Σκληρό τεστ για όλη τη Ρόδο το έτος 2021 με 550 κρουαζιερόπλοια και 1,4 εκατ. επιβάτες “της μιας ημέρας”

Το έτος 2021 θα καταπλεύσουν στο λιμάνι της Ρόδου πάνω από 550 κρουαζιερόπλοια, με περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες της μίας ημέρας.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση προσεγγίσεων από καταβολής τουριστικού προϊόντος και οφείλεται κατά κύριο λόγο στο εκ νέου άνοιγμα του λιμένα της Κωνσταντινούπολης στην κρουαζιέρα.

Οι τοπικές Αρχές έχουν στη διάθεσή τους μόλις 12 μήνες για να προετοιμαστούν ώστε στο νησί να μην επικρατήσει ασφυξία και η χαρά να μετατραπεί σε χάος.

Την ίδια στιγμή, η TUI Cruises, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της ‘δημοκρατικής’ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο το τουριστικό λιμάνι να χρησιμοποιηθεί ως home port, εφόσον δημιουργηθούν οι απαιτούμενες υποδομές.

Ειδικότερα, η τεράστια αύξηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ρόδου διαπιστώνεται στο πλάνο που καταρτούν οι μεγάλες εταιρείες θαλάσσιου τουρισμού.

Τα στοιχεία της “δημοκρατικής” στηρίζονται στον προγραμματισμό των εταιρειών: TUI Cruises, celebrity Cruises, Celestyal Cruises, AIDA Cruises, Holland American Line, Regent Cruises, Oceania Cruises, Star Clippers, Silver Sea Cruises, Windstar Cruises, Seaburn Cruises, P&O Cruises και μιας σειράς άλλων μικρότερων εταιρειών κρουαζιέρας.

Όλες αυτές έχουν συμπεριλάβει το λιμάνι του νησιού στον προγραμματισμό τους για το έτος 2021 και ήδη έχουν αρχίσει να πωλούν εισιτήρια. Καταλύτης για τη μεγάλη αύξηση των προσεγγίσεων αποτέλεσε η απόφαση των εταιρειών κρουαζιέρας να άρουν το “εμπάργκο” στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης.

Αυτό είχε επιβληθεί τον Ιούλιο του 2016, αμέσως μετά την απόπειρα του πραξικοπήματος που είχε αφήσει πίσω της εκατόμβη νεκρών και χιλιάδες πολιτικές διώξεις. Από τη 16η εκείνου του Ιούλη κι έπειτα, η Βασιλεύουσα γνώρισε τον απόλυτο αποκλεισμό κι από τις 1000 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που είχε κατ’ έτος, έπεσε στο μηδέν.

Ο αποκλεισμός αυτός συμπαρέσυρε όλους τους προορισμούς του ανατολικού Αιγαίου, Τουρκίας και Ελλάδος. Η Ρόδος δεν απετέλεσε εξαίρεση. Αν και η τάξη στην Τουρκία αποκαταστάθηκε σχετικά γρήγορα, χρειάστηκε η παρέλευση πέντε ολόκληρων χρόνων για να ξεκινήσει να επανέρχεται η κανονικότητα και στον τουρισμό της.

Μαζί με την Κωνσταντινούπολη «ξαναζωντανεύει» το λιμάνι του Κουσάντασι, απέναντι από τη Σάμο όπου οι προσεγγίσεις θα ξεπεράσουν τις 800. Κοντά στο βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, που στην προκειμένη περίπτωση το ρόλο αυτό θα διαδραματίσουν η Πάτμος και η Ρόδος.

Τα υπόλοιπα, ελληνικά λιμάνια στο αρχιπέλαγος (Σύμη, Κως, Σάμος, Μυτιλήνη, Χίος) θα μείνουν ανεξερεύνητα από την κρουαζιέρα. Πολλά καράβια, μεγάλες φουρτούνες Η Ρόδος μέχρι πριν από 15 χρόνια υποδεχόταν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Υπήρχαν ημέρες όπου στο λιμάνι υπήρχαν επτά καράβια και η διακίνηση επιβατών και οχημάτων γινόταν χωρίς προβλήματα.

Στο έτος 2021 μπορεί ο αριθμός των προσεγγίσεων να αγγίζει τον ίδιο αριθμό κρουαζιερόπλοιων με εκείνον του έτους 2004, όμως τα καράβια που θα έρθουν θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα εκείνης της εποχής. Αντιστοίχως περισσότεροι θα είναι και οι επιβάτες τους. Η ευθύνη του Δήμου Ρόδου, αλλά και των λοιπών Αρχών θα είναι πραγματικά τεράστια.

Ήδη, στα τελευταία χρόνια επικρατούν ασφυκτικές καταστάσεις στην κυκλοφορία των οχημάτων περιμετρικά της Μεσαιωνικής Πόλης, αλλά και στο κέντρο της πόλης. Το πρόβλημα γίνεται πιο έντονο τα μεσημέρια κατά την επιστροφή των πούλμαν από τις εκδρομές.

Όλα έχουν ως τελευταίο σταθμό τους την “κολόνα”. Τις ώρες εκείνες, είτε είναι μεσημέρια, είτε απογεύματα, είτε νωρίς το βράδυ, επικρατεί χάος. Ακριβώς το ίδιο πρόβλημα επικρατεί και στη Λίνδο, όπου τα τουριστικά λεωφορεία δεσμεύουν τις θέσεις στάθμευσης και αποκλείουν την προσέγγιση στον οικισμό σε όλους εκείνους που κινούνται με ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα.

Εξαιτίας της έλλειψης ενιαίας στρατηγικής διαχείρισης του κυκλοφοριακού ζητήματος, προκαλείται τεράστια ζημιά στα εμπορικά καταστήματα και στα εστιατόρια σε Λίνδο και Μεσαιωνική Πόλη. Στο φετινό καλοκαίρι το πρόβλημα, αν μείνει χωρίς διαχείριση, θα είναι πιο οξύ, ωστόσο του χρόνου, ο συνολικός αριθμός των διακινούμενων επισκεπτών (σε ξενοδοχεία και κρουαζιερόπλοια) θα ανέλθει στο μεθυστικό επίπεδο των 4.000.000 προσώπων!!

Τα χαράς Ευαγγέλια εύκολα μπορούν να μετατραπούν σε μελανά σημάδια, που η ιστορία δείχνει πως επουλώνονται με απελπιστικά αργό ρυθμό. Πρέπει να σημειωθεί ότι η αρχή της βιωσιμότητας, απαιτεί η ανάπτυξη ενός τόπου να εξελίσσεται, χωρίς να επιβαρύνεται η καθημερινότητα των πολιτών της.

Ο κανόνας αυτός είναι επί χρόνια ξεχασμένος. Ίσως τώρα να είναι μια καλή αφορμή, ώστε να τεθούν κανόνες και η καθημερινότητα στη Ρόδο να έρθει επιτέλους σε μια ισορροπία, έστω κι αν αυτό θέλει θυσίες από όλους. TUI Cruises: Θέλουμε home port τη Ρόδο, αλλά… Αποτελεί έναν από τους βασικούς ευσεβείς πόθους αρκετών τοπικών τουριστικών παραγόντων:

Να προσγειώνονται στη Ρόδο αεροπλάνα γεμάτα επιβάτες που την επόμενη ημέρα θα πάρουν το κρουαζιερόπλοιο από το λιμάνι, θα κάνουν κυκλική κρουαζιέρα στο Αιγαίο, ίσως στη Μεσόγειο, ακολούθως όλοι μαζί θα επιστρέψουν ξανά στο νησί, να φάνε στην τοπική αγορά μέχρι και την τελευταία πεντάρα (του ευρώ) που τους έχει περισσέψει και μετά να πάρουν το αεροπλάνο και να πάνε στην ευχή του Θεού.

«Είναι εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό να λειτουργήσει ένα home port» δήλωσε προς τη “δ” ένα από τα πιο υψηλόβαθμα στελέχη της TUI και συμπλήρωσε: «Ξεκινήσαμε με home port για το “Mein Schiff 5” το Ηράκλειο της Κρήτης. Δουλέψαμε αρκετά μέχρι να το επιτύχουμε και είμαστε πραγματικά ευτυχείς γι’ αυτό».

«Ναι, μπορούμε να εξετάσουμε τη Ρόδο ως ένα λιμάνι αφετηρίας, όμως για να γίνει αυτό πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές που θα διασφαλίζουν την απρόσκοπτη, γρήγορη και ασφαλή κάλυψη όλων των αναγκών σε τρόφιμα και καύσιμα του κρουαζιερόπλοιου.

Αυτού του είδους οι υποδομές δεν είναι εύκολες και ο σχεδιασμός τους πρέπει να γίνει με τη δική μας συνεργασία».

Αν τελικά αποφασιστεί να δημιουργηθούν τέτοιου είδους υποδομές στο λιμάνι της Ρόδου και υλοποιηθούν με τη συνεργασία μιας μεγάλης εταιρείας κρουαζιέρας, τότε το νησί μας θα μπορέσει να συμπεριληφθεί στο πλάνο των home port σε περίπου μία τριετία μετά την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων υποδομών.

Πηγή:www.dimokratiki.gr, Νεκτάριος Καλογήρου