Του Αργύρη Δεμερτζή/

Με απόφαση του ΥΠΕΝ, που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ εγκρίθηκε η πρώτη ομάδα προγραμμάτων πολεοδομικού σχεδιασμού, που αφορά σε 12 μελέτες Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ)  και 5  μελέτες Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ), με τις περιοχές, από τις οποίες ανοίγει ο κύκλος για να μπει τάξη στο χώρο, να καθοριστούν χρήσεις γης, όροι δόμησης για νέες οικοδομές και επενδύσεις,  δίκτυα και υποδομές, καθεστώς προστασίας των οικολογικά  ευαίσθητων συστημάτων, και να αντιμετωπιστεί το διαχρονικό πρόβλημα της άναρχής και αυθαίρετης δόμησης στο 70% της ελληνικής επικράτειας έως το 2025.

sxedio

Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα πολεοδομικού σχεδιασμού του ΥΠΕΝ προβλέπει   ανάθεση συνολικά 229 διακριτών μελετών ΤΠΣ, για 768 Δημοτικές Ενότητες, που  θα γίνει σε τέσσερις κύκλους έως τις αρχές του νέου έτους, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και εθνικούς πόρους, και η ολοκλήρωση του συνόλου των μελετών των νέων ΤΠΣ, που θα καλύψουν το 70% της ελληνικής επικράτειας θα είναι πραγματικότητα έως το 2025.

Σύμφωνα με την απόφαση του αρμόδιου υφυπουργού ΠΕΝ Νίκου Ταγαρά τα προγράμματα, που εγκρίνονται  αναρτώνται στους ιστότοπους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), μέσω του οποίου έχει νομοθετηθεί να κινηθεί άμεσα η προκήρυξη των σχετικών διαγωνισμών. Δείτε εδώ στο ΦΕΚ την απόφαση του ΥΠΕΝ έγκρισης της προκήρυξης διαγωνισμού για την πρώτη ομάδα περιοχών έναρξης πολεοδομικών προγραμμάτων (ΤΠΣ και ΕΠΣ)

Σε άλλη απόφαση που υπογράφουν ο υπουργός ΠΕΝ Κωνσταντίνος Σκρέκας και ο υφυπουργός ΠΕΝ Νίκος Ταγαράς, η οποία επίσης δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, καθορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού, τι είναι τα ΤΠΣ και ΕΠΣ και όλα τα βήματα και οι διαδικασίες από την προκήρυξη των μελετών, μέχρι την ολοκλήρωση των έργων, από το ΥΠΕΝ, με τη συνεργασία του ΤΕΕ. Δείτε στο ΦΕΚ ολόκληρη τη σχετική απόφαση του ΥΠΕΝ

Οι πρώτες περιοχές

Οι περιοχές προτεραιότητας που κάνουν πρεμιέρα στην προκήρυξη των νέων μελετών ΤΠΣ και ΕΠΣ συγκεντρώνουν αναπτυξιακές δυνατότητες και ταυτοχρόνως δέχονται περιβαλλοντικές και οικιστικές πιέσεις, οι οποίες με το νέο πολεοδομικό σχεδιασμό θα αντιμετωπιστούν με ορθολογικά κριτήρια σχεδιασμού και υποδομών, δίνοντας μεγάλα πλεονεκτήματα για την επόμενη ημέρα αυτών των περιοχών.

Η απόφαση του ΥΠΕΝ προβλέπει ότι: Εγκρίνεται, κατ’ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4759/2020, το Α’ τμήμα των προγραμμάτων εκ­πόνησης Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, το οποίο περιλαμβάνει τις εξής μελέτες:

