H ‘’Πανδημία’’ στην Παιδεία – Επιστροφή στο 2014

Το πολυνομοσχέδιο, που εν μέσω πανδημίας συνέταξε η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος με τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς, δρομολογεί μια θλιβερή οπισθοδρόμηση. Νέα εμπόδια μπαίνουν στη μόρφωση της νέας γενιάς, διογκώνονται οι ταξικοί φραγμοί στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διευρύνεται ο χώρος για την εμπορευματοποίηση της γνώσης. Ουσιαστικά, επανέρχονται οι πλέον συντηρητικές ρυθμίσεις που τόση ζημιά επισώρευσαν στην εκπαίδευση πριν καταργηθούν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Tην ώρα που συζητάμε πως θα μειωθεί ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις λόγω της πανδημίας με την οποία, όπως οι ειδικοί επισημαίνουν, θα έρθουμε αντιμέτωποι πάλι από το φθινόπωρο, το νομοσχέδιο αυξάνει τον ανώτερο αριθμό μαθητών/τριών σε Νηπιαγωγεία  και Δημοτικά, ανά τμήμα από 22 μέχρι και σε 26, και συγχρόνως επιδιώκει να αλλάξει την ίδια τη φιλοσοφία του Νηπιαγωγείου  αγνοώντας  τα περί  διαθεματικότητας και  ολιστικής γνώσης, αλλά και την ίδια την έννοια της Προσχολικής  Αγωγής.

Το νομοσχέδιο αυτό μετατρέπει το σχολείο(Γυμνάσιο-Λύκειο) σε ένα απέραντο εξεταστικό κέντρο:

  • αυξάνοντας τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα σε όλες τις τάξεις,
  • θεσμοθετώντας πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από Τράπεζα Θεμάτων σε όλο το Λύκειο,
  • αυξάνοντας από 9,5 σε 10 τον μέσο όρο προαγωγής,

καθιστώντας έτσι πολύ πιο δύσκολη τη διαδικασία προαγωγής και απόλυσης, και θυσιάζοντας πολύτιμο διδακτικό χρόνο στη διεξαγωγή εξετάσεων. Η αύξηση του εξεταστικού φόρτου και η καθιέρωση της τράπεζας θεμάτων θα οδηγήσει σε αύξηση της μαθητικής διαρροής και στη μετατροπή του Λυκείου σε σχολείο όπου θα καλλιεργείται ακραίος ανταγωνισμός μεταξύ μαθητών, σχολείων και εκπαιδευτικών και θα ενισχύεται η ανάγκη προσφυγής στα φροντιστήρια, σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής δυσκολίας για την οικογένεια. Υπενθυμίζουμε ότι κατά την πρώτη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, το σχολικό έτος 2013-14, το ποσοστό των μεταξεταστέων ανέβηκε στο 23%, από το 4% που κυμαινόταν τα προηγούμενα χρόνια και στην κατά 15% αύξηση των φροντιστηρίων.

Επιπλέον στο νομοσχέδιο αυτό:

  • Μειώνονται σε τρεις, από τέσσερις οι ομάδες προσανατολισμού:  α)Ανθρωπιστικές Επιστήμες, β) Θετικές Σπουδές και Σπουδές Υγείας και γ) Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής.
  • Οι επαναληπτικές εξετάσεις για τη Γ’ Λυκείου θα γίνονται Ιούνιο, ενώ στις υπόλοιπες τάξεις τον Σεπτέμβριο.

 

          Το νομοσχέδιο αυτό επαναφέρει αναχρονιστικές ρυθμίσεις που είχαν καταργηθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όπως:

  • το ακατανόητο και αντιπαιδαγωγικό μέτρο της αναγραφής της διαγωγής των μαθητών στους απολυτήριους τίτλους, που θα συνοδεύουν τους μελλοντικούς πολίτες σε όλη τους την ζωή.
  • τις πολυήμερες αποβολές, δίνοντας εκ νέου βάρος στην τιμωρία και όχι  στην πρόληψη και την παιδαγωγική διαδικασία.

