Τέλος στις ενδιάμεσες εκπτώσεις σχεδιάζει να θέσει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ικανοποιώντας με αυτόν τον τρόπο ένα πάγιο -εδώ και έξι χρόνια- αίτημα των εμπόρων, ενώ στο πλαίσιο εξορθολογισμού και απλούστευσης ισχύουσας νομοθεσίας που διέπει τις προσφορές και τις εκπτώσεις, αναμένεται να υπάρξει πλήρης απελευθέρωση των προσφορών, καθώς και αλλαγές ως προς την αναγραφή των τιμών κατά τη διενέργεια εκπτώσεων και προσφορών.
Οι συζητήσεις εμπόρων και υπουργείου βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και, όπως μεταφέρουν πηγές που συμμετέχουν σε αυτές, διαπιστώνεται πλήρης ταύτιση στις αλλαγές που επιβάλλεται να γίνουν. Μάλιστα εκφράζεται η αισιοδοξία ότι ενδιάμεσες εκπτώσεις που θα πραγματοποιηθούν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου θα είναι οι τελευταίες, καθώς η νομοθετική πρωτοβουλία που θα τις καταργήσει, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το αργότερο στις αρχές του 2020.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της διάρκειας των τακτικών χειμερινών και θερινών εκπτώσεων, ενώ οι δύο Κυριακές κατά τις οποίες επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων στη διάρκεια των ενδιάμεσων εκπτώσεων θα «μεταφερθούν» σε άλλες περιόδους. Ωστόσο, ακόμη δεν έχει συμφωνηθεί κάτι συγκεκριμένο.
Υπενθυμίζουμε ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες γίνονται τα πρώτα δεκαπενθήμερα του Μαΐου και του Νοεμβρίου, θεσμοθετήθηκαν το 2013 με το νόμο 4177/2013, ως μια κίνηση για την αναθέρμανση της αγοράς. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο εμπορικός κόσμος, το μόνο «επίτευγμά» τους ήταν η απαξίωση του θεσμού των εκπτώσεων.
Πλήρης απελευθέρωση των προσφορών
Σύμπνοια φαίνεται ότι υπάρχει και στο θέμα των προσφορών και προωθητικών ενεργειών, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν ότι ήρθε ο καιρός να απελευθερωθούν και νομοθετικά, διότι στην πράξη αυτό ισχύει ήδη. Αυτό που συζητείται, είναι να επιτρέπεται η διενέργεια προσφορών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και για όλα τα προϊόντα. Δηλαδή προσφορές χωρίς περιορισμούς.
Με βάση το ισχύον σύστημα, επιτρέπονται οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας, για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβεί τις 10 συνεχόμενες ημέρες. Ωστόσο, απαγορεύεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα, ενώ νέα προσφορά του ίδιου προϊόντος δεν επιτρέπεται πριν παρέλθουν 60 ημέρες από την προηγούμενη.
Όχι στις διπλές τιμές
Όπως προαναφέρθηκε, στη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης θα περιλαμβάνονται και τροποποιήσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο αναγραφής των τιμών στη διάρκεια των εκπτώσεων και των προσφορών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που εξετάζεται είναι η μείωση του αριθμού προϊόντων, τόσο στις εκπτώσεις όσο και στις προσφορές, στα οποία υποχρεωτικά θα αναγράφεται η τιμή προ και μετά την έκπτωση ή προσφορά. Η λύση που εξετάζεται, είναι η αναγραφή του ποσοστού έκπτωσης σε ομαδοποιημένες κατηγορίες προϊόντων και οι διπλές τιμές να υπάρχουν ενδεικτικά σε κάποια προϊόντα. Ωστόσο, το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει κλείσει ακόμα.
Βάσει του ισχύοντος πλαισίου, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέραν της αναγραφής της παλαιάς και της νέας τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο προσφορών επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνον η ευκρινής αναγραφή της παλαιάς και της νέας τιμής.
Όπως υποστηρίζουν, από νομική άποψη, η ισχύουσα κατάσταση κατά την οποία υφίστανται διάσπαρτες διατάξεις που ρυθμίζουν το ίδιο αντικείμενο με διαφορετικό τρόπο δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου. Επισημαίνεται ότι η οδηγία 2005/29/ΕΚ στηρίζεται στην αρχή της πλήρους εναρμόνισης, θεσπίζοντας ενιαίο ρυθμιστικό πλαίσιο για την εναρμόνιση των εθνικών κανόνων για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, προκειμένου να εξαλειφθούν οι φραγμοί της εσωτερικής αγοράς και να αυξηθεί η ασφάλεια δικαίου τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις.
Από οικονομική άποψη, η απλούστευση της σχετικής νομοθεσίας κρίνεται επιβεβλημένη (σήμερα περιέχει μεγάλο βαθμό λεπτομέρειας και περίπλοκες, παρωχημένες και πολλές φορές αντιφατικές διατάξεις) καθώς θα εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες των επιχειρήσεων, αφαιρώντας μη απαραίτητα κανονιστικά βάρη, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι οποίοι θα είναι επαρκώς ενημερωμένοι.
Επισημαίνεται μάλιστα, ότι η σημερινή κατάσταση χαρακτηρίζεται από μια θεμελιώδη αντίφαση: οι ρυθμίσεις για την επικοινωνία εκπτώσεων, προσφορών και ρυθμιστικών ενεργειών είναι υπερβολικά λεπτομερείς, στερώντας πολλές φορές την ευελιξία από τους προμηθευτές. Από την άλλη επιβαρύνει με περιττές πληροφορίες τους καταναλωτές, οι οποίοι δε μπορούν πάντοτε να διακρίνουν με σαφήνεια το όφελος που μπορούν να αποκομίσουν.
Πηγή: Euro2day
Συντάκτης: Σταμάτης Ζησίμου