Νέα μέτρα σε σούπερ μάρκετ: Ψώνια χωρίς φωτισμό και νέο ωράριο;

Θα μπαίνουμε σε κρύα και σκοτεινά σουπερμάρκετ αναρωτιέται σε ρεπορτάζ της η Deutsche Welle.

Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο λόγω της ενεργειακής κρίσης…

«Πόσα φώτα και πόση θέρμανση μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δίχως να ξεφύγει το κόστος ενέργειας;» αναρωτιέται σε ρεπορτάζ της η Deutsche Welle.

Σύμφωνα με τους νέους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας στη Γερμανία, τα γραφεία σε δημόσια κτίρια μπορούν να θερμανθούν μέχρι και 19 βαθμούς, ενώ σε άδεια γραφεία η θέρμανση θα κλείνει.

Μνημεία και αξιοθέατα δεν φωταγωγούνται πλέον και οι διαφημιστικές αφίσες φωτίζονται μόνο για μερικές ώρες.

Από την πλευρά τους οι εταιρίες συγκεντρώνουν περισσότερους εργαζόμενους σε λιγότερα γραφεία ή τους δίνουν τη δυνατότητα τηλεργασίας. Όπως και στους δημόσιους χώρους έτσι και στα γραφεία των ιδιωτικών εταιριών η θέρμανση δεν θα ξεπερνά τους 19 βαθμούς, ενώ για στους εργαζόμενους δεν αποκλείεται να δοθούν ακόμα και κουβέρτες.

Νωρίτερα θα κλείνουν σουπερ μάρκετ

Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο, όπου όλοι οι χώροι φωτίζονται και με το παραπάνω, έτσι ώστε να καλλιεργηθεί στους εισερχόμενους μια διάθεση κατανάλωσης. Στις βιτρίνες δυνατοί προβολείς φωτίζουν τα προϊόντα προσελκύοντας τους πελάτες στα καταστήματα.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της DW, αλυσίδα σουπερμάρκετ περιορίζει το ωράριο λειτουργίας στα 2.200 υποκαταστήματά της κατά μία ώρα: «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς θέλουμε να συμβάλουμε στην κοινή προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας», αναγράφεται στις εισόδους των εκπτωτικών σουπερμάρκετ.

Οι άλλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αμφιβάλλουν αν η εν λόγω επιχείρηση θα εξοικονομήσει με αυτό τον τρόπο σημαντική ποσότητα ενέργειας. «Η εξοικονόμηση θα είναι υπερβολικά περιορισμένη», γράφει ο Ράιμουντ Έσερ από το τμήμα επικοινωνίας του γερμανικού κολοσσού Rewe απαντώντας σε ερώτηση της DW. Και σημειώνει ότι το 50% της ενεργειακής κατανάλωσης των σουπερμάρκετ αφορά τα ψυγεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.

Το ζήτημα της ενεργειακής απόδοσης αποτελεί εδώ και καιρό προτεραιότητα, επισημαίνουν κολοσσοί σουπερμάρκετ -κάποιοι από τους οποίους τοποθετούν φωτοβολταϊκά συστήματα για να καλύψουν έστω και εν μέρει τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, ενώ έχουν ήδη αντικαταστήσει τους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας με LED, που καταναλώνουν ακόμα λιγότερο.

Θα ανοίξουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές υπό όρους

Καμία από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ δεν προτίθενται να περιορίσει τις ώρες λειτουργίας. «Προς το παρόν δεν βλέπουμε κανένα λόγο να προσφέρουμε στους πελάτες μας μειωμένες υπηρεσίες», σημειώνει εκπρόσωπος επικοινωνίας γνωστής αλυσίδας στο Αμβούργο. Προσθέτει ωστόσο ότι: «Παρατηρούμε προσεκτικά τις κινήσεις του ανταγωνισμού και επαναξιολογούμε συνεχώς την κατάσταση».

Στις αποφάσεις των επαγγελματιών καθοριστικό ρόλο θα παίξει το πλαφόν στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου, το οποίο δρομολογεί η γερμανική κυβέρνηση. Παρά το υψηλό ενεργειακό κόστος δεν αποκλείεται με την οικονομική στήριξη του δημοσίου ο τζίρος να υπερβαίνει εν τέλει τα κόστη. Και τότε ενδέχεται, για παράδειγμα, να λειτουργήσουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία.

Οι δημοφιλείς χριστουγεννιάτικες αγορές ανοίγουν συνήθως τέλη Νοεμβρίου, όταν η μέρα θα έχει μικρύνει ακόμα περισσότερο. Οι επαγγελματίες, οι οποίοι συμμετέχουν στις αγορές, θα πρέπει να σταθμίσουν προσεκτικά πόσους περιορισμούς είναι διατεθειμένοι να αποδεχθούν οι πελάτες. Συχνά ακούγεται ότι καταβάλλονται προσπάθειες, έτσι ώστε να περιοριστεί η κατανάλωση ρεύματος κυρίως για τον φωτισμό των αγορών και τα φώτα να κλείνουν νωρίτερα. Ίσως υπό αυτές τις προϋποθέσεις να ανοίξουν και πάλι διάσημες χριστουγεννιάτικες αγορές, όπως του Μονάχου, η οποία λόγω της πανδημίας δεν λειτούργησε πέρυσι τα Χριστούγεννα.

