Πρόκειται για σχολεία, δημόσια κτίρια, αλλά και πάρκα και πλατείες

Επιστρέφουν σε δήμους και Περιφέρειες τα κοινόχρηστα και κοινωφελή ακίνητα που στις πρώτες εγγραφές του κτηματολογίου πέρασαν στο Δημόσιο ως «αγνώστου ιδιοκτήτη» κυρίως επειδή οι ΟΤΑ Α΄ και Β΄ Βαθμού είχαν αμελήσει να τα δηλώσουν ή κατά τη διάρκεια των πρώτων προγραμμάτων δε γνώριζαν πως έπρεπε να τα δηλώσουν.

Η αποκατάσταση αυτών των πλημμελών εγγραφών που αφορούν σε ΟΤΑ σε όλη την επικράτεια γίνεται μέσω των ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται στην τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως είχε ήδη προαναγγείλει με ρεπορτάζ του το «ethnos.gr» η οποία ψηφίστηκε με το νόμο για τον εκσυγχρονισμό του Κτηματολογίου.

Ειδικότερα, η ρύθμιση αφορά αποκλειστικά στα κοινόχρηστα και κοινωφελή ακίνητα, όπως αυτά ορίζονται στα εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΓΠΣ), που καταχωρίστηκαν εσφαλμένα στις κτηματολογικές εγγραφές ως «άγνωστου ιδιοκτήτη». Σύμφωνα με την προς ψήφιση διάταξη, προβλέπεται ότι αυτά τα ακίνητα, μετά την οριστικοποίηση των κτηματολογικών εγγραφών, περιέρχονται αυτοδικαίως κατά κυριότητα στον οικείο ΟΤΑ, εφόσον τα εν λόγω ακίνητα εμφανίζονται ως κοινόχρηστα και κοινωφελή στο ΓΠΣ.

Να σημειωθεί ότι στους κοινωφελείς χώρους συμπεριλαμβάνονται τα σχολεία, τα δημοτικά κτίρια, τα κέντρα πολιτισμού, οι χώροι αθλητισμού. Στους κοινόχρηστους χώρους συμπεριλαμβάνονται πάρκα, πλατείες δρόμοι, χώροι πρασίνου, άλση, ενώ ως καταργούμενοι κοινόχρηστοι χώροι νοούνται οι χώροι που έχουν χάσει τον κοινόχρηστο χαρακτήρα τους. Επίσης, τα κοινόχρηστα ακίνητα δηλώνονται ατελώς, δηλαδή χωρίς την πληρωμή του τέλους κτηματογράφησης.

Οι διαδικασίες επιστροφής κυριότητας

Η διαδικασία επιστροφής της κυριότητας των ακινήτων στους δήμους προβλέπεται να ολοκληρώνεται με την έκδοση σχετικής διαπιστωτικής πράξης από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με τη σύμφωνη γνώμη της κατά τόπου αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών. Στη συνέχεια, η πράξη αυτή προσκομίζεται από τον ενδιαφερόμενο ΟΤΑ στα αρμόδια Κτηματολογικά Γραφεία, τα οποία και θα προβαίνουν στην σχετική εγγραφή στα κτηματολογικά βιβλία.

Προκειμένου να επιλύεται το συγκεκριμένο πρόβλημα ακόμα ταχύτερα, με την ίδια διάταξη προβλέπεται και νέα, εναλλακτική διαδικασία διόρθωσης των σχετικών σφαλμάτων πριν από την οριστικοποίηση των ανακριβών εγγραφών. Σύμφωνα με αυτή, εγγραφές άγνωστου ιδιοκτήτη που αφορούν σε κοινόχρηστα και κοινωφελή ακίνητα που σύμφωνα με το ΓΠΣ εμφανίζονται ως κοινόχρηστα και κοινωφελή μπορούν να διορθώνονται εξωδικαστικά, με την παροχή συναίνεσης της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Οικονομικών.

Σε αυτή την περίπτωση, όλες οι άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου διατηρούν το δικαίωμα να αμφισβητήσουν, εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας διόρθωσης, την κυριότητα των ακινήτων, εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προβλεπόμενες στο νόμο προϋποθέσεις. Η εφαρμογή της διάταξης αναμένεται να θεραπεύσει με διαφάνεια και νομική ασφάλεια ένα χρόνιο πρόβλημα των ΟΤΑ, το οποίο αποτελούσε πάγιο αίτημα και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και, μολονότι είχε επισημανθεί από την ΚΕΔΕ ήδη από το 2018, δεν είχε επιλυθεί έως σήμερα.

Πηγή: ethnos.gr

Προηγούμενο άρθροΚεφαλονιά: Αυτός είναι ο αριθμός των κρουσμάτων κορωνοιού της μετάλλαξης “ΔΕΛΤΑ”
Επόμενο άρθροΚρητικιά γιαγιά 100 χρονών εμβολιάζεται και στέλνει συγκλονιστικό μήνυμα – Δεν θέλω να πεθάνω ολομόναχη στο νοσοκομείο