Ο κορονοϊός αλλάζει τα πάντα στη ζωή μας και κυρίως τις μεταφορές. Τίποτα δεν θα είναι πλέον ίδιο στα ταξίδια με αεροπλάνο, ενώ η Ελλάδα «χρωματίζει» τον παγκόσμιο χάρτη για να ξέρει σε ποιους τουρίστες θα γίνονται τεστ.
Μετά την IATA (τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας έβγαλε τις δικές του οδηγίες για το πως θα πρέπει να συμπεριφέρονται εντός κι εκτός αεροπλάνου οι ταξιδιώτες. Οι δε οδηγίες του EASA είναι πιο… αυστηρές αφού όποιος φτερνίζεται εκτός αγκώνα αποβάλλεται και οι αποχαιρετισμοί θα γίνονται εκτός αεροδρομίου!
Μεταξύ άλλων προτείνεται η χρήση μάσκας παντού, να δημιουργηθούν ειδικοί χώροι στα αεροδρόμια για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων, στα αεροδρόμια να μπαίνουν μόνο οι ταξιδιώτες και οι εργαζόμενοι και οι αποχαιρετισμοί να γίνονται εκτός. Κι αν κάποιος δεν φτερνιστεί στον αγκώνα του, όπως ορίζεται, τότε ή θα τον… διώχνουν από το αεροδρόμιο ή θα του επιβάλλεται πρόστιμο από τις τοπικές αρχές. Προτείνεται επίσης να μην υπάρχουν καρότσια μέσα στα αεροπλάνα, να μην πωλούνται προϊόντα duty free κατά τη διάρκεια των πτήσεων και μια από τις τουαλέτες του αεροπλάνου να χρησιμοποιούνται μόνο από τα μέλη του πληρώματος.
Οι οδηγίες του EASA προβλέπουν μεταξύ άλλων:
– Όποιος έχει συμπτώματα ή έχει έρθει σε επαφή με ασθενή κορονοϊού, να μην πηγαίνει καν στο αεροδρόμιο
– Στα αεροδρόμια θα μπαίνουν μόνο οι εργαζόμενοι και οι ταξιδιώτες, με ελάχιστες εξαιρέσεις πχ τους ανθρώπους που συνοδεύουν άτομα με αναπηρία
– Οι ταξιδιώτες πρέπει να φορούν μάσκες και να πλένουν συχνά τα χέρια τους. Εξαιρούνται τα παιδιά μέχρι έξι ετών ή όσοι έχουν ιατρικούς λόγους
– Όσοι δεν φτερνίζονται στον αγκώνα τους θα απομακρύνονται από τα αεροδρόμια ή οι τοπικές αρχές θα μπορούν να τους επιβάλουν πρόστιμο
– Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να τηρούν την απόσταση του 1,5 μέτρου και στα αεροδρόμια πρέπει να υπάρχουν ειδικές σημάνσεις
– Θα πρέπει να δημιουργηθούν επίσης ειδικοί θάλαμοι για ταξιδιώτες που μπορεί να έχουν συμπτώματα, όπως πυρετός 38
– Αν και η θερμομέτρηση δεν θεωρείται αποτελεσματικό μέτρο, συστήνεται για να δημιουργήσει αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες
– Οι εργαζόμενοι στα αεροδρόμια πρέπει να φορούν μάσκα αλλά και να προμηθεύουν πολίτες που δεν έχουν.
– Το προσωπικό ασφαλείας καλείται να φορά ασπίδες προσώπου και να απολυμαίνει συχνά τους δίσκους όπου τοποθετούνται τα αντικείμενα κατά τη διάρκεια των ελέγχων.
– Προτείνεται η μείωση των χειραποσκευών για να γίνεται πιο γρήγορα η επιβίβαση
– Στην είσοδο του αεροπλάνου προτείνεται να υπάρχει αντισηπτικό
– Επιβάτες και πλήρωμα θα πρέπει να φορούν μάσκες κι αν η πτήση είναι πάνω από 4 ώρες, θα πρέπει να τις αλλάζουν μετά απ’ αυτό το διάστημα.