Μεγάλη αλλαγή: Εκτός σούπερ μάρκετ το καλάθι του νοικοκυριού

Σούπερ μάρκετ: Αλλαγή ετοιμάζεται στο γνωστό καλάθι της νοικοκυράς καθώς το μέτρο φαίνεται να αποδίδει ικανοποιητικά και οι τιμές των προϊόντων να παραμένουν σε επιθυμητά επίπεδα.

Το περιεχόμενο του εν λόγω καλαθιού αναμένεται να επεκταθεί με περισσότερα είδη προϊόντων, ενώ εξετάζεται και η εφαρμογή του εκτός σούπερ μάρκετ, δηλαδή σε άλλες επιχειρήσεις.

Για το «καλάθι του νοικοκυριού», την εφαρμογή του αλλά και τις ενδεχόμενες επεκτάσεις του μίλησε στο ERTNEWS ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης.

«Η Κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει πρωτοβουλίες περαιτέρω βελτίωσης του καλαθιού», δήλωσε ο κ. Θεοχάρης, συμπληρώνοντας ότι η κίνηση αυτή έχει διπλή σημασία, καθώς πέρα από τις εκπτώσεις στις τιμές των προϊόντων, οι εταιρείες παραγωγής «στριμώχνονται», με αποτέλεσμα να μην μπορούν εύκολα να προβούν σε αυξήσεις, λόγω των νέων ανταγωνιστικών τιμών που έφερε το «καλάθι του νοικοκυριού».

Σούπερ μάρκετ: Βγαίνει από τα σούπερ μάρκετ το καλάθι του νοικοκυριού

Λόγος έγινε ακόμη και για πιθανές αλλαγές στο «καλάθι». Ο κ. Θεοχάρης, ειδικότερα, μίλησε για επέκταση της λίστας των προϊόντων που βρίσκονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» αλλά και για πιθανή επέκτασή του σε άλλες επιχειρήσεις, πέρα από τα σούπερ μάρκετ.

Την ίδια στιγμή ο Υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, προανήγγειλε χθες ΚΥΑ σύμφωνα με την οποία προβλέπονται:

Μεγαλύτερες ταμπέλες στα προϊόντα

Επάρκεια προϊόντων

Επίσης ο υπουργός σημείωσε ότι η πρώτη βδομάδα εφαρμογής του μέτρου ήταν ενθαρρυντική ενώ πρόσθεσε ότι από την Τετάρτη στην ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου θα παρακολουθούνται οι τιμές των προϊόντων ανά εβδομάδα.

Ταυτόχρονα προανήγγειλε συνάντηση με τους εκπροσώπους των βιομηχανιών τροφίμων, αφού όμως πρώτα – όπως είπε – λάβει τα αποτελέσματα των ελέγχων της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α).

Σούπερ μάρκετ: Πρόστιμα έως 3.000€

Διορθωτικές κινήσεις έρχονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» για να αντιμετωπιστούν οι αρρυθμίες και οι παιδικές ασθένειες της πρεμιέρας του νέου μέτρου, που φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει το κύμα της ακρίβειας.

Οι διορθώσεις έρχονται με υπουργική απόφαση η οποία αναμένεται τις αμέσως επόμενες ώρες ώστε να αντιμετωπιστούν προβλήματα που έχουν εντοπιστεί και ταλαιπωρούν τους καταναλωτές.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η» τα ταμπελάκια «καλάθι του νοικοκυριού» θα πρέπει πλέον να είναι αναρτημένα στα ράφια των σούπερ – μάρκετ σε διαστάσεις τουλάχιστον 10 εκατοστά επί 10 εκατοστά ενώ θα προβλεφθεί διοικητικό πρόστιμο 3.000 ευρώ ανά κατάστημα για τις αλυσίδες που δεν θα εφαρμόζουν τις νέες οδηγίες.

Με την ίδια υπουργική απόφαση θα υποχρεούνται οι αλυσίδες σούπερ – μάρκετ να έχουν στην είσοδο ευκρινή λίστα με τα προιόντα στο καλάθι του νοικοκυριού.

Υποχρεώσεις και για την επάρκεια

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένες να έχουν σε επάρκεια στο ράφι το προιόν που δηλώνουν στο καλάθι. Κι αυτό καθώς παρατηρήθηκαν ελλείψεις τις πρώτες ημέρες λειτουργίας.

Δεν θα μπορεί να αντικαθίσταται το προϊόν από άλλο αντίστοιχο κατά την διάρκεια της εβδομάδας (από Τετάρτη σε Τετάρτη) ακόμη και με την ίδια ή χαμηλότερη τιμή. Κι αυτό για να μην μπαίνουν στο καλάθι προϊόντα με σύντομη ημερομηνία λήξης ώστε να… φύγουν και μετά να αντικατασταθούν από άλλα αντίστοιχα ισάξια σε κόστος.

