Πως θα εκλέγεται ο Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων ;

Η ιστοσελίδα μας δέχθηκε τις τελευταίες ημέρες, μετά την έναρξη της επίσημης διαβούλευσης του εκλογικού Νομοσχεδίου  , ερωτήματα από αναγνώστες σχετικά με την εκλογή των Προέδρων στα Συμβούλια Κοινοτήτων, δηλ. στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων.

Τα ερωτήματα σε μια φράση συμπυκνώνονται στο εάν βλέπουμε πουθενά μες στο Ν/Σ ποιος και πως από τους Συμβούλους Κοινότητας θα ορίζεται / εκλέγεται Πρόεδρος.

Διαβάστε επίσης: Αποζημιώσεις ΙΑΝΟΥ: “Πρέπει κάτι να γίνει-Δεν έχουμε όλοι λεφτά για δικηγόρο”!!!

Πράγματι, στην παρ.2 του αρ.2 προβλέπεται ότι οι Κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο ή ίσο των 301 κατοίκων, διοικούνται από ένα μονοπρόσωπο όργανο διοίκησης («τον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας») και ένα συλλογικό όργανο διοίκησης («το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας»), χωρίς στη συνέχεια να υπάρχει ρητή αναφορά στην ανάδειξη του Προέδρου.

Απευθυνθήκαμε, λοιπόν, σε νομικούς και η εξήγηση που μας έδωσαν για αυτή την “σιωπή” του νομοθέτη, είναι πως πιθανότατα δεν έκρινε σκόπιμο να το ρυθμίσει ξανά, γιατί το θέμα είναι ήδη ρυθμισμένο σε ισχύον άρθρο της νυν Κυβέρνησης, το οποίο δεν καταργείται.

Συγκεκριμένα, όπως μας εξήγησαν, αυτή τη στιγμή ισχύει η παρ.1 του αρ.79 «Πρόεδρος Συμβουλίου Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων» του ν.3852/2010, η οποία έχει διαδοχικά τροποποιηθεί από το αρ.80 του ν.4555/2018, το αρ.67 του ν.4604/2019, το αρ.5 του ν.4623/2019 και τελευταία φορά από το αρ.10 του ν.4625/2019 (τον Αύγουστο 2019).

Εκεί (βάσει της τελευταίας αντικατάστασης που προαναφέραμε) η νυν Κυβέρνηση έχει ορίσει:

« Πρόεδρος του Συμβουλίου της Κοινότητας άνω των 300 κατοίκων ορίζεται ο Σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά Συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης μεταξύ των υποψηφίων του Συνδυασμού του και σε περίπτωση ισοψηφίας, αυτός που είναι γραμμένος πρώτος στην Απόφαση επικύρωσης της εκλογής από το αρμόδιο Πρωτοδικείο. (…) »

Εάν δείτε το υπό διαβούλευση Ν/Σ, στο αρ.82 ορίζει τις «καταργούμενες διατάξεις».

Από τον ν.3852/2010 καταργεί ΜΟΝΟ «τα άρθρα 7 έως 57 και 113 έως 158».

Δεν καταργείται, δηλαδή, το ανωτέρω αρ.79 για την εκλογή Προέδρου Συμβουλίου Κοινότητας, το οποίο παραμένει σε ισχύ.

Οι ίδιες νομικές πηγές πάντως μας επεσήμαναν πως προκύπτουν ερμηνευτικά προβλήματα εφαρμογής (δεν θα τα αποτυπώσουμε όλα, π.χ. σχετίζονται με το ότι άλλη ήταν η έννοια «Συνδυασμός» όταν νομοθετήθηκε η ανωτέρω διαδικασία για τους κοινοτικούς Συνδυασμούς που είχαν κατέβει στην 3η κοινοτική κάλπη, και άλλη τώρα πια στο Ν/Σ που έχει μόνο δημαρχοκεντρικούς Συνδυασμούς), συνεπώς ασφαλέστερη θα ήταν η ρητή προσθήκη αντίστοιχου άρθρου στο Ν/Σ που θα κατατεθεί.

Πολλαπλασιάζονται οι Υποψήφιοι, ενώ μειώνονται οι Αιρετοί, στις Κοινότητες άνω των 300 κατοίκων

Οξύμωρο σκηνικό δυνατότητας ραγδαίας αύξησης των υποψήφιων, αλλά ταυτόχρονα υποχρεωτικής μείωσης των Αιρετών, διαμορφώνει το εκλογικό Νομοσχέδιο   για τις Κοινότητες με περισσότερους από 300 κατοίκους, ειδικά δε για εκείνες με πληθυσμό από 301 έως 10.000 κατοίκους που αποτελούν και την πλειοψηφία των Κοινοτήτων στην ελληνική επικράτεια.

Ειδικότερα, μείωση των Αιρετών  – από 5 σε 3 Συμβούλους και από 7 σε 5 Συμβούλους – επέρχεται στα Συμβούλια Κοινοτήτων με έως 10.000 κατοίκους. (Τα οποία Συμβούλια καταργούνται πλήρως ειδικά στους Δήμους της Αττικής, με 4 εξαιρέσεις.)

Ταυτόχρονα, παρά τη μείωση των εκλεγομένων, η δυνατότητα προσαύξησης των υποψηφίων Συμβούλων Κοινοτήτων στα ψηφοδέλτια τριπλασιάζεται, από 50 % (που ισχύει σήμερα) σε 150 %.

Ρύθμιση που εκ των προτέρων θα λειτουργεί καταλυτικά, δημιουργώντας “ρεύμα” εντυπωσιασμού υπέρ των “ισχυρών” υποψήφιων Δημάρχων, καταπνίγοντας ήδη από την 31η Αυγούστου τους “αδύναμους” Συνδυασμούς.

Αναλυτικότερα:

Σύμφωνα με την παρ.3 του αρ.2 του Ν/Σ, « το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας αποτελείται από: α) μέλη, σε Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό από 301 έως 2.000 κατοίκους,  β) 5 μέλη, σε Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό από 2.001 έως 10.000 κατοίκους, γ) 11 μέλη, σε Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό από 10.001 έως 50.000 κατοίκους και δ) 15 μέλη, σε Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό από 50.001 και άνω κατοίκους. »

(Επιπλέον, βάσει της παρ.4 του ίδιου άρθρου, «ΔΕΝ εκλέγονται Συμβούλια Δημοτικών Κοινοτήτων στους Δήμους της Περιφέρειας Αττικής, με εξαίρεση τους Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων, στον Δήμο Ωρωπού της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής, στους Δήμους Μεγαρέων και Μάνδρας – Ειδυλλίας της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής ».)

Σήμερα, η παρ.2 του αρ.8 του ν.3852/2010, όπως τροποποιήθηκε με το αρ.5 του ν.4555/2018, ορίζει ότι « το Συμβούλιο της Κοινότητας αποτελείται από μέλη σε Κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από 301 έως 2.000 κατοίκους, από 7 μέλη σε Κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από 2.001 έως 10.000 κατοίκους, από 11 μέλη σε Κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από 10.001 έως 50.000 κατοίκους και από 15 μέλη σε Κοινότητες με μόνιμο πληθυσμό από 50.001 και άνω κατοίκους ».

 

Την ίδια στιγμή, βάσει της παρ.2 του αρ.13 του Ν/Σ, «ο ελάχιστος αριθμός υποψηφίων που πρέπει να περιλαμβάνει ένας Συνδυασμός είναι: … β) Για τους υποψήφιους Συμβούλους κάθε Δημοτικής Κοινότητας, ίσος τουλάχιστον με τον αριθμό των εδρών κάθε Δημοτικής Κοινότητας με δυνατότητα προσαύξησης έως και 150 % ».

Σήμερα, βάσει του αρ.18α «Εκλογές Κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων – Υποψηφιότητες, κατάρτιση Συνδυασμών», που πρόσθεσε στον ν.3852/2010 το αρ.16 του ν.4555/2018 και τροποποιήθηκε με το αρ.52 του ν.4604/2019, « ο αριθμός των υποψήφιων Συμβούλων πρέπει να είναι ίσος τουλάχιστον με τον αριθμό των εδρών του Συμβουλίου της οικείας Κοινότητας με δυνατότητα προσαύξησης έως και 50 % ».

Πηγή: airetos.gr