156 ήταν όλα κι όλα τα σχόλια που έγιναν στην Διαβούλευση για το νέο νομοσχέδιο που καταθέτει η Κυβέρνηση για την κυβερνησιμότητα των δήμων, πράγμα το οποίο δηλώνει είτε άγνοια, είτε αδιαφορία, είτε έλλειψη εμπιστοσύνης στο σύστημα. Κι ας είναι ο μοναδικός τρόπος και ο τελευταίος κοινοτικός σύμβουλος της μικρότερης κοινότητας να κάνει κάποια επισήμανση στον Υπουργό.
Παρ΄όλα αυτά το myota επιχειρεί να σημειώσει τις σημαντικότερες επισημάνσεις που έγιναν στην διαβούλευση που ολοκληρώθηκε.
Και ξεκινάμε από το πιο τεχνικό κομμάτι του άρθου 2 συγκρότηση εκλογή Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
Παρατήρηση 1
Σε περίπτωση συμπράξεων που η δημοτική αρχή έχει απόλυτη πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο είναι επιεικώς απαράδεκτο στην οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητας ζωής ο συνδυασμός του δημάρχου να λαμβάνει υποχρεωτικά επιπλέον έδρες πέρα από αυτές που της αναλογούν αφαιρώντας αντίστοιχες έδρες από τις μειοψηφίες. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται τερατώδεις πλειοψηφίες από την πλευρά της δημοτικής αρχής. Πρέπει να διατηρηθεί η αναλογική εκπροσώπηση των δημοτικών παρατάξεων στην οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητας ζωής προς όφελος της πολυφωνίας και της δημοκρατίας.
Πρότασή μου να μην αφαιρούνται έδρες από την μειοψηφία ειδικά όταν εξασφαλίζεται η πλειοψηφία της δημοτικής αρχής στην οικονομική επιτροπή και στην επιτροπή ποιότητας ζωής με την συμμετοχή των παρατάξεων που συμπράττουν.
(Σ.Σ. η παρατήρηση αυτή έγινε και για την Περιφέρεια)
Παρατήρηση 2
Στο άρθρο 2 με τίτλο «Συγκρότηση – Εκλογή Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωή» ορίζεται μεταξύ άλλων ότι η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής αποτελούνται από τον δήμαρχο ή τον οριζόμενο από αυτόν αντιδήμαρχο ως πρόεδρο, από δύο (2) ακόμη αντιδημάρχους ως μέλη οριζόμενα από το δήμαρχο και από τέσσερα (4) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και είκοσι επτά (27) μέλη, έξι (6) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και σαράντα πέντε (45) μέλη και οκτώ (8) μέλη, αν το συμβούλιο έχει πάνω από σαράντα πέντε (45) μέλη.
Σε περίπτωση που Δήμαρχος π.χ σε Δήμους με πληθυσμό έως 5.000 κατοίκους δεν επιθυμεί να ορίσει 2 Αντιδημάρχους όπως δικαιούται αλλά 1 ή δεν επιθυμεί να είναι ο ίδιος πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής τι γίνεται;
Παρατήρηση 3
Σύμφωνα με την παρ. «6. Αν δημοτική παράταξη η οποία δικαιούται μέλος στην επιτροπή δεν υποδείξει υποψήφιο ή υποψήφιους, τότε τη θέση του ή τις θέσεις τους καταλαμβάνουν ανά μία υποψήφιοι των παρατάξεων με το μεγαλύτερο αριθμό δημοτικών συμβούλων και σε περίπτωση ίσου αριθμού η παράταξη που έλαβε περισσότερες ψήφους στις δημοτικές εκλογές.»
Δεν έχει καμία λογική να λαμβάνουν τις μη πληρωθείσες θέσεις οι πρώτες παρατάξεις, όταν μπορεί να υπάρχουν παρατάξεις της μειοψηφίας με μεγαλύτερα υπόλοιπα που δεν εκλέγουν μέλη κατά τη διαδικασία της παρ. 3. Προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 6 προς το δημοκρατικότερο και αναλογικότερο:
«…τότε τη θέση του ή τις θέσεις τους καταλαμβάνουν ανά μία υποψήφιοι των παρατάξεων με τα μεγαλύτερα αναξιοποίητα υπόλοιπα, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 3 του παρόντος.»
