Σούπερ μάρκετ: Το πλαφόν σε ηλιέλαια και άλευρα περνά και στα φυσικά καταστήματα. Τι αναφέρουν σε ανακοίνωσή του ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl. Παίρνουν σειρά και οι υπόλοιποι.
Στα φυσικά καταστήματα μεταφέρεται σταδιακά το πλαφόν που έχουν θέσει στις πωλήσεις διάφορων σπορελαίων και αλεύρων οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κι ενώ μέχρι πρότινος το όριο αγορών είχε τεθεί μόνο στα ηλεκτρονικά τους κανάλια.
Πηγές της αγοράς διαμηνύουν πως η επιβολή πλαφόν δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει επάρκεια στα προϊόντα, αλλά λαμβάνεται ως αναγκαίο μέτρο προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος ανακοίνωσε ότι για αγορές από τα φυσικά της καταστήματα, αλλά και για τις παραγγελίες από το ηλεκτρονικό της κανάλι, έχει τεθεί όριο πωλήσεων ως εξής: έως τρία τεμάχια αραβοσιτέλαιου και ηλιέλαιου του 1 ή των 2 λίτρων, έως δύο τεμάχια σπορέλαιου για τη συσκευασία των πέντε λίτρων και έως τρία τεμάχια στις συσκευασίες αλεύρων κάθε είδους.
Το πλαφόν στις πωλήσεις ηλιελαίου, αραβοσιτέλαιου και καλαμποκέλαιου που είχε θέσει στο ηλεκτρονικό της κατάστημα η My Market, επεκτείνεται πλέον και στα φυσικά καταστήματα, όπου επιτρέπεται η αγορά έως τεσσάρων τεμαχίων για τις συσκευασίες ενός λίτρου.
Σε ισχύ παραμένει το πλαφόν πωλήσεων που έχει θέσει σε ταχυκίνητους κωδικούς προϊόντων η Σκλαβενίτης, ωστόσο το μέτρο ισχύει μόνο για το ηλεκτρονικό της κατάστημα, χωρίς να έχει για την ώρα επεκταθεί στα φυσικά καταστήματα της αλυσίδας.
Το όριο αγορών που έχει τεθεί είναι τα τέσσερα τεμάχια για τις συσκευασίες του ενός λίτρου για ηλιέλαιο και αραβοσιτέλαιο, τα δύο τεμάχια για το αραβοσιτέλαιο των 5 λίτρων και τα τέσσερα τεμάχια για το αλεύρι.
Τις τελευταίες ώρες μάλιστα έχει μπει πλαφόν και στις πωλήσεις της κρυσταλλικής ζάχαρης, καθώς επιτρέπονται πλέον τέσσερις συσκευασίες.
Πλαφόν στις πωλήσεις σπορελαίων έχουν θέσει και οι αλυσίδες Market In και Κρητικός, ενώ, κατά τις πληροφορίες, προσεχώς όριο στις αγορές θα θέσει και η Lidl Hellas.
Η επιβολή ορίου στις πωλήσεις ξεκίνησε πρώτα από τη χονδρική, με το ηλιέλαιο να συγκεντρώνει πολύ μεγάλη ζήτηση, καθώς αποτελεί μια από τις βασικές πρώτες ύλες για τον κλάδο της εστίασης.
Η κατακόρυφη μάλιστα άνοδος της ζήτησης, σε συνδυασμό με τους φόβους για ελλείψεις, έχει ωθήσει στα ύψη την τιμή του.
«Υπάρχουν επαρκή αποθέματα για μήνες μπροστά μας σε δημητριακά, άλευρα και φυτικά έλαια», δήλωσε την Τετάρτη από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, παρουσιάζοντας την τροπολογία για την υποχρεωτική δήλωση αποθεμάτων από συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
«Θεσπίζουμε την υποχρέωση όλων των εμπόρων σε όλη την αλυσίδα παραγωγής, πώλησης κλπ διαφόρων προϊόντων (δημητριακά, άλευρα και φυτικά έλαια) να δηλώνουν τις ποσότητες των προϊόντων αυτών σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, ώστε να έχει το κράτος πλήρη εικόνα και κυρίως, να μην επιτρέψουμε κάποιοι να προκαλέσουν τεχνητή έλλειψη, και με αυτή να θησαυρίσουν, είτε με τη μαύρη αγορά είτε αυξάνοντας τεχνητά πάρα πολύ την τιμή τους, περισσότερο από ότι προκαλείται από τη διεθνή κρίση.
Το ότι κάνουμε αυτή την πλατφόρμα, δεν σημαίνει ότι έχουμε έλλειψη, σήμερα, αυτών των προϊόντων. Το ξεκαθαρίζω για να μη δημιουργείται πανικός χωρίς λόγο», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης για να επαναλάβει πως «ήδη έχουμε καταγράψει, από τις μεγάλες αλυσίδες, τα αποθέματα σε αυτά τα προϊόντα.
Υπάρχουν επαρκή αποθέματα, για μήνες μπροστά μας, για όλα αυτά τα προϊόντα. Δεν δικαιολογείται κανένας πανικός».