Α. Μελέτες Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων

  1. ΤΠΣ Δήμου Μεγίστης
  2. ΤΠΣ Δήμου Ιθάκης
  3. ΤΠΣ Δήμων Καρπάθου και Ηρωικής νήσου Κάσου
  4. ΤΠΣ Δήμου Σύρου-Ερμούπολης
  5. ΤΠΣ Δήμου Γρεβενών – Ενότητα I (ΔΕ Γρεβενών, Βε- ντζίου, Ηρακλεωτών)
  6. ΤΠΣ Δήμου Γρεβενών Ενότητα II (ΔΕ Αβδέλλας, Αγ. Κοσμά, Γόργιανης, Δοτσικού, Θεοδώρου Ζιάκα, Μεσολουρίου, Περιβολίου, Σαμαρίνας, Σμίξης, Φιλιππαίων)
  7. ΤΠΣ Δήμων Πάτμου, Λειψών, Λέρου, Αγαθονησίου, Καλυμνίων
  8. ΤΠΣ Δήμου Μάνδρας- Ειδυλλίας
  9. ΤΠΣ Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων
  10. ΤΠΣ Δήμου Αιγιαλείας
  11. ΤΠΣ Δήμου Ήλιδας
  12. ΤΠΣ Δήμων Αίγινας και Αγκιστρίου

Β. Μελέτες Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων

  1. ΕΠΣ Δήμου Μινώα Πεδιάδας
  2. ΕΠΣ Δήμου Θήρας
  3. ΕΠΣ Δήμων Κορινθίων (ΔΕ Κορινθίων) και Λουτρακίου – Αγ. Θεοδώρων (ΔΕ Λουτρακίου Περαχώρας)
  4. ΕΠΣ Δήμου Μυκόνου
  5. ΕΠΣ Π.Ε. Ηλείας (Δήμος Πύργου: ΔΕ Πύργου, Ιαρδάνου, Βώλακος. Δήμος Ήλιδας: ΔΕ Αμαλιάδος. Δήμος Ανδραβίδας – Κυλλήνης: ΔΕ Λεχαινών, Ανδραβίδας, Βουπρασίας, Κάστρου Κυλλήνης. Δήμος Πηνειού: ΔΕ Γαστούνης,  Βαρθολομιού).

 Σκοπός των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδια­σμού

Ο σκοπός και το αντικείμενο των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού αναφέρεται αναλυτικά σε άλλη απόφαση που υπογράφουν ο υπουργός ΠΕΝ Κωνσταντίνος Σκρέκας και ο υφυπουργός ΠΕΝ Νίκος Ταγαράς στην οποία σχετικά σημειώνεται ότι:

-“Σκοπός των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδια­σμού της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4759/2020 (Α’ 245) είναι η ταχεία ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδια­σμού για το σύνολο της Χώρας, με ειδικότερους στόχους μέσω της υλοποίησης των προγραμμάτων, την επίτευξη διατηρήσιμης οικονομικής ανάπτυξης, τη δημιουργία ισχυρής παραγωγικής βάσης, την εδαφική και κοινωνική συνοχή, την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, της βιοποικιλότητας και του τοπίου, την αειφόρο χρήση των φυσικών πόρων καθώς και τη βιώσιμη εν γένει χωρική ανάπτυξη με γνώμονα την ορ­θολογική οργάνωση του χώρου”.

Τι είναι τα ΤΠΣ και ΕΠΣ

Η ίδια απόφαση του ΥΠΕΝ αναφέρει αναλυτικά τι είναι τα ΤΠΣ και ΕΠΣ, πως υλοποιούνται και χρηματοδοτούνται κατά περίπτωση και σε ποιες περιπτώσεις επιλέγονται, όπως επίσης πως συνδυάζεται ο μεταξύ τους πολεοδομικός σχεδιασμός. Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι:

Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΤΠΣ) του άρθρου 7 του ν. 4447/2016 συνιστούν το 1ο και πλέον σημαντι­κό επίπεδο του πολεοδομικού σχεδιασμού της Χώρας, δεδομένου ότι σε αυτό το επίπεδο καθορίζονται οι Οι­κιστικές περιοχές (ΟΙΚ), οι περιοχές παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (Π.Ε.Δ.), οι περιοχές Προστασίας (Π.Ε.Π.), οι περιοχές με ειδικό νομικό καθε­στώς (Π.Ε.Κ.), καθώς και οι περιοχές ελέγχου χρήσεων γης (Π.Ε.Χ.). Ειδικότερα, καθορίζονται το πρότυπο χωρικής οργάνωσης και ανάπτυξης και τα βασικά προγραμματικά μεγέθη, τα όρια πολεοδομικών ενοτήτων και οικισμών, οι χρήσεις γης, οι όροι και περιορισμοί δόμησης, οι σημα­ντικές πολεοδομικές παρεμβάσεις, οι Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης (Ζ.Υ.Σ.), οι ζώνες ειδικών πολεοδο­μικών κινήτρων, το οδικό δίκτυο, τα λοιπά μεταφορικά, τεχνικά και περιβαλλοντικά δίκτυα και υποδομές, μέτρα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, μέτρα υποστηρι­κτικά της αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και διαχείρι­σης συνεπειών φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών, καθώς και κάθε άλλο μέτρο, όρος ή περιορισμός που απαιτείται για την ολοκληρωμένη χω­ρική ανάπτυξη και οργάνωση κάθε Δημοτικής Ενότητας των Δήμων της Χώρας.

Τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ) του άρθρου 8 του ν. 4447/2016 και συγκεκριμένα τα εντασσόμενα στα Προγράμματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού, που χρημα­τοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – ΣΑΤΑ 075, υπό τη γενική ονομασία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ» (Τοπικών Πολεο­δομικών Σχεδίων ΤΠΣ – Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΕΠΣ)» αποτελούν αυτοτελείς εξειδικευμένες πολεοδομι­κές μελέτες, οι οποίες εκπονούνται ανεξάρτητα από τις μελέτες ΤΠΣ, όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι ή διαπιστώ­νονται προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν με ταχείες διαδικασίες, όπως:

α. Κρίσιμα χωρικά προβλήματα που οφείλονται σε έλλειψη ή ανεπάρκειες του πολεοδομικού σχεδιασμού, προκειμένου να αποτραπεί η δημιουργία τετελεσμένων καταστάσεων.

β. προώθηση έργων και προγραμμάτων υπερτοπικής κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας, για τα οποία απαι­τείται ειδική ρύθμιση των χρήσεων γης και των λοιπών όρων ανάπτυξής τους,

γ. προγράμματα αστικής ανάπλασης ή περιβαλλοντι­κής προστασίας ή αντιμετώπισης σοβαρών συνεπειών από φυσικές καταστροφές, δ. παρεμβάσεις στο πλαίσιο προγραμμάτων συγχρηματοδοτουμένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).

Οι ρυθμίσεις των ΕΠΣ οι οποίες εγκρίνονται με την έκδοση σχετικών προεδρικών διαταγμάτων, ενσωματώνονται στα εκπονούμενα ΤΠΣ της εκάστοτε περιοχής αναφοράς.

Η οριοθέτηση οικισμών

Η οριοθέτηση οικισμών προϋφισταμένων του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων (άρθρο 12 του ν. 4759/2020 – Α’ 245), σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΕΝ, αποτελούν εξειδικευμένες πολεοδομικές μελέ­τες οι οποίες δύναται να εκπονούνται και ανεξάρτητα από τις μελέτες ΤΠΣ, όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, ή επιβάλλεται η αποκατάσταση της αρχής της νομιμότητας που πηγάζει από την αρχή του κράτους δικαίου ή διαπι­στώνονται προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν με ταχείες διαδικασίες, όπως η νομική θωράκιση του ερείσματος των εκδιδομένων εκτελεστών διοικητικών πράξεων (ιδίως του κύρους των οικ. αδειών) στις περι­πτώσεις οικισμών μη οριοθετημένων, ή οικισμών τα όρια των οποίων έχουν ακυρωθεί, στους οποίους παρατη­ρούνται έντονες οικιστικές πιέσεις. Εφόσον οι εν λόγω μελέτες εκπονηθούν ανεξάρτητα από τις μελέτες ΤΠΣ, οι ρυθμίσεις τους ενσωματώνονται στα εκπονούμενα ΤΠΣ της εκάστοτε περιοχής αναφοράς.

Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης

Σχετικά η απόφαση του ΥΠΕΝ προβλέπει ότι: “Ο καθορισμός Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή (Ζ.Υ.Σ.) του άρθρου 72 του ν. 4495/2017, αποτελούν εξειδικευμέ­νες πολεοδομικές μελέτες, οι οποίες δύναται να εκπονού­νται ανεξάρτητα από τις μελέτες ΤΠΣ, όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι ή διαπιστώνονται προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν με ταχείες διαδικασίες, όπως:

α. Η ύπαρξη μεγάλου αριθμού ακινήτων προσφοράς συντελεστή δόμησης του άρθρου 70 του ν. 4495/2017 που εμπίπτουν κυρίως σε προστατευόμενες περιοχές,

β. η ύπαρξη μεγάλου αριθμού Τίτλων Μεταφοράς Συ­ντελεστή Δόμησης του άρθρου 68 του ν. 4495/2017 που δεν μπορούν να αξιοποιηθούν λόγω έλλειψης ακινήτων υποδοχής συντελεστή δόμησης Εφόσον οι εν λόγω μελέτες εκπονηθούν ανεξάρτητα από τις μελέτες ΤΠΣ, οι ρυθμίσεις τους ενσωματώνονται στα εκπονούμενα ΤΠΣ της εκάστοτε περιοχής αναφοράς”.

Κοινόχρηστοι δρόμοι

-“Η αναγνώριση των εκτός σχεδίου κοινοχρήστων οδών (παρ. 1.δ του άρθρου 14 του ν. 4759/2020 – Α’ 245), αποτελούν αυτοτελείς εξειδικευμένες πολεο­δομικές μελέτες, , οι οποίες εκπονούνται ανεξάρτητα από τις μελέτες ΤΠΣ. Οι εν λόγω μελέτες εντάσσονται στα Προγράμματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού όταν συ­ντρέχουν ειδικοί λόγοι ή διαπιστώνονται προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν με ταχείες διαδικασίες, όπως η νομική θωράκιση του ερείσματος των εκδιδο- μένων εκτελεστών διοικητικών πράξεων (ιδίως του κύρους των οικ. αδειών, των προεγκρίσεων κ.λπ.) που συναρτώνται άμεσα με τον χαρακτήρα του οδικού δι­κτύου σε εκτός σχεδίου περιοχές με έντονη οικοδομική δραστηριότητα”.

Κύριος των προγραμμάτων, αναθέτουσα αρχή και φορέας υλοποίησης

Σύμφωνα με την απόφαση ορίζεται κύριος των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ),  η  αναθέτουσα αρχής και Φορέας Υλοποίησης ως εξής:

Κύριος των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδια­σμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) της Χώρας και των μελετών που πε­ριλαμβάνονται σε αυτά, όπως αυτά καθορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4759/2020, είναι το ΥΠΕΝ.

Ως αναθέτουσα αρχή και Φορέας Υλοποίησης, για την εκπόνηση των μελετών των Προγραμμάτων Πολε­οδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) του άρθρου 14 του ν. 4759/2020 και συγκεκριμένα εκείνων που η χρηματο­δότησή τους προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ειδικότερα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – ΣΑΤΑ 075, υπό την ονομα­σία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΤΠΣ – Ειδικών Πολεο- δομικών Σχεδίων ΕΠΣ)», ορίζεται σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρο 14 του ν. 4759/2020 το Νομικό Πρόσωπο Δη­μοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας» (ΤΕΕ).

Διαδικασίες

Οι διαδικασίες ορίζονται στην απόφαση ως εξής:

Η κίνηση της διαδικασίας για την εκπόνηση των μελετών ΤΠΣ ή ΕΠΣ των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) του άρθρου 14 του ν. 4759/2020 της παρούσας, γίνεται από το ΥΠΕΝ, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 7.α του άρθρου 7 και στην παρ. 3.α του άρθρο 8 του ν. 4447/2016 αντιστοίχως. Η κίνηση της διαδικασίας για την εκπόνηση των υπολοίπων μελετών της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4759/2020 της παρούσας, γίνεται ομοίως από το ΥΠΕΝ.

Το ΥΠΕΝ συντάσσει τα Τεύχη των διαγωνισμών για την ανάθεση των μελετών των Προγραμμάτων Πολεο­δομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) και τα θέτει υπόψη του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ. Α, το οποίο γνωμοδοτεί επί της πληρότητας και του περιεχομένου τους καθώς και για την διαγω­νιστική διαδικασία και στη συνέχεια τα διαβιβάζει στο ΤΕΕ, για την εκκίνηση της διαδικασίας.

