Ξεμπλοκάρουν άδειες δόμησης και κοπής δασικής βλάστησης από τα Δασαρχεία

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Εγκύκλιος του γενικού γραμματέα Δασών του υπουργείου Περιβάλλοντος δίνει οδηγία προς τις Δασικές Υπηρεσίες της χώρας, να χορηγούν αμέσως τις προβλεπόμενες εγκρίσεις για έκδοση οικοδομικών αδειών, άδειες καθαρισμού δασικής βλάστησης και λοιπές σχετικές πράξεις, στους ιδιοκτήτες που έχουν γίνει δεκτές οι αντιρρήσεις τους από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ), χωρίς να περιμένουν το «ξεπρασίνισμα» στους οριστικούς Δασικούς Χάρτες αλλά και να μην αμφισβητούν εκ νέου τους ιδιοκτήτες με αυτοψίες. 

Η νέα εγκύκλιος επιχειρεί να ξεμπλοκάρει χιλιάδες ιδιοκτήτες σε όλη τη χώρα, που έχουν τις νόμιμες προϋποθέσεις να βγάλουν μη δασικά ακίνητα από το Δασικό Χάρτη, ώστε να αξιοποιήσουν για δόμηση τα ακίνητα τους αλλά και να προχωρήσουν σε άμεσες εργασίες κοπής της δασικής βλάστησης, όπως απαιτούν τα νέα μέτρα του κανονισμού πυροπροστασίας για ακίνητα εντός και πλησίον δασών.

https://ecopress.gr/pyroprostasia-ti-ischyei-telika-gia-da/

«Αποσυμφόρηση εκκρεμών υποθέσεων»

Οι χιλιάδες ιδιοκτήτες έχουν καταθέσει και κέρδισαν τις αντιρρήσεις για μη δασικά ακίνητα βρίσκονται σε πολυετή ομηρεία, καθώς καθυστερεί η αναμόρφωση των Δασικών Χαρτών ή  και σε πολλές περιπτώσεις ενώ οι ιδιοκτήτες έχουν κερδίσει στο στάδιο των αντιρρήσεων, ακολουθούν αυτοψίες των Δασαρχείων που διαπιστώνουν «ασυμφωνία μεταξύ των αντιρρήσεων και της υφιστάμενης κατάστασης» με αποτέλεσμα να παραμένει ο δασικός χαρακτήρας των ακινήτων.

-«Προκειμένης της εξοικονόμησης χρόνου για τους πολίτες και τη διοίκηση με την αποσυμφόρηση εκκρεμών υποθέσεων που αναμένουν την αναμόρφωση του δασικού χάρτη σύμφωνα με τις αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. για να διεκπεραιωθούν», η εγκύκλιος που εξέδωσε ο Στάθης Σταθόπουλος γενικός γραμματέας Δασών του ΥΠΕΝ δίνει οδηγία στις Δασικές Υπηρεσίες άμεσης έγκρισης των σχετικών αιτημάτων ιδιωτών ιδιοκτητών, Δήμων, Περιφερειών και άλλων φορέων του δημοσίου, επισημαίνοντας ως δεδομένο  ότι «μεταξύ απόφασης της οικείας ΕΠ.Ε.Α. και ενσωμάτωσής της στον δασικό χάρτη δεν προβλέπεται και δεν παρεμβάλλεται κανένα άλλο στάδιο κρίσης σε σχέση με το χαρακτήρα των εκτάσεων».

Υποχρεωτικές οι εγκρίσεις από τα Δασαρχεία

Ειδικότερα η Οδηγία του ΓΓ Δασών του ΥΠΕΝ τονίζει ότι τα Δασαρχεία είναι υποχρεωμένα να κάνουν αποδεκτά τα σχετικά αιτήματα, αναφέροντας ότι:

-«Σε περίπτωση υποβολής αιτημάτων από πολίτες για έκδοση πράξεων, όπως αδειών καθαρισμού βλάστησης, εφαρμογής άρθρου 67 ν. 998/1979, οικοδομικών αδειών κ.λ.π., κατ’ επίκληση αποφάσεων της οικείας ΕΠ.Ε.Α., με τις οποίες οι εκτάσεις, τις οποίες αφορούν χαρακτηρίστηκαν ως μη δασικές, η οικεία δημόσια υπηρεσία δεν δύναται να απορρίψει το αίτημα με την αιτιολογία της μη εισέτι ενσωμάτωσης της απόφασης της ΕΠ.Ε.Α. στον οικείο δασικό χάρτη ή της ύπαρξης ασυμφωνίας ως προς το χαρακτήρα της έκτασης μεταξύ της ως άνω απόφασης και της υφιστάμενης κατάστασης, όπως διαπιστώθηκε από τη δασική υπηρεσία κατά τη διενέργεια αυτοψίας, αλλά αντίθετα υποχρεούται να το κάνει δεκτό εκδίδοντας την αιτούμενη διοικητική πράξη».

