Καλάθι νοικοκυράς: Ντροπή – Αποκαλύφθηκε η αλήθεια!

Το περιορισμένο καλάθι της νοικοκυράς με τα 50 βασικά προϊόντα μπορεί να ανατιμηθεί καθώς δεν υπάρχει καμία απαγόρευση στις αυξήσεις των τιμών τους και οι οποίες εξαρτώνται ξεκάθαρα από τις διαθέσεις των σούπερ μάρκετ.

Μεγάλη δυσαρέσκεια εκφράζεται από το αγοραστικό κοινό, αφού θεωρούν το μέτρο κοροϊδία από την Κυβέρνηση με μηδαμινό όφελος απέναντι στην ακρίβεια που τους χτυπά τον τελευταίο καιρό.

Τι λέει ο Γ.Γ. Εμπορίου για τις 31 κατηγορίες αγαθών, την εθελοντική προσπάθεια για συγκράτηση των τιμών και τις συχνές εναλλαγές προϊόντων.

Πότε θα τεθεί σε εφαμρογή το μέτρο.

Στον ΑΝΤ1 και στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» μίλησε την Τετάρτη ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, αναφορικά με το «καλάθι με τα 50 προϊόντα» σε κάθε σούπερ μάρκετ, που θα επιδιωχθεί, σε εθελοντική βάση, από την επιχείρηση να μην ανατιμηθούν ή έστω να συγκρατηθούν σε χαμηλά επίπεδα οι τυχόν αυξήσεις τιμών.

Καλάθι νοικοκυράς: Το “καλάθι με τα 50 προϊόντα” μπορεί να ακριβαίνει, αλλά με αργό ρυθμό… 

Απαντώντας στα ερωτήματα του Γιώργου Παπαδάκη και της Μαρίας Αναστασοπούλου, οι οποίοι μετέφεραν διαμαρτυρίες και σχόλια πολλών τηλεθεατών για τα προϊόντα που θα περιλαμβάνονται στο «καλάθι», στην βάση των 31 κατηγοριών που υποδείχθηκαν από το Υπ. Ανάπτυξης, ο κ. Αναγνωστόπουλος είπε ότι αντιλαμβάνεται τις αντιδράσεις, αλλά «για να είναι αποτελεσματικό ένα τέτοιο καλάθι, πρέπει να είναι περιορισμένο, διότι αν το ανοίξουμε σημαντικά, θα μειωθεί η ουσία του».

«Θα προσπαθήσουν να συγκρατηθούν οι τιμές, με ιδιωτική πρωτοβουλία και στην λογική του ανταγωνισμού», σημείωσε για τα προϊόντα στο «καλάθι», σημειώνοντας ακόμη πως «Ο σκοπός είναι το καλάθι αυτό να ανατιμάται με πιο αργό ρυθμό από όσο συμβαίνει σε άλλα προϊόντα», λέγοντας ότι «για τους καταναλωτές που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη δυσκολία να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις ανατιμήσεις, μειώνεται η επιβάρυνση που μπορεί να έχουν για την αγορά αυτών των βασικών προϊόντων».

Ο Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή ανέφερε ότι «οι ανατιμήσεις που βλέπουμε σε όλα τα προϊόντα δεν οφείλονται σε αισχροκέρδεια, αυτές υπάρχουν αλλά είναι περιορισμένες περιπτώσεις. Οι αυξήσεις τιμών οφείλονται στην αύξηση του κόστους παραγωγής και μεταφοράς».

Καλάθι νοικοκυράς: Καλάθι – αγορές – σούπερ μάρκετ – καρότσι

Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος διευκρίνισε πως «κάθε σούπερ μάρκετ μπορεί να περιλάβει όποιο προϊόν κρίνει κατάλληλο για να βάλει σε αυτό το καλάθι. Αν εμείς προτείναμε συγκεκριμένο προϊόν να μπει σε κάθε καλάθι, θα ετίθετο θέμα ανταγωνισμού.

