του ν.2960/2001 και τις μεταχειρισμένες βάσεις αυτών, που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών Euro 5b, ήτοι:

Κωδικός – Περιγραφή

1003 (Προσαύξηση ΤΤ 100% + Περιβαλλοντικό τέλος 1000 € για Euro 5b): Που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές ορίων εκπομπών EURO 6 και EURO 5b, με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης, ως προς την πρώτη ταξινόμηση, έως και 31.8.2015, ή τις προδιαγραφές των σειρών Β2 ή C (EEV) της Οδηγίας 1999/96 ΕΚ, 2005/55 ΕΚ Euro V, ή μεταγενέστερων τροποποιητικών αυτής. Επιπλέον καταβολή περιβαλλοντικού τέλους ύψους 1000 ευρώ για αυτά που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5b.

1009 – Προσαύξηση ΤΤ 30% + Περιβαλλοντικό τέλος 1000 € για Euro 5b): Φορτηγά αυτοκίνητα και οι βάσεις τους που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών EURO 5b και EURO V. Επιπλέον καταβολή περιβαλλοντικού τέλους ύψους 1000 ευρώ για αυτά που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5b.

1017 – (Προσαύξηση ΤΤ 30%+ Περιβαλλοντικό Τέλος 1.000 €): Φορτηγά αυτοκίνητα και οι βάσεις τους που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a. Επιπλέον καταβολή περιβαλλοντικού τέλους ύψους 1000 Ευρώ, για αυτά που υπάγονται στις εκ κατασκευής προδιαγραφές ευρωπαϊκών προτύπων εκπομπών καυσαερίων Euro 5a και Euro 5b.

1.Κατόπιν των ανωτέρω, εφίσταται η προσοχή στις τελωνειακές αρχές, για την ορθή εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 13 και 14 του κοινοποιούμενου νόμου και ειδικότερα, στα πλαίσια των ελέγχων τόσο κατά τη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, όσο και των εκ των υστέρων ελέγχων, όπως διασφαλίσουν την ορθή είσπραξη του οφειλόμενου περιβαλλοντικού τέλους.»

Πηγή: dikaiologitika.gr