«Δεν υπήρχαν οι αντικειμενικές προϋποθέσεις να στηρίξουμε μια συνολική μεταρρύθμιση», αποσαφηνίζει ο υπουργός Εσωτερικών, Πάνος Σκουρλέτης, σε συνέντευξή του στην «Εποχή», αναφερόμενος στις αλλαγές που φέρνει ο «Κλεισθένης 1». «Το πρώτο είναι το σύνταγμα, που θέτει μια σειρά από αυστηρούς περιορισμούς. Κλασικό παράδειγμα αυτών είναι το ζήτημα της αποκεντρωμένης διοίκησης. Άρα αυτή η συζήτηση ενώ πρέπει να ανοίξει και να κάνουμε από τώρα βήματα σε αυτή την κατεύθυνση, θα ολοκληρωθεί μετά τη συνταγματική αναθεώρηση. Το δεύτερο είναι ότι μια μεταρρύθμιση προϋποθέτει πόρους, οι οποίοι δεν είναι διαθέσιμοι, ούτε θα υπάρξουν στο ορατό μέλλον. Γι’ αυτό κινηθήκαμε με βάση τη σημερινή πραγματικότητα, προωθώντας μια σειρά κρίσιμων αλλαγών που είναι ώριμες και θα ακολουθήσει ένα δεύτερο νομοσχέδιο, όταν θα έχουμε αντικειμενικά περισσότερες δυνατότητες. Μην υποτιμάμε, όμως, τις αλλαγές του πρώτου νομοσχεδίου», αναφέρει σχετικά ο υπουργός.
Ως προς τις βασικές αλλαγές που φέρνει το προωθούμενο νομοσχέδιο, ο κ. Σκουρλέτης αναφέρει:
- Στο επίπεδο της αυτοδιοίκησης και κεντρικού κράτους παίρνουμε τον έλεγχο νομιμότητας από τις σημερινές αποκεντρωμένες και κάνουμε μια αυτόνομη υπηρεσία, υπό το υπουργείο Εσωτερικών, ελέγχου της νομιμότητας –και όχι της σκοπιμότητας, όπως γίνεται πολλές φορές τώρα – των αποφάσεων. Αυτή θα βοηθήσει στην πιο γρήγορη διεκπεραίωση των υποθέσεων, με πιο αποτελεσματικό και διαφανή τρόπο.
- Το δεύτερο σημαντικό σημείο είναι η κατηγοριοποίηση των δήμων. Λέμε ότι δεν μπορεί οι δήμοι να στηρίζονται και να ενισχύονται από τους κρατικούς πόρους, στη βάση μόνο του πληθυσμιακού κριτηρίου, όπως ισχύει τώρα κατά 92%. Είναι άλλα τα χαρακτηριστικά του ορεινού δήμου, άλλα του νησιωτικού και άλλα του μητροπολιτικού. Ακόμη, εισάγουμε και νέα κριτήρια, όπως είναι η ανεργία ή αν ο δήμος έχει μεγάλο οδικό δίκτυο κλπ.
- Το τρίτο σημείο είναι η διεύρυνση του τομέα των ανταποδοτικών υπηρεσιών, που μέχρι τώρα περιοριζόταν στην καθαριότητα και τον οδοφωτισμό. Εντάσσουμε σε αυτές, τις υπηρεσίες πρασίνου, καλύπτοντας έτσι την ανάγκη για δημόσιο πράσινο στις πόλεις.
- Το τέταρτο είναι ότι δίνουμε τη δυνατότητα σύστασης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της κοινής ωφέλειας. Προβλέπεται, λοιπόν, ότι οι δήμοι θα μπορούν μόνοι τους, σε διαδημοτικό επίπεδο ή σε επίπεδο περιφέρειας, να συγκροτούν τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Αυτή η διάταξη είναι ένα όχημα έτσι ώστε οι δήμοι του μητροπολιτικού κέντρου της Θεσσαλονίκης να διεκδικήσουν το ποσοστό της ΕΥΑΘ, που προοριζόταν με βάση το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για ιδιωτικοποίηση.
- Μια ακόμα σημαντική αλλαγή είναι η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων των δήμων, όχι μόνο με τις περιφέρειες, αλλά και με άλλους δημόσιους φορείς για την εκπόνηση μελετών.
- Και βέβαια, υπάρχει η κορυφαία αλλαγή του εκλογικού νόμου, που είναι η εφαρμογή της απλής αναλογικής, η οποία συνιστά μια αναγκαία δημοκρατική τομή, που θα δώσει νέα ώθηση στην τοπική αυτοδιοίκηση. Επίσης αυξάνεται η ποσόστωση γυναικών στο 40% στη διαμόρφωση των ψηφοδελτίων.
Ως προς το ζήτημα της διαβούλευσης, ο υπουργός Εσωτερικών, σημειώνει ότι «έγινε εξαρχής η επιλογή να προηγηθεί ένας πολύμορφος διάλογος πάνω στα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την αυτοδιοίκηση. Έτσι, τίποτε από αυτά που περιέχει το υπό κατάθεση νομοσχέδιο δεν είναι άγνωστο. Επομένως, δεν υπάρχει κανένας αιφνιδιασμός, αντίθετα σε αυτό που «πρωτοτυπήσαμε» είναι ότι αποκαλύψαμε όλες μας τις προθέσεις».
Αναδημοσίευση από www.aftodioikisi.gr