Αντίγραφο απόφασης και τοπογραφικό

«Οι αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. είναι δεσμευτικές για κάθε δημόσια υπηρεσία μετά τη διαδικτυακή ανάρτηση τους», λέει η οδηγία του γενικού γραμματέα Δασών και προβλέπει  ότι:

-«Ως προς τις εκτάσεις για τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων των ενδιαφερομένων από τις ΕΠ.Ε.Α»,  η άμεση έγκριση για οικοδομική άδεια, άδεια κοπής δασικής βλάστησης και λοιπές σχετικές πράξεις δίνεται από το Δασαρχείο, «με προσκόμιση αντιγράφου της σχετικής απόφασης με τον αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (Α.Δ.Α.) και τοπογραφικού διαγράμματος εξαρτημένων συντεταγμένων Ε.Γ.Σ.Α., επί του οποίου ο συντάκτης του προσδιορίζει τα τμήματα ως προς τα οποία έχουν γίνει δεκτές οι υποβληθείσες αντιρρήσεις».

Δυνατότητα  προσφυγής στο ΣτΕ

-«Σε κάθε περίπτωση δε, η τυχόν μη περιέλευση δασικής έκτασης στον κυρωμένο δασικό χάρτη υπόκειται σε ακυρωτική προσβολή ενώπιον του ΣτΕ. Σε περίπτωση δε αποδοχής αιτήσεως ακυρώσεως για λόγους αναγόμενους στη διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων, η υπόθεση παραπέμπεται, ως προς το ακυρωθέν τμήμα της στην ΕΠ.Ε.Α., η οποία επιλαμβάνεται κατά τα οριζόμενα στο διατακτικό της ακυρωτικής απόφασης» σημειώνεται στην Οδηγία του ΓΓ Δασών του ΥΠΕΝ.

Ολόκληρη η εγκύκλιος του ΓΓ Δασών

Ολόκληρη η εγκύκλιος, που εξέδωσε ο γενικός γραμματέας Δασών του ΥΠΕΝ Στάθης Σταθόπουλος προς τις Επιθεωρήσεις Εφαρμογής δασικής πολιτικής, Διευθύνσεις Συντονισμού & Επιθεώρησης Δασών και προς όλες τις Δασικές Υπηρεσίες  (Α.Π.: ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/76845/5238) με θέμα: «Οδηγίες εφαρμογής της διάταξης της παρ. 6 του άρθρου 18 του ν. 3889/2010» έχει ως εξής:

-«Με αφορμή ερωτήματα που υπεβλήθησαν στην Υπηρεσία μας, σχετικά με τον τρόπο χειρισμού αιτημάτων έκδοσης πράξεων (όπως αδειών καθαρισμού δασικής βλάστησης, άρθρο 67 ν. 998/1979, οικοδομικών αδειών) για εκτάσεις, οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως ΑΑ από τις οικείες ΕΠ.Ε.Α., κατ’ αποδοχή σχετικών αντιρρήσεων των ενδιαφερομένων, παρέχουμε τις κάτωθι οδηγίες:

1.Νομοθετικό πλαίσιο

Άρθρο 20 παρ. 6 ν. 3889/2010. Στη διάταξη της παρ. 6, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή της με το άρθρο 213 ν. 5037/2023, του άρθρου 20 του ν. 3889/2010 προβλέπονται τα εξής: “6. Δυνατότητα χρήσης των στοιχείων του δασικού χάρτη είτε είναι αναρτημένος είτε κυρωμένος μερικά ή ολικά, παρέχεται σε κάθε δημόσια αρχή μέσω του ειδικού διαδικτυακού τόπου της παρ. 11 του άρθρου 13. Αν απαιτείται από κείμενες διατάξεις, εξαιρουμένης της διάταξης της παρ. 4, η βεβαίωση του δασικού εν γένει ή μη χαρακτήρα έκτασης ενώπιον του Δημοσίου, των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού και των υπηρεσιών και φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 1256/1982 (Α’ 65), όπως εκάστοτε ισχύει, αυτή πραγματοποιείται με υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 (A’ 75) επί του τοπογραφικού διαγράμματος, που αφορά το συγκεκριμένο ακίνητο από τον συντάκτη του. Στη δήλωση αναφέρεται υποχρεωτικά αν ο χαρακτηρισμός της έκτασης ως δασικής ή μη έχει προσωρινή ή οριστική ισχύ, ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται ο δασικός χάρτης. Ειδικά για εκτάσεις ως προς τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων των ενδιαφερομένων από τις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠ.Ε.Α.), εφόσον απαιτείται η κατά τα ανωτέρω βεβαίωση του δασικού εν γένει ή μη χαρακτήρα, αντί της υπεύθυνης δήλωσης του προηγούμενου εδαφίου προσκομίζεται αντίγραφο της σχετικής απόφασης με τον Α.Δ.Α. με επισυναπτόμενο τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένων συντεταγμένων Ε.Γ.Σ.Α., επί του οποίου ο συντάκτης του προσδιορίζει τα τμήματα ως προς τα οποία έχουν γίνει δεκτές οι υποβληθείσες αντιρρήσεις».

