Τράπεζες: Τινάχθηκαν στον αέρα τα ραντεβού – Ποιος ο λόγος

Αν κάποιος προσπαθήσει να κλείσει ραντεβού σε κάποιο τραπεζικό κατάστημα αυτή την περίοδο, θα διαπιστώσει ότι οι διαθέσιμες ημερομηνίες είναι ελάχιστες. Οι περισσότερες θέσεις είναι ήδη κλεισμένες έως τις αρχές Μαρτίου, καθιστώντας την εξυπηρέτηση των πελατών εξαιρετικά δύσκολη.

Αυξημένη ζήτηση λόγω του προγράμματος «Σπίτι Μου ΙΙ»

Η υψηλή ζήτηση οφείλεται κυρίως στην έναρξη του προγράμματος «Σπίτι Μου ΙΙ», το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή στα μέσα του προηγούμενου μήνα. Η επιθυμία πολλών νέων να επωφεληθούν από τις ευνοϊκές συνθήκες δανειοδότησης για την απόκτηση κατοικίας έχει οδηγήσει σε μία αλματώδη αύξηση των ραντεβού στις μεγάλες συστημικές τράπεζες.

Σε μία μόνο τράπεζα, έχουν ήδη προγραμματιστεί περίπου 10.000 ραντεβού για τις επόμενες εβδομάδες αποκλειστικά για το πρόγραμμα αυτό, ενώ συνολικά στον τραπεζικό κλάδο εκτιμάται ότι ξεπερνούν τις 30.000.

Η προέγκριση δανείου ως βασική προϋπόθεση

Για να μπορέσει κάποιος να προχωρήσει στη διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμα «Σπίτι Μου ΙΙ», απαιτείται πρώτα η εξασφάλιση προέγκρισης για το στεγαστικό δάνειο. Ακόμα και αν κάποιος δεν έχει βρει το ακίνητο που τον ενδιαφέρει, πρέπει να έχει λάβει τη σχετική έγκριση από την τράπεζα της επιλογής του. Αυτή η προϋπόθεση έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση των αιτήσεων και, κατ’ επέκταση, των ραντεβού στα καταστήματα.

Ένα δεύτερο πρόγραμμα που θα αυξήσει την πίεση

Πέρα από το «Σπίτι Μου ΙΙ», οι τράπεζες αναμένουν ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση λόγω της έναρξης του προγράμματος «Αναβαθμίζω το σπίτι μου», το οποίο αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών. Η δράση αυτή, που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα, προσφέρει άτοκη χρηματοδότηση έως 25.000 ευρώ, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα ελκυστική.

Οι τραπεζικοί κύκλοι εκτιμούν ότι το νέο κύμα αιτήσεων που θα δεχθούν θα δυσχεράνει ακόμη περισσότερο την εξυπηρέτηση των πελατών, καθώς θα πρέπει να διαχειριστούν επιπλέον χιλιάδες ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες ακινήτων.

Το πρόβλημα της συρρίκνωσης του τραπεζικού δικτύου

Το ζήτημα θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί πιο αποτελεσματικά αν τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε σημειωθεί σημαντική μείωση στον αριθμό των τραπεζικών καταστημάτων και του προσωπικού. Ωστόσο, σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, ακόμη και αν δεν είχαν γίνει αυτές οι αλλαγές, η εξυπηρέτηση θα παρέμενε δύσκολη λόγω του τεράστιου όγκου αιτήσεων σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.

Η λύση του video banking και οι περιορισμοί του

Μία εναλλακτική επιλογή για την αποφυγή των φυσικών ραντεβού είναι το video banking, που επιτρέπει την εξ αποστάσεως επικοινωνία με τραπεζικό σύμβουλο. Ωστόσο, η δυνατότητα αυτή παρέχεται κυρίως σε πελάτες της κατηγορίας personal banking, δηλαδή όσους διατηρούν συνολικές καταθέσεις ύψους 50.000 – 60.000 ευρώ. Επειδή όμως τα εισοδηματικά τους κριτήρια δεν τους επιτρέπουν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «Σπίτι Μου ΙΙ», η υπηρεσία αυτή δεν λύνει το πρόβλημα της αυξημένης ζήτησης.

Ο ρόλος του ψηφιακού μετασχηματισμού

Η κατάσταση αυτή αναδεικνύει την ανάγκη για περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό στον τραπεζικό τομέα. Οι μεγάλες τράπεζες επενδύουν όλο και περισσότερο στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών, καθώς η βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη της λιανικής τραπεζικής τα επόμενα χρόνια.

Ένα σύγχρονο, πιο ευέλικτο σύστημα εξυπηρέτησης θα επιτρέψει την καλύτερη διαχείριση της ζήτησης και τη μείωση των καθυστερήσεων, κάνοντας τη διαδικασία πιο γρήγορη και αποτελεσματική τόσο για τις τράπεζες όσο και για τους πελάτες τους.