Σούπερ μάρκετ: Η υποχρεωτική δήλωση των αποθεμάτων
Κι ενώ οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν επιβάλλει πλαφόν στις πωλήσεις προϊόντων που έχουν εξάρτηση από τη Ρωσία και την Ουκρανία, η κυβέρνηση, με ειδική τροπολογία που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή δρομολογεί την πλήρη καταγραφή των αποθεμάτων που έχει η χώρα σε επτά βασικά είδη προϊόντων, προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκειά τους, αλλά και να αντιμετωπιστούν τυχόν φαινόμενα κερδοσκοπίας.
Ειδικότερα, όπως ορίζει η τροπολογία, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, μεσιτείας, διακίνησης, διανομής και αποθήκευσης γεωργικών προϊόντων και τροφίμων στην ελληνική επικράτεια, υποχρεούνται να υποβάλλουν εντός προθεσμίας δύο ημερών από τη δημοσίευση της κοινής απόφασης, δήλωση, με τα στοιχεία αποθεμάτων σε:
α) πρώτες ύλες για την παραγωγή λιπασμάτων,
β) λιπάσματα,
γ) ζωοτροφές,
δ) ωμά δημητριακά παντός είδους και ιδίως σιτάρι ή σμιγάδι, σίκαλη, κριθάρι, βρώμη, καλαμπόκι, εδώδιμο φαγόπυρο,
ε) άλευρα και ιδίως αλεύρια σιταριού ή σμιγαδιού και αλεύρια δημητριακών,
στ) ηλίανθο και
ζ) φυτικά έλαια, εκτός από το ελαιόλαδο, και ιδίως ηλιέλαιο (έλαιο ηλιοτροπίου), φοινικέλαιο και αραβοσιτέλαιο.
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλλουν την ποσότητα των αποθεμάτων, σε κιλά ή λίτρα και σε τεμάχια όπου ενδείκνυται, τη χώρα προέλευσης των προϊόντων, την τοποθεσία αποθήκευσης των αποθεμάτων και ιδίως τη διεύθυνση και τον ΤΚ, καθώς τα στοιχεία επικοινωνίας του νόμου εκπροσώπου της εταιρείας.
Η δήλωση υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω ειδικού συνδέσμου που βρίσκεται στον κεντρικό ιστότοπο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ο οποίος είναι προσβάσιμος μέσω του gov.gr, ενώ σε περίπτωση παραβάσεων (μη υποβολή δήλωσης ή υποβολή ανακριβούς δήλωσης), θα επιβάλλονται κυρώσεις, όπως:
α) κατάσχεση των προϊόντων, στο μέτρο που έχουν ή δεν έχουν δηλωθεί ανακριβώς και
β) διοικητικό πρόστιμο από 1.000 έως 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.
Σούπερ μάρκετ: Τεράστια αύξηση σε αυτά τα προϊόντα
Η τελευταία πίεση του ενεργειακού κόστους και των αυξημένων πρώτων υλών που διαπερνά όλη την εφοδιαστική αλυσίδα δεν αφήνει ανεπηρέαστους τους τελευταίους κρίκους, τη λιανική και τους καταναλωτές, καθώς και αυτοί καλούνται να πληρώσουν μέρος του επιπρόσθετου κόστους.
Ως αποτέλεσμα η μεν λιανική βλέπει τα περιθώρια κέρδους της να ροκανίζονται έτι περαιτέρω, οι δε καταναλωτές διαπιστώνουν ότι οι αυξήσεις «τρώνε» το διαθέσιμο εισόδημά τους περιορίζοντας τελικά και την ίδια την αγοραστική τους δύναμη.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η ακρίβεια φαίνεται ότι εκτίναξε τον αριθμό των νοικοκυριών που αύξησαν το 2021 τις δαπάνες τους για τα ίδια βασικά αγαθά κατά 12%.
Ενα ποσοστό που φαίνεται ότι θα ξεπεραστεί φέτος! Συγκεκριμένα η έρευνα κατέγραψε πως το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού (20% το αντίστοιχο ποσοστό το 2020), το 52,8% για είδη διατροφής (26,2% το 2020), το 51,9% για θέρμανση (12,9% το 2020) και το 34,7% για υγεία και φάρμακα (26% το 2020).
Οπως τονίζεται, οι αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν για 1 στα 2 νοικοκυριά την κατηγορία που έχει τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του.
Ταυτόχρονα η έρευνα κατέδειξε πως περισσότερα από 5 στα 10 νοικοκυριά (50,9%) περιόρισαν το 2021 τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κ.λπ.). Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, ενώ το 43,3% περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση-υπόδηση.
«Η κατάσταση στο λιανεμπόριο είναι τραγική. Η αγορά ανεβαίνει τον δικό της γολγοθά», λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας. «Ο πληθωρισμός είναι στα ύψη, με την ενέργεια και τα βασικά αγαθά να απορροφούν σχεδόν το σύνολο του διαθέσιμου εισοδήματος του Ελληνα.
