Έως το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να λάβει αποφάσεις η κυβέρνηση για το πλαίσιο λειτουργίας των τουριστικών καταλυμάτων, ενόψει της επαναλειτουργίας των ξενοδοχείων δωδεκάμηνης λειτουργίας την 1η Ιουνίου.
Το κυβερνητικό επιτελείο αναμένει με ενδιαφέρον τις προτάσεις που θα παρουσιαστούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 13 Μαΐου, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό θα αφορούν στο μείζον ζήτημα των μέτρων για την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων.
Κεντρικό ρόλο στην εκπόνηση του ευρωπαϊκού σχεδίου έχει αναλάβει η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μάργκρεϊτ Βέσταγιερ, η οποία τις τελευταίες ημέρες είχε επαφές με στελέχη της κυβέρνησης προκειμένου να ακούσει και τις ελληνικές θέσεις.
Η Αθήνα έχει διαμηνύσει στις Βρυξέλλες ότι επιθυμεί να υπάρξει κοινή ευρωπαϊκή προσέγγιση σε ό,τι αφορά τη λήψη μέτρων για τις αερομεταφορές, με το Μέγαρο Μαξίμου να τονίζει ότι οι μετακινήσεις ανθρώπων αποτελούν μία από τις θεμελιώδεις ελευθερίες της ενωμένης Ευρώπης.
Τα δύο «αγκάθια» για τις πτήσεις
Η υποχρεωτική καραντίνα δύο εβδομάδων που έχουν επιβάλει για τους ταξιδιώτες ορισμένες χώρες, όπως η Βρετανία, και οι έλεγχοι στους οποίους θα υποβάλλονται οι τουρίστες αποτελούν τα δυσκολότερα ζητήματα στην προσπάθεια επανεκκίνησης των πτήσεων στην Ευρώπη.
Για τον περιορισμό εισαγόμενων κρουσμάτων Covid – 19, ορισμένες χώρες υποστηρίζουν ότι οι πολίτες που θα αποφασίσουν να ταξιδέψουν αεροπορικώς για διακοπές το φετινό καλοκαίρι θα πρέπει ενδεχομένως να υποβάλλονται σε τεστ όχι μόνο πριν από την αναχώρηση αλλά και κατά την επιστροφή στη χώρα τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση έχει ενημερώσει τις αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες ότι ο έλεγχος όλων των επιβατών που θα φτάσουν στη χώρα αεροπορικώς τους επόμενους μήνες είναι πρακτικά αδύνατος.
Τα μέτρα που λαμβάνουν οι αεροπορικές
Μπροστά στο συνεχιζόμενο αδιέξοδο, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες λαμβάνουν τα δικά τους μέτρα σε μία προσπάθεια σταδιακής επανεκκίνησης των δρομολογίων τους.
Πολλές εταιρείες έχουν καθιερώσει ως υποχρεωτικό μέτρο τη χρήση προστατευτικής μάσκας για το πλήρωμα και τους επιβάτες, με τον όμιλο Air France – KLM να αποτελεί την τελευταία περίπτωση.
Η Air France ανακοίνωσε ότι από τις 11 Μαΐου ξεκίνησε σταδιακά να ελέγχει τη θερμοκρασία των επιβατών στις πτήσεις της. Επιβάτες με πυρετό πάνω από 38 δε θα μπορούν να ταξιδεύουν, ενώ η κράτησή τους θα είναι δυνατό να μεταφερθεί σε μεταγενέστερη ημερομηνία δίχως κόστος.
Ενδεικτικό πάντως της κατάστασης που επικρατεί στον ευρωπαϊκό ουρανό είναι ότι στις 6 Μαΐου πραγματοποιήθηκαν μόλις 4,803 πτήσεις σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol. Η πτώση συγκριτικά με την αντίστοιχη μέρα το 2019 ανέρχεται σε 84,8%.
H αεροπορική εταιρεία με τη μεγαλύτερη κίνηση στις 6 Μαΐου δεν ήταν μία από τις γνωστές στο ευρύ κοινό, αλλά η DHL Express με 251 πτήσεις η οποία ειδικεύεται στις υπηρεσίες ταχυμεταφορών και την αποστολή προϊόντων.
Τα σενάρια του Eurocontrol
Σύμφωνα με τα σενάρια που έχει επεξεργαστεί το Eurocontrol, η αποκατάσταση των αεροπορικών μεταφορών θα μπορούσε να ξεκινήσει τον Ιούλιο, εάν υπάρξει συντονισμός μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών σε ό,τι αφορά τη λήψη μέτρων.
Σε περίπτωση που τεθεί σε εφαρμογή ένα κοινό πλαίσιο μέτρων για τα αεροπορικά δρομολόγια, τότε η μείωση στον αριθμό των πτήσεων θα μπορούσε να περιοριστεί σε ποσοστό έως και 20% μέχρι το τέλος του 2020 σε σχέση με το 2019.
Εάν ωστόσο οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να εφαρμόζουν διαφορετικά μέτρα σε κάθε χώρα, τότε οι πτήσεις θα είναι 30% λιγότερες έως το τέλος του χρόνου συγκριτικά με το 2019.
Το σενάριο με την επιβολή κοινών μέτρων προβλέπει μείωση 45% με 5 εκατομμύρια πτήσεις λιγότερες το 2020 σε σχέση με το 2019, ενώ στην αντίθετη περίπτωση η μελέτη του Eurocontrol προβλέπει πτώση 57%, με 6,2 εκατομμύρια λιγότερες πτήσεις συγκριτικά με το προηγούμενο έτος.
Πηγή: economistas.gr