Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί,
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Ο καλύτερος και χρησιμότερος τρόπος να «διαβάσει» κανείς τον Κρατικό Προϋπολογισμό και τι ακριβώς εκείνος κομίζει, είναι να κατανοήσει το περιβάλλον εντός του οποίου καταρτίζεται.
Το πλαίσιο δηλαδή όπου οι κοινωνικές συνθήκες, τα οικονομικά δεδομένα, η λειτουργία των θεσμών και φυσικά οι ευρωπαϊκές και διεθνείς συγκυρίες συνυπολογίζονται κατά τη χάραξη της δημόσιας πολιτικής.
Όταν μάλιστα ο νομοθέτης βρίσκεται αντιμέτωπος με μία συνταρακτική μεταβολή αυτών των συνθηκών έχει ιδιαίτερο νόημα να μελετά το περιεχόμενο του Προϋπολογισμού συγκριτικά με εκείνον που προηγήθηκε.
Η υγειονομική κρίση του Covid-19 αποτελεί τη σημαντική εκείνη συνθήκη που μας επιτρέπει, μας επιβάλλει θα έλεγα, τη σύγκριση του νομοθετικού περιβάλλοντος σήμερα, με εκείνο του προηγούμενου έτους.
Με τον Προϋπολογισμό του 2020 επιχειρήσαμε να απαντήσουμε σε μια σειρά προκλήσεων που συνοψίζονταν σε τρείς παραμέτρους.
Η πρώτη αφορούσε στο δημοσιονομικό κενό που μας κληροδότησε η Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και το οποίο κληθήκαμε να καλύψουμε.
Η δεύτερη συνδεόταν με την πρόκληση για τη χώρα μας να θωρακιστεί θεσμικά ώστε η δεκαετής δημοσιονομική περιπέτεια που βιώσαμε να περάσει οριστικά στο παρελθόν.
Η τρίτη, τέλος, παράμετρος επρόκειτο για την ευκαιρία να διαχειριστούμε ορθολογικά τα του οίκου μας, διαμορφώνοντας τις συνθήκες για την ανάπτυξη μιας υγιούς οικονομικής πολιτικής.
Με δεδομένη την εμπιστοσύνη στην Ελληνική Οικονομία και την επιτάχυνση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών που καταβάλλαμε, η κρίση του Covid-19 μας βρήκε θεσμικά έτοιμους να ανταπεξέλθουμε σε συνθήκες πρωτοφανείς στη σύγχρονη ιστορία.
Το 2020 αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων πολύ διαφορετικό από εκείνο που αναμέναμε να αντιμετωπίσουμε.
Η παγκόσμια υγειονομική πρόκληση για την οποία κληθήκαμε να συνεργαστούμε σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, έθεσε νέες προτεραιότητες στη δημόσια συζήτηση.
Η εθνική οικονομία, η κοινωνική συνοχή, και η επιχειρηματική δραστηριότητα βρέθηκαν στο επίκεντρο ενός κινδύνου που ήμασταν εξ ορισμού υποχρεωμένοι με επιτυχία να αντιμετωπίσουμε.
Η προστασία των ευάλωτων ομάδων και η στήριξη σειράς κλάδων όπως ο τουρισμός, η εστίαση, το εμπόριο και οι ελεύθεροι επαγγελματίες βρέθηκαν ψηλά στην ατζέντα της δραστηριότητάς μας.
Πολλές φορές, όσο και αν αυτό δεν αρέσει σε μερίδα του πολιτικού μας συστήματος, οι αριθμοί μας λένε πολλά για την πραγματική έκταση της παρέμβασής μας από την έναρξη της κρίσης.
Συγκεκριμένα, λοιπόν, 24 δισεκατομμύρια ευρώ αποδεσμεύτηκαν για το 2020 και 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ προβλέπονται για το 2021.
Έτσι μόνο θα στηριχθούν η εθνική οικονομία, η κοινωνική συνοχή και η δραστηριότητα των ελλήνων πολιτών που τόσο πλήττονται από την πρωτοφανή αυτή κρίση.
Σας καλώ τώρα να αναλογιστείτε το μέγεθος της παρέμβασης για την οποία συζητούμε όταν στη περίπτωση της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης στην αντιμετώπιση του Κορονοϊού προστέθηκαν οι δραματικές επιπτώσεις του Μεσογειακού Κυκλώνα, του ΙΑΝΟΥ, που έπληξε τα νησιά μας στις αρχές του Φθινοπώρου.
Πώς απαντούμε στη διπλή αυτή πρόκληση;
Αρκεί, νομίζω, για την οικονομία του χρόνου, να αναφερθώ στις κυριότερες πηγές ενίσχυσης του Νομού μας με σημαντικά ποσά που αξίζει να επισημανθούν.
- Από το ΤΕΠΙΧ ΙΙ και το Ταμείο Εγγυοδοσίας η Κεφαλονιά και η Ιθάκη ενισχύθηκαν με 17.474.000€.
- Με την Αποζημίωση Ειδικού Σκοπού στηρίζουμε τους εργαζόμενους στον τομέα του Τουρισμού με ποσό που το ύψος του αγγίζει τα 6.191.000€.
- Από το εξαιρετικά πετυχημένο μέτρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής που στήριξε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και του ελεύθερους επαγγελματίες, προέκυψε ένα ποσό ενίσχυσης για την Κεφαλονιά και την Ιθάκη που φθάνει στα 43.597.000€.
Συμπερασματικά, οι αποζημιώσεις από κοινού με τα μέτρα στήριξης κατά τη διάρκεια της πανδημίας μας υποδεικνύουν τη παρέμβαση συνολικού ύψους 85.000.000€, μέχρι σήμερα.
Μια παρέμβαση που στηρίζει έμπρακτα τα νησιά μας, τους πολίτες τους και τα τόσα προβλήματα που η διπλή κρίση ανέδειξε.
Εάν για το 2020 προτεραιότητά μας ήταν μια επεκτατική δημοσιονομική πολιτική που ενισχύει το Εθνικό Σύστημα Υγείας, στηρίζει τους ευάλωτους δανειολήπτες και παρέχει ρευστότητα στις επιχειρήσεις, τι πρέπει να μας απασχολήσει για το έτος που έρχεται;
Βασικό στόχο αποτελεί η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,
Η στήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων καθώς και η ενίσχυση της υγείας, με πρόσθετες δαπάνες εξοπλισμού, υποδομών και προσλήψεων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να επισημάνω την ανάγκη στο Νομό Κεφαλληνίας να λειτουργήσει η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας για την οποία η δωρεά Βεργωτή έχει εξασφαλίσει τους αναγκαίους υλικοτεχνικούς πόρους.
Βρίσκονται ήδη στη διάθεση του Νοσοκομείου Κεφαλονιάς και είναι στο χέρι μας να προσελκύσουμε το απαραίτητο ιατρικό προσωπικό ώστε να λειτουργήσει.
Η δέσμευσή μας, τέλος, για κανέναν νέο φόρο γίνεται πράξη και στον Προϋπολογισμό του 2021.
Στο πλαίσιο αυτού, καλούμαστε να επιταχύνουμε το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων προχωρώντας παράλληλα σε σειρά νέων φορολογικών ελαφρύνσεων.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Τέτοια εποχή, πέρυσι, έκλεινα την εισήγησή μου με την αναφορά στην ετοιμότητά μας να εφαρμόσουμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις,
Στη σκληρή δουλειά που είχαμε μπροστά μας και την απαραίτητη γνώση που καλούμασταν να μετατρέψουμε σε εφαρμοσμένη πολιτική.
Οι υγειονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζουμε μας ώθησαν να αναθεωρήσουμε πολλές από τις προτεραιότητές μας μετατοπίζοντας το Σχέδιό μας προς την αντιμετώπιση των πληγών της πανδημίας.
Παρ’ όλα αυτά οι κεντρικές κατευθυντήριες γραμμές, η πυξίδα και πεποίθησή μας στις δυνάμεις αυτού του τόπου, παραμένουν αμετάβλητες.
Μαζί θα τα καταφέρουμε γιατί έχουμε το σχέδιο,
έχουμε τη βούληση,
αλλά και την ετοιμότητα
να εφαρμόσουμε έναν Προϋπολογισμό δίκαιο,
ανταποκρινόμενοι στις σύγχρονες προκλήσεις που η πανδημία επέφερε στην οικονομία, τη κοινωνία και την καθημερινότητά μας.