«Φρένο» στις αγορές από τα online σούπερ μάρκετ βάζουν οι καταναλωτές. Οι ανατιμήσεις στις ούτως ή άλλως αυξημένες τιμές των προϊόντων που περιέχει το ηλεκτρονικό καλάθι σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα και οι περιορισμένες προσφορές ανάγκασαν τα νοικοκυριά να μειώσουν τις αγορές τους στα 32,6 τεμάχια προϊόντα σε κάθε παραγγελία τους, με το μέσο καλάθι να διαμορφώνεται στα 77,3 ευρώ έναντι 78 ευρώ το 2022. Από την άλλη, οι εταιρίες του κλάδου, βλέποντας τα κέρδη τους να «ψαλιδίζονται», εξετάζουν την επιβολή χρεώσεων στις παραδόσεις.
Σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group, οι πωλήσεις των e-σούπερ μάρκετ στο α’ τρίμηνο του 2023 αυξήθηκαν μεν σε αξία κατά 6,7% φτάνοντας τα 61,1 εκατ. ευρώ -έναντι 5% στο σύνολο του 2022- και οι παραγγελίες κατά 7,7% στις 790.000, ωστόσο ο όγκος πωλήσεων ανά καλάθι υποχώρησε κατά 10,1%. Ο αυξημένος δηλαδή τζίρος στο ηλεκτρονικό κανάλι αποδίδεται αποκλειστικά και μόνο στις ανατιμήσεις, καθώς τα τεμάχια στο μέσο καλάθι των καταναλωτών ήταν μειωμένα κατά 9,9%, ενώ η μέση τιμή του υψηλότερη κατά 10,2%.
Σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες προϊόντων, ο τζίρος αυξήθηκε -με εξαίρεση τα τυποποιημένα τρόφιμα- ως αποτέλεσμα, κυρίως, των αυξημένων τιμών, ενώ ως προς τους όγκους πωλήσεων η εικόνα ήταν μικτή.
Στοιχεία
Αναλυτικά, οι πωλήσεις των φρέσκων τροφίμων σε αξία παρουσίασαν άνοδο κατά 7%, ο όγκος υποχώρησε κατά 4% και η μέση τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε σε ποσοστό της τάξεως του 11%. Στα τυποποιημένα τρόφιμα, παρά το γεγονός ότι οι τιμές ανέβηκαν κατά 7%, ο τζίρος τους δεν κατάφερε να παρουσιάσει θετικό πρόσημο (-1%), καθώς οι πωλήσεις σε όγκο υποχώρησαν, επίσης, κατά 8%. Αντίστοιχα, στα κατεψυγμένα προϊόντα οι ανατιμήσεις διαμορφώθηκαν στο 10%, ωστόσο ο αριθμός των τεμαχίων που αγόρασαν οι καταναλωτές μειώθηκε κατά 3%, με τις πωλήσεις σε αξία να κλείνουν, τελικά, στο +7%. Στην κατηγορία των αρτοπαρασκευασμάτων, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 11% και οι πωλήσεις σε αξία κατά 9%, ενώ σε όγκο εμφάνισαν οριακή πτώση 1%. Στα αναψυκτικά και τα ποτά, αν και η μέση τιμή τους αυξήθηκε κατά 7%, οι πωλήσεις σε όγκο κινήθηκαν στο +5% οδηγώντας σε βελτίωση του τζίρου κατά 12%.
Στην κατηγορία των καθαριστικών και τα χαρτικών, οι ανατιμήσεις αλλά και η αξία των πωλήσεων άγγιξαν το +18% και ο όγκος παρέμεινε αμετάβλητος. Στα προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής υγιεινής, οι τιμές τους αυξήθηκαν κατά 10% και οι πωλήσεις σε όγκο έπεσαν κατά 5%, ενώ σε αξία έκλεισαν με +4%. Τη μεγαλύτερη, πάντως, βελτίωση τζίρου παρουσίασαν τα είδη για κατοικίδια (+30%), καθώς, παρά τις αυξήσεις των τιμών κατά 10%, ο όγκος έτρεξε με +18%.
Η μοναδική κατηγορία που στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ καταγράφηκε μείωση της μέσης τιμής ήταν τα προϊόντα για μωρά και παιδιά (-2%), με τον όγκο πωλήσεων να αναπτύσσεται κατά 10% και την αξία κατά 8%.