Παρατήρηση 4
Η απομείωση κατά 2 του συνόλου των μελών των Επιτροπών (οικονομικής και ποιότητας ζωής) που προωθείται με την παρ.1 του παρόντος, οδηγεί στον αποκλεισμό παρατάξεων της μειοψηφίας από τις εν λόγω επιτροπές.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων ανά την Ελλάδα οι εκλεγμένες αρχές έχουν την πλειοψηφία, οπότε θα ήταν αρκετό (αν και περιττό κατά την άποψή μας) να διασφαλιστεί η πλειοψηφία στις περιπτώσεις όπου αυτό δεν συμβαίνει.
Προτείνουμε λοιπόν να παραμείνουν τα μέλη των επιτροπών όπως προβλέπονταν με τον «Κλεισθένη», τροποποιώντας την παρ. 1 ως εξής:
«…από έξι (6) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και είκοσι επτά (27) μέλη, οκτώ (8) μέλη, αν το συμβούλιο έχει έως και σαράντα πέντε (45) μέλη και δέκα (10) μέλη, αν το συμβούλιο έχει πάνω από σαράντα πέντε (45) μέλη.
Τα μη οριζόμενα μέλη των επιτροπών εκλέγονται από το δημοτικό συμβούλιο. Από τα εκλεγόμενα μέλη των επιτροπών, τουλάχιστον δύο (2) μέλη στις εννεαμελείς και τρία (3) μέλη στις ενδεκαμελείς και τέσσερα (4) μέλη στις 13μελείς επιτροπές προέρχονται υποχρεωτικά από την παράταξη με την οποία εξελέγη ο δήμαρχος.»
Στο άρθρο 3 των αρμοδιοτήτων:
Παρατήρηση 1
Άρθρο 3 §1, περ. ιβ):
Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες ευρώ (60.000) καθώς και τη συγκρότηση των ειδικών επιτροπών διεξαγωγής και αξιολόγησης από μέλη της ή ειδικούς επιστήμονες, υπαλλήλους της δήμου ή δημόσιους υπαλλήλους.Πρέπει να απαλειφθεί η πρόβλεψη αυτή. Συνιστά οπισθοδρόμηση, καθώς μεταφέρει αρμοδιότητα της Ο.Ε. στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο θα πρέπει πλέον να συνεδριάζει συνέχεια για καθαρά τυπικά ζητήματα (πρόοδος διαγωνισμών-προμηθειών κ.λπ.), θα επιβαρυνθεί υπέρμετρα και την ίδια ώρα θα επιβραδυνθεί η διαδικασία των διαγωνισμών.
Παρατήρηση 2
Με βάση το νομοσχέδιο η Ο.Ε των Περιφερειών Παρ. 2
η περίπτωση (α) είναι πλεονασμός διότι αναλύεται διεξοδικά στην περίπτωση (ζ)
Παράλληλα τα αναγραφόμενα των περιπτώσεων (ε), (στ),εν μέρει του (ζ) και (η) έρχονται σε σύγκρουση με το αρ.174 του Ν.3852/2010 όπως ισχύει για τις αρμοδιότητες της Εκτελεστικής Επιτροπής, οι οποίες δεν φαίνεται ότι καταργούνται.
Στην περίπτωση (δ) καθώς και σε πολλά άλλα σημεία του νόμου εν γένει, γίνεται αναφορά για δήμους και δημάρχους ενώ το άρθρο αναφέρεται στις Περιφερειακές αρχές.Περίπτωση (ιβ)
Περιορίζοντας την αρμοδιότητα της οικονομική επιτροπής να αποφασίζει για διαδικασίες αναθέσεων για όλα τα στάδια μόνο μέχρι του ποσού των 60.000€ οδηγεί σε τεράστια δυσλειτουργία και καθυστερήσεις στις αναθέσεις άνω των εξήντα χιλιάδων που είναι ο κανόνας για δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν οι περιφέρειες και ιδίως τα έργα του ΕΣΠΑ. Αν όλες οι διαδικασίες που αφορούν αναθέσεις άνω 60.000 περιέλθουν στο Περιφερειακό συμβούλιο, δηλαδή έγκριση όρων δημοπράτησης, ορισμός επιτροπών, εγκρίσεις των ενδιάμεσων πρακτικών της επιτροπής αξιολόγησης, η εκδίκαση των ενστάσεων, κατακύρωση προσωρινού αναδόχου και ανάδειξη οριστικού αναδόχου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία του ν.4412/2016 θα εκτινάξει τον ήδη μεγάλο απαιτούμενο χρόνο των διαδικασιών ανάθεσης ενός έργου, με κίνδυνο την αδυναμία της περιφέρειας να λειτουργήσει και να εκτελέσει οποιοδήποτε έργο. Σημειωτέον με την υπάρχουσα διαδικασία κατά την οποία η οικονομική επιτροπή συνεδριάζει κάθε εβδομάδα, ο ελάχιστος απαιτούμενος χρόνος για την ανάδειξη αναδόχου ξεπερνά τους έξι μήνες, αναλογιστείτε πόσο χρόνος θα απαιτείται για την ανάδειξη αναδόχου όταν το Περιφερειακό Συμβούλιο συνεδριάζει μία φορά το μήνα.