Η αναθέτουσα αρχή προωθεί με ευθύνη της τη δι­αδικασία προκήρυξης των διαγωνισμών, τη συγκρότη­ση των Επιτροπών διαγωνισμού, την αξιολόγηση των προσφορών, την επιλογή των Αναδόχων, την ανάθεση εκπόνησης των μελετών με τη σύναψη των σχετικών συμβάσεων, την επίβλεψη και την παραλαβή τους, σύμ­φωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (ν. 4412/2016) το Ενω- σιακό δίκαιο για τις συμβάσεις και τη περιβαλλοντική πολιτική, τις οδηγίες πλαίσιο που έχουν ενσωματωθεί στο Εθνικό δίκαιο και εν γένει τους σχετικούς με δημό­σιες συμβάσεις κανόνες και Κανονισμούς και προβαίνει σε κάθε απαιτούμενη από πλευράς της ενέργεια για την αποτελεσματική εν γένει διοίκηση των συμβάσεων που θα συναφθούν.

Οι Επιτροπές Παρακολούθησης, επίβλεψης και πα­ραλαβής των μελετών οι οποίες ανατίθενται από το ΤΕΕ, είναι τριμελείς και συγκροτούνται με ευθύνη του. Οι Επι­τροπές απαρτίζονται από:

α) Έναν (1) μηχανικό μέλος του ΤΕΕ, ως εκπρόσωπό του, ο οποίος εκτελεί χρέη Προέδρου,

β) έναν (1) μηχανικό μέλος του ΤΕΕ, υπάλληλο του ΥΠΕΝ ως εκπρόσωπό του, ο οποίος υποδεικνύεται από τον Γεν. Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ και

γ) έναν (1) μηχανικό μέλος του ΤΕΕ, ως εκπρόσωπο του Δήμου στον οποίο αφορά η μελέτη, που υποδεικνύεται αρμοδίως. Στην περίπτωση που σύμφωνα με το Πρό­γραμμα η μελέτη περιλαμβάνει Δημοτικές ενότητες ομό­ρων Δήμων, ο εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Επιτροπή υποδεικνύεται από το Δήμο που διαθέτει τον μεγαλύτερο πληθυσμό εντός της περιοχής μελέτης.

Οι Επιτροπές Παρακολούθησης, επίβλεψης και πα­ραλαβής ασκούν τα καθήκοντά τους με γνώμονα τις δια­τάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας (ν. 4412/2016), τις κατά περίπτωση ισχύουσες Προδιαγραφές μελετών, τα οριζό­μενα στο Τεύχος Τεχνικών Δ εδομένων του διαγωνισμού και τις εκάστοτε τυχόν εκδιδόμενες σχετικές Οδηγίες και κατευθύνσεις του ΥΠΕΝ. Συνεδριάζουν σε τακτική βάση και παρακολουθούν αδιαλείπτως την πρόοδο των μελετών, εντοπίζουν τυχόν αρρυθμίες ή ζητήματα που αναφύονται κατά την εκπόνησή τους και εισηγούνται στη Διευθύνουσα Υπηρεσία τα προσήκοντα κατά περί­πτωση μέτρα, προκειμένου να αποφευχθούν ανεπιθύμη­τες καθυστερήσεις στην εμπρόθεσμη ολοκλήρωσή τους.

Οι πολεοδομικές μελέτες που υπόκεινται σε διαδι­κασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης, μετά την υποβολή τους μαζί με τις αντίστοιχες Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) στην αναθέτουσα αρχή κατά τα οριζόμενα στις κείμενες διατάξεις, διαβιβάζονται αμελλητί στην αρμόδια κατά περίπτωση Υπηρεσία του ΥΠΕΝ (Αρχή Σχεδιασμού) για αξιολόγηση και διατύπωση απόψεων. Μετά την σύμ­φωνη γνώμη της Αρχής Σχεδιασμού, τηρούνται από τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ οι διαδικασίες διαβούλευσης, οι οποίες ταυτίζο­νται με τις προβλεπόμενες από το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις ΣΜΠΕ και γίνονται από κοινού με αυτές. Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, αξιολογείται από τις Υπηρεσίες του ΥΠΕΝ το σύνολο των γνωμοδοτήσε­ων, απόψεων και αντιρρήσεων που έχουν κατατεθεί, προκειμένου να διαμορφωθεί η τελική πρόταση και οι περιβαλλοντικοί της όροι.

Η αναθέτουσα αρχή προβαίνει σε όλες τις απαιτού- μενες ενέργειες προς τον Ανάδοχο – μελετητή για την οριστικοποίηση των μελετών, στη συνέχεια δε, τις δι­αβιβάζει στην αρμόδια κατά περίπτωση Υπηρεσία του ΥΠΕΝ η οποία, μετά από σχετικό έλεγχο πληρότητάς τους, εκδίδει βεβαίωση ολοκλήρωσης της μελέτης.

Η μελέτη και το σχέδιο που περιέχει τις προς θεσμο­θέτηση ρυθμίσεις τίθενται υπόψη του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. για γνωμοδότηση, μετά από Εισήγηση της κατά περίπτωση αρμόδιας Υπηρεσίας του Υπουργείου. Εφόσον το ως άνω

Συμβούλιο γνωμοδοτήσει θετικά χωρίς παρατηρήσεις, η αναθέτουσα αρχή προχωρά στην έγκριση και οριστική παραλαβή της μελέτης, ενώ σε περίπτωση διατύπωσης παρατηρήσεων, καλείται ο Ανάδοχος – μελετητής να προβεί στις απαραίτητες προσαρμογές προκειμένου η μελέτη να εγκριθεί και παραληφθεί οριστικά.

Μετά την οριστικοποίηση, έγκριση και παραλαβή της μελέτης κατά τα ανωτέρω, τηρουμένων όλων των προβλέψεων της ισχύουσας νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις, η αναθέτουσα αρχή παραδίδει τους φακέ­λουςτων μελετών στο ΥΠΕΝ για την προώθηση έγκρισης των σχετικών διοικητικών κανονιστικών πράξεων.

Μonitoring των Προγραμμάτων

Προβλέπεται επίσης παρακολούθηση (monitoring) των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) ως εξής:

«Η παρακολούθηση της εξέλιξης όλων των Προγραμμά­των Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) συντελείται μέσω Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος το οποίο δημιουργείται και συντηρείται με ευθύνη του ΤΕΕ ως φορέας υλοποίησης του Προγράμματος Πολεοδομι- κών Μεταρρυθμίσεων.. Η κυριότητα του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος ανήκει στο ΥΠΕΝ. Η παρα­κολούθηση της διαδικασίας προκήρυξης και διεξαγωγής των διαγωνισμών, η ανάθεση εκπόνησης των μελετών με τη σύναψη των σχετικών συμβάσεων, η επίβλεψη και η παραλαβή τους, καθώς και η παρακολούθηση και πι­στοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των μελετών, πραγματοποιείται με ευθύνη των αρμοδί­ων Υπηρεσιών και Οργάνων της αναθέτουσας αρχής ή του ΥΠΕΝ κατά περίπτωση, οι οποίοι υποχρεούνται στην αμελλητί ενημέρωση του Πληροφοριακού συστήματος. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, ο Συντονιστής και η Τεχνι­κή Γραμματεία του άρθρου 14 του ν. 4759/2020, εξου­σιοδοτημένα στελέχη της αναθέτουσας αρχής καθώς και εξουσιοδοτημένα στελέχη των καθ’ ύλην αρμοδίων Υπηρεσιών του ΥΠΕΝ, έχουν απευθείας πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία που καταχωρίζονται στο Πληροφοριακό σύστημα».

Χρηματοδότηση

Σχετικά με τη χρηματοδότηση των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού, (ΤΠΣ- ΕΠΣ), τον ορισμό υπολόγου διαχειριστή και Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών του ΤΕΕ στην απόφαση του ΥΠΕΝ προβλέπεται ότι:

«Η χρηματοδότηση των μελετών των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) του άρθρου 14 του ν. 4447/2016, οι οποίες ανατίθενται βάσει της παρούσας από το ΤΕΕ, καλύπτεται από πόρους του Ταμείου Ανά­καμψης και Ανθεκτικότητας και ειδικότερα από το Πρό­γραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – ΣΑΤΑ 075,υπό τη γενική ονομασία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ(Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΤΠΣ – Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΕΠΣ)».

Το ΤΕΕ ορίζεται διαχειριστής του έργου δημοσίων επεν­δύσεων σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ’ αρ. 134453/ 23-12-2015 κοινής υπουργικής απόφασης (Β’ 2857) «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμ­ματος Δημοσίων Επενδύσεων – ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της υπ’ αρ. 46274/26-09-2014 κοινής υπουργικής απόφασης (Β’ 2573)» και με ευθύνη του πραγματοποιούνται οι απαιτούμενες πληρωμές για την εκπόνηση των μελετών.

Η χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών του ΤΕΕ ως αναθέτουσας αρχής των μελετών της παρούσας, καλύπτεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ειδικότερα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) – ΣΑΤΑ 075, είτε υπό τη γενική ονομασία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕ­ΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΤΠΣ – Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΕΠΣ)», όπως αυτή προσ­διορίζεται στα υποέργα, με τίτλο «Διαχειριστικά Έξοδα» ή / και υπό την ονομασία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ (Διαχειριστικά Έξοδα)».

Ενέργειες και υποχρεώσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως Κυρίου του Έργου

Το ΥΠΕΝ, ως Κύριος των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Χώρας, διά των κατά περίπτωση αρμοδίων Υπηρεσιών και στελεχών του, υποχρεούται να:

Καταρτίζει και εγκρίνει τα Προγράμματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού.

Προβαίνει σε όλες τις ενέργειες για την άμεση συ­μπλήρωση θεσμικών κενών που τυχόν ανακύπτουν, με την έκδοση των εκάστοτε απαιτουμένων πράξεων, προκειμένου να είναι δυνατή η ταχύρρυθμη, ασφαλής και απρόσκοπτη προώθηση και ολοκλήρωση των Προ­γραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ).

Μεριμνά για τη διασφάλιση των απαιτουμένων πι­στώσεων χρηματοδότησης των μελετών που ανατίθενται από το ΤΕΕ, η χρηματοδότηση των οποίων προέρ­χεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ειδικότερα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύ­σεων (ΠΔΕ) – ΣΑΤΑ 075, υπό τη γενική ονομασία τίτλου Έργων «ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ(Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΤΠΣ – Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων ΕΠΣ)» κατά το άρθρο 6 της παρούσας, καθώς και για την τήρηση των προβλεπομένων σχετικών δια­δικασιών, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Μεριμνά για τη διασφάλιση των απαιτουμένων πιστώσεων χρηματοδότησης του ΤΕΕ για την κάλυψη των διαχειριστικών του δαπανών κατά το άρθρο 8 της παρούσας, καθώς και για την τήρηση των προβλεπο- μένων σχετικών διαδικασιών, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Κινεί τις διαδικασίες για την εκπόνηση των μελετών των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) της παρούσας, με την έκδοση σχετικών υπουργικών αποφάσεων.

Ενημερώνει αμελλητί το Πληροφοριακό Σύστημα για κάθε ενέργεια αρμοδιότητάς του, σχετικά με την εκτέλεση των Προγραμμάτων.

Συντάσσει τα Τεύχη των διαγωνισμών για την ανά­θεση των μελετών των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) και τα διαβιβάζει, μετά από σχε­τική γνωμοδότηση του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. κατά τα οριζόμε­να στην παρ. 2 του άρθρου 4 της παρούσας, στο ΤΕΕ, προκειμένου να προωθηθούν οι σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες.

Μεριμνά για την παροχή προς την αναθέτουσα αρχή κάθε διαθέσιμου στοιχείου για την εκκίνηση της διαγωνι­στικής διαδικασίας και συνεργάζεται με αυτήν επί σταθε­ρής βάσεως, καθ’ όλη την διάρκεια εκπόνησης των μελε­τών, μέχρι και την οριστική έγκριση και παραλαβή τους.

Υποδεικνύει υπηρεσιακό εκπρόσωπο του ΥΠΕΝ, μέ­λος του ΤΕΕ, στις τριμελείς Επιτροπές παρακολούθησης, επίβλεψης και παραλαβής των μελετών, αμέσως μόλις ζητηθεί από το ΤΕΕ.

Μεριμνά για την ταχεία προώθηση όλων των διαδι­κασιών διαβούλευσης και οριστικοποίησης των μελετών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του.

Εκδίδει τις σχετικές Βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των μελετών.

Προβαίνει σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες για τη θεσμοθέτηση των μελετών που παραδίδονται από το ΤΕΕ, με την προώθηση προς έγκριση των σχετικών πράξεων.

Ενέργειες και υποχρεώσεις του ΤΕΕ ως αναθέτουσας αρχής

Το ΝΠΔΔ «Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος», για τις συμβάσεις που καθορίζεται κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας ως αναθέτουσα αρχή, έχει τις ακόλουθες υποχρεώσεις :

Προβαίνει άμεσα στον ορισμό της Προϊσταμένης Αρχής και της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, καθώς και του Τεχνικού Συμβουλίου για την εκπόνηση των μελετών.

Δημιουργεί και συντηρεί το Ολοκληρωμένο Πληρο­φοριακό Σύστημα του άρθρου 5 της παρούσας.

Παραλαμβάνει από το ΥΠΕΝ τα Τεύχη διαγωνισμού και προβαίνει άμεσα σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την επιτυχή διενέργεια και ολοκλήρωση των διαγωνι­στικών διαδικασιών, για την ανάθεση των μελετών, βάσει των προτεραιοτήτων που καθορίζει το ΥΠΕΝ, με τήρηση των σχετικών διατάξεων του ν. 4412/2016.

Γνωστοποιεί στο ΥΠΕΝ τα μέλη των τριμελών Επι­τροπών που ορίζονται για την παρακολούθηση, επίβλε­ψη και παραλαβή των μελετών.

Ενημερώνει αμελλητί το Πληροφοριακό Σύστημα για κάθε ενέργεια αρμοδιότητάς του σχετικά με την εκτέ­λεση των Προγραμμάτων.

Εντοπίζει τις τυχόν αρρυθμίες ή ζητήματα που ανα­φύονται κατά την εκπόνηση των μελετών και λαμβάνει αμέσως τα προσήκοντα κατά περίπτωση μέτρα, προκει­μένου να αποφευχθούν ανεπιθύμητες καθυστερήσεις.

Υποβάλλει σε μηνιαία βάση, ή όποτε εκτάκτως ήθελε ζητηθεί, στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στον Γεν. Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Πε­ριβάλλοντος και στον Συντονιστή του άρθρου 14 του ν. 4759/2020, σχετικά Ενημερωτικά υπομνήματα για την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων.

Συνεργάζεται ως αναθέτουσα αρχή, με την πολι­τική ηγεσία του ΥΠΕΝ, τον Συντονιστή και την Τεχνική Γραμματεία του άρθρου 14 του ν. 4759/2020, τις κατά περίπτωση αρμόδιες Υπηρεσίες του Υ.Π.ΕΝ. καθώς και τις Υπηρεσίες του στενού ή ευρύτερου δημόσιου τομέα και ιδίως των Δήμων που εμπλέκονται στην υλοποίηση των Προγραμμάτων, καθ’ όλη τη διάρκειά τους.

Παραδίδει άμεσα στο ΥΠΕΝ κάθε μελέτη, μετά την ολοκλήρωσή της.

Προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες για την προσαρμογή των μελετών στις τυχόν παρατηρήσεις του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α., πριν την προώθηση για θεσμοθέτηση αυτών.

Εγκρίνει και παραλαμβάνει οριστικά τις μελέτες κατά τα ισχύοντα.

Χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης των μελετών στον Κύριο των Προγραμμάτων

Η απόφαση του ΥΠΕΝ προβλέπει ότι «Η ολοκλήρωση των μελετών των Προγραμμάτων Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΤΠΣ- ΕΠΣ) με αναθέτουσα αρχή το ΤΕΕ κατά τα οριζόμενα στην παρούσα, η εν συ­νεχεία παράδοσή τους στον Κύριο των Προγραμμάτων και η έκδοση από τις καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΝ των σχετικών βεβαιώσεων περί της ολοκλήρωσής τους, θα συντελείται σταδιακά. Τα ανωτέρω θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί για το σύνολο των μελετών έως την 30ή Ιουνίου 2025»

Πηγή: ecopress.gr

Προηγούμενο άρθροΗ ελπίδα πεθαίνει τελευταία
Επόμενο άρθροΔήμος Ληξουρίου: Από 1125 μέχρι 2400 ευρώ σε 43 πληγέντες του ΙΑΝΟΥ για αντικατάσταση οικοσκευής (απόφαση)