Κάθε εταιρεία θα πρέπει να προσέχει τα προϊόντα στο καλάθι της, ώστε να μην έχουν μεγάλες ανατιμήσεις, γιατί αυτό θα βλάψει και την φήμη της εταιρείας», ενώ συμπλήρωσε πως κάθε σούπερ μάρκετ θα αποφασίσει και ποια σήμανση θα υπάρχει σε αυτά για να τα αναγνωρίζουν οι καταναλωτές.

«Η λίστα αυτή είναι δυναμική, θα υπάρχουν αλλαγές, αλλά οι βασικές κατηγορίες είναι αυτές που έχουν περιγραφεί. Τα προϊόντα θα μπορούν να αλλάζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα, κάθε 15 ημέρες θα αλλάζουν τα προϊόντα στο καλάθι κάθε σούπερ μάρκετ», σημείωσε ο Γ.Γ. Εμπορίου.

Σημείωσε ακόμη ότι «οι προσφορές των σούπερ μάρκετ δεν καλύπτουν όλα τα προϊόντα στο καλάθι, αλλά μερικά από αυτά», καθώς και ότι από τις 31 κατηγορίες «λείπουν τα φρούτα και τα λαχανικά, καθώς πωλούνται φθηνότερα στις λαϊκές και προτρέπονται οι καταναλωτές να ψωνίζουν από εκεί. Αντιστοίχως, για τα νωπά κρέατα που πωλούνται στα κρεοπωλεία, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για λόγους ανταγωνισμού».

Σχετικά με το πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται το μέτρο, «σε 10 – 15 ημέρες υπολογίζουμε να έχουμε ολοκληρώσει όλη την διαδικασία και να τεθεί σε εφαρμογή το μέτρο από τα τέλη Οκτωβρίου».

Εν τω μεταξύ, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος είχαν σήμερα τηλεδιάσκεψη με το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ).

Από τον ΣΕΒΤ μετείχαν ο Πρόεδρος, Γιάννης Γιώτης, οι Αντιπρόεδροι Γρηγόρης Αντωνιάδης και Ευστάθιος Λοϊζος, ο Γενικός Γραμματέας, Μανώλης Καραμολέγκος, τα μέλη του ΔΣ, Αγγελική Οικονόμου, Μαρία Αναργύρου Νίκολιτς και Αλέξανδρος Κίκιζας και η Γενική Διευθύντρια, Βάσω Παπαδημητρίου.

Μετά τη σύσκεψη ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:

«Το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων ζήτησε από την βιομηχανία τροφίμων να συμμετάσχει στην προσπάθεια για το «καλάθι του νοικοκυριού» με εποικοδομητικό τρόπο έτσι ώστε να «χτίσουμε» ένα καλάθι προϊόντων που θα προσφέρεται στον Έλληνα καταναλωτή στις χαμηλότερες δυνατές τιμές, κάτω από τον πληθωρισμό.

Ο Σύνδεσμος αποδέχτηκε την πρόταση του Υπουργείου, δεσμεύτηκε να ενημερώσει τα μέλη του και να εργαστεί εποικοδομητικά με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ώστε το καλάθι του νοικοκυριού να έχει επιτυχία και να βοηθήσει σημαντικά στη διαβίωση του ελληνικού νοικοκυριού μέσα σ’ αυτές τις πρωτοφανώς δύσκολες συνθήκες.

Η Κυβέρνηση ασφαλώς θα συνεχίσει τις πρωτοβουλίες σε όλο το μήκος της αγοράς για να επιτύχει τις καλύτερες δυνατές τιμές για τον Έλληνα καταναλωτή».

Δεν θα φέρει μείωση τιμών τονίζει η ΓΣΕΒΕΕ

Η ΓΣΕΒΕΕ διαπιστώνει ότι το «καλάθι της νοικοκυράς» με τα 50 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα. Επισημαίνει πως έγινε για τη δημιουργία εντυπώσεων, καθώς «θέλει να προβάλει ότι η κυβέρνηση δε στέκεται αμήχανη και παρεμβαίνει στην αγορά».

Η ΓΣΕΒΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας) επισημαίνει ότι το μέτρο δεν προβλέπει απαγόρευση αυξήσεων, αλλά παρακολούθηση των τιμών, μετατοπίζοντας παράλληλα την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Υπογραμμίζει δε, πως ποτέ δεν απέδωσαν ανάλογα παρατηρητήρια έχουν εφαρμοστεί σε άλλα προϊόντα και αγορές.

Επίσης, τονίζει πως σε κάθε περίπτωση θα υπάρξουν μεγαλύτερες αυξήσεις σε συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα που δεν έχουν τύχει επιλογής, ενώ ξεκαθαρίζει πως «για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια πρέπει να τιθασευτούν οι τιμές που επιβάλει το ολιγοπώλιο της ενέργειας».

Υπενθυμίζεται ότι τουλάχιστον με επιφύλαξη αντιμετωπίζει ο εμπορικός κόσμος το «καλάθι των 50 προϊόντων». Μεταξύ άλλων, το ΙΚΝΑ χαρακτήρισε την κυβερνητική κίνηση ως «επικοινωνιακό τέχνασμα» και κατήγγειλε φαινόμενα αισχροκέρδειας, ενώ το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας βλέπει ολιγοπώλιο στον κλάδο των σουπερμάρκετ και χαρακτηρίζει το μέτρο θετικό αλλά μη επαρκές.

Η ανακοίνωση της ΓΣΕΒΕΕ για το «καλάθι νοικοκυριού»

Η πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να διαμορφώσει ένα «καλάθι του νοικοκυριού» αποτελούμενο από 31 κατηγορίες 50 βασικών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης στα οποία οι αυξήσεις θα είναι μηδενικές ή πολύ μικρές, δεν ανταποκρίνεται στην αγανάκτηση που έχει προκαλέσει το κύμα ακρίβειας.

Υπενθυμίζουμε ότι ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή τον Σεπτέμβριο του 2022 αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 12%! Οι μεγαλύτερες αυξήσεις προήλθαν από την στέγαση (35,4%) όπου συμπεριλαμβάνονται ηλεκτρισμός και φυσικό αέριο και τις μεταφορές (14,2%).

Η πρωτογενής αιτία της ακρίβειας είναι η ενέργεια. Οι αυξήσεις στο ηλεκτρικό προκαλούν αλλεπάλληλα κύματα ανατιμήσεων σε όλο το εύρος της οικονομίας. Επομένως, για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια πρέπει να τιθασευτούν οι τιμές που επιβάλει το ολιγοπώλιο της ενέργειας. Όσο η κυβέρνηση αφήνει ανεξέλεγκτους τους παρόχους ενέργειας, όπως συμβαίνει εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο, η ακρίβεια και ο πληθωρισμός θα καλπάζουν.

Το «καλάθι της νοικοκυριού» είναι μάχη εντυπώσεων που θέλει να προβάλει ότι η κυβέρνηση δε στέκεται αμήχανη και παρεμβαίνει στην αγορά.

Δεν θα έχει όμως κανένα αποτέλεσμα γιατί ακόμη κι αν δεν γίνουν αυξήσεις σε εκείνα τα προϊόντα που θα τελούν υπό επιτήρηση, θα γίνουν μεγαλύτερες αυξήσεις σε συμπληρωματικά ή υποκατάστατα προϊόντα. Προϊόντα για τα οποία δεν αξιολογείται η προστιθέμενη αξία τους για την ελληνική παραγωγή και οικονομία.

Σε κάθε περίπτωση το μέτρο δεν προβλέπει απαγόρευση αυξήσεων, αλλά παρακολούθηση των τιμών, μετατοπίζοντας παράλληλα την αγοραστική κίνηση προς τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Πηγή: newsme.gr