Παρά τις σχετικές εξαγγελίες, προς το παρόν δεν θεσμοθετείται η προσμέτρηση των τριών τάξεων του Λυκείου και του Απολυτηρίου για  την  εισαγωγή  στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά ούτε  και  η βάση  του 10’ . (Βάση 10’ για τα Δημόσια Πανεπιστήμια και ελεύθερη πρόσβαση στα Ιδιωτικά, που πλέον είναι ισότιμα των Δημοσίων).        Σε  ότι  αφορά τους νεοεισερχόμενους στα Πανεπιστήμια,  το υπουργείο Παιδείας δεν θα «ψαλιδίσει» για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά 2020-21 τον αριθμό των εισακτέων (θα περιμένουν λίγο οι Κολλεγειάρχες!!), ωστόσο αλλάζει ριζικά το καθεστώς των μετεγγραφών.

Το νομοσχέδιο επίσης:

  • Επαναφέρει την εσωτερική και εξωτερική τιμωρητική αξιολόγηση για σχολεία και εκπαιδευτικούςμε στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων, την ένταση του ανταγωνισμού και τελικά τη χειραγώγηση και τον έλεγχο των εκπαιδευτικών. Επανέρχεται, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αρχικά για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, που συνδέεται με την υπηρεσιακή και την επαγγελματική τους εξέλιξη και φανερώνει το δρόμο που θα ακολουθήσει για όλους τους εκπαιδευτικούς από τον Σεπτέμβρη του 2021.
  • Αυξάνει τον αριθμό των πρότυπων σχολείων δημιουργώντας συνειδητά και σκόπιμα, ένα νέο τοπίο στην εκπαίδευση με σχολεία δύο κατηγοριών, προσηλωμένο στο ιδεολόγημα της «αριστείας» που είδαμε πώς εφαρμόστηκε από το επιτελικό κράτος του Κου Μητσοτάκη σε νοσοκομεία και οργανισμούς.
  • Ορθώνει νέους φραγμούς στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και «κλείνει» ΕΠΑΛ, θεσμοθετώντας ηλικιακό όριο και αποκλείοντας την επαναφοίτηση αποφοίτων Λυκείου που επιθυμούν να αποκτήσουν πτυχίο ειδικότητας (δημιουργώντας πελατεία στα ιδιωτικά ΙΕΚ) .
  • Για τους αναπληρωτές, που περιμένουν τον διορισμό τους από το φθινόπωρο του 2019, επιχειρεί δυσμενείς αλλαγές στις εργασιακές τους σχέσεις μέσω της αύξησης των ετών ποινής όταν δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία. Αυτή είναι η έμπρακτη απόδειξη αναγνώρισης και σεβασμού, όπως διαφημίζει καθημερινά στα ΜΜΕ, που δείχνει η κυβέρνηση στους εκπαιδευτικούς, ειδικά στους αναπληρωτές που χρόνια πολλά τώρα οργώνουν την Ελληνική Επικράτεια με μισθούς πείνας και κρατάνε όρθια την Δημόσια Εκπαίδευση.

Μεσούσης της πανδημίας, όταν ολόκληρη η κοινωνία αγωνιά και αγωνίζεται με κόστος και θυσίες να ξεπεραστεί η υγειονομική κρίση και να επανέλθει η κανονικότητα, όταν οι εκπαιδευτικοί δίνουν μαθήματα ανθρωπιάς και αλληλεγγύης για να στηρίξουν τους μαθητές τους και το δημόσιο σχολείο, η κα Υπουργός επιλέγει “να χτυπήσει” θεωρώντας ότι επικρατούν οι κατάλληλες συνθήκες  μη αντίδρασης στα αντιδραστικά εκπαιδευτικά της μέτρα. Χωρίς να έχουν απαντηθεί κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τη φετινή σχολική χρονιά, όπως αν θα ανοίξουν τελικά  τα  σχολεία  και πότε  θα ξεκινήσουν οι Πανελλαδικές, η  ηγεσία του υπουργείου Παιδείας  επιλέγει να φέρει το νέο νομοσχέδιο- σκούπα, νομίζοντας  πως δικαιούται να εκβιάζει τη τυπική νομιμοποίηση του Κοινοβουλίου.  

Το πολυνομοσχέδιο  και οι νέες ρυθμίσεις συνιστούν ολική επαναφορά στο παρελθόν και τον συντηρητισμό: το Νέο Σχολείο γίνεται «δυσκολότερο» με όρους μαθησιακούς και πιο «αυστηρό» με όρους παιδαγωγικούς.

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ  24/04/2020

ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ-ΙΘΑΚΗΣ   

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