Τη Δευτέρα 10 Μαΐου θα χτυπήσει το κουδούνι για πρώτη φορά μετά από εβδομάδες «λουκέτου» λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια. Επίσης, θα αρχίσουν ξανά και τα δια ζώσης μαθήματα του Λυκείου, μετά τις διακοπές του Πάσχα.

Oι ημερομηνίες «κλειδιά»

Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, έχουν «κλειδώσει» οι ημερομηνίες:

  • Σχολεία: 10 Μαΐου
  • Πανελλήνιες 2021: Στις 14 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια, στις 15 Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια
  • Παράταση διδακτικού έτους: Μέχρι την Παρασκευή 25 Ιουνίου για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά και μέχρι την Παρασκευή 11 Ιουνίου για τα Γυμνάσια και Λύκεια.

«Κούρεμα» κατά 30% της ύλης των Πανελλαδικών – Μάχη χρόνου σε Γυμνάσια και Λύκεια

Η μεγάλη μάχη των Πανελλαδικών Εξετάσεων και τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια μέχρι την έναρξή τους, οδήγησαν στην περικοπή τη εξεταστέας ύλης κατά περίπου 30% ανά κατεύθυνση.

Κι αν η μείωση αυτή μπορεί να θεωρηθεί ότι «σώζει την παρτίδα» και εξασφαλίζει στους υποψηφίους διδακτική επάρκεια για να διαγωνιστούν,

στις υπόλοιπες τάξεις, κυρίως του Λυκείου, αλλά και του Γυμνασίου, ο στόχος αυτός δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει επιτευχθεί.

Για δεύτερη χρονιά, ακολουθήθηκε από το υπουργείο Παιδείας το μοντέλο της ματαίωσης των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων. Δηλαδή της παραδοσιακά κεντρικής και ουσιαστικότερης μαθησιακής δοκιμασίας Γυμνασίων και Λυκείων.

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, εξήγησε ανακοινώνοντας το χρονοδιάγραμμα επανέναρξης των σχολείων, ότι με την ματαίωσή τους δίνεται χρόνος για να εμπεδωθεί η ύλη.

Χαρακτηριστά η υπουργός ανέφερε:

«Οι λόγοι για τους οποίους αποφασίσαμε μετά από σύσταση του αρμόδιου οργάνου της εκπαιδευτικής πολιτικής να μη γίνουν φέτος οι προαγωγικές και οι απολυτήριες εξετάσεις είναι πρώτον γιατί καταλαβαίνουμε τη γενικευμένη πίεση στην εκπαιδευτική κοινότητα όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι μάς δίνεται η δυνατότητα να εμβαθύνουμε περισσότερο δια ζώσης στην ύλη και με βάση και τις οδηγίες που έχουν δοθεί για την προτεραιοποίηση της ύλης. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε αυτό τον πολύτιμο χρόνο για να μπορέσουν τα παιδιά μας να εμβαθύνουν περισσότερο στην ύλη».

Το «αγκάθι» της φετινής σχολικής χρονιάς:

Και αυτό ακριβώς είναι το «αγκάθι» της φετινής σχολικής χρονιάς:

Η ύλη που είτε δεν έχει καλυφθεί είτε έχει ελλιπώς διδαχθεί μέσα από τα εν πολλοίς προβληματικά διαδικτυακά μαθήματα.

Πληροφορίες της aftodioikisi.gr αναφέρουν ότι στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας έχουν φθάσει συγκεκριμένα μηνύματα από σχολεία και τοπικές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Η φύση των εξ αποστάσεως μαθημάτων και τα προβλήματα (κυρίως τεχνικά) που ανέκυπταν καθ’ όλη τη διάρκειά της, είχαν ως αποτέλεσμα η διδακτέα ύλη να έχει καλυφθεί «κουτσουρεμένη» και με πολλά κενά.

Χωρίς φυσικές συνθήκες διδασκαλίας

Σημειώνεται ότι σχεδόν επί ένα χρόνο οι μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων δεν έχουν δοκιμαστεί στις φυσικές συνθήκες της διδασκαλίας.

Κοινός τόπος στις αναφορές διευθυντών σχολείων προς το υπουργείο είναι ότι η ύλη μπορεί να έχει στοιχειωδώς προχωρήσει, αλλά τα κενά στην εμπέδωση από πλευράς μαθητών είναι πολλά.

Τι θα γίνει με τα διαγωνίσματα

Σιωπηρά η οδηγία που δίνεται είναι να μην αναλωθεί ο χρόνος της δια ζώσης διδασκαλίας τόσο σε διαγωνίσματα και τεστ, ώστε να προκύψει η βαθμολογία του Δ’ Τετραμήνου, προς όφελος της κάλυψης των κενών.

Επισημαίνεται ότι οι λεπτομέρειες της επαναφοράς των σχολείων στην κανονική διδακτική διαδικασία αναμένεται να καθοριστούν με σχετικές εγκυκλίους αμέσως μετά το Πάσχα.

Σύμφωνα με τα έως τώρα ισχύοντα, κατά την διάρκεια των 2 τετραμήνων κάθε τμήμα εξετάζεται με ωριαία γραπτή δοκιμασία μόνο σε ένα μάθημα την ημέρα και μέχρι σε τρία το πολύ μαθήματα την εβδομάδα.

Τα Διαγωνίσματα χωρίζονται σε:

  • προειδοποιημένα και γίνονται μετά από ανακεφαλαίωση ή
  • μη προειδοποιημένα και καλύπτουν την ύλη που διδάχθηκε στο αμέσως προηγούμενο μάθημα.

Επίσης υπάρχουν οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ) που διαρκούν το πολύ δέκα λεπτά και γίνονται στο αμέσως προηγούμενο μάθημα.

 Πώς θα βγουν οι βαθμοί Τετραμήνου

Η διαδικασία αξιολόγησης της επίδοσης του μαθητή κατά τη διάρκεια των τετραμήνων γίνεται με τον παρακάτω τρόπο συνεκτιμώντας τα παρακάτω κριτήρια:

α) η συνολική συμμετοχή του μαθητή στο κάθε μάθημα.

β) οι εργασίες που εκτελεί ο μαθητής στο πλαίσιο της καθημερινής μαθησιακής. διαδικασίας στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά.

γ) οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες, ατομικές ή ομαδικές, οι διαθεματικές εργασίες.

δ) οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες.

ε) οι ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ).

Προαγωγή μαθητών Γυμνασίου

Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν:

α) έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 ή

β) έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 13.

Προαγωγή μαθητών Λυκείου

Για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών στο Γενικό Λύκειο απαιτείται Γ.Μ.Ο. τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα (9,5).

Ο βαθμός προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των μαθημάτων με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

  • Ο Γενικός Μέσος Όρος (Γ.Μ.Ο.) για όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου εκφράζεται με προσέγγιση δεκάτου. Προκύπτει από το μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των μαθημάτων.
  • Συμπεριλαμβάνονται όλα τα μαθήματα επιλογής που διδάχθηκαν. Εξαιρείται ο βαθμός στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, ο οποίος δεν συνυπολογίζεται για την εξαγωγή του Γ.Μ.Ο.
  • Για την εξαγωγή του Γ.Μ.Ο. για τους μαθητές της Γ΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου που διδάχτηκαν και δεύτερο μάθημα επιλογής, υπολογίζεται ο βαθμός και των δύο (2) μαθημάτων.
  • Ο βαθμός ετήσιας επίδοσης των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής αναγράφεται στο Απολυτήριό τους ή στο οικείο αποδεικτικό
  • Οι μαθητές των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων του Γενικού Λυκείου, που δεν επιτυγχάνουν τον Γ.Μ.Ο., παραπέμπονται σε ειδική εξεταστική τον Σεπτέμβριο, του επόμενου σχολικού έτους.
  • Εξετάζονται στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσης είναι μικρότερος από εννέα και πέντε δέκατα (9,5). Για τα μαθήματα της Ομάδας Α΄, οι εξετάσεις είναι γραπτές.
  • Ο βαθμός της εξέτασης αυτής είναι ο ετήσιος βαθμός του μαθητή στο εξεταζόμενο μάθημα. Για τα μαθήματα της Ομάδας Β΄, οι εξετάσεις είναι προφορικές. Οι μαθητές δεν αξιολογούνται στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

Στο «κόκκινο» οι απουσίες

Επιπλέον, έχουν γίνει αναφορές για εντυπωσιακά αυξημένο αριθμό απουσιών των μαθητών στα διαδικτυακά μαθήματα. Πρόκειται για αριθμό πρωτόγνωρο σε σχέση με άλλες χρονιές.

Πηγές του υπουργείου Παιδείας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο να γίνει ειδική ρύθμιση για τις απουσίες στο παρά πέντε της λήξης της σχολικής χρονιάς. Η ρύθμιση θα γίνει αν διαπιστωθεί ότι πράγματι είναι υψηλό το ποσοστό των μαθητών που βρίσκονται στην «κόκκινη ζώνη». Δηλαδή όσων κινδυνεύουν να χάσουν τη χρονιά.

Με εγκύκλιο που εστάλη στα σχολεία, δίνονται αναλυτικές οδηγίες για τη δικαιολόγηση των απουσιών μαθητών που συνοικούν με άτομα που πάσχουν από σοβαρό υποκείμενο νόσημα. Προβλέπεται η ένταξή τους στην εξ αποστάσεως εκπαιδευτική διαδικασία.

Στην εγκύκλιο εξηγείται βήμα-βήμα η διαδικασία καθώς και τα δικαιολογητικά που οφείλουν να προσκομίσουν σύμφωνα με όσα προβλέπει το άρθρο 3 της με αρ. πρωτ. 14109/ΓΔ4/05-02-2021 ΚΥΑ (Β ́ 455).

Ενδεχόμενο έναρξης μαθημάτων νωρίτερα τον Σεπτέμβριο

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να αποτιμήσει τα κενά που υπάρχουν από την έως τώρα εκπαιδευτική διαδικασία.

Θεωρείται πολύ πιθανό να υπάρξει, όπως έγινε και πέρσι, ένας επαναπροσδιορισμός της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς τον Σεπτέμβριο.

Δηλαδή τα σχολεία να ανοίξουν λίγες μέρες νωρίτερα για να κερδηθεί η χαμένη ύλη.

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να ανοίξουν τον Σεπτέμβριο πιο νωρίς τα σχολεία. Στόχος είναι να κερδηθεί περισσότερος χρόνος, με δεδομένο ότι φέτος οι μαθητές έκαναν μάθημα ως επί το πλείστον μέσω τηλεκπαίδευσης.

«Υπάρχει ενδεχόμενο να αρχίσουμε νωρίτερα τα σχολεία, εντός Σεπτεμβρίου, θα δούμε πώς θα εξελιχθούν τα δεδομένα». Αυτό δήλωσε, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ, στις 23 Απριλίου.

«Ο λόγος που τα σχολεία μπορεί να ανοίξουν νωρίτερα είναι για να κερδηθεί περισσότερος χρόνος, καθώς φέτος ήταν κλειστά σχεδόν όλη τη χρονιά» πρόσθεσε.

Χαρακτήρισε την φετινή χρονιά ιδιαίτερη. Τόνισε ότι καταλαβαίνει πλήρως την αγωνία αλλά και την κόπωση μαθητών, οικογενειών και εκπαιδευτικών.

Όλα τα παραπάνω, για πολλούς γνώστες των εκπαιδευτικών ζητημάτων είναι, λίγο ή πολύ, μια χαμένη σχολική χρονιά για τους μαθητές.

Πηγή: aftodioikisi.gr