Γ. Τιμοθεάτος, Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς-Ιθάκης: Το επόμενο διάστημα ανακοινώνονται νέες αεροπορικές συνδέσεις

της Σοφίας Γκιαούρη

Για την πορεία της τουριστικής σεζόν, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι αλλά και τη συμβολή των νέων αεροπορικών συνδέσεων στην αύξηση των αφίξεων μίλησε στο tourismtoday ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς και Ιθάκης, κος Γεράσιμος Τιμοθεάτος.

Πώς κινήθηκαν κρατήσεις και αφίξεις φέτος το καλοκαίρι;

Αν και η φετινή τουριστική περίοδος ξεκινήσε με αρνητικό πρόσημα στις διεθνείς αφίξεις τον μήνα Απρίλιο, εντούτοις η συνέχεια ήταν αρκετά καλή, και το διάστημα Απριλίου – Αυγούστου καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περσινής περιόδου (το οποίο ήταν το καλύτερο ιστορικά), φθάνοντας το διάστημα αυτό τους 295.000 επισκέπτες. Στα νούμερα αυτά θα πρέπει να προστεθούν οι αφίξεις από το αεροδρόμιο των Αθηνών, το οποίο χρησιμοποιούν οι επισκέπτες κυρίως από την Αμερική, τον Καναδά, την Αυστραλία καθώς και την επιβατική κίνηση από τα τέσσερα λιμάνια του νησιού. Συνεπώς μπορούμε να μιλάμε για μία πολύ ικανοποιητική τουριστική χρονιά σε δείκτη αφίξεων.

Οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία κινήθηκαν και αυτές σε υψηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής χρονιάς, ήταν ότι μέχρι το τέλους Μαρτίου οι πληρότητες της καλοκαιρινής περιόδου ήταν παραπάνω του 65%. Αντιθέτως, στα ενοικιαζόμενα δωμάτια και στις βίλες οι κρατήσεις ξεκίνησαν σε χαμηλότερα επίπεδα αλλά στην πορεία ανέκαμψαν.

Η επανέναρξη αεροπορικών συνδέσεων αλλά και νέων βοήθησαν στην αύξηση των τουριστικών αφίξεων; Αναμένεται προσθήκη νέων συνδέσεων και αν ναι πότε ξεκινούν;

Οι αεροπορικές συνδέσεις και το πλήθος αυτών φυσικά και βοηθούν στην αύξηση των τουριστικών αφίξεων. Για την φετινή τουριστική χρονιά υπήρχε νέα αεροπορική σύνδεση με την Ρουμανία και προσθήκη νέων δρομολογίων, κυρίως με την Βρετανία.
Τα δρομολόγια κάθε τουριστική περίοδο ξεκινούν τέλη Μαρτίου αρχές Απριλίου με τις low cost αεροπορικές εταιρείες και εν συνεχεία από τον Μάιο με τις πτήσεις των Tour Operators. Την φετινή χρονιά υπηρξε απώλεια δρομολογίων από την Ιταλική κυρίως αγορά στην low season, γεγονός που πρέπει να προβληματίσει όλους, ώστε να ληφθούν μέτρα και να αποφευχθούν παρόμοιες καταστάσεις. Για την επόμενη τουριστική περίοδο, τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών οριστικοποιούνται και ανακοινώνονται αυτό το διάστημα. Μέχρι τώρα υπάρχει ενημέρωση για ένα νέο δρομολόγιο από την πόλη του Μονάχου, το οποίο θα πραγματοποιείται από την Discover Airlines.

