Έντονη πολιτική αντιπαράθεση προκαλεί η ψήφιση του νέου Αυτοδιοικητικού Κώδικα, με την Έπαρχο Ιθάκης Σμαράγδα Σαρδελή να κάνει λόγο για «φωτογραφική διάταξη» που αποδυναμώνει θεσμικά την Περιφερειακή Ενότητα Ιθάκης και αφήνει το ακριτικό νησί χωρίς τη δική του τεχνική υποστήριξη.
Η ψήφιση του νέου Αυτοδιοικητικού Κώδικα από τη Βουλή την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026 πυροδότησε έντονες αντιδράσεις στην Ιθάκη, με την Έπαρχο Ιθάκης, Σμαράγδα Σαρδελή, να εξαπολύει σκληρή επίθεση κατά της κυβέρνησης και όσων στήριξαν τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση.
Σύμφωνα με την ίδια, το άρθρο 361, παράγραφος 2 του νέου Κώδικα προβλέπει την απομάκρυνση των δύο μοναδικών υπαλλήλων του Γραφείου Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Ιθάκης και τη μεταφορά τους στον Δήμο Ιθάκης.
«Καταργείται ουσιαστικά η Τεχνική Υπηρεσία της Π.Ε. Ιθάκης»
Η κ. Σαρδελή υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη διάταξη οδηγεί στην ουσιαστική κατάργηση της τεχνικής υπηρεσίας της Περιφερειακής Ενότητας, με αποτέλεσμα η παρακολούθηση και η υλοποίηση των έργων της Περιφέρειας στην Ιθάκη να εξαρτώνται πλέον από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Κεφαλονιάς.
Όπως επισημαίνει, η εξέλιξη αυτή δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για καθυστερήσεις, δυσλειτουργίες και περιορισμό της διοικητικής αποτελεσματικότητας, ιδιαίτερα για ένα μικρό και απομακρυσμένο νησί.
Επικαλείται Σύνταγμα και Ευρωπαϊκή Χάρτα Τοπικής Αυτονομίας
Στην ανακοίνωσή της, η Έπαρχος τονίζει ότι είχαν κατατεθεί τεκμηριωμένες επισημάνσεις σύμφωνα με τις οποίες η συγκεκριμένη ρύθμιση ενδέχεται να συγκρούεται με το άρθρο 102 του Συντάγματος, αλλά και με τις αρχές της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας, καθώς -όπως αναφέρει- παραβιάζει την αρχή της εγγύτητας και της νησιωτικότητας.
Υπενθυμίζει ακόμη ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων είχε ήδη λάβει ομόφωνη απόφαση στις 20 Ιουνίου 2026, ζητώντας την άμεση απόσυρση της διάταξης και προειδοποιώντας πως, σε διαφορετική περίπτωση, θα ενεργοποιηθούν οι διαδικασίες που προβλέπει το άρθρο 11 της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας.
«Όλοι είχαν ενημερωθεί»
Η κ. Σαρδελή σημειώνει ότι όλοι οι βουλευτές και οι αρμόδιοι υπουργοί είχαν ενημερωθεί εγκαίρως για τις επιπτώσεις της διάταξης και υποστηρίζει ότι «κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε».
Παράλληλα, ευχαριστεί δημόσια τους ανεξάρτητους βουλευτές Ραλία Χρηστίδου και Βασίλη Αυλωνίτη, καθώς και άλλους νησιώτες βουλευτές, οι οποίοι -όπως αναφέρει- στάθηκαν στο πλευρό της Περιφερειακής Ενότητας Ιθάκης.
«Η Ιθάκη δεν ξεχνά»
Η ανακοίνωση ολοκληρώνεται με ιδιαίτερα αιχμηρό τόνο, καθώς η Έπαρχος επιρρίπτει ευθύνες σε όσους σχεδίασαν, εισηγήθηκαν ή στήριξαν τη συγκεκριμένη διάταξη, αλλά και σε όσους είχαν την αρμοδιότητα να αποτρέψουν την ψήφισή της.
«Η Ιθάκη δεν ξεχνά. Θα τους θυμόμαστε όλους», καταλήγει χαρακτηριστικά, αφήνοντας σαφείς πολιτικές αιχμές για τη διαχείριση του ζητήματος και προαναγγέλλοντας ότι η υπόθεση δεν θεωρείται λήξασα από την τοπική κοινωνία.
Παρακάτω ολόκληρη η ανακοίνωση:
Την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2026, η Βουλή ψήφισε τον Νέο Αυτοδιοικητικό Κώδικα. Με μια πρωτοφανή φωτογραφική διάταξη, αποκλειστικά και μόνο για την Περιφερειακή Ενότητα Ιθάκης στο άρθρο 361, παρ. 2, αφαιρούνται οι δύο μοναδικοί υπάλληλοι του Γραφείου Τεχνικών Έργων και μεταφέρονται, άνευ λόγου και αιτίας στο Δήμο Ιθάκης.
Ουσιαστικά καταργείται η τεχνική υπηρεσία της Π.Ε. Ιθάκης και αφήνεται ένα ακριτικό νησί χωρίς την ελάχιστη υποστήριξη που δικαιούται όσον αφορά τα έργα της Περιφέρειας , να καλύπτεται από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Κεφαλλονιάς, από άλλο νησί …δηλαδή…με ό, τι αυτό συνεπάγεται σε καθυστερήσεις ή και δισλειτουργίες…!!!
Παρά τις τεκμηριωμένες επισημάνσεις μας ότι η διάταξη αυτή, κατά την άποψή μας, συγκρούεται με το άρθρο 102 του Συντάγματος και τις αρχές της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας, η πλειοψηφία επέλεξε να την επιβάλει, αγνοώντας κάθε θεσμική προειδοποίηση και κάθε σύγκρουση με την έννοια της εγγύτητας και της νησιωτικότητας.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων είχε ήδη λάβει ομόφωνη απόφαση (135-15-20/6/2026), ζητώντας την άμεση απόσυρση της διάταξης, προειδοποιώντας ότι σε διαφορετική περίπτωση, θα ενεργοποιηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες του άρθρου 11 της Ευρωπαϊκής Χάρτας Τοπικής Αυτονομίας.
Όλοι οι βουλευτές και οι αρμόδιοι υπουργοί είχαν ενημερωθεί εγκαίρως. Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε…!!!
Σε αυτόν λοιπόν το δίκαιο αγώνα μας, ξεχώρισαν με τη στάση τους οι Ανεξάρτητοι Βουλευτές: Ραλία Χρηστίδου και ο Βασίλης Αυλωνίτης, καθώς και άλλοι νησιώτες βουλευτές που επέλεξαν να σταθούν στο πλευρό και το κεκτημένο δικαίωμα της Π.Ε. Ιθάκης.
Τους ευχαριστούμε θερμά γι’ αυτό!!!
Όσοι, όμως, σχεδίασαν, εισηγήθηκαν, στήριξαν ή
αντίθετα, όσοι είχαν την καθ’ ύλην αρμοδιότητα και μεθόδευσαν ή επέτρεψαν την ψήφιση αυτής της φωτογραφικής διάταξης, η οποία αποδυναμώνει την Περιφερειακή Ενότητα Ιθάκης, αναλαμβάνουν ακέραια την ευθύνη των επιλογών τους…!!!
Η Ιθάκη δεν ξεχνά…!!!
Θα τους θυμόμαστε όλους…!!!