Ακριβότερα σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα
Σε ό,τι αφορά τις προσφορές, σύμφωνα με την Convert Group, στο α’ τρίμηνο του έτους, εμφανίζονται μειωμένες κατά 8,3%, κόντρα στην πολιτική που ακολουθούν οι μεγάλες αλυσίδες στα φυσικά καταστήματα που εντείνουν τις προωθητικές ενέργειες στα επώνυμα είδη στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν τα μερίδιά τους, τα οποία «ροκανίζουν» τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ετσι, η μέση έκπτωση επί της προτεινόμενης λιανικής τιμής των κατασκευαστών περιορίστηκε στο 32,2% από 35% το 2022 και 39% το 2021.
Και όλα αυτά ενώ τα online σούπερ μάρκετ έχουν ελαφρώς «τσιμπημένες» τιμές σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα, παρά το γεγονός ότι τα λειτουργικά τους έξοδα είναι χαμηλότερα. Μάλιστα, αυτό συμβαίνει και σε ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, καθώς τα ίδια προϊόντα πωλούνται έστω και κατά λίγα λεπτά του ευρώ ακριβότερα από τα ράφια των φυσικών καταστημάτων.
Σύμφωνα με έρευνα του «Ε.Τ.» της Κυριακής, καλάθι με 10 βασικά προϊόντα κοστίζει από 3,8% έως 7,5% ακριβότερα στα e-σούπερ μάρκετ απ’ ό,τι αν οι καταναλωτές επισκεφθούν ένα κατάστημα. Συγκεκριμένα, η μέση τιμή φρέσκου γάλακτος ενός λίτρου συγκεκριμένης μάρκας στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται στα 1,9 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα e-katanalotis, και το ίδιο προϊόν σε ηλεκτρονικό κατάστημα πωλείται από 1,98 έως 2,13 ευρώ. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η ψαλίδα σε μακαρόνια γνωστής εταιρίας, τα οποία για διαδικτυακές αγορές κοστίζουν από 1,2 έως 1,26 ευρώ, ενώ στα φυσικά καταστήματα η μέση τιμή είναι 1,02 ευρώ. Οριακά ακριβότερη (+1,2%) είναι η τιμή της φέτας σε συσκευασία 400 γραμμαρίων στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, καθώς στοιχίζει 5,96 ευρώ από 5,89 στις αλυσίδες. Αντίστοιχα, γιαούρτια (συσκευασία 3 τεμαχίων των 200 γραμμαρίων) κοστίζουν σε φυσικό κατάστημα 3,75 ευρώ και το ίδιο προϊόν σε online σούπερ μάρκετ διατίθεται από 3,8 έως 4,10 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το ρύζι και τα όσπρια, για να τα αγοράσουν τα νοικοκυριά από ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να πληρώσουν από 7% έως 13,5% περισσότερα χρήματα. Συγκεκριμένα, ρύζι γλασέ πωλείται από τις ιστοσελίδες από 1,76 έως 1,85 ευρώ και στα ράφια έναντι 1,63 ευρώ, ενώ οι φακές 2,16 και 2,01 ευρώ αντίστοιχα. Κατά 8 λεπτά φθηνότερα θα βρει κανείς τον στιγμιαίο καφέ στα φυσικά καταστήματα, ενώ 2 λεπτά λιγότερο κοστίζει η χλωρίνη. Τέλος, έως και 17% ακριβότερα, από 5,75 έως 6,30 ευρώ, πωλείται στα online σούπερ μάρκετ αφρόλουτρο γνωστής μάρκας, όταν στο ράφι θα το αγοράσει κανείς έναντι 5,38 ευρώ. Συνολικά, σε φυσικό κατάστημα το καλάθι με τα 10 αυτά προϊόντα κοστίζει 31,2 ευρώ, ενώ σε ηλεκτρονικό το ίδιο καλάθι κυμαίνεται από 32,39 έως 33,54 ευρώ.