Κεφαλονιά ή Ιθάκη προτίμησαν φέτος οι τουρίστες και γιατί;

Τα τελευταία χρόνια η Κεφαλονία και η Ιθάκη διεκδικούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της τουριστικής αγοράς της Ελλάδος. Διαφορετικοί προορισμοί, που σίγουρά μπορούν να δώσουν πλούσιες εμπειρίες σε όσους τα επιλέξουν. Είναι δύο νησιά που ξεκίνησαν σχετικά αργά την τουριστική ανάπτυξη, αυτό όμως μετατράπηκε σε πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους προορισμούς, καθώς η ανάπτυξη έρχεται με ελεγχόμενο ρυθμό, πάντοτε σε αρμονία και σεβασμό με το φυσικό περιβάλλον. Οι νέες ιδιωτικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται είναι υψηλού επιπέδου και σε συνδυασμό με τα μοναδικά φυσικά χαρακτηριστικά, την γαστρονομία και τον πλούσιο πολιτιστικό πολιτισμό, τις κατατάσουν ψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών.

Το λειτουργικό κόστος των ξενοδοχείων έχει αυξηθεί. Επηρεάζει τις τιμές στα ξενοδοχειακά καταλύματα; Έχουν γίνει μεγάλες αυξήσεις;

Φυσικά και έχει αυξηθεί. Δεν υπάρχει κατηγορία όπου δεν έχει επηρεαστεί το λειτουργικο κόστος. Πρώτες ύλες, ενέργεια, καύσιμα, αναλώσιμα τα πάντα έχουν αυξηθεί δραματικά. Αυτό επίσης που αμβλύνει το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότερες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που δουλεύουν με Tour Operators, έχουν υπογράψει και συμφωνήσει τις τιμες που θα δουλεύουν ένα χρόνο πρίν την έναρξη της τουριστικής περιόδου που θα λειτουργήσουν. Σε αυτές τις περιπτώσεις χάνεται η δυνατότητα για αναπροσαρμογή των τιμών κατά την διάρκεια της λειτουργικής περιόδου, όπως γίνεται σε άλλους κλάδους, με αποτέλεσμα η απορρόφηση του έξτρα λειτουργικού κόστους να γίνεται από τα ξενοδοχεία. Συνεπώς, οι όποιες αυξήσεις έχουν γίνει στις τιμές των δωματίων, τις οποίες σε καμία περίπτωση δεν θα τις χαρακτήριζα υψηλές, δεν μεταφράζονται σε κέρδος. Αντιθέτως, θα τις χαρακτήριζα εντός των αναμενόμενων ορίων, αφού σε κάθε αύξηση πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι το προϊόν πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστικό σε σχέση με τους άλλους προορισμούς και τις αλλες χώρες.

Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν φέτος οι ξενοδόχοι και τι πρέπει να γίνει για να ξεπεραστούν;

Το πρόβλημα εντοπίζεται στην εξεύρεση εξειδικευμένου αλλά και βοηθητικού προσωπικού, με ότι αυτό συνεπάγεται. Αυτό νομίζω ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα για την φετινή χρονιά, αλλά πιθανότατα και για τα επόμενα χρόνια. Για την βαριά βιομηχανία της χώρας μας όπως αποκαλούμε τον τουρισμό, δεν υπάρχει τουριστική εκπαίδευση επιπέδου. Συνεπώς η λύση κατά την άποψη μου βρίσκεται στην λειτουργία Τουριστικών σχολών για την “παραγωγή” καταρτισμένων στελεχών και για το βοηθητικό προσωπικό γρηγορότερη διαδικασία στις μετακινήσεις των εργαζομένων πολιτών τρίτων χωρών με τα εργασιακά δικαιώματα της χώρας μας.

Ο υψηλός ΦΠΑ σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες και η “φρέσκια” αύξηση του φόρου διαμονής σε επίπεδα άνω του 150%, αυξάνουν ακόμη περισσότερο το τουριστικό πακέτο, καθιστώντας τη χώρα μας λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με τις άλλες χώρες.
Ψηλά στην λίστα με τα προβλήματα και ο αθέμιτος ανταγωνισμός με την βραχυχρόνια μίσθωση και τα κοινωνικά προβλήματα που προκύπτουν από αυτή. Έγινε μια αρχή με τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν πρόσφατα αλλά δεν λύνουν το πρόβλημα. Πρέπει να γίνουν και άλλα βήματα για την οριστική διευθέτηση του θέματος

πηγή: https://www.tourismtoday.gr/