Φοροδιαφυγή: Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως θα περιλαμβάνει μεγάλες… εκπλήξεις!
Συγκεκριμένα ο νέος Κώδικας αναμένεται να περιλαμβάνει μείωση των ποινών για τη διάπραξη εγκλημάτων φοροδιαφυγής και μάλιστα αναδρομικά
Θυμίζουμε πως μέσα από τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας διαμορφώνονται με ακρίβεια οι ποινές για κάθε παράβαση. Με την επικαιροποίηση του, λοιπόν, εφοριακοί και πολίτες θα γνωρίζουν επακριβώς τι θα ορίζεται για κάθε περίπτωση.
Συνολικά μέσα από τον κώδικα ορίζονται τα πρόστιμα για φορολογικές παραβάσεις. Οι παραβάσεις αυτές αφορούν την υποβολή ανακριβούς δήλωσης ή την μη υποβολή δήλωσης, καθώς και παραβάσεις σχετικές με τον ΦΠΑ, τους παρακρατούμενους φόρους, την παρεμπόδιση ελέγχου, την υπόθαλψη και τη συνέργεια σε οικονομικά εγκλήματα.
Όπως είπαμε, λοιπόν, παραπάνω με τις αλλαγές που προετοιμάζονται στον Φορολογικό Κώδικα «εξαφανίζονται» οι ποινές πολυετούς κάθειρξης για παραβάσεις φοροδιαφυγής και έρχεται αντικατάσταση τους από ηπιότερες ποινές φυλάκισης. Να σημειωθεί πάντως ότι σε νομικό-ποινικό επίπεδο δεν απαλείφεται ο «κακουργηματικός» χαρακτήρας των πράξεων που αναφέραμε παραπάνω.
Η κυβέρνηση 10 χρόνια μετά την τελευταία ψήφιση του Κώδικα και έπειτα από πολλές μικρές (και μεγαλύτερες) επικαιροποιήσεις και αλλαγές θέλει να διαμορφώσει ένα νέο πιο συγκροτημένο και σαφές πλαίσιο για τα φορολογικά αδικήματα, το οποίο θα αποτελεί «οδηγό» για φορολογούμενους και ελεγκτές. Σκοπός του οικονομικού επιτελείου είναι επίσης και το «συμμάζεμα» του χάους που επικρατεί εδώ και χρόνια με τα πρόστιμα και τις κυρώσεις φορολογικού χαρακτήρα.
Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε στη Βουλή και μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα συζητηθεί στις αρμόδιες επιτροπές και θα τεθεί προς ψήφιση.
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τι περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου αναφορικά με τη φοροδιαφυγή και τα άλλα φορολογικά αδικήματα.
Φοροδιαφυγή – Τι αλλάζει σύμφωνα με τον νέο Κώδικα – Ποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής διαπράττει όποιος με πρόθεση.
Έγκλημα φοροδιαφυγής διαπράττει όποιος με πρόθεση:
Προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου εισοδήματος, ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ή ειδικού φόρου ακινήτων (ΕΦΑ), αποκρύπτει από τα όργανα της Φορολογικής Διοίκησης φορολογητέα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή ή περιουσιακά στοιχεία, ιδίως παραλείποντας να υποβάλει δήλωση ή υποβάλλοντας ανακριβή δήλωση ή καταχωρίζοντας στα λογιστικά αρχεία εικονικές (ολικά ή μερικά) δαπάνες ή επικαλούμενος στη φορολογική δήλωση τέτοιες δαπάνες, ώστε να μην εμφανίζεται φορολογητέα ύλη ή να εμφανίζεται αυτή μειωμένη,
Προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή του φόρου προστιθέμενης αξίας, του φόρου κύκλου εργασιών, του φόρου ασφαλίστρων και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς, καθώς και όποιος παραπλανά τη Φορολογική Διοίκηση με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς ή συμψηφίζει ή εκπίπτει ανακριβώς αυτούς ή λαμβάνει επιστροφή, καθώς και όποιος διακρατεί τέτοιους φόρους, τέλη ή εισφορές,
Προκειμένου να αποφύγει την πληρωμή φόρου πλοίων δεν αποδίδει ή αποδίδει ανακριβώς στο Δημόσιο το φόρο αυτόν.
