Τέλος τα Μετρητά για επιδόματα! Η μεγάλη αλλαγή που όλοι οι δικαιούχοι πρέπει να ξέρουν – Πότε ξεκινά και τι πρέπει να κάνετε αμέσως!

1. Τι αλλάζει με το νέο σύστημα πληρωμής μέσω προπληρωμένων καρτών;

Από τις 15 Μαρτίου 2025, ορισμένα κοινωνικά επιδόματα της ΔΥΠΑ και του ΟΠΕΚΑ θα καταβάλλονται αποκλειστικά μέσω ειδικής προπληρωμένης κάρτας. Η κάρτα αυτή θα αντικαταστήσει τις τραπεζικές καταθέσεις σε λογαριασμούς IBAN που ίσχυαν μέχρι τώρα.

2. Ποια επιδόματα επηρεάζονται;

Τα επιδόματα που θα καταβάλλονται μέσω της προπληρωμένης κάρτας είναι:

Παροχές ΟΠΕΚΑ:

  • Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα
  • Επίδομα Αναδοχής
  • Επίδομα Γέννησης
  • Επίδομα Παιδιού (Α21)

Παροχές ΔΥΠΑ:

  • Τακτική Επιδότηση Ανεργίας
  • Επίδομα Μακροχρονίως Ανέργων
  • Ειδικά Εποχικά Βοηθήματα
  • Επίδομα Γονικής Άδειας
  • Συμπληρωματική Παροχή Μητρότητας
    …και πολλά άλλα.

3. Πότε ξεκινά η εφαρμογή του νέου συστήματος;

Η εφαρμογή του νέου συστήματος ξεκινά στις 15 Μαρτίου 2025. Για το Επίδομα Παιδιού (Α21), το νέο σύστημα θα τεθεί σε ισχύ από τις 30 Μαΐου 2025.

4. Πώς λειτουργεί η προπληρωμένη κάρτα;

Η κάρτα θα εκδίδεται από έναν Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (ΠΥΠ), όπου ο δικαιούχος διαθέτει ενεργό λογαριασμό IBAN. Θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί:

  • Για αγορές αγαθών και υπηρεσιών στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Για αναλήψεις μετρητών έως 50% του κάθε επιδόματος από ΑΤΜ.

Απαγορεύεται η χρήση της για αγορά όπλων και τυχερά παιχνίδια.

5. Ποιοι εξαιρούνται από τη χρήση προπληρωμένης κάρτας;

Όσοι διαθέτουν πιστοποιημένη οπτική αναπηρία με ποσοστό 80% και άνω θα συνεχίσουν να λαμβάνουν τα επιδόματά τους μέσω του τραπεζικού τους λογαριασμού.

6. Πώς μπορώ να αποκτήσω την προπληρωμένη κάρτα;

Η έκδοση της κάρτας γίνεται αυτόματα μέσω ενός Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ). Αφού λάβετε ειδοποίηση μέσω email, θα πρέπει να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία σας. Αν δεν προβείτε σε ενέργειες εντός 5 ημερών, η αίτησή σας θα υποβληθεί αυτόματα.

7. Τι γίνεται αν δεν έχω IBAN σε κάποιον από τους Παρόχους;

Θα χρειαστεί να ανοίξετε λογαριασμό σε έναν από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ΠΥΠ), καθώς οι καταβολές μέσω ΕΛΤΑ δεν υποστηρίζονται πλέον.

8. Πώς μπορώ να ελέγχω το υπόλοιπο της κάρτας;

Μπορείτε να ελέγξετε το υπόλοιπο μέσω internet banking, mobile banking, ΑΤΜ, ή τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, ανάλογα με τον πάροχο της κάρτας σας.

9. Τι γίνεται σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς της κάρτας;

Σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς, πρέπει να επικοινωνήσετε με τον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών που την εξέδωσε και να ακολουθήσετε τις οδηγίες για την αντικατάστασή της.

10. Υπάρχει κίνητρο για τη χρήση της κάρτας σε αγορές;

Ναι! Όσο περισσότερο χρησιμοποιείτε την κάρτα για αγορές, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να κερδίσετε σε μια ειδική δημόσια κλήρωση (λοταρία) με έπαθλα 1.000 ευρώ για 8.500 τυχερούς.