Ο τζίρος στα εμπορικά καταστήματα έχει κάνει στην κυριολεξία βουτιά. Σε αυτά τουλάχιστον που δεν πουλάνε βασικά είδη. Ηδη δεν σας κρύβω ότι επικρατεί μεγάλη ανασφάλεια των επαγγελματιών πρώτα απ’ όλα για την επιβίωσή τους», προσθέτει.
Ο ίδιος μάλιστα εμφανίζεται απαισιόδοξος και με την προοπτική να τονωθεί λίγο η αγορά κοντά στην εορταστική περίοδο του Πάσχα.
«Η μειωμένη αγοραστική δύναμη, η ανασφάλεια και το γεγονός ότι δεν έχουμε ξεπεράσει ακόμη τον COCVID-19 δεν νομίζω ότι αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας. Δυστυχώς όλα πλέον αμφισβητούνται. Υποτίθεται ότι περιμέναμε φέτος μια καλή τουριστική κίνηση που θα βοηθούσε, αλλά κανείς δεν είναι σίγουρος πια. Προς το παρόν είμαστε εν αναμονή κάποιων μέτρων στήριξης για τις μικρές επιχειρήσεις. Θέλουμε οξυγόνο, αφού αυτό που λείπει είναι η ρευστότητα».
Οπως φαίνεται, πάντως, οι καταναλωτές θα κληθούν να δαπανήσουν ακόμα περισσότερα από το διαθέσιμο εισόδημά τους σε βασικά αγαθά, αφού πληροφορίες του «b.s.» αναφέρουν πως το τελευταίο δεκαήμερο φθάνουν στα σούπερ μάρκετ νέοι τιμοκατάλογοι από τους προμηθευτές με αυξήσεις σε σειρά προϊόντων. Κίνηση με την οποία ουσιαστικά ανοίγει ένας ακόμη κύκλος ανατιμήσεων, χωρίς καλά-καλά να έχει κλείσει ο προηγούμενος που είχε εκδηλωθεί με την αλλαγή του έτους!
Γεγονός που ενισχύει και την άποψη ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή που τον περασμένο μήνα σκαρφάλωσε στο 7,2%, το υψηλότερο επίπεδο από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, θα προσεγγίσει, αν όχι θα ξεπεράσει, το 8% αυτό τον μήνα.
Τα στοιχεία του Φεβρουαρίου έδειξαν ξεκάθαρα πάντως πως η νέα έκρηξη του πληθωρισμού οφείλεται στην ενεργειακή κρίση και ειδικά στις ανατιμήσεις κατά 71,4% στον ηλεκτρισμό (σε ετήσια βάση), που έχει και την πιο σημαντική επίπτωση στον δείκτη, και ακολουθεί το φυσικό αέριο με ετήσια αύξηση 78,5% και το πετρέλαιο θέρμανσης με 41,5%.
Αίσθηση προκαλούν και οι ετήσιες αυξήσεις 23,2% σε καύσιμα, λιπαντικά, αλλά και σε αρκετά τρόφιμα, όπως για παράδειγμα, αρνί και κατσίκι 14,4%, λαχανικά 15,2% και λάδι 16,8%. Πιο ακριβό κατά 5,9% αγόρασαν οι καταναλωτές το ψωμί, ενώ αύξηση 6,8% κατέγραψε η τιμή στα πουλερικά, 9,8% στα φρούτα, 6,8% στα γαλακτοκομικά και αυγά, 6% στο μοσχάρι, 4% και 4,1% στον καφέ.
Ως προς τις επήρειες παρατηρείται ετήσια αύξηση 22,9% στα αεροπορικά εισιτήρια και 11,6% στις τιμές των ξενοδοχείων, ενώ η ένδυση και η υπόδηση σημείωσαν αύξηση 5,6%. Οι τιμές στα καινούρια αυτοκίνητα αυξήθηκαν κατά 7,6% και στα μεταχειρισμένα 11,5%.
«Δυστυχώς σε αυτή την ιστορία όλοι έχουν δίκιο και όλοι την πληρώνουν. Κατεβάσαμε όσο μπορούσαμε τα περιθώριά μας, αλλά και πάλι η εκτίναξη του κόστους ρεύματος, που πλέον είναι 3 και 4 φορές πιο ακριβό από πέρυσι, μας αποτρέπει ακόμα και από τη σκέψη να συγκρατήσουμε κάτι από τις αυξημένες χρεώσεις των προμηθευτών», σημειώνει στο «b.s.» στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ μιλώντας σε καθεστώς ανωνυμίας.
«Ειλικρινά δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να περνάμε στον καταναλωτή την αύξηση», προσθέτει, εξηγώντας παράλληλα ότι οι στοχευμένες προσφορές είναι αυτές που προς το παρόν διατηρούν κάποια ισορροπία στην αγορά.
Πάντως, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, παρά τις ανατιμήσεις, μειώθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο σε ποσοστό γύρω στο 3% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες το 2021. Μάλιστα το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων παρουσίασε κάμψη τον προηγούμενο μήνα, με εξαίρεση τα φρέσκα επί ζυγίω τρόφιμα.
Πηγή: xristika.gr