Όποιος διαπράττει έγκλημα φοροδιαφυγής από τα αναφερόμενα στη παράγραφο 1 τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο (2) ετών:
αν ο φόρος που αναλογεί στα φορολογητέα εισοδήματα ή στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν αποκρυβεί υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, ή
αν το προς απόδοση ποσό του κύριου φόρου, τέλους ή εισφοράς που δεν αποδόθηκε ή αποδόθηκε ανακριβώς ή επεστράφη ή συμψηφίστηκε ή εξέπεσε ή διακρατείται υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος:
α) τις πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας ή
β) τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά είδος φόρου, τέλους ή εισφοράς σε κάθε άλλη περίπτωση.
Επιβάλλεται κάθειρξη αν το ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει ανά φορολογικό ή διαχειριστικό έτος τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, εφόσον αφορά φόρο προστιθέμενης αξίας, ή τις εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ σε κάθε άλλη περίπτωση φόρου, τέλους ή εισφοράς.
Πλαστά ή εικονικά τιμολόγια
Όποιος εκδίδει πλαστά ή εικονικά φορολογικά στοιχεία, καθώς και όποιος αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία ή νοθεύει τέτοια στοιχεία, ανεξάρτητα από το αν διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) μηνών, εκτός και αν τα φορολογικά στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη ή την υποστήριξη των ανωτέρω πράξεων, οπότε ο δράστης τιμωρείται μόνο για την τελευταία ως αυτουργός ή συμμέτοχος.
Ειδικά, όποιος εκδίδει ή αποδέχεται εικονικά φορολογικά στοιχεία για ανύπαρκτη συναλλαγή στο σύνολό της ή για μέρος αυτής, τιμωρείται με ποινή τουλάχιστον ενός (1) έτους ή της κάθειρξης έως έξι (6) έτη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ.
Ο ισχύον Κώδικας Φορολογικής διαδικασίας προβλέπει ότι για το ίδιο αδίκημα, της έκδοσης ή λήψης πλαστών ή εικονικών τιμολογίων, τιμωρείται:
με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, εφόσον η συνολική αξία των εικονικών φορολογικών στοιχείων υπερβαίνει το ποσό των εβδομήντα πέντε χιλιάδων (75.000) ευρώ και
με κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, εφόσον το ως άνω ποσό υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ.
Φοροδιαφυγή – Αναδρομικά οι μειωμένες ποινές
Η φοροδιαφυγή παραμένει κακούργημα, αλλά οι νέες ποινές ισχύουν και αναδρομικά και εφαρμόζονται και σε όσους έχουν φυλακιστεί για φορολογικές παραβάσεις.
Ειδικότερα ο νέος Κώδικας προβλέπει, πως η πράξη διατηρεί τον κακουργηματικό χαρακτήρα της.
Συγχρόνως, αναφέρει πως το νέο ποινολόγιο εφαρμόζεται και για τα εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί σε χρόνο προ της ενάρξεως ισχύος του νέου Π.Κ. και, κατ’ αρχήν, υπάγονταν στο πλαίσιο της ποινικής αντιμετώπισης των εγκλημάτων φοροδιαφυγής.
Φοροδιαφυγή – Η αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου
Το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που αποτελεί νομοθετική κωδικοποίηση των ισχυουσών διατάξεων και όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση:
α) αποδίδει τις κωδικοποιούμενες διατάξεις με πιο εύληπτο και συστηματοποιημένο τρόπο και με αναδιάταξη, όπου απαιτείται, της δομής των παραγράφων και των εδαφίων, ώστε να αποδίδουν με σαφή και κατανοητό τρόπο το νόημα των κανόνων που εισάγουν,
β) αίρει τις γλωσσικές ή ορολογικές ασυνέπειες και τις αναντιστοιχίες στο περιεχόμενο επιμέρους ρυθμίσεων του ίδιου του Κώδικα,
γ) απαλείφει σειρά από διατάξεις του υφιστάμενου Κώδικα, είτε διότι έχουν καταργηθεί σιωπηρά από νεότερες διατάξεις, είτε διότι πλέον ελλείπουν ή έχουν καταργηθεί οι προϋποθέσεις εφαρμογής τους,
δ) παραλείπει από την εισαγωγή στον νέο Κώδικα διατάξεων που, είτε λόγω της φύσης τους, είτε λόγω του μεταβατικού τους χαρακτήρα, το ρυθμιστικό τους περιεχόμενο έχει εξαντληθεί,
ε) εναρμονίζει τη χρησιμοποιούμενη στον Κώδικα ορολογία με την ορολογία που απαντάται στην φορολογική νομοθεσία, η οποία έχει νομοθετηθεί ή τροποποιηθεί μετά την εισαγωγή του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας,
στ) προσαρμόζει την ονομασία των εμπλεκόμενων οργάνων της Φορολογικής Διοίκησης στην οργανωτική μεταβολή που επέφερε η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), σύμφωνα με τον ν. 4389/2016 (Α’94).
