Υπό την πίεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη λήψη μέτρων που αφορούν τα παλαιά και ρυπογόνα οχήματα στην Ελλάδα, αναμένονται τροποποιήσεις στα τέλη κυκλοφορίας. Αυτές οι αλλαγές θα περιλαμβάνουν μικρές αυξήσεις για όλους τους κατόχους οχημάτων, με μεγαλύτερη επιβάρυνση στα παλαιότερα μοντέλα, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να απαλλάσσονται πλήρως από τα τέλη.
Το περιβαλλοντικό ζήτημα της Ευρώπης Η παλαιότητα των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές επιταγές. Παρότι η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικές προόδους προς την ενεργειακή ανεξαρτησία, απομακρυνόμενη από τη χρήση λιγνίτη, πετρελαίου και άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με τη συμβολή των ανανεώσιμων πηγών να φτάνει ακόμα και το 70%, το γεγονός ότι τα επιβατικά οχήματα έχουν μέσο όρο ηλικίας 17,3 έτη και τα φορτηγά άνω των 20 ετών παραμένει ανησυχητικό.
Η Ελλάδα λοιπόν, μετα και τις πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες για την περιβαλλοντική νομοθεσία, έχει θέσει υπό συζήτηση την επιβολή ενός νέου τέλους στα οχήματα μεγαλύτερης ηλικίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες τα οχήματα που θα επηρεαστούν άμεσα θα είναι κυρίως εκείνα με ηλικία άνω των δέκα ετών, με στόχο την απομάκρυνση των πιο ρυπογόνων οχημάτων από τους δρόμους.
Μια Τεχνική Ομάδα Εργασίας θα συσταθεί από την Κυβέρνηση, με αποστολή της, την ανάλυση όλων των δεδομένων και τη διαμόρφωση ενός δίκαιου και βιώσιμου σχεδίου τιμολόγησης, που θα λαμβάνει υπόψιν τις οικονομικές και τις περιβαλλοντικές πτυχές.
Ο σκοπός είναι όσο το δυνατόν να μην επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός, με τα εισπραττόμενα ποσά (φόροι, Τέλη, κλπ) να χρηματοδοτούν τα κίνητρα για αγορά νέου αυτοκινήτου.
Η ήδη νομοθετημένη ενθάρρυνση για την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων μέσω κινήτρων, όπως μειωμένα τέλη κυκλοφορίας , φορολογικές ελαφρύνσεις και την επιδότηση των +8.000€, έχει συμβάλλει σε απόσυρση παλαιότερων αυτοκινήτων. Ομως δείχνει οτι δεν αρκούν αυτά τα μέτρα.
Η αυξημένη τιμή των EV δεν επιτρέπει σε πολύ μεγάλη μερίδα των πολιτών αλλά και των επιχειρήσεων, να προβούν σε μια τέτοια δραστική και κοστοβόρα αλλαγή, αν και θα το ήθελαν.
Για το λόγο αυτό, η Τεχνική Ομάδα Εργασίας έχει την ευθύνη να ισορροπήσει μεταξύ της ανάγκης για οικολογική αναβάθμιση του στόλου οχημάτων και της ανάγκης για οικονομική προσιτότητα.
Τέλη Κυκλοφορίας
Οι νέες ρυθμίσεις, που θα τεθούν σε ισχύ από το 2026 και μετά, προβλέπουν τα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερους ρύπους να υπόκεινται σε μια κλιμακωτή κλίμακα τελών, ανάλογα με το επίπεδο των εκπομπών τους.
Ωστόσο, ο σχεδιασμός αυτός θα πρέπει να εξετάσει τις ήδη υπάρχουσες φορολογικές δομές και να βρει τρόπους ώστε να μην επιβαρύνει υπερβολικά τους ιδιοκτήτες χαμηλού εισοδήματος, οι οποίοι ενδέχεται να μην έχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης του οχήματός τους. Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει και μία εντιμη συμπεριφορά της Κυνβέρνησης, σε όλους αυτούς που άλλαξαν ήδη το αυτοκίνητό τους, θέλοντας να απολαύσουν τα ισχύοντα φορολογικά κίνητρα.
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για δίκαιη μετάβαση προς μια πιο πράσινη οικονομία, το σχέδιο προβλέπει επίσης τη δυνατότητα παροχής κινήτρων για την απόσυρση των παλαιότερων οχημάτων. Αυτά τα κίνητρα μπορεί να περιλαμβάνουν οικονομικές ενισχύσεις, προγράμματα ανταλλαγής ή επιδοτήσεις για την αγορά πιο φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων.