Γρίφος για την Ευρώπη οι αεροπορικές πτήσεις: Κλειδί το τεστ & το “διαβατήριο ανοσίας”

Ποιες είναι οι συστάσεις της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών, προειδοποιήσεις από γιατρούς για το «restart» στις πτήσεις

Οι υπουργοί τουρισμού της ΕΕ συναντιούνται σήμερα για να συζητήσουν το πακέτο της Επιτροπής της περασμένης εβδομάδας, το οποίο είχε σκοπό να διασφαλίσει ότι οι Ευρωπαίοι θα μπορούν να ξαναρχίσουν τα ταξίδια και να κάνουν σχέδια διακοπών.

Η Ylva Johansson, η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, σε δηλώσεις της αναφέρει ότι το φετινό καλοκαίρι, παρά τον νέο κορονοϊό, δεν ακυρώνεται. Στη συνέντευξή της στο Politico, τονίζει ότι οι χώρες που καθιερώνουν διμερείς ταξιδιωτικούς διακανονισμούς μπορούν να το κάνουν.

«Μπορεί να έχετε συνεργασίες επί τόπου, αυτό είναι εντάξει, αλλά πρέπει να αφήσετε όλους τους πολίτες της ΕΕ να διασχίσουν αυτά τα σύνορα». Σύμφωνα με το δίκαιο της ΕΕ, είναι παράνομο να γίνεται διάκριση μεταξύ πολιτών της ΕΕ, οπότε μια «γαλλική εξαίρεση» σε έναν κανόνα καραντίνας στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, δεν θα ήταν ανεκτή, είπε ο Johansson. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι «απ’ όσο έχω ενημερωθεί ότι δεν θα υπάρξουν τέτοιες εξαιρέσεις… οι ίδιοι κανόνες [θα] ισχύουν για όλους».

«Γέφυρα τουριστών με τη Μεγάλη Βρετανία»

Την ίδια ώρα η Telegraph σε δημοσίευμά της αναφέρει ότι Ελλάδα, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία θα μπορούσαν να ανοίξουν αεροπορικές γέφυρες για παραθεριστές του Ηνωμένου Βασιλείου σύμφωνα με δηλώσεις αξιωματούχων τους, καθώς οι υπουργοί του Ηνωμένου Βασιλείου κλήθηκαν να επανεξετάσουν τα «μπερδεμένα» σχέδια περί 14ήμερης καραντίνας.

Ανώτεροι υπουργοί ή αξιωματούχοι από τις τέσσερις χώρες αποκάλυψαν κινήσεις για την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, συμπεριλαμβανομένων για τουρίστες από το Ηνωμένο Βασίλειο τον επόμενο μήνα, μετά την πρόταση του υπουργού Μεταφορών Grant Shapps για «αεροπορικές γέφυρες» με άλλα κράτη που έχουν χαμηλά ποσοστά κρουσμάτων κορονοϊού.

Οι συστάσεις της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών για τις πτήσεις

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών ανακοίνωσε τις συστάσεις της για τη διεξαγωγή των πτήσεων με σκοπό να θέσει τη βάση συζήτησης σε διεθνές επίπεδο για να μπορέσει να βρεθεί η φόρμουλα για την ολική επανέναρξή τους. Οι οδηγίες, που δημοσιεύονται υπό τον τίτλο «Ο χάρτης για την επανεκκίνηση των αερομεταφορών», στοχεύουν στο να δοθεί αυτοπεποίθηση στις κυβερνήσεις ώστε να δώσουν το «πράσινο φως» για το άνοιγμα των συνόρων και τις πτήσεις καθώς και στους επιβάτες που θα ξεκινήσουν ξανά να πετούν.

«Δεν υπάρχει ένα μόνο μέτρο που θα μειώσει τον κίνδυνο και θα οδηγήσει στην επανεκκίνηση των πτήσεων. Ομως ένα συνδυασμός μέτρων που θα εφαρμοστούν παγκοσμίως και θα γίνουν κοινώς αποδεκτά από τις κυβερνήσεις μπορεί φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα η αεροπλοΐα» ανέφερε ο Αlexandre de Juniac, γενικός διευθυντής – CEO της IATA.

Πριν από την πτήση

Η IATA προβλέπει την ανάγκη να συλλέγονται δεδομένα επιβατών από τις κυβερνήσεις πριν το ταξίδι, όπως πληροφορίες υγείας, που πρέπει να αποκτώνται μέσα από δοκιμασμένα κανάλια όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται για την eVisa ή τα ηλεκτρονικά προγράμματα εξουσιοδότησης ταξιδίων.

  • H πρόσβαση στον τερματικό σταθμό (αφίξεις, αναχωρήσεις) θα πρέπει να περιορίζεται στους εργαζομένους στο αεροδρόμιο/ αερομεταφορέα και τους ταξιδιώτες.
  • Καταγραφή της θερμοκρασίας στα σημεία εισόδου στον τερματικό σταθμό, από προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί από κυβερνητικό φορέα.
  • Τήρηση αποστάσεων σε όλες τις διαδικασίες που ακολουθούν οι επιβάτες, όπως στις σειρές («ουρές»)
  • Χρήση καλυμμάτων προσώπου για τους επιβάτες και μασκών για το προσωπικό, όπως ορίζει η τοπική νομοθεσία
  • Να δοθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δυνατότητα self-service για το check-in επιβατών, ώστε να μειωθούν τα σημεία επαφής και οι ουρές.
  • Απομακρυσμένο check-in (ηλεκτρονικά ή με boarding pass που έχει τυπωθεί στο σπίτι), αυτοματοποιημένα σημεία παράδοσης αποσκευών (bag drops) και boarding δίχως την επαφή με υπάλληλο.
  • Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται με ανασχεδιασμένες πύλες, προτεραιότητες επιβίβασης που μειώνουν το συνωστισμό και περιορισμούς στις χειραποσκευές.
  • Ο καθαρισμός και η απολύμανση των σημείων/περιοχών με τα οποία έρχεται σε επαφή πολύς κόσμος θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες των τοπικών Αρχών. Πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμα τα αντισηπτικά χεριών.

Τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται κατά τη διάρκεια των πτήσεων

  • Καλύμματα προσώπου (σ.σ. και υφασμάτινα) για τους επιβάτες και μάσκες για το πλήρωμα.
  • Απλοποιημένες υπηρεσίες καμπίνας και προσυσκευασμένα γεύματα, ώστε να μειωθεί η επαφή ανάμεσα στους επιβάτες της πτήσης και το προσωπικό
  • Πρέπει να περιορίζεται ο συνωστισμός επιβατών στην καμπίνα. Για παράδειγμα, να μην επιτρέπονται οι ουρές για τις τουαλέτες.
  • Να χρησιμοποιούνται βελτιωμένες μέθοδοι καθαρισμού της καμπίνας.

Οι κανόνες για την άφιξη επιβατών

  • Θερμομετρήσεις από εκπαιδευμένο προσωπικό (όταν αποτελεί προϋπόθεση των τοπικών Αρχών)
  • Αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακού και διασυνοριακού ελέγχου. Συστήνεται η χρήση εφαρμογών κινητών τηλεφώνων και βιομετρικών τεχνολογιών (ήδη χρησιμοποιούνται από κάποιες κυβερνήσεις)
  • Επιτάχυνση των διαδικασιών και συλλογής αποσκευών ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική αποστασιοποίηση, μέσω της μείωσης συνωστισμού και των ουρών
  • Δηλώσεις υγείας από τους επιβάτες και να διεξάγεται ενδελεχής ιχνηλάτηση – ανίχνευση επαφών από τις κυβερνήσεις για τη μείωση του κινδύνου εισαγόμενων αλυσίδων μετάδοσης κορονοϊού.

Να σημειωθεί ότι η ΙΑΤΑ θεωρεί ότι το μέτρο του κενού μεσαίου καθίσματος στις πτήσεις καθίσταται περιττό από τη χρήση μασκών.

«Ναι» στα τεστ προ των πτήσεων – ταξιδιών

Η ΙΑΤΑ εκφράζει την εκτίμηση ότι θα ήταν σημαντικό ένα γρήγορο και ακριβές τεστ. «Η πραγματοποίηση τεστ στην αρχή του ταξιδιού θα δημιουργούσε ένα “αποστειρωμένο” ταξιδιωτικό περιβάλλον που θα διασφάλιζε τους επιβάτες και τις κυβερνήσεις» αναφέρει χαρακτηριστικά. Ακόμη, θεωρεί ότι θα βοηθούσε η δημιουργία διαβατηρίων ανοσίας ώστε να διαχωρίζονται οι επιβάτες μηδενικού ρίσκου. Βασική προϋπόθεση είναι αυτή η πολιτική να έχει το «ΟΚ» της επιστημονικής κοινότητας και των κυβερνήσεων.

Προειδοποιούν οι γιατροί για τους κινδύνους

Ο Φρανκ Ούλριχ Μοντγκόμερι, πρόεδρος του Παγκόσμιου Ιατρικού Συλλόγου (WMA) προειδοποιεί για τις συνέπειες από ένα γρήγορο άνοιγμα των ευρωπαϊκών συνόρων για τουρισμό. «Θα συμβούλευα τις κυβερνήσεις να κρατήσουν κλειστά τα σύνορα, και μάλιστα προς τις δύο κατευθύνσεις» υπογράμμισε μιλώντας σήμερα σε έντυπα του εκδοτικού ομίλου Funcke. «Από υγειονομικής πλευράς θα ήταν καλύτερο οι άνθρωποι να μείνουν στους τόπους κατοικίας του».

Αναφορικά με τη σχεδιαζόμενη προοπτική άρσης της ταξιδιωτικής προειδοποίησης από πλευράς του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών για ταξίδια προς τον ευρωπαϊκό χώρο, ο Γερμανός γιατρός εξέφρασε ενδοιασμούς. «Τα νέα μέτρα χαλάρωσης ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες μου προκαλούν μεγάλη ανησυχία, διότι θα ζήσουμε έναν ακόμη μεγαλύτερο ανταγωνισμό ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης για το ποια (χώρα) ανοίγει περισσότερο και πιο γρήγορα. Με τα ταξίδια ανεβαίνει το ρίσκο ενός δεύτερου κύματος επιδημίας, το οποίο θα είναι πιο σκληρό από το πρώτο γιατί δεν θα είμαστε τόσο προσεκτικοί όσο την πρώτη φορά».

Ο Φρανκ Ούλριχ Μοντγκόμερι θεωρεί επικίνδυνη και τη «νέα ελευθερία για ταξίδια» προς τη Γερμανία. «Εάν ξεκινήσουν και πάλι τουρίστες να έρχονται στη χώρα, θα αυξηθεί ο κίνδυνος μολύνσεων. Το άνοιγμα των συνόρων έγινε πριν την ώρα του, η κυβέρνηση δρα αποκλειστικά με γνώμονα τα οικονομικά συμφέροντα και υποτιμά το υγειονομικό ρίσκο. Δεν είμαστε έτοιμοι να επιστρέψουμε στην κανονικότητα»

Πηγή: ethnos.gr