Ταξίδια στην Ευρώπη στην εποχή του κορονοϊού – Όλο το σχέδιο της Κομισιόν

An employee wearing a protective face mask and gloves serves passengers at the customer service of the Helsinki International Airport in Vantaa, Finland May 13, 2020. Lehtikuva/Vesa Moilanen via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. NO THIRD PARTY SALES. NOT FOR USE BY REUTERS THIRD PARTY DISTRIBUTORS. FINLAND OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN FINLAND.

Αεροπλάνα, τρένα, πλοία, λεωφορεία, δεν θα είναι όπως παλιά. Στην πιο «ταξιδιωτική» εποχή του χρόνου τα πάντα αλλάζουν λόγω της πανδημίας.

Τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες θα ταξιδεύουν με ασφάλεια στην Ευρώπη περιγράφει στα μέτρα που έδωσε στην δημοσιότητα η Κομισιόν. Ανάμεσα σε αυτά είναι οδηγίες προς τους πολίτες, προς τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και το πως θα ταξιδεύουμε με τρένα, λεωφορεία και αυτοκίνητα.

Πώς θα ταξιδεύουμε στην Ευρώπη την εποχή του κορονοϊού;

Οδηγίες προς πολίτες και εταιρείες

*Οι ταξιδιώτες ενθαρρύνονται να αγοράζουν εισιτήρια, να κάνουν κρατήσεις και check in online.

* Οι επιβάτες θα πρέπει να φορούν προστατευτικές μάσκες, ειδικά όταν δεν θα μπορούν να εφαρμόζονται πλήρως και πάντοτε τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.

*Οι φυσικές αποστάσεις πρέπει να διασφαλίζονται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την παράδοση και παραλαβή αποσκευών.

*Διάδρομοι θα πρέπει να προβλεφθούν για να διαχωρίζουν την ροή των επιβατών στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τους σταθμούς λεωφορείων, τις αποβάθρες πλοίων και τους σταθμούς δημοσίων αστικών μέσων μεταφοράς.

*Από τους επιβατικούς σταθμούς θα πρέπει να απομακρυνθούν οι πάγκοι, τα τραπέζια και κάθε είδους εξοπλισμός που ευνοεί τον συνωστισμό ή να αναδιαταχθούν κατά τρόπο που θα εξασφαλίζει την αποστασιοποίηση.

*Θα πρέπει να επιτρέπεται η επιβίβαση μικρότερου αριθμού επιβατών σε λεωφορεία, τρένα και φέρι μπόουτ και επιβάτες που δεν ανήκουν στην ίδια οικογένεια θα πρέπει να κάθονται χωριστά.

*Το προσωπικό των μέσων μεταφοράς θα πρέπει να φορά προστατευτικό εξοπλισμό.

*Αντισηπτικά διαλύματα πρέπει να είναι διαθέσιμα και τα μέσα μεταφοράς πρέπει να απολυμαίνονται συστηματικά.

*Τρόφιμα, ποτά και άλλα προϊόντα δεν πρέπει να είναι διαθέσιμα προς πώλησιν επί των μέσων μεταφοράς.

*Τα καταστήματα duty-free και άλλα ταξιδιωτικά καταστήματα θα πρέπει να ελέγχουν τις κινήσεις των επιβατών με τον ορισμό σημείων στάσης επί του δαπέδου και να περιορίζουν τον αριθμό των πελατών, να ενισχύσουν τα μέτρα καθαριότητας και να εγκαταστήσουν φραγμούς για την τήρηση αποστάσεων στα ταμεία, μεταξύ άλλων μέτρων.

*Υπηρεσίες ιχνηλάτησης και προειδοποιητικά μηνύματα μπορούν να χρησιμοποιούνται μέσω εφαρμογών κινητών τηλεφώνων σε εθελοντική βάση. Αυτές οι εφαρμογές θα λειτουργούν διασυνοριακά.

Αεροπορικές μετακινήσεις

Οι ρυθμιστικές αρχές θα εκδώσουν εντός των προσεχών εβδομάδων πρωτόκολλα τα οποία θα προβλέπουν:

*Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, με νοσοκομειακού τύπου φίλτρα και κάθετη ροή αέρα.

*Η κίνηση των επιβατών εντός της καμπίνας πρέπει να περιορισθεί, με την μείωση των χειραποσκευών και των επαφών με το πλήρωμα.

*Η ροή των επιβατών πρέπει να παραμένει ελεγχόμενη μέσω της έγκαιρης προσέλευσης στο αεροδρόμιο. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο on line check-in, στον περιορισμό των επαφών κατά την παράδοση των αποσκευών, τους ελέγχους ασφαλείας και τους συνοριακούς ελέγχους, στην επιβίβαση και κατά την παραλαβή των αποσκευών.

*Η προπαραγγελία υπηρεσιών στο εσωτερικό του αεροσκάφους θα πρέπει να γίνεται, όπου είναι δυνατόν, την ώρα της κράτησης.

