Μετά την Πρωτοχρονιά θα παρθούν οι οριστικές αποφάσεις της κυβέρνησης σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων ενώ αυτή τη στιγμή ο στόχος του υπουργείου Παιδείας παραμένει να γίνει «επανεκκίνηση» όλων των δομών της εκπαίδευσης στις 8 Ιανουαρίου 2021.Μεγάλη μερίδα των επιστημόνων διατηρούν επιφυλακτική στάση, καθώς φοβούνται την αύξηση των κρουσμάτων μετά τις γιορτές, γεγονός που, εάν συμβεί, αναγκαστικά θα αποτρέψει και το άνοιγμα σχολείων και πανεπιστημίων. Το σίγουρο είναι ότι αυτή τη στιγμή, σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικοί και μαθητές), το υπουργείο Παιδείας, αλλά και οι γονείς επιθυμούν τη λειτουργία των σχολείων καθώς οι νέοι απομακρύνονται από την εκπαιδευτική πραγματικότητα, γεγονός, το οποίο προκαλεί πλήθος προβλημάτων.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, επιμένει ότι με βάση τον προγραμματισμό τα σχολεία θα ανοίξουν στις 8 Ιανουαρίου, αλλά όπως επισημαίνει «πορευόμαστε με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών. Θα ζητήσουμε να μας υποδείξουν τη σύστασή τους με βάση τα επιδημιολογικά στοιχεία, μία εβδομάδα νωρίτερα», τόνισε χαρακτηριστικά. Όπως έχει ήδη επισημάνει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πριν ανοίξουν τα σχολεία θα γίνουν και τα λεγόμενα «έξυπνα τεστ» σε μαθητές τα αποτελέσματα των οποίων θα συμβάλλουν επίσης στην τελική απόφαση για το άνοιγμα ή όχι των σχολικών μονάδων της χώρας.
Οι επιστήμονες έχουν στραμμένο το βλέμμα και σε άλλες χώρες με δεδομένο ότι όπου χαλάρωσαν τα μέτρα παρατηρήθηκε αύξηση των κρουσμάτων και γι’ αυτό το λόγο αρκετοί είναι αυτοί που πιστεύουν πως υπάρχει ανάγκη για επέκταση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων και παράταση του lockdown μέχρι τις 20 Ιανουαρίου, κάτι το οποίο αφορά και στα σχολεία, όπως ανέφερε και ο καθηγητής Υγειονομικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
«Είμαστε σε φάση αποκλιμάκωσης. Είναι δύσκολη περίοδος λόγω των καιρικών συνθηκών», ανέφερε ο καθηγητής και τάχθηκε κατά του ανοίγματος των σχολείων μετά τις γιορτές «Καταλαβαίνω ότι πρέπει να ανοίξουν τα σχολεία, αλλά με τις ενδείξεις που έχουμε ανά περιοχή στη χώρα δεν νομίζω ότι μπορεί να γίνει», είπε. Στο ίδιο συμπέρασμα έχει καταλήξει και η καθηγήτρια Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Αθηνά Λινού, η οποία έχει δηλώσει ότι σύμφωνα με έρευνα που έγινε στην Αυστρία στα σχολεία παρατηρείται μεγάλος αριθμός μετάδοσης, κάτι που καθιστά την απόφαση για το άνοιγμα των σχολείων ένα πραγματικό γρίφο. Πάντως και από την πλευρά των εκπαιδευτικών επίσης υπάρχει σοβαρός προβληματισμός. Δάσκαλοι και καθηγητές επιθυμούν να ανοίξουν τα σχολεία, καθώς περισσότερο απ’ όλους, κατανοούν τα προβλήματα που δημιουργούνται για τους μαθητές τους και κυρίως για τα παιδιά της Γ’ Λυκείου, οι οποίοι προετοιμάζονται για τις εξετάσεις, αλλά όπως τονίζουν στο ethnos.gr, πρέπει από τώρα να γίνει μια προετοιμασία ώστε τα σχολεία ν’ ανοίξουν με ασφάλεια τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ίδιους.
Τι συμβαίνει στις άλλες χώρες
Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ το πρόβλημα με τη λειτουργία των σχολείων απασχολεί την επιστημονική κοινότητα καθώς είναι παντού κατανοητό ότι η δια ζώσης εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικατασταθεί με την τηλεκπαίδευση όχι μόνο γιατί προκαλούνται σοβαρά θέματα ουσιαστικής μάθησης αλλά και γιατί η ψυχολογία των νέων έχει επηρεαστεί αρνητικά.
Παρά το γεγονός ότι τα παιδιά νεότερης ηλικίας δεν θεωρείται ότι συμμετέχουν σημαντικά στη διασπορά του κορονοϊού, οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης κρατούν κλειστά τα σχολεία ,αλλά και μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ (Βοστώνη Σικάγο κ.α). Στη Γερμανία από τις 16 Δεκεμβρίου λήφθηκαν περαιτέρω μέτρα αποτροπής της μετάδοσης του SARS-CoV-2 συμπεριλαμβανομένου του κλεισίματος των σχολείων μέχρι τις 10 Ιανουαρίου. Στην Ιταλία τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά μέχρι τις 7 Ιανουαρίου και στην Ολλανδία θα παραμείνουν κλειστά τουλάχιστον μέχρι τις 17 Ιανουαρίου, με την εξαίρεση των μαθητών, που προετοιμάζονται για εξετάσεις και τους μαθητές με ειδικές ανάγκες. Σε κάθε περίπτωση πάντως στόχος όλων των χωρών ,όπως και της Ελλάδας είναι με τη νέα χρονιά ν’ ανοίξουν τα σχολεία αλλά αυτό τελικά θα το ορίσει η πορεία της πανδημίας.
Πηγή: ethnos.gr