Έρχεται νέα μείωση ορίου στις πληρωμές με μετρητά. Η στροφή στις πληρωμές με «πλαστικό» χρήμα και τα νέα μέτρα.

Σε επέκταση των POS φαίνεται πως καταλήγει η Εφορία, σε μια κίνηση που σίγουρα θα περιορίσει τον αριθμό των μετρητών.

Ειδικότερα, η ΑΑΔΕ καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να κινηθεί εναντίον των φοροφυγάδων.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά.

Έρχεται φρένο στα μετρητά – Αλλάζουν όλα

Η χρήση των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμών φέρνει… χρήμα στα κρατικά Ταμεία: Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων διαπιστώνοντας τα ευεργετικά αποτελέσματα που επιφέρει για τα ταμεία η συρρίκνωση της χρήσης των μετρητών το σκέπτεται πολύ σοβαρά να ανασύρει από τα συρτάρια της προς άμεση εφαρμογή ένα σχέδιο που «φρέναρε» την περίοδο της πανδημίας: Την επέκταση της υποχρεωτικής χρήσης κάρτας και των POS σε ολόκληρο το φάσμα της εγχώριας οικονομίας.

Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και η ελαχιστοποίηση των μετρητών, αφενός έφερε επιπλέον έσοδα στο δημόσιο και αφετέρου έδειξε πως υπάρχει προοπτική δραστικής μείωσης της φοροδιαφυγής.

Για αυτό τον λόγο η ΑΑΔΕ ρίχνει στο «πεδίο της μάχης» κατά των φοροφυγάδων, το ένα μετά το άλλο τα ηλεκτρονικά της όπλα με πλέον πρόσφατο την περιβόητη εφαρμογή appodixi, μέσω της οποίας κάθε πολίτης μπορεί να σκανάρει και να προωθήσει τυχόν «μαϊμού» αποδείξεις προς τη φορολογική διοίκηση. Με άλλα λόγια μέσα από μία ηλεκτρονική εφαρμογή και με δέλεαρ αμοιβή που φτάνει ως και τα 2.000 ευρώ, κάθε πολίτης μπορεί να μετατραπεί σε… ελεγκτή του Υπουργείου Οικονομικών!

Διαπιστώνοντας λοιπόν την τεράστια ανταπόκριση σε νέες ηλεκτρονικές εφαρμογές όπως το appodixi, αλλά και το ότι παρατηρείται έκρηξη των εσόδων από την χρήση του «πλαστικού χρήματος» οι αρχές ανασύρουν σχέδιο που προβλέπει την επέκταση της υποχρεωτικής τοποθέτησης μηχανημάτων POS στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας!

Μάλιστα, δεν αποκλείεται να μειωθεί και το ύψος των μετρητών στις συναλλαγές των καταναλωτών και των επιχειρήσεων κάτω από 500 ευρώ που είναι σήμερα.

Πρόθεση της κυβέρνησης άλλωστε ήταν η επέκταση των POS από το 2020, ωστόσο η πανδημική κρίση ανέστειλε την υλοποίηση του σχεδίου.

Ποιο είναι το πλάνο στο Υπουργείο Οικονομικών για τα μετρητά

Το πλάνο του κυβερνητικού επιτελείου για POS και ταμειακές μηχανές, περιλαμβάνει:

Υποχρεωτική εγκατάσταση μηχανημάτων POS σε δεκάδες επαγγέλματα που σήμερα εξαιρούνται.

Διασταυρώσεις στις επιχειρήσεις με βάση τα δηλωθέντα στοιχεία στη φορολογική τους δήλωση και τις συναλλαγές που προκύπτουν από τα POS.

Σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS. Από το νέο έτος θα εκδίδεται η απόδειξη λιανικής πώλησης ταυτόχρονα με την απόδειξη του POS (σύστημα EFTPOS).

Και αυτό καθώς πολλές επιχειρήσεις στις συναλλαγές με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής.

Όπως τονίζουν από το υπουργείο Οικονομικών ένας από τους βασικούς πυλώνες του μεταρρυθμιστικού σχεδίου είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με την αντικατάσταση εκατοντάδων χιλιάδων ταμειακών μηχανών που θα μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τις αποδείξεις τις οποίες εκδίδουν τα καταστήματα και οι επιχειρήσεις.

Μετρητά στα ταμεία του κράτους

Γιατί λοιπόν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών; Μα τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: Μόνον για το 2022 υπολογίζεται ότι από τη χρήση καρτών τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 600 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα άλλωστε με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών οι ηλεκτρονικές συναλλαγές εκτινάχθηκαν τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα:

Το 2019, οι αγορές με κάρτες ή αλλά ηλεκτρονικά μέσα έφθασαν στα 40,6 δισ. ευρώ
Το 2020 , στα 44,7 δισ. ευρώ
Το 2021, στα 53 δισ. ευρώ και
Το 2022, υπολογίζεται να διαμορφωθούν σε επίπεδα άνω των 65 δισ. ευρώ.

Πόσα χρήματα παίρνει η εφορία από τα… αδικαιολόγητα

Ο φορολογούμενος που τηρεί τραπεζικούς λογαριασμούς θα πρέπει να είναι σε θέση να δικαιολογήσει στην Εφορία τα ποσά που έχει καταθέσει σε αυτούς και να εξηγήσει τα ποσά που καταθέτουν τρίτοι ή τα εμβάσματα που αποστέλλει ο ίδιος.

Αυτά διευκρινίζει η Εφορία, μέσω της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), σε απόφαση που εξέδωσε κατόπιν προσφυγής φορολογούμενους που αμφισβήτησε τους φόρους και τα πρόστιμα που του επιβλήθηκαν, αλλά έχασε την υπόθεση.

