Στην ανανέωση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων, των ταξί, ακόμη και των γερασμένων λεωφορείων στοχεύει η κυβέρνηση, δίνοντας ισχυρά κίνητρα που θα οδηγούν στη διευκόλυνση της αντικατάστασής τους από τους ιδιοκτήτες.
Η κεντρική ιδέα είναι η παροχή κινήτρων με μείωση των δασμών και φορολογικές ελαφρύνσεις για την αγορά καθαρών οχημάτων, είτε ηλεκτροκίνητων, είτε υβριδικών, είτε με αέριο.
Ολόκληρο το σχέδιο απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων και αντικατάστασης με νέα φιλικά προς το περιβάλλον συζητήθηκε την Παρασκευή στη σύσκεψη που είχε ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Κώστας Αχ. Καραμανλής με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων
Το σχέδιο πήρε το «πράσινο φως» από το συναρμόδια υπουργεία και η επόμενη κίνηση είναι να ζητηθεί στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το εγχείρημα. Εάν συμφωνήσουν και οι θεσμοί, τότε το πρόγραμμα μπορεί να ξεκινήσει από το επόμενο έτος. Σύμφωνα με το σχέδιο , βασική ιδέα, είναι να δοθούν κίνητρα στην αγορά πιο νέων και φιλικών προς το περιβάλλον μεταχειρισμένων ΙΧ αυτοκινήτων από την Ε.Ε. και να πριμοδοτηθούν τα καινούργια.
Μια σκέψη θα ήταν να πληρώνουν όσοι αγοράζουν καινούργια ΙΧ μικρότερο τέλος ταξινόμησης κατά την εισαγωγή και ακόμη χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας.
Τι συμβαίνει με την ηλεκτροκίνηση
Ο στόλος των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων ΙΧ στην ΕΕ είναι κάτω του 7%. Στην Ελλάδα είναι κάτω του 1%. Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον όμως τα ηλεκτροκίνητα οχήματα (ΙΧ και λεωφορεία) είναι ακόμα πολύ ακριβά και η αυτονομία τους περιορισμένη. Το υπουργείο από το 2014 έχει διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία σημείων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων , όμως οι υποδομές είναι ακόμα περιορισμένες λόγω του μικρού αριθμού τέτοιων οχημάτων. Όπως αναφέρεται στο σχέδιο του υπουργείο Μεταφορών, «θα μπορούσαν να δοθούν φορολογικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά το αποτύπωμα θα είναι μικρό». Επομένως, φορολογικά κίνητρα πρέπει να δοθούν και σε αυτοκίνητα υβριδικά, καθώς και σε νέα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο.
Τι θα γίνει με τα λεωφορεία
Χρειαζόμαστε 700 λεωφορεία για Αθήνα-Θεσσαλονίκη έως το 2023. Όπως αναφέρει το Βήμα, μπορούμε να προμηθευτούμε το 1/3 σε ηλεκτροκίνητα και τα υπόλοιπα φιλικά προς το περιβάλλον ντιζελοκίνητα. Η ΕΤΕΠ έχει δώσει «πράσινο φως» για χρηματοδότηση. Ο νέος διαγωνισμός θα γίνει εντός εξαμήνου.
Τι θα γίνει με τον στόλο των ταξί
Τα κίνητρα που σκοπεύει να δώσει η κυβέρνηση για την αγορά νέων αντιρρυπαντικών ΙΧ αυτοκίνητων θα ισχύσουν (με κάποιες διαφοροποιήσεις) και για τα ταξί, καθώς και για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα.
Μείωση δασμών για Euro 5 + Euro 6
Το κράτος, σημειώνεται στο σχέδιο, έχει εποπτικό χαρακτήρα. Πρέπει να εγγυηθεί ότι τα ΙΧ ή και άλλα οχήματα που έρχονται από χώρες της ΕΕ μπορούν να κυκλοφορούν με ασφάλεια. Αυτή τη δουλειά κυρίως την κάνουν τα ΚΤΕΟ. Όμως σήμερα παρατηρούνται σε ορισμένες περιπτώσεις φαινόμενα πλημμελούς τεχνικού ελέγχου, αφού τόσο τα δημόσια όσο και τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ δεν «κόβουν» λόγω τεχνικής βλάβης, δηλαδή ο μέσος όρος των απορριφθέντων οχημάτων είναι πολύ μικρότερος από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Στην πρόταση του υπουργείου Μεταφορών αναφέρεται: «Μειώνουμε τους δασμούς σε αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 5, Euro 6. Με αυτόν τον τρόπο ρίχνουμε τον μέσο όρο ηλικίας, γεγονός που επιφέρει θετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον και την οδική ασφάλεια, δίνουμε τη δυνατότητα επιλογής στον πολίτη μεταξύ νέου ή μεταχειρισμένου αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας και παράλληλα αυξάνουμε τα έσοδα του κράτους. Κάνουμε επίσης αυστηρούς ελέγχους σε όσους εμπόρους έχουν καταγγελθεί για παράνομες πρακτικές στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (εποπτικός ρόλος του κράτους). Σήμερα έχουμε ελάχιστους εκτελωνισμούς-εισαγωγές ΙΧ από την ΕΕ. Άρα λίγα έσοδα και παλαιό στόλο. Αυξάνουμε τους δασμούς για αυτοκίνητα ρυπογόνα και παλαιού τύπου, δημιουργώντας αντικίνητρα στην αγορά παλαιών μεταχειρισμένων και αποτρέπουμε να εισάγονται σαπάκια στην ελληνική αγορά και κατ’ επέκταση στους ελληνικούς δρόμους».
Πηγή: aftodioikisi.gr