Οδικά ταξίδια

* Τερματικοί σταθμοί, χώροι ανάπαυσης κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, χώροι στάθμευσης και σταθμοί ανεφοδιασμού και φόρτισης θα πρέπει να διατηρούν υψηλά επίπεδα υγιεινής

* Στους σταθμούς θα πρέπει να γίνεται η κατάλληλη ρύθμιση της ροής των επιβατών

* Όπου δεν μπορεί να εξασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας, θα πρέπει να εξετάζεται το κλείσιμο στάσεων ή σταθμών.

Λεωφορεία

* Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται από την πίσω πόρτα και να χρησιμοποιούνται τα παράθυρα αντί του κλιματισμού για τον αερισμό των οχημάτων.

* Ο καθορισμός των θέσεων θα πρέπει, όπου είναι δυνατόν, να οργανωθεί ούτως ώστε τα μέλη μιας οικογένειες να μπορούν να καθίσουν μαζί, ενώ θα πρέπει να διαχωρίζονται οι μεμονωμένοι επιβάτες.

* Στα μικρά λεωφορεία (mini-bus), δεν θα πρέπει να επιτρέπεται στους επιβάτες να κάθονται δίπλα στον οδηγό εκτός κι να είναι δυνατός ο φυσικός διαχωρισμός τους απ’ αυτόν.

* Εάν είναι δυνατόν, οι επιβάτες θα πρέπει να διαχειρίζονται μόνοι τους τις αποσκευές τους.

Πως θα ταξιδεύουμε με τρένα

* Η συχνότητα των δρομολογίων των τρένων και η χωρητικότητα των συρμών θα πρέπει να αυξηθούν, εάν κριθεί απαραίτητο να περιοριστεί η πυκνότητα του επιβατικού κοινού.

* Οι εταιρίες διαχείρισης σιδηροδρόμων θα πρέπει να εφαρμόσουν υποχρεωτικές κρατήσεις θέσεων σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων και σε περιφερειακά τρένα.

* Για διαδρομές μικρών αποστάσεων, οι επιβάτες θα πρέπει να αφήνουν κενά καθίσματα μεταξύ τους, εκτός και αν είναι μέλη της ίδιας οικογένειας

* Οι εταιρίες διαχείρισης σιδηροδρόμων θα πρέπει να χρησιμοποιούν συστήματα καταμέτρησης επιβατών, κυρίως σε τρένα που εξυπηρετούν εργαζομένους που μετακινούνται από και προς τη δουλειά τους καθώς και στον προαστιακό σιδηρόδρομο, προκειμένου να υπάρχει διαχείρισης της χωρητικότητας.

* Θα πρέπει να υπάρχει διαχείριση της ροής επιβατών στις στάσεις και θα πρέπει να κλείνουν οι σταθμοί εάν δεν μπορούν να διασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας.

* Θα πρέπει να παρέχονται κίνητρα προκειμένου να ενθαρρύνεται η μετακίνηση εκτός των ωρών αιχμής, όπως προσαρμοσμένη τιμολόγηση ή ευέλικτο ωράριο εργασίας στην περίπτωση τρένων που εξυπηρετούν εργαζομένους, προκειμένου να αποφεύγεται ο συνωστισμός.

* Οι πόρτες θα πρέπει να ανοίγουν σε κάθε στάση είτε αυτόματα είτε από απόσταση από τον οδηγό.

Πως θα ανοίξουν τα σύνορα

Η προτείνει το άνοιγμα των εσωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά «συντονισμένο» τρόπο, όσο το δυνατόν περισσότερο «αρμονικά» και χωρίς διακρίσεις. Στον οδικό της χάρτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ίση μεταχείριση χωρών που βρίσκονται σε συγκρίσιμη επιδημιολογική κατάσταση και έχουν υιοθετήσει αντίστοιχα μέτρα πρόληψης.

Δηλαδή: αν μία χώρα Α ανοίξει τα σύνορά της με μία χώρα Β, θα πρέπει να κάνει το ίδιο με την γειτονική της χώρα Γ, εάν αυτή η τελευταία βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με την χώρα Β.

Επίσης, αν μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανοίξει τα σύνορά της με μία άλλη, αυτό θα πρέπει να ισχύει για όλους τους κατοίκους της, και όχι μόνο για όσους έχουν την δική της υπηκοότητα.

Η Κομισιόν συνιστά στα κράτη μέλη να λάβουν αποφάσεις με βάση την υγειονομική εκτίμηση της κατάστασης σε κάθε χώρα και με μεταξύ τους επικοινωνία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την πρόθεση να θέσει μέχρι το καλοκαίρι στη διάθεση των τουριστών ιστοσελίδα με πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την κατάσταση στα σύνορα , αλλά και σε κάθε τουριστικό προορισμό.

Για ορισμένες χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως οι βαρύτατα πληγείσες Ιταλία και Ισπανία, αλλά και η Ελλάδα και η Πορτογαλία με τις υψηλές επιδόσεις στην πρόληψη της εξάπλωσης της επιδημίας και την εξαιρετική επιδημιολογική εικόνα, το στοίχημα είναι ο όσο το δυνατόν μεγαλύτερος περιορισμός της ζημίας.

