Το πρώτο ελληνικό ηλεκτρικό πλοίο ετοιμάζεται να αρχίσει δρομολόγια

Το ηλεκτρικό ferry boat προέρχεται από μετατροπή παλαιότερου συμβατικού πλοίου. Το κόστος της επένδυσης υπολογίζεται στα 4 με 5 εκατομμύρια ευρώ.

Η Ελλάδα μπορεί να υπερηφανεύεται για την εξέχουσα παρουσία της στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας, ωστόσο η εισαγωγή των νέων ηλεκτρικών πλοίων στα ύδατά της παραμένει διστακτική. Εν μέρει, η αργή υιοθέτηση ευθύνεται στις γεωμορφολογικές δυσκολίες που παρουσιάζει το ελληνικό τοπίο – οι αποστάσεις μεταξύ των προορισμών είναι αρκετά μεγάλες, και οι καιρικές συνθήκες του Αιγαίου παρουσιάζουν ουκ ολίγες προκλήσεις για τις μπαταρίες του σήμερα. Ωστόσο, χάρη στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις καθώς και στα γενναιόδωρα προγράμματα επιδοτήσεων της Ε.Ε., σύντομα η Ελλάδα θα αποκτήσει επιτέλους το πρώτο της ηλεκτρικό ferry boat.

Ο λόγος για το καινοτόμο ηλεκτρικό πλοίο, το οποίο θα σαλπάρει σε άμεσο χρονικό διάστημα στα νερά του Κορινθιακού Κόλπου, και συγκεκριμένα στον πορθμό μεταξύ Αιγίου και Αγίου Νικολάου Δωρίδος. Το καινοτόμο σκάφος θα προέλθει από μετατροπή παλαιότερου συμβατικού πλοίου και η πρωτοβουλία αποτελεί αποτέλεσμα ενός συνεργατικού οικοσυστήματος μεταξύ των Δήμων Αιγίου και Αγίου Νικολάου Δωρίδος, μιας σειράς πανεπιστημίων καθώς και του νορβηγικού νηογνώμονα DNV (Det Norske Veritas).

Στη φιλόδοξη επένδυση συμπεριλαμβάνεται και η δημιουργία εγκαταστάσεων ξηράς στο λιμάνι του Αιγίου, το οποίο μέχρι και σήμερα παραμένει ανενεργό. Η εγκατάσταση περιλαμβάνει υβριδικό σύστημα παραγωγής ενέργειας με ταυτόχρονη συνύπαρξη φωτοβολταϊκών, κυματικής αλλά και αιολικής ενέργειας, με στόχο να παραχθεί το μεγαλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στη μικρότερη δυνατή έκταση. Μάλιστα, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, το οποιοδήποτε πλεονάζον ενεργειακό απόθεμα θα παρέχεται δωρεάν σε κατοίκους των δύο δήμων που βρίσκονται σε οικονομική δυσπραγία ή ανήκουν σε κάποια ευάλωτη κοινωνική ομάδα.

Οπως είναι αναμενόμενο, το κόστος της επένδυσης είναι αρκετά υψηλό – υπολογίζεται πως θα ανέλθει περίπου στα 4 με 5 εκατομμύρια ευρώ, με το ήμισυ αυτού να καλύπτεται από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ωστόσο, τα οφέλη από την έλευση του πρώτου ηλεκτρικού ferry boat είναι πολλαπλά.

Η μηδενική ρύπανση και η περιβαλλοντική προστασία συναντούν επίσης τα οικονομικά συμφέροντα των πλοιοκτητών, καθώς στο άμεσο μέλλον γλιτώνουν από το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων, αλλά και φθηνότερα εισιτήρια για τους ταξιδιώτες. Αλλωστε, από το 2020 που θα εφαρμοστούν τα δικαιώματα αγοράς ρύπων στη ναυτιλία, αναμένεται σημαντική αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Ενα ακόμα πιθανό όφελος είναι το λεγόμενο «φαινόμενο χιονοστιβάδας» το οποίο φιλοδοξεί να φέρει το πρώτο πιλοτικό ηλεκτρικό πλοίο. Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, στόχος του πιλοτικού προγράμματος είναι η τελική επέκτασή του στο σύνολο των πορθμειακών γραμμών της χώρας. Αντίστοιχο, άλλωστε, είναι και το μοντέλο καινοτομίας που εφαρμόζει και η Νορβηγία –η πρωτοπόρος χώρα στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας– όπου τα πιλοτικά προγράμματα ακολουθούνται πάντα από άμεσα χρηματικά κίνητρα και επιδοτήσεις στο βραχυπρόθεσμο μέλλον, αλλά και ρυθμιστικό πλαίσιο στο μακροπρόθεσμο. Υπολογίζεται πως μέχρι το 2022, πάνω από 80 ηλεκτρικά φέρι θα σαλπάρουν στα παγωμένα νερά των φιορδ, ενώ νορβηγική εταιρεία κατασκευάζει ήδη ένα γιγάντιο παγοθραυστικό κρουαζιερόπλοιο με υβριδικό σύστημα ενέργειας – ένα πρότζεκτ που θα ήταν ανήκουστο πριν από μία διετία.

Παρότι πρώιμα, τα σημάδια για την ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος ηλεκτρικών πλοίων και στη χώρα μας είναι σχετικά θετικά. Πρόσφατα, η διοίκηση του λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) μαζί με την COSCO ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να δημιουργήσουν υποσταθμό για την ηλεκτροδότηση αρχικά επιβατικών και οχηματαγωγών πλοίων και στη συνέχεια κρουαζιερόπλοιων. Τα πλοία θα ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο λιμάνι, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην παράγουν ρύπους, αλλά και να μειώνουν σημαντικά την ηχορρύπανση λόγω του θορύβου που προκαλείται από τις ηλεκτρομηχανές. Μέσα στον επόμενο μήνα, ενδέχεται να περάσει και νομοθεσία για τα μεγάλα ηλεκτρικά καράβια, τα οποία μέχρι σήμερα δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν στα ελληνικά ύδατα. Αν αυτό συμβεί, θα ανοίξει ένα μεγάλο παράθυρο για το μέλλον της γαλάζιας οικονομίας και στη χώρα μας.

Πηγή: kathimerini.gr