Από µια αισθητά µειωµένη τουριστική πίτα η χώρα καλείται να κερδίσει όσο το δυνατόν µεγαλύτερο µερίδιο

Με «σύμμαχο» το καλό όνοµα που απέκτησε από τη διαχείριση της υγειονοµικής κρίσης, η Ελλάδα ρίχνεται στη µάχη της προσέλκυσης ξένων τουριστών για τη φετινή σεζόν. Από µια αισθητά µειωµένη τουριστική πίτα η χώρα καλείται να κερδίσει όσο το δυνατόν µεγαλύτερο µερίδιο και να κρατήσει ζωντανή την αποκαλούµενη και «βαριά βιοµηχανία» της. Μια βιοµηχανία που συνεισφέρει περίπου το 20% του ΑΕΠ και απασχολεί χιλιάδες εργαζόµενους σε όλη την επικράτεια. Παράγοντες του κλάδου επιλέγουν να κρατούν χαµηλούς τόνους, επισηµαίνοντας σε κάθε ευκαιρία πως τα πράγµατα είναι εξαιρετικά δύσκολα και αβέβαια, ενώ αποφεύγουν κατηγορηµατικά να κάνουν εκτιµήσεις αφίξεων.

Οι προκλήσεις, όπως λένε, είναι πολλές, καθώς πέρα από τα µέτρα ασφάλειας και την εφαρµογή των πρωτοκόλλων υπάρχει αβεβαιότητα γύρω από τις αεροπορικές πτήσεις, ενώ η πανδηµία του κορονοϊού εξακολουθεί να ταλανίζει βασικές αγορές, όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία και οι ΗΠΑ, απ’ όπου αντλούµε εκατοµµύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. «Τα νερά είναι αχαρτογράφητα και καλό είναι να µην µπερδεύουµε τους ευσεβείς πόθους µε τις αντικειµενικές δυνατότητες του ελληνικού τουρισµού, µέσα σε µια συγκυρία χωρίς ιστορικό προηγούµενο. Ακόµη και τα θαύµατα θέλουν τον χρόνο τους…», σηµειώνει στην «Ηµερησία» ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιµελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός.

pinakes-2.jpg

Οπως εξηγεί ο κ. Βασιλικός, «υπάρχουν πάρα πολλοί παράγοντες που θα διαµορφώσουν την όποια τουριστική κίνηση καταφέρουµε τελικά να έχουµε», τονίζοντας πως «δεν φτάνει να είµαστε εµείς σε καλή επιδηµιολογική φάση, αλλά το ίδιο θα πρέπει να συµβεί και στις χώρες προέλευσης των επισκεπτών. Οπως επίσης δεν φτάνει να ανοίξουµε τα ξενοδοχεία και να περιµένουµε, όταν είναι ακόµη θολό το τοπίο των αεροπορικών πτήσεων». Για τον έµπειρο ξενοδόχο υπάρχει και ακόµη µία παράµετρος που θα καθορίσει τον αριθµό των επισκεπτών που θα υποδεχθούµε φέτος το καλοκαίρι.

pinakes-3.jpg

Αυτή σχετίζεται µε την ψυχολογία οικονοµικής ανασφάλειας που δηµιουργείται σε όλο τον κόσµο από τις προβλέψεις για παγκόσµια ύφεση. Βέβαια, στο κάδρο παραµένει η Γερµανία, η οποία αποτελεί τη µεγαλύτερη δεξαµενή άντλησης επισκεπτών και εσόδων. Χάρη στη σχετικά ελεγχόµενη εξέλιξη της πανδηµίας και τον σχετικά χαµηλό δείκτη θανάτων ανά 100.000 άτοµα, οι Γερµανοί αποτελούν µια κρυφή ελπίδα για τον ελληνικό τουρισµό. Με βάση τις υπάρχουσες πληροφορίες που κυκλοφορούν στην αγορά, στην τελική λίστα των χωρών που θα επιτρέψει η Ελλάδα την είσοδο ταξιδιωτών χωρίς καραντίνα περιλαµβάνονται η Κύπρος, το Ισραήλ, η Κίνα, η Ιαπωνία, η Αυστραλία, η Νορβηγία, η ∆ανία, η Αυστρία, η Βουλγαρία, η Σερβία, η Ρουµανία, η Αλβανία, η Βόρεια Μακεδονία, η Βοσνία, η Κροατία, η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία. Πρόκειται για χώρες µε καλά επιδηµιολογικά χαρακτηριστικά και ελεγχόµενη εξάπλωση του ιού.

Νέες παρεμβάσεις

Ο αριθµός των ξένων επισκεπτών και οι πληρότητες που θα έχουν τα ξενοδοχεία θα καθορίσουν σε µεγάλο βαθµό τις εξελίξεις στον κλάδο όσον αφορά την απασχόληση και την επιβίωση των επιχειρήσεων. Το σίγουρο, σύµφωνα µε φορείς του τουρισµού, είναι πως θα χρειαστούν πρόσθετες παρεµβάσεις για την ενίσχυση του κλάδου. Το ζήτηµα της ρευστότητας, όπως λένε, «είναι κοµβικό για να µπορεί να αναπνέει το ξενοδοχείο και µε τη σειρά του να δίνει ανάσα στην πραγµατική οικονοµία». Κοµβικής σηµασίας είναι και η διατήρηση του τιµολογιακού επιπέδου του ελληνικού τουρισµού.

«∆εν τελειώνουν όλα αυτό το καλοκαίρι. Το αντίθετο. Πρέπει να έχουµε διαρκώς στον νου µας τη συνέχεια που έχουµε µπροστά µας και το πώς θα τοποθετηθούµε µε τους πιο πλεονεκτικούς όρους στην παγκόσµια τουριστική αγορά που θα ανακάµπτει το 2021» προειδοποιεί ο κ. Βασιλικός. «Αυτός», συνεχίζει, «είναι και ο λόγος που έχουµε ζητήσει και συνεχίζουµε να ζητάµε έναν ανταγωνιστικότερο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο. Η επιστροφή στην τουριστική κανονικότητα θα σηµαίνει και έναν ακραίο ανταγωνισµό».

Προς αυτή την κατεύθυνση χαρακτηρίζεται κρίσιµο να διαφυλάξουµε το «καλό όνοµα» που χτίσαµε τους τελευταίους µήνες, µε την υγειονοµική διαχείριση της πανδηµίας «θα πρέπει να διαφυλάξουµε ως κόρην οφθαλµού αυτή την εικόνα της χώρας και να την κεφαλαιοποιήσουµε µε σύνεση και µεσοµακροπρόθεσµη στρατηγική, σε συνάρτηση µε το σχέδιο για τον ελληνικό τουρισµό του 21ου αιώνα, ο οποίος θα πρέπει να είναι ταυτισµένος µε την ποιότητα και την επένδυση στον άνθρωπο» καταλήγει ο πρόεδρος του ΞΕΕ.

Πηγή: ethnos.gr