2. Εφαρμογή διατάξεων

Δεδομένου ότι μεταξύ απόφασης της οικείας ΕΠ.Ε.Α. και ενσωμάτωσής της στον δασικό χάρτη δεν προβλέπεται και δεν παρεμβάλλεται κανένα άλλο στάδιο κρίσης σε σχέση με το χαρακτήρα των εκτάσεων, που αφορούν οι αντιρρήσεις και προκειμένης της εξοικονόμησης χρόνου για τους πολίτες και τη διοίκηση με την αποσυμφόρηση εκκρεμών υποθέσεων που αναμένουν την αναμόρφωση του δασικού χάρτη σύμφωνα με τις αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. για να διεκπεραιωθούν, με την ως άνω ρύθμιση προβλέπεται ότι σε περίπτωση που απαιτείται από κείμενες διατάξεις η βεβαίωση του δασικού εν γένει ή μη χαρακτήρα έκτασης ενώπιον του Δημοσίου, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και των υπηρεσιών και φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα αυτή πραγματοποιείται – ως προς τις εκτάσεις για τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων των ενδιαφερομένων από τις ΕΠ.Ε.Α. – με προσκόμιση αντιγράφου της σχετικής απόφασης με τον αριθμό διαδικτυακής ανάρτησης (Α.Δ.Α.) και τοπογραφικού διαγράμματος εξαρτημένων συντεταγμένων Ε.Γ.Σ.Α., επί του οποίου ο συντάκτης του προσδιορίζει τα τμήματα ως προς τα οποία έχουν γίνει δεκτές οι υποβληθείσες αντιρρήσεις.

Επομένως, σε περίπτωση υποβολής αιτημάτων από πολίτες για έκδοση πράξεων, όπως αδειών καθαρισμού βλάστησης, εφαρμογής άρθρου 67 ν. 998/1979, οικοδομικών αδειών κ.λ.π., κατ’ επίκληση αποφάσεων της οικείας ΕΠ.Ε.Α., με τις οποίες οι εκτάσεις, τις οποίες αφορούν χαρακτηρίστηκαν ως μη δασικές, η οικεία δημόσια υπηρεσία δεν δύναται να απορρίψει το αίτημα με την αιτιολογία της μη εισέτι ενσωμάτωσης της απόφασης της ΕΠ.Ε.Α. στον οικείο δασικό χάρτη ή της ύπαρξης ασυμφωνίας ως προς το χαρακτήρα της έκτασης μεταξύ της ως άνω απόφασης και της υφιστάμενης κατάστασης, όπως διαπιστώθηκε από τη δασική υπηρεσία κατά τη διενέργεια αυτοψίας, αλλά αντίθετα υποχρεούται να το κάνει δεκτό εκδιδοντας την αιτούμενη διοικητική πράξη. Δεδομένου ότι από την προεκτεθείσα διάταξη της παρ. 6, όπως ισχύει, του άρθρου 20 του ν. 3889/2010, προκύπτει ότι οι αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. είναι δεσμευτικές για κάθε δημόσια υπηρεσία μετά τη διαδικτυακή ανάρτηση τους.

Σε κάθε περίπτωση δε, η τυχόν μη περιέλευση δασικής έκτασης στον κυρωμένο δασικό χάρτη υπόκειται σε ακυρωτική προσβολή ενώπιον του ΣτΕ. Σε περίπτωση δε αποδοχής αιτήσεως ακυρώσεως για λόγους αναγόμενους στη διαδικασία εξέτασης των αντιρρήσεων, η υπόθεση παραπέμπεται, ως προς το ακυρωθέν τμήμα της στην ΕΠ.Ε.Α., η οποία επιλαμβάνεται κατά τα οριζόμενα στο διατακτικό της ακυρωτικής απόφασης. Εφόσον η διαπιστωθείσα πλημμέλεια δεν μπορεί να θεραπευθεί (όπως αντίθετα μπορεί να συμβεί π.χ. με την αιτιολογία), συντρέχει περίπτωση μερικής διόρθωσης του δασικού χάρτη, για την οποία εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κηρρυσομένης στην περίπτωση αυτή της έκτασης ως αναδασωτέας.

Παρακαλούμε για την πιστή τήρηση των ανωτέρω οδηγιών».

πηγή: ecopress.gr