Επίσης για την εύρυθμη λειτουργία της Περιφέρειας θα ήταν λογικό να δοθεί και πάλι η αρμοδιότητα απευθείας ανάθεσης μέχρι ενός ποσού στον Περιφερειάρχη διότι δεν είναι δυνατόν για μικροδαπάνες (πχ. ανταλλακτικά εκτυπωτών, δικαστικοί επιμελητές, μικροεπισκευες κλπ) που απαιτούν την άμεση ενέργεια και διεκπεραίωση, να απαιτείται απόφαση της Οικονομικής επιτροπής, με τόσο φόρτο εργασίες και σημαντικές αρμοδιότητες, όταν μάλιστα οι Δημάρχου και πόσο μάλλον διευθυντές του Υπόλοιπου Δημόσιου τομέα έχουν αυτή την αρμοδιότητα.
Παρατήρηση 3
Με βάση το νομοσχέδιο η ΟΕ μεταξύ άλλων είναι αρμόδια για:
ε) Συντονίζει την κατάρτιση και έχει την ευθύνη της υλοποίησης του επιχειρησιακού προγράμματος της περιφέρειας, το οποίο και εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο.στ) Καταρτίζει και εισηγείται στο περιφερειακό συμβούλιο τα προγράμματα δράσης και έχει την ευθύνη της υλοποίησής τους.ζ) Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών της περιφέρειας στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού, συντάσσει και εγκρίνει το σχέδιο του προϋπολογισμού.Προβληματισμοί:
– η ΟΕ είναι ένα όργανο με πολύ φόρτο εργασίας, γιατί να φορτωθεί και άλλο;
– Ο πρόεδρος της ΟΕ θα ασχοληθεί με αυτά τα αντικείμενα και με ποιά διαδικασία όταν είναι αρμοδιότητα άλλων αντιπεριφερειαρχών
– οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες είναι εκτελεστικές και πολύ σωστά τις είχε μέχρι τώρα η Εκτελεστική Επιτροπή και ο εκτελεστικός Γραμματέας. Με ποιό σκεπτικό; Είναι σύννομο;
Παρατήρηση 4
Αποφασίζει την κατάρτιση των όρων, τη σύνταξη των διακηρύξεων, τη διεξαγωγή και κατακύρωση κάθε μορφής δημοπρασιών και διαγωνισμών, για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες προϋπολογισμού έως εξήντα χιλιάδες ευρώ (60.000) Το όριο των 60.000 ευρώ ουσιαστικά ανατινάζει τη λειτουργία του δήμου. Με δεδομένη την υπάρχουσα νομοθεσία τα πέντε στάδια κατά την εξέλιξη ενός διαγωνισμού (στάδια ιδιαίτερα χρονοβόρα για την υλοποίηση ενός διαγωνισμού και την ολοκλήρωσή του) με αυτό τον περιορισμό του ποσού των 60.000 ευρώ σημαίνει ότι κάθε στάδιο που μέχρι τώρα εγκρινόταν από την οικονομική επιτροπή θα πρέπει θεωρητικά να εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Με δεδομένη την πολύ τακτική συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής (μία φορά την εβδομάδα) αυτό οδηγεί σε πύκνωση των συνεδριάσεων του ΔΣ με άγνωστα αποτελέσματα στη δυνατότητα συνεδρίασης του σώματος κλπ. Με δεδομένη την παρουσία της αντιπολίτευσης στην οικονομική επιτροπή και τη δυνατότητα που της παρέχει η νομοθεσία να εισάγει θέματα προ ημερησίας στις συνεδριάσεις του ΔΣ το όριο των 60.000 ευρώ δεν έχει κανένα νόημα όσον αφορά τη νομιμότητα ή τη διαφάνεια στις αποφάσεις της οικονομικής επιτροπής.
Για το Άρθρο 06 – Ρυθμίσεις για τη συγκρότηση των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των ΟΤΑ και των συνδέσμων τους
Παρατήρηση 1
Για να έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα η παράγραφος 1 του άρθρου 6 θα πρέπει να υπάρχει ρητή διάταξη που να αναφέρεται στην εκλογή του Προέδρου, του Νομικού Προσώπου ή της Δημοτικής Επιχείρησης, από την παράταξη του Δημάρχου ή αλλως να ορίζεται από τον ίδιο! Αλλιώς, στις περιπτώσεις εκείνες που ο Δήμαρχος δεν έχει πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, θα υπάρχει η δυνατότητα εκλογής Προέδρου ΔΣ Νομικού Προσώπου ή Δημοτικής Επιχείρησης από άλλη παράταξη, παρα τη θεσμοθέτηση της πλειοψηφίας της παράταξης του Δημάρχου εντός του ΔΣ του εκάστοτε Νομικού προσώπου ή Δημοτικής Επιχείρησης.
Σε άλλη περίπτωση μπορεί να εφαρμοστεί η διάταξη για τις ΔΕΥΑ και στα υπόλοιπα Νομικά Πρόσωπα και Δημοτικές Επιχειρήσεις.
Παρατήρηση2
Να συμπεριληφθούν και τα Δημοτικα Λιμενικά Ταμεία και να γίνει ειδική αναφορά σε αυτά καθώς και η διαδικασια συγκρότησης των Διοικητικών Συμβουλίων .
Παρατήρηση3
ΘΕΜΑ΄ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΦΚΑ κλπ ΤΑΜΕΙΩΝ ΣΕ ΔΣ ΝΠΔΔ καιΝΠΙΔ ΟΤΑ
ΣΧΕΤ΄ αρθρο 6 σχεδίου.
Προτείνεται οπως στο άρθρο 6 του παρόντος προστεθεί παράγραφος με αρ 6 ως ακολούθως΄
» Μέλη ΔΣ νπδδ ή και νπιδ ΟΤΑ , μπορούν να είναι καιιδιώτες συνταξιούχοιΕΦΚΑ κλπ ταμείων, δημότες ή κάτοικοι εφ οσον διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρία στο αντικείμενο δραστηριότητας του νομικου προσώπου.Οισυνταξιούχοι αυτοί δύνανται να λαμβάνουν αποζημιώσεις, για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους,μη υπερβαίνουσες το ποσό των 500 ευρω μικτά μηνιαίως και μόνο απο ενα νομικό πρόσωπο του ιδίου ΟΤΑ,χωρίς οι αποζημιώσεις αυτές να εμπίπτουν στα κωλλύματα της ασφαλιστικής Νομοθεσίας περί απασχολήσεως συνταξιούχων»
Με την προτεινόμενη ρύθμιση,παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής στις διοικήσεις των νομικών προσώπων εμπείρων στελεχών για την υποβοήθηση του έργου τους.
Παρατήρηση 4
Στην παρ. 1 του προτεινόμενου άρθρου 6 πρέπει να προστεθεί ρητή αντίστοιχη διάταξη για τη διασφάλιση της εκπροσώπησης της παράταξης του Δημάρχου και στις Γενικές Συνελεύσεις Ανώνυμων Εταιρειών ΟΤΑ, οποιασδήποτε νομικής μορφής, στις οποίες είναι μέτοχος ο οικείος Δήμος.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, τα Διοικητικά Συμβούλια των ανωνύμων εταιρειών ΟΤΑ ορίζονται από την οικεία Γενική Συνέλευσή τους, εκπρόσωποι της οποίας ορίζονται από τα οικεία Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων μετόχων τους, ανάλογα με το ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχουν.
Ελλείψει αντίστοιχης διάταξης, εν προκειμένω, δίνεται η δυνατότητα να μην ορίζεται/ορίζονται από τα οικεία Δημοτικά Συμβούλια εκπρόσωπος/οι από την παράταξη του Δημάρχου στις Γενικές Συνελεύσεις ΑΕ ΟΤΑ που συμμετέχει ο οικείος Δήμος, εφόσον αυτός (ο Δήμαρχος) δεν έχει την πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, αποκλείοντας τη δυνατότητά του να έχει λόγο (και) στον ορισμό των μελών του Δ.Σ. των ΑΕ ΟΤΑ που συμμετέχει ο Δήμος.
Παρατήρηση 5
Δε γίνεται μνεία για τη διοίκηση των ΝΠΔΔ της παρ. 2 του άρθρου 156 του Ν. 4600/2019, που θα λειτουργούν ως σύνδεσμοι από 1/9/2019.
Επίσης δεν υπάρχουν νομοθετικές διατάξεις για την περίπτωση της παρ. 4 του άρθρου 156 του Ν.4600/2019, όπου αποφασίσουν τη μη συμμετοχή των δήμων στο σύνδεσμό, τι θα συμβεί με την κατανομή του προσωπικού, την περιουσία.
Πηγή: myota.gr