Με την επικαιροποίηση των διατάξεων του Κώδικα αποσαφηνίζεται πλήρως το ποινολόγιο που εφαρμόζεται για κάθε φορολογική παράβαση και ξεκαθαρίζει το τοπίο για το πότε παραγράφεται το δικαίωμα του Δημοσίου για την επιβολή φόρων και προστίμων.
Φοροδιαφυγή – Πρόστιμα
Από τα βασικότερα πρόστιμα που επιβάλλονται σήμερα από τις φορολογικές αρχές αφορούν υποθέσεις υποβολής εκπρόθεσμων και ανακριβών δηλώσεων. Στις περιπτώσεις αυτές ισχύουν τα εξής:
1. Εκπρόθεσμες χρεωστικές δηλώσεις: Επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ, όταν ο φορολογούμενος δεν είναι υπόχρεος τήρησης λογιστικών βιβλίων, 250 ευρώ, όταν ο φορολογούμενος υποχρεούνται να τηρεί απλογραφικά βιβλία και 500 ευρώ σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικών βιβλίων. Δεν επιβάλλεται το πρόστιμο σε περίπτωση:
– Υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης ΦΠΑ ή δήλωσης παρακρατούμενου φόρου, εφόσον η σχετική αρχική δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα.
– Υποβολής εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης, από την οποία το επιπλέον ποσό φόρου που προκύπτει προς καταβολή, σε σχέση με την αρχική δήλωση, είναι έως 100 ευρώ.
2. Ανακριβείς χρεωστικές δηλώσεις: Σε περίπτωση έκδοσης πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου (πχ κατόπιν ελέγχου) λόγω ανακρίβειας δήλωσης οφείλεται πρόστιμο ως εξής:
– 10% επί της διαφοράς του κύριου φόρου, εάν η διαφορά ανέρχεται από 5% έως 20% του φόρου που προκύπτει με βάση τη δήλωση
– 25% επί της διαφοράς του κύριου φόρου, εάν η διαφορά υπερβαίνει το 20% έως 50% του φόρου που προκύπτει με βάση τη δήλωση
– 50% επί της διαφοράς του κύριου φόρου, εάν η διαφορά υπερβαίνει το 50% του φόρου που προκύπτει με βάση τη δήλωση. Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται και σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης (εισοδήματος, ΦΠΑ, παρακρατούμενων και λοιπών φόρων).
Τι ισχύει για τον ΦΠΑ
Ειδικά για τον ΦΠΑ και τους παρακρατούμενους φόρους το πρόστιμο ανέρχεται σε 50% επί της διαφοράς του κύριου φόρου. Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται και σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης (εισοδήματος, ΦΠΑ, παρακρατούμενων και λοιπών φόρων).
3. Εκπρόθεσμη χρεωστική δήλωση μετά από εντολή ελέγχου: Σε περίπτωση που υποβληθεί εκπρόθεσμη (αρχική ή τροποποιητική) χρεωστική δήλωση, μετά την κοινοποίηση εντολής ελέγχου ή πρόσκλησης παροχής πληροφοριών (και μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου) οφείλεται ομοίως το ανωτέρω πρόστιμο. Ωστόσο, το πρόστιμο μειώνεται στο 60%, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί εντός 30 ημερών. Η μείωση δεν ισχύει για τον παρακρατούμενο φόρο μισθωτών υπηρεσιών.
4. Τόκος: Σε όλες τις περιπτώσεις που λόγω της εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης οφείλεται φόρος, επιβάλλεται και τόκος 0,73% για κάθε μήνα καθυστέρησης επί του κύριου φόρου, χωρίς ανώτατο όριο.
Πηγή: newsme.gr