Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ απαίτησε διόδια στην Πατρών – Πύργου! Θα κοπεί η Αχαϊα στη μέση! Μαίνονται οι αντιδράσεις

Η «βόμβα» περί διοδίων στην υπό κατασκευή Πατρών Πύργου έπεσε σχεδόν αμέσως μετά την ανακοίνωση της έγκρισης από την Κομισιόν για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι προβλέπονται δύο μετωπικοί και δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων! Ωστόσο ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό που θα κατασκευαστούν οι σταθμοί των διοδίων. Αλλά και μόνο με την δημοσιοποίηση της πληροφορίας επικράτησε ανησυχία στις τοπικές κοινωνίες.

Όπως είναι γνωστό  η Ευρωπαική Επιτροπή άναψε το «πράσινο φως» για τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ύψους 216.628.994,93 ευρώ, όμως προφανώς τα κόστη αλλά και το πρόστιμο που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ενωση στην Ελλάδα προκάλεσαν την ανάγκη για επιβολή διοδίων στους χρήστες.

Το κόστος των διοδίων, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα είναι 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο και η χρέωση θα είναι αναλογική για τους ηλεκτρονικούς χρήστες. Το συνολικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου θα ανέλθει σε περίπου 332 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 116 εκ. (106 εκ. δάνειο και 10 εκ.ίδια κεφάλαια) θα προέλθουν από την Ολυμπία Οδό και τα 216 εκ. ευρω από τη συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου.

Ωστόσο σύμφωνα με τον βουλευτή Αχαϊας Κώστας Μάρκου ο Ελληνικός λαός θα πληρώσει άλλα 75 εκατομμύρια ευρώ ως πρόστιμο της αλλαγής της σύμβασης από προκήρυξη σε ανάθεση.

Την ίδια ώρα εξακολουθεί να μαίνεται η κόντρα μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα με τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή να κατηγορεί τον αρμόδιο τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Παππά για «πολιτικό θράσος και αμετροέπεια» και τον κ. Παππά να απαντά προειδοποιώντας ότι «η ώρα της λογοδοσίας για τις απευθείας αναθέσεις και τη σπατάλη του δημοσίου χρήματος έρχεται».

Πολιτική κόντρα για τα διόδια!

Το γεγονός της κατασκευής των διοδίων χωρίς μέχρι τώρα να έχει γίνει γνωστό που θα κατασκευαστούν έχει προκαλέσει πολιτική κόντρα. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις τοπικών παραγόντων:

Κώστας Πελετίδης (Δήμαρχος Πατρέων): Είχαν δεσμευτεί ότι ο δρόμος δεν θα έχει διόδια. Πλέον ο λαός καλείται και πάλι να πληρώσει γι αυτό που δικαιούται. Εμείς θα παλέψουμε να το ανατρέψουμε. Ακόμη και αν συμπεριλαμβάνεται στην σύμβαση. Δεν είναι δυνατόν ο λαός να πληρώνει και να ξαναπληρώνει.

Χριστίνα Αλεξοπούλου (Βουλευτής Αχαϊας ΝΔ): Η αντιπολίτευση καλά θα κάνει να σκεφθεί ότι επί των ημερών της το έργο δεν θα γινόταν ποτέ. Και νομίζω ότι τα διόδια δεν είναι τίποτα μπροστά στις ανθρώπινες ψυχές που θα χάνονταν σε αυτήν την καρμανιόλα. Κάναμε πράξη ότι δεσμευτήκαμε.

Σπύρος Μυλωνάς (Δήμαρχος Δυτικής Αχαϊας): Μας είχαν πει ότι δεν θα υπάρξουν διόδια. Αλλά από την στιγμή που έγιναν έτσι τα πράγματα ένα έχω να πω: Δεν θα πρέπει ο νομός να χωριστεί στη μέση βάζοντας διόδια ανάμεσα σε Πάτρα και Κ. Αχαϊα. Αν είναι να μπουν διόδια, ας μπουν στο τέλος, στα όρια του νομού Αχαϊας και Ηλείας μετά το Βουπράσιο.

Αντώνης Κουνάβης: (Πρόεδρος ΔΕΕΠ): Δεν είναι δυνατόν να μιλά ο ΣΥΡΙΖΑ και να επικαλείται τα διόδια. Ο δρόμος δεν θα γινόταν ποτέ αν συνεχιζόταν αυτή η κατάσταση με τον Καλογρίτσα. Και θα θρηνούσαμε θύματα. Ο κόσμος ζητούσε δρόμο. Δρόμο ανάπτυξης. Και αυτό έκανε η ΝΔ και έγινε με προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού μας Κυριάκου Μητσοτάκη.

Κώστας Μάρκου (Βουλευτής Αχαϊας ΣΥΡΙΖΑ):  Η Ν.Δ. έκανε τα εξής:

— Σταμάτησε το έργο το 2019 με στόχο να το δώσει σε συγκεκριμένο ανάδοχο – Αναγκάζει τους πολίτες να περιμένουν για χρόνια την ολοκλήρωση του έργου, τη στιγμή που το 2023 θα είχε παραδοθεί.

— Προσέθεσε «καπέλο» 114 εκατ. ευρώ, που θα πληρώνουν οι πολίτες μέσω διοδίων σε όλη την παραχώρηση δίνοντας για τρία χρόνια το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου.

— Αύξησε το κόστος κατασκευής του οδικού άξονα από τα 225 εκατ. ευρώ, όπως είχε προκύψει από τις ανοιχτές διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες, κατά 75 εκατ. Ευρώ λόγω της απευθείας ανάθεσης, που προτιμήθηκε αντί των διαγωνιστικών διαδικασιών.

— Μόλις πριν  από λίγους μήνες κατήργησε την Υπουργική Απόφαση του 2014 με νόμο ενώ είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση της Ολυμπίας Οδού, προκειμένου να προχωρήσει στην απευθείας ανάθεση.

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι αυτή η έξοχη προσφορά του προς τη Δυτική Ελλάδα οφείλει τιμής από τους Δήμους Πάτρας και Πύργου. Να τον κάνουμε επίτιμο δημότη.

Νεκτάριος Φαρμάκης (Περιφερειάρχης): «Αποδεικνύεται ότι η μεγάλη, μεθοδική και συντονισμένη προσπάθεια που έγινε τα τελευταία χρόνια από την κυβέρνηση και ιδιαίτερα, από τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Υποδομών, κ. Κώστα Καραμανλή και τον Υφυπουργό Υποδομών, κ. Γιώργο Καραγιάννη, στέφεται με επιτυχία και αποδίδει καρπούς».

Ιάσων Φωτήλας (Βουλευτής ΝΔ): Σύντομα ξεκινούν οι εργασίες και θα μπορούμε να μιλάμε για ένα οδικό δίκτυο με αναπτυξιακή προοπτική, μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου το οποίο θα βελτιώσει σημαντικά τις συνθήκες οδικής ασφάλειας. Η Αχαΐα αλλάζει πρόσωπο και η επιτυχία έχει ονοματεπώνυμο, αυτό της Κυβέρνησης της ΝΔ. Οσο για τα διόδια, ας ψάξει ο ΣΥΡΙΖΑ να βρει αλλού «πάτημα»! Και να το πει αυτό στους συγγενείς των ανθρώπων που έχασαν την ζωή τους.

Απόστολος Κατσιφάρας (πρώην Περιφερειάρχης): Είναι η επιλογή της κυβέρνησης. Και είναι το αρνητικό που έχει η σύμβαση. Αλήθεια, θα ξεκινήσει άμεσα το έργο; ‘Η είναι ένα ακόμη επικοινωνιακό τρικ της κυβέρνησης;

Τι προβλέπει η τροποποιημένη σύμβαση

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, με την εν λόγω τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ενεργοποιείται το δικαίωμα επαναφοράς του τμήματος Πάτρα – Πύργος του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, στην Παραχώρηση της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ.

Το έργο προγραμματίζεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2022, με χρόνο κατασκευής τους 40 μήνες, όμως τα πρώτα 56 χλμ. – ξεκινώντας από τον Πύργο – θα δοθούν σε κυκλοφορία στους 36 μήνες, γεγονός το οποίο μεταθέτει την ολοκλήρωση του έργου το 2025 αντί για το 2024 που αρχικά είχε ανακοινωθεί.

Χαρακτηριστικά η σύμβαση αναφέρει: «Προβλέπεται δε συνολική προθεσμία ολοκλήρωσης του Τμήματος Πάτρα – Πύργος σαράντα (40) μηνών, από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Συμφωνίας Τροποποίησης της 437221 Σύμβασης Παραχώρησης και παράλληλα προβλέπεται Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία τριάντα έξι (36) μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία για την ολοκλήρωση του Τμήματος Κάτω Αχαϊα – Πύργος».

Το υπουργείο σημειώνει πως με τη συμφωνία αυτή, ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει, εκτός της κατασκευής, τη λειτουργία και τη συντήρηση του δρόμου για 23 χρόνια, «απαλλάσσοντας έτσι το Δημόσιο από επιπλέον έργα συντήρησης».

Επιπλέον επιμηκύνεται η περίοδος της παραχώρησης κατά 3 χρόνια.

Η σύμβαση προβλέπει την αύξηση της Δεσμευτικής Επένδυσης του Παραχωρησιούχου της από 24 Ιουλίου 2007 Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της «Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα», ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ.

Επιπροσθέτως, προβλέπεται η καταβολή πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου ύψους 216.628.994,93 ευρώ κατανεμημένη σε εννέα τμηματικές καταβολές, συνδεόμενες με την επίτευξη κατασκευαστικών οροσήμων και προθεσμία καταβολής τριών μηνώ από την επίτευξη κάθε ορόσημου

Πηγή: flamis.gr