Σε ό,τι αφορά τις αφίξεις τουριστών από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κομισιόν καλεί στις 27 χώρες μέλη να παρατείνουν την προσωρινή απαγόρευση των μη αναγκαίων ταξιδιών προς την Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Η επιστροφή χρημάτων

Η Κομισιόν προτείνει η διάρκεια των voucher, που οι αεροπορικές εταιρείες δίνουν έναντι των ματαιωμένων πτήσεων της προηγούμενης περιόδου, να παραταθεί για τουλάχιστον έναν χρόνο, με ενεργοποιημένη την προστασία έναντι πτώχευσης, ώστε οι δικαιούχοι να τα αποδέχονται χωρίς να ζητούν πλήρη αποζημίωση από αεροπορικές εταιρείες και τουριστικά γραφεία.

Η Επιτροπή προτρέπει τις αεροπορικές εταιρείες να καταστήσουν περισσότερο ελκυστικά τα voucher παρατείνοντας την διάρκειά τους, προσφέροντας τους ίδιους με την αρχική κράτηση όρους ή αν είναι δυνατόν αναβαθμίζοντάς τους. Ορισμένα voucher πρέπει να μπορούν να είναι μεταβιβάσιμα και αυτομάτως αποπληρωτέα, αν δεν χρησιμοποιηθούν εντός του έτους.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρεί στην έναρξη νομικών διαδικασιών σε βάρος χωρών που παραβιάζουν τη νομοθεσία της ΕΕ μη επιβάλλοντας στις εταιρείες να επιστρέψουν χρήματα σε πελάτες για ταξίδια ή διακοπές που ακυρώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας της Covid-19.

Η Μαργκρέτε Βεστάγκερ τόνισε πως οι πολίτες της ΕΕ έχουν θεμελιωδώς το δικαίωμα να πάρουν πίσω τα χρήματα που έχουν καταβάλει, αν το θέλουν.

«Από σήμερα θα σταλούν επιστολές στα κράτη μέλη που παραβιάζουν αυτή την πολύ θεμελιώδη αρχή. Οι επιστολές αυτές αποστέλλονται την ώρα που μιλάμε», δήλωσε αναφερόμενη στο πρώτο επίσημο βήμα στο πλαίσιο της αποκαλούμενης παραβίασης νομικών διαδικασιών.

Η ιχνηλάτηση

Στο πλαίσιο των μέτρων για το άνοιγμα των συνόρων, η Κομισιόν ενθαρρύνει τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές ιχνηλάτησης της COVID-19 σε εθελοντική βάση.

Οι χώρες σπεύδουν να αναπτύξουν εφαρμογές ιχνηλάτησης για κινητά τηλέφωνα, με την ελπίδα ότι η τεχνολογία smartphone μπορεί να βοηθήσει να ανοίξουν και πάλι τα σύνορα χωρίς να υπάρξει δεύτερο κύμα της πανδημίας.

Αυτό με τη σειρά του προκάλεσε ανησυχίες για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων και παρακολούθηση από κρατικές υπηρεσίες για καιρό μετά τη χαλάρωση της κρίσης του κορονοϊού. Οι εφαρμογές χρησιμοποιούν ασύρματη τεχνολογία Bluetooth για να εντοπίσουν αυτούς που ήρθαν σε επαφή με ανθρώπους που προσβλήθηκαν από τον ιό.

«Μια εφαρμογή ιχνηλάτησης επαφών και προειδοποίησης εγκαθίσταται σε εθελοντική βάση και χρησιμοποιείται για να προειδοποιήσει τους χρήστες εάν έχουν βρεθεί κοντά για ορισμένο διάστημα σε κάποιον που βρέθηκε θετικός στην COVID-19. Οι εφαρμογές ιχνηλάτησης πρέπει να είναι εθελοντικές, διαφανείς, ασφαλείς, διαλειτουργικές και να σέβονται τα προσωπικά δεδομένα ανθρώπων… Όλες οι εφαρμογές θα πρέπει να είναι μόνο προσωρινές, ούτως ώστε να μπορούν να καταργηθούν μόλις τελειώσει η πανδημία. Και θα πρέπει να λειτουργούν οπουδήποτε στην ΕΕ, διασυνοριακά και σε όλα τα λειτουργικά συστήματα», αναφέρει η Κομισιόν.

Οι ανησυχίες ότι οι εφαρμογές δεν θα μπορούν να λειτουργήσουν διασυνοριακά στην ΕΕ ήρθαν στην επιφάνεια ύστερα από διαμάχη μεταξύ της Γαλλίας και της Apple. Η Γαλλία κατηγόρησε την εταιρία ότι υπονομεύει τις προσπάθειές της να αντιμετωπίσει τον κορονοϊό καθώς αρνείται να καταστήσει τα μοντέλα iPhones πιο συμβατά με την σχεδιαζόμενη εφαρμογή ιχνηλάτησης “StopCovid”

Πηγή: newsit.gr