11. Πώς ενεργοποιείται η προπληρωμένη κάρτα;

Αφού παραλάβετε την κάρτα, θα χρειαστεί να την ενεργοποιήσετε, σύμφωνα με τις οδηγίες του Παρόχου Υπηρεσιών Πληρωμών που την εξέδωσε. Η ενεργοποίηση μπορεί να γίνει:

  • Μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον πάροχο.
  • Μέσω internet banking ή mobile banking, εφόσον ο πάροχος προσφέρει αυτήν τη δυνατότητα.
  • Αυτοπροσώπως σε κατάστημα του παρόχου.

Η ενεργοποίηση είναι απαραίτητη πριν την πρώτη χρήση της κάρτας.

12. Ποια είναι η διαδικασία αίτησης για την έκδοση της προπληρωμένης κάρτας;

Η διαδικασία είναι αυτόματη και διαχειρίζεται από ένα Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) που συνδέεται με τις βάσεις δεδομένων της ΔΥΠΑ και του ΟΠΕΚΑ.

Βήματα:

  1. Θα λάβετε ειδοποίηση μέσω email ή SMS για να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία σας.
  2. Πρέπει να εισέλθετε στο νέο πληροφοριακό σύστημα (https://prepaid.minscfa.gov.gr/) χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς σας κωδικούς TaxisNet.
  3. Εάν έχετε δηλώσει διαφορετικούς ΙΒΑΝ για περισσότερα επιδόματα, θα σας ζητηθεί να επιλέξετε έναν και μοναδικό IBAN.
  4. Εάν όλα τα στοιχεία σας είναι σωστά, η αίτηση θα υποβληθεί αυτόματα.

Αν δεν επιβεβαιώσετε τα στοιχεία σας μέσα σε 5 ημέρες, η αίτηση προχωρά με τα ήδη καταχωρισμένα δεδομένα.

13. Τι γίνεται αν λάβω την κάρτα αλλά δεν πιστωθεί το επίδομά μου;

Η προπληρωμένη κάρτα αποτελεί απλώς το μέσο πληρωμής. Η έγκριση ή απόρριψη του επιδόματος εξαρτάται από τις προϋποθέσεις που ορίζει η σχετική νομοθεσία. Ακόμα και αν η κάρτα εκδοθεί και ενεργοποιηθεί, το επίδομα μπορεί να μην πιστωθεί αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις χορήγησής του.

14. Τι πρέπει να κάνω αν θέλω να αλλάξω τράπεζα;

Μπορείτε να αιτηθείτε την έκδοση νέας προπληρωμένης κάρτας μέσω του πληροφοριακού συστήματος, δηλώνοντας το νέο σας IBAN από τον καινούργιο Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών.

15. Υπάρχουν χρεώσεις για τη χρήση της προπληρωμένης κάρτας;

Όχι, οι αναλήψεις μετρητών και οι πληρωμές αγαθών και υπηρεσιών που πραγματοποιείτε με την κάρτα σας δεν επιφέρουν καμία χρέωση. Ωστόσο, αυτό ισχύει εφόσον χρησιμοποιείτε τα ΑΤΜ του παρόχου σας ή συνεργαζόμενων δικτύων.

16. Τι πρέπει να κάνω αν χάσω την κάρτα μου ή αν υποστεί φθορά;

Σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς:

  • Επικοινωνήστε άμεσα με τον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών.
  • Ο πάροχος θα εκδώσει νέα κάρτα και θα φροντίσει να την παραλάβετε το συντομότερο δυνατό.

Οι οδηγίες για την αντικατάσταση περιλαμβάνονται στον φάκελο παραλαβής της κάρτας και στην ιστοσελίδα του παρόχου.


Μικρό Bonus: Συμμετοχή στη Λοταρία – Πώς να Αυξήσετε τις Πιθανότητες να Κερδίσετε

Όλοι οι κάτοχοι προπληρωμένων καρτών συμμετέχουν αυτόματα σε ειδική δημόσια κλήρωση (λοταρία) με έπαθλα 1.000 ευρώ για 8.500 τυχερούς. Όσο περισσότερες συναλλαγές κάνετε, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχετε να κερδίσετε! Για κάθε αγορά πάνω από το ελάχιστο 50% του επιδόματός σας, αυξάνονται οι λαχνοί σας.