– Μια από τις τουαλέτες του αεροπλάνου να χρησιμοποιείται από το πλήρωμα
– Να περιοριστούν οι υπηρεσίες φαγητού και να μην πωλούνται προϊόντα duty free
– Αν εντοπιστεί κρούσμα κατά τη διάρκεια της πτήσεις, προτείνεται εκκένωση δύο σειρών καθισμάτων προς κάθε κατεύθυνση κι όσοι κάθονταν σε αυτές θα πρέπει να δίνουν τα στοιχεία τους κατά την αποβίβαση. Ο ασθενής επιβάτης θα πρέπει να έχει τη δική του τουαλέτα και να κάθεται σε κάθισμα στο πίσω δεξιά τμήμα του αεροπλάνου. Ο αεραγωγός από πάνω του θα πρέπει να κλείνει και μόνο όσοι από το πλήρωμα έχουν έρθει ήδη σε επαφή μαζί του θα πρέπει να συνεχίζουν να τον εξυπηρετούν
– Κατά την αποβίβαση προτείνεται η απλοποίηση των διαδικασιών ελέγχου κι όσοι παίρνουν τις αποσκευές τους πρέπει να φεύγουν όσο πιο άμεσα μπορούν από το αεροδρόμιο.
Ο χάρτης με… χρώματα
Με τους… οδικούς χάρτες από την IATA και τον EASA στα χέρια των κρατών, η Ελλάδα ετοιμάζεται να «ανοίξει» τα σύνορά της και να υποδεχτεί όσους τουρίστες αποδειχθούν… θαρραλέοι για να ταξιδέψουν.
Από τις 15 Ιουνίου, όπως έχει ανακοινωθεί, θα απελευθερωθούν οι πτήσεις προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» κι από 1η Ιουλίου προς όλα τα αεροδρόμια της χώρας. Ωστόσο, οι τουρίστες θα φτάνουν στην Ελλάδα με βάση τα πρωτόκολλα πτήσεων που θα ακολουθηθούν.
Σύμφωνα με τον ΣΚΑΙ, το σχέδιο που υιοθετηθεί θα προβλέπει πως οι χώρες από τις οποίες η Ελλάδα θα δέχεται τουρίστες θα αξιολογούνται βάσει κρουσμάτων και θυμάτων και μετά την εβδομαδιαία αξιολόγησή τους.
Θα υπάρχουν, λοιπόν, «κόκκινες», «πορτοκαλί», «πράσινες» και «κίτρινες» χώρες, ανάλογα με τα επιδημιολογικά στοιχεία κάθε χώρας προέλευσης των ταξιδιωτών που θα εμφανίζονται στον χάρτη του κέντρου επιχειρήσεων της ΓΓΠΠ.
Θα γίνεται επιλογή πτήσεων που θα μπαίνουν στο στόχαστρο των δειγματοληπτικών ελέγχων. Στις «πράσινες» χώρες θα γίνονται ένας με δύο έλεγχοι σε ένα σύνολο 150 περίπου επιβατών, στις «κίτρινες» πέντε με 10 έλεγχοι, στις «πορτοκαλί» χώρες 20 με 30. Σε «κόκκινη» χώρα ενδεχομένως να γίνεται δειγματοληψία ακόμη και στους μίσους επιβάτες μιας πτήσης.
Γιατροί… «κομάντο»
Για να γίνει αυτό (σε πάνω από 15 αεροδρόμια στην Ελλάδα) δημιουργούνται 15 ομάδες κρούσης που θα είναι στα αεροδρόμια με «δεξαμενή» 500 γιατρούς «κομάντο». Πρόκειται για στρατιωτικούς γιατρούς, νοσηλευτές, γιατρούς κλιμάκιων του ΕΟΔΥ, αλλά και στελέχη της ΓΓΠΠ. Όταν εντοπίζονται θετικά κρούσματα θα υπάρχουν καραντίνες όχι μόνο στους επιβάτες, αλλά και στις άμεσες επαφές τους μετά από ιχνηλάτιση των κρουσμάτων.
Πλωτά ασθενοφόρα στα νησιά
Όσο για το τι θα γίνει στα νησιά; Μιλώντας το πρωί της Παρασκευής (22.05.2020) στην εκπομπή Καλημέρα Ελλάδα, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης είπε πως θα υπάρχουν τουλάχιστον τρία πλωτά ασθενοφόρα.
Απαντώντας στο αν τα νησιά θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε τυχόν κρούσματα από τουρίστες, ο Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην αύξηση των κλινών στα νησιά, ενώ σημείωσε πως «έχουν επεξεργαστεί σχέδια για αντιμετώπιση κρουσμάτων και στα μικρά νησιά».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας, μάλιστα, ανακοίνωσε ότι το Λιμενικό Σώμα θα παραλάβει το καλοκαίρι τρία πλωτά ασθενοφόρα και υπάρχει πλάνο παραλαβής ακόμα τριών.
Σημείωσε, επίσης, σχετικά με την ενημέρωση των τουριστών ότι, οι οδηγίες του ΕΟΔΥ έχουν δοθεί και στα αγγλικά και όλοι είναι ενήμεροι για το πώς θα κινηθούν με τα Μέσα.