Ειδικότερα η Εφορία διευκρινίζει ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία, κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία, θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται με συντελεστή 33%.

Ωστόσο, σε περίπτωση διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας, αυτή δεν υπόκειται σε φορολογία, εφόσον ο φορολογούμενος αποδείξει την πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη φορολογία, είτε απαλλάσσεται από τον φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις.

Η προσαύξηση της περιουσίας μπορεί να αναφέρεται σε κινητή ή ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής, όπως οικόπεδα, σπίτια, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροσκάφη, τραπεζικές καταθέσεις και πάσης φύσεως χρεόγραφα, (μετοχές, τοκομερίδια, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κλπ.), η οποία δεν δικαιολογείται από τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος.

Διευκρινίσεις για τις καταθέσεις

Η προσαύξηση της περιουσίας που προκύπτει από τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις / καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές -κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα.

Περαιτέρω μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα.

Δηλαδή το θέμα που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό.

Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να αποδειχθεί και να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς.

Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει και τεκμηριώνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς.

Σημειώνεται ότι δεν αντίκειται στη φορολογική νομοθεσία η ανάληψη χρηματικών ποσών και η αποδεδειγμένη επανακατάθεση μέρους ή του συνόλου αυτών και ούτε προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την διαδικασία κίνησης χρηματικών κεφαλαίων.

Όταν δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η προσαύξηση της περιουσίας, τότε αυτή φορολογείται στη χρήση που διαπιστώνεται από τον έλεγχο ότι επήλθε. Ο φορολογούμενος δύναται σε κάθε περίπτωση να αποδείξει ότι ο χρόνος αυτός είναι διάφορος από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο.

Τι ισχύει για τους κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς

Στις περιπτώσεις αποστολών εμβασμάτων που πραγματοποιούνται από κοινούς λογαριασμούς πρέπει να γίνεται καταρχήν ισομερής επιμερισμός αυτών μεταξύ των συνδικαιούχων του λογαριασμού προέλευσης του εμβάσματος.

Σημειώνεται ότι στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να εκδίδεται εντολή ελέγχου σε όλα τα πρόσωπα του κοινού λογαριασμού.

Σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος επικαλείται διαφορετική αναλογία των χρηματικών αυτών ποσών οφείλει να αποδείξει τον ισχυρισμό του με κάθε πρόσφορο μέσο.

Επί αμφισβήτησης του ισχυρισμού του ελεγχόμενου από τη φορολογική αρχή η ίδια οφείλει να αιτιολογήσει την αναλογία που αυτή επικαλείται εάν αυτή είναι διαφορετική του ισομερούς επιμερισμού και η αιτιολόγηση αυτή πρέπει να είναι ειδική και εμπεριστατωμένη.

Όσα ισχύουν για τους προσωπικούς και επαγγελματικούς λογαριασμούς

Σε ότι αφορά στις καταθέσεις και αναλήψεις από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (κάθε μορφής στην Ελλάδα ή το Εξωτερικό), του φορολογούμενου, της συζύγου και των προστατευόμενων μελών αυτών (λογαριασμοί προσωπικοί, οικογενειακοί και επαγγελματικοί).

Αν βρεθούν ποσά που δεν δικαιολογούνται, σε κοινούς λογαριασμούς, καταλογίζονται στον πραγματικό δικαιούχο, ο οποίος καθορίζεται με βάση τις πραγματικές περιστάσεις και τη φύση των συναλλαγών.

Εφόσον αυτό δεν είναι δυνατό, τα ποσά κατανέμονται ισόποσα σε όλους τους συνδικαιούχους (ποσό διά αριθμό συνδικαιούχων).».

Το (σημαντικό) χρηματικό ποσό που εισέρχεται στον κοινό λογαριασμό και το οποίο δεν καλύπτεται από τα νομίμως φορολογηθέντα ή απαλλαχθέντα του φόρου, εισοδήματα που έχουν δηλώσει στη φορολογική αρχή οι συνδικαιούχοι του λογαριασμού ούτε από άλλη συγκεκριμένη και αρκούντως τεκμηριωμένη πηγή ή αιτία, την οποία είτε επικαλείται ο ελεγχόμενος συνδικαιούχος του λογαριασμού, είτε εντοπίζει η φορολογική αρχή, συνιστά εισόδημα του συγκεκριμένου συνδικαιούχου του λογαριασμού.».

Τα αδικαιολόγητα ποσά για την εφορία, θα πρέπει να αιτιολογηθούν είτε από τον βασικό δικαιούχο του λογαριασμού είτε από τους υπόλοιπους συνδικαιούχους.

Ακόμη και αν υπάρχει έμμεση απόδειξη ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος και αντίστοιχης φορολογικής παράβασης, ποσό τραπεζικού λογαριασμού και αντίστοιχου εμβάσματος μπορεί να λογισθεί και να φορολογηθεί ως εισόδημα από ελευθέριο επάγγελμα του δικαιούχου του λογαριασμού και χορηγήσαντος την εντολή διενέργειας του εμβάσματος, εφόσον δεν καλύπτεται από τα δηλωθέντα εισοδήματά του.

Πηγή: newsme.gr

Προηγούμενο άρθροΤραγωδία! Θα γινόταν πατέρας ο 25χρονος που έχασε την ζωή του όταν το ΙΧ του “καρφώθηκε” σε δένδρο! ΦΩΤΟ
Επόμενο άρθροΈφυγε από τη ζωή ο Νίκος Αλεξανδρόπουλος