Ιδιωτική ετικέτα
Από την άλλη, αυξημένη είναι η συμμετοχή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στον τζίρο και των e-σούπερ μάρκετ, με το μερίδιό τους να ανέρχεται στο 15,2%, αυξημένο κατά 1,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Μάλιστα, σε όγκο πωλήσεων το μερίδιο των P.L. είναι ακόμα υψηλότερο αγγίζοντας το 18,7% (+1,4% συγκριτικά με το α’ τρίμηνο του 2022).
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, ο κλάδος, αφουγκραζόμενος την ανάγκη των καταναλωτών για φθηνότερα προϊόντα, αυξάνει και στα ηλεκτρονικά ράφια τα είδη ιδιωτικής ετικέτας, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί ολόκληρο το 2023.
Σκέψεις για έξτρα χρεώσεις στα μεταφορικά
Με τις επιδόσεις του ηλεκτρονικού οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να πιέζονται από τον πληθωρισμό και την αύξηση των επιτοκίων, οι εταιρίες του κλάδου εξετάζουν να καταργήσουν τις δωρεάν παραδόσεις κατ’ οίκον λόγω του υψηλού κόστους μεταφορών.
Αν και προς το παρόν τα στελέχη των μεγάλων αλυσίδων δεν το επιβεβαιώνουν, φέρεται να εξετάζουν την επιβολή χρεώσεων, που δεν αποκλείεται να φτάνουν σε ύψος ακόμα και το 10% των παραγγελιών.
Αλλωστε, πρόσφατα η αλυσίδα My Market ξεκίνησε πιλοτικά την υπηρεσία Speedy παρέχοντας τη δυνατότητα παράδοσης έως 25 κωδικών εντός μίας ώρας έναντι του ποσού των 3 ευρώ, ενώ αντίστοιχη υπηρεσία διαθέτει και η Wolt, με τη χρέωση να διαμορφώνεται ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση από το κατάστημα.
Αντίστοιχες συνεργασίες για γρήγορη εξυπηρέτηση έχουν και η ΑΒ Βασιλόπουλος (Wolt, Instashop) και η Σκλαβενίτης (efood), αν και προς το παρόν η τελευταία διατηρεί δωρεάν την παράδοση για παραγγελίες άνω των 30 ευρώ.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΣΕ ΟΓΚΟ ΚΑΙ ΑΞΙΑ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΣΤΟ Α’ ΤΡΙΜΗΝΟ ΤΟΥ 2023
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ | ΤΙΜΕΣ | ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΟΓΚΟ | ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΣΕ ΑΞΙΑ |
Φρέσκα τρόφιμα | +11% | -4% | +7% |
Τυποποιημένα τρόφιμα | +7% | -8% | -1% |
Κατεψυγμένα τρόφιμα | +10% | -3% | +7% |
Αρτοπαρασκευάσματα | +11% | -1% | +9% |
Αναψυκτικά & ποτά | +7% | +5% | +12% |
Καθαριστικά & χαρτικά | +18% | 0% | +18% |
Είδη ομορφιάς και προσωπικής υγιεινής | +10% | -5% | +4% |
Είδη για κατοικίδια | +10% | +18% | +30% |
Βρεφικά και παιδικά είδη | -2% | +10% | +8% |
Αλλα | +5% | -4% | +1% |
Πηγή: Convert Group
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΕ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ONLINE ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ
ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΣΕ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ | ΤΙΜΗ ΣΕ ONLINE ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ |
Γάλα (1 λίτρο) | 1,90 | 1,98-2,13 |
Μακαρόνια Νο6 (500 γραμμ.) | 1,02 | 1,20-1,26 |
Φέτα (συσκευασία 400 τεμαχίων) | 5,89 | 5,96 |
Γιαούρτι (3Χ200 γραμμ.) | 3,75 | 3,80-4,10 |
Ρύζι γλασέ (500 γραμμ.) | 1,63 | 1,76-1,85 |
Φακές (500 γραμμ.) | 2,01 | 2,16 |
Coca-Cola (6Χ330 ml) | 3,34 | 3,40 |
Στιγμιαίος καφές (100 γραμμ.) | 4,31 | 4,39 |
Αφρόλουτρο (650 ml) | 5,38 | 5,75-6,30 |
Χλωρίνη (750 ml) | 1,97 | 1,99 |
ΣΥΝΟΛΟ | 31,2 | 32,39- 33,54 |
πηγή: eleftherostypos.gr