Πρόστιμο και για τις ελλείψεις

Αν σε έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει το προιόν που έχει δηλωθεί στη λίστα θα επιβάλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ εκτός κι αν προκύπτει λόγος ανωτέρας βίας για τον οποίο διαπιστώνεται η έλλειψη.

Με την ίδια ΥΑ αναμένεται επίσης να απαγορευτεί η σήμανση προϊόντων με το καλάθι του νοικοκυριού αν δεν έχουν δηλωθεί στη λίστα που στέλνει το σούπερ μάρκετ κάθε Τετάρτη στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Το υπουργείο Ανάπτυξης θα δώσει κάποιες ημέρες χρόνο προσαρμογής στις επιχειρήσεις λιανικής για να προσαρμοστούν.

Μειώσεις σε Σκλαβενίτη-Βασιλόπουλο

Οι αλυσίδες Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος είναι οι δύο που αναθεώρησαν τις λίστες τους στο e-katanalotis, μειώνοντας τις τιμές σε συνολικά 40 προϊόντα, από τα 137 που συνθέτουν τα δύο καλάθια σύμφωνα με τον Υπουργό Άδωνη Γεωργιάδη.

Επιτυχία φαίνεται να γνωρίζει το καλάθι του νοικοκυριού αφού σε μόλις λίγα 24ωρα μεγάλες αλυσίδες όχι μόνο συμμετείχαν σε αυτό αλλά μειώνουν μάλιστα και τις τιμές τους σε μια προσπάθεια να κερδίσουν τις εντυπώσεις.

Ποιοι μείωσαν τις τιμές

Αυτά τα δυο σούπερ μάρκετ μείωσαν τις τιμές στα προϊόντα, στο παιχνίδι efood και wolt;

Ο Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης ονομάτισε δύο από αυτές τις αλυσίδες, κατά την επίσκεψή του σε αυτές, που μείωσαν ακόμη περισσότερο τιμές.

Χαρακτηριστικά ο υπουργός τόνισε ότι «επέλεξα να επισκεφθώ σήμερα αυτές τις δύο αλυσίδες σουπερμάρκετ «Σκλαβενίτης» και «Α-Β Βασιλόπουλος» γιατί αυτές οι δύο παρουσίασαν στο e – Καταναλωτής μια σειρά επιπλέον προϊόντων και με χαμηλότερες τιμές. Άρα λοιπόν, στη μεγάλη κουβέντα εάν ο ανταγωνισμός λειτουργεί και αν το καλάθι λειτουργεί, η ίδια η πραγματικότητα και η αγορά δείχνει το δρόμο μέσα σε μόλις 48 ώρες.

Συγκεκριμένα, οι αλυσίδες Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος είναι οι δύο που αναθεώρησαν τις λίστες τους στο e-katanalotis, μειώνοντας τις τιμές σε συνολικά 40 προϊόντα, από τα 137 που συνθέτουν τα δύο καλάθια, ενώ η Μασούτης μείωσε την τιμή σε ένα προϊόν (κοτόπουλο) και η My Market σε δύο προϊόντα (σαμπουάν και πάνες για μωρά).

Πιο συγκεκριμένα, στην περίπτωση της Σκλαβενίτης από το σύνολο των 63 προϊόντων οι τιμές μειώθηκαν σε 15 προϊόντα, με τον μέσο όρο της πτώσης να διαμορφώνεται στο 25% περίπου.

Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλόπουλος μείωσε τις τιμές σε 25 κωδικούς από το σύνολο των 74 που διαθέτει στο δικό της καλάθι, με τον μέσο όρο της πτώσης στον τιμοκατάλογο των αλλαγών να διαμορφώνεται εξίσου στο 25% περίπου.

Άλλωστε σε νέες του δηλώσεις ο Υπουργός σήμερα είπε:

«Θα κάνω διαφήμιση σε όποιον ρίχνει τις τιμές, αλλά θα κάνω και κάτι ακόμα. Την επόμενη εβδομάδα όταν δω να ανεβαίνουν οι τιμές, θα πω δυστυχώς η τάδε αλυσίδα ανεβάζει τις τιμές “μην πάτε”. Η πρώτη αλυσίδα που θα ανεβάσει τις τιμές θα με δει απέξω με τις κάμερες. Εδώ δεν έχει έλεος.

Εδώ θα βάλουν πλάτη για τον κόσμο που υποφέρει, βγάλανε μεγάλα κέρδη μέσα στην πανδημία, και η βιομηχανία και τα σούπερ μάρκετ, τώρα έχει η ώρα να δώσουν πίσω στον κόσμο λεφτά. Όποιος δεν ακολουθήσει θα με δει απέναντι όπως δεν έχουν δει υπουργό εμπορίου στη ζωή τους».

Στο τραπέζι efood και wolt για δικό τους καλάθι;

Βλέποντας την επιτυχία που σημειώνει το καλάθι της νοικοκυράς, σύμφωνα με πληροφορίες, πλατφόρμες όπως η Efood αλλά και η Wolt οι οποίες σκέφτονται να φτιάξουν το δικό τους καλάθι με προϊόντα και να μπουν στο ekatanalotis.

Πηγή: newsme.gr