Όλες οι κυβερνήσεις στην ΕΕ κρατούν πλέον στα χέρια τους μια «βόμβα» μετά την ψήφιση της οδηγίας από το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο που επιβάλλει φόρο εκπομπής αερίων τόσο στις μετακινήσεις όσο και στην θέρμανση με ορυκτά καύσιμα προκειμένου να πιάσουν οι χώρες τον στόχο μείωσης των καυσαερίων.
Επίτευξη του στόχου χωρίς οικονομικό κόστος δεν μπορεί να υπάρξει και η επόμενη κυβέρνηση στην Ελλάδα θα πρέπει να διαχειριστεί το πρόβλημα. Το βέβαιο είναι ότι δεν θα μπορεί να περιμένει το 2027. Απαιτείται πολύς χρόνος και πολλά κεφάλαια για να πειστούν τα νοικοκυριά να αντικαταστήσουν τα παλαιά οχήματα οπότε είναι εξαιρετικά πιθανό πολιτικές μαστιγίου και καρότου να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται αμέσως μετά τις εκλογές. Το σενάριο είναι ήδη πάνω στο τραπέζι: αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας ήδη από το 2024. Αλλαγές που θα υπηρετούν τη λογική του «μαστιγίου και του καρότου». Μαστίγιο για τα παλαιά ρυπογόνα οχήματα -ειδικά αυτά που εκπέμπουν πολλούς ρύπους και… καρότο για όσους επιλέξουν να αλλάξουν το όχημά τους με ένα καινούργιο το οποίο θα εκπέμπει λιγότερους ή μηδενικούς ρύπους.
Το καινούργιο οικονομικό επιτελείο θα έχει πολύ δουλειά να κάνει σχεδιάζοντας το νέο σύστημα φορολόγησης των μεταφορών. Το να επιλεγεί η φορολόγηση των καυσίμων (σ.σ ήδη η Ελλάδα εφαρμόζει από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης και τον υψηλότερο ΦΠΑ) θεωρείται ότι μπορεί να προκαλέσει πολλαπλάσια προβλήματα σε σχέση με αυτό που θα επιχειρηθεί να λυθεί (δηλαδή την…μετάβαση σε λιγότερο ρυπογόνα οχήματα). Και αυτό διότι η επιβάρυνση του καυσίμου θα επιβαρύνει το μεταφορικό κόστος άρα και τις τιμές των προϊόντων.
Ποιο… εύκολο (και άμεσης απόδοσης μέτρο) θα είναι το να αλλάξουν τα τέλη κυκλοφορίας. Σταδιακά, θα επιδιωχθεί τα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα που εκπέμπουν πολλούς ρύπους να καταστούν ασύμφορα στην χρήση και ένας από τους βασικούς τρόπους για να συμβεί αυτό θα είναι να επιβαρυνθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Έτσι, όταν θα έρθει η χρονιά να επιβληθεί ο «πράσινος φόρος» και στα οχήματα των ιδιωτών, εκτιμάται ότι θα έχει μειωθεί αισθητά ο αριθμός των πολύ ρυπογόνων οχημάτων.
Επειδή όμως η αντικατάσταση δεν θα είναι εύκολη, αναμένεται ότι η επόμενη κυβέρνηση θα κληθεί να σχεδιάσει καινούργιες πολιτικές επιδοτήσεων προκειμένου να γίνει η στροφή στα λιγότερο ρυπογόνα οχήματα. Η συζήτηση θα ενταθεί μετά τις εκλογές αλλά είναι πολύ πιθανό τα κίνητρα να είναι και φορολογικά, ειδικά για τα επαγγελματικά οχήματα.
πηγή: fpress.gr