Κεφαλονιά: Η διανυκτέρευση του πλοίου της γραμμής στη Σάμη, οι αντιδράσεις των κατοίκων και η λύση στο πρόβλημα

Το πρόβλημα με τον θόρυβο που προκαλεί το πλοίο της γραμμής στο λιμάνι της Σάμης δεν είναι καινούργιο. Και είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι σε όσες περιοχές φιλοξενούν εμπορικούς, επιβατικούς ή τουριστικούς λιμένες εντός οικιστικών ζωνών.

Ωστόσο, με εξαίρεση τις άγκυρες των πλοίων που έκαναν, κάνουν και πάντα θα κάνουν θόρυβο, λύση στο πρόβλημα υπάρχει και δεν είναι άλλη από την ηλεκτροδότηση των ελλιμενιζόμενων πλοίων μέσω κατάλληλου εξοπλισμού ηλεκτρικής διασύνδεσης, ώστε να παύουν εντελώς τη λειτουργία των θερμικών μηχανών ή και των ηλεκτρογεννητριών τους κατά την παραμονή τους στα λιμάνια, περιορίζοντας δραστικά τον θόρυβο αλλά και τους αέριους ρύπους, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές πλησίον των λιμένων.

Το πρόγραμμα Περσέας

Στην Ελλάδα με τα περισσότερα από 150 λιμάνια, είναι σε εξέλιξη ένα ολιστικό σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισής τους με το όνομα “Πρωτέας” που ήδη εφαρμόζεται στον Πειραιά, στην Ηγουμενίτσα και στη Ραφήνα.

Το σχέδιο περιλαμβάνει, πέραν της ηλεκτρικής διασύνδεσης, την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πλαισίων και ανεμογεννητριών κάθετου άξονα σε στέγαστρα θέσεων στάθμευσης, ή οροφές και μετόπες κτιρίων ώστε να παράγεται, να αποθηκεύεται και να προσφέρεται πράσινη ηλεκτρική ενέργεια προς τα πλοία και όσους κάνουν χρήση των λιμένων όπως φορτηγά ψυγεία, ηλεκτροκινούμενα οχήματα κ.α.

Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει δημόσια χρηματοδότηση αλλά και μειωμένους φορολογικούς συντελεστές για όποια κράτη μέλη θέλουν να προωθήσουν την ηλεκτροδότηση των πλοίων από τη στεριά, όσο αυτά βρίσκονται σε ευρωπαϊκό λιμάνι. Μάλιστα το πρώτο πλοίο της ελληνικής ακτοπλοΐας που διασυνδέθηκε σε θέση ηλεκτροδότησης και δη στο λιμάνι της Κυλλήνης το Δεκέμβριο του 2019 στο πλαίσιο του κοινοτικού προγράμματος “Elemed”, ήταν το “Fior Di Levante”.

Η επιστολή των κατοίκων

Το πρόβλημα ανακινήθηκε κατόπιν της επιστολής διαμαρτυρίας προς το Δημοτικό Συμβούλιο δεκάδων κατοίκων της Σάμης, που διαμαρτύρονται για δυο βασικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν με την παραμονή και διανυκτέρευση του πλοίου «Ανδρέας Κάλβος» στο λιμάνι.

Το πρώτο πρόβλημα είναι ο θόρυβος που προκαλείται από την γεννήτρια του πλοίου, εξαιτίας του οποίου τόσο οι κάτοικοι που διαμένουν στην παραλιακή ζώνη και στις παρυφές της πόλης, όσο και οι τουρίστες που διανυκτερεύουν στα κότερα που ελλιμενίζονται πλησίον, αδυνατούν να κοιμηθούν ακόμα και με κλειστά παράθυρα.

Το δεύτερο, αλλά εξίσου πολύ σημαντικό πρόβλημα, είναι ότι η λειτουργία της γεννήτριας παράγει τέτοια ποσότητα καυσαερίων πετρελαίου, που είναι ιδιαίτερα επιβλαβής για την δημόσια υγεία.

Επιπλέον οι  κάτοικοι ανέφεραν ότι το πρόβλημα δεν είναι τωρινό, εκφράζουν την απορία τους για ποιο λόγο και ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται με το να διανυκτερεύει το πλοίο στην πόλη μας, ενώ επισημαίνουν ότι έχει ενημερωθεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία η οποία και ανέφερε ότι δεσμεύεται πως όταν καταστεί εφικτή η ηλεκτρική διασύνδεση του πλοίου, θα σβήνει τελείως τις μηχανές του.

Καταλήγοντας οι κάτοικοι αναφέρουν ότι μέχρι να δοθεί λύση στο πρόβλημα, απαιτούν την απομάκρυνση του πλοίου και τη διανυκτέρευση του στο απομακρυσμένο από κατοικίες νέο λιμάνι του Πίσω Αετού Ιθάκης. Όπως επισημαίνουν,  η Σάμη είναι αμιγώς τουριστική πόλη και αυτό το σοβαρό πρόβλημα αποτελεί εμπόδιο ανάπτυξης και προόδου.

Η τοποθέτηση του Δημάρχου και η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Σάμης Γεράσιμος Μονιάς – Νέτης ανέφερε ότι το θέμα έχει απασχολήσει εδώ και ένα χρόνο το Δημοτικό Συμβούλιο και ότι ο Δήμος είχε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στο Λιμενικό Ταμείο και στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και προσωπικά στον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου όταν επισκέφθηκε τον Δήμο μας.Το Υπουργείο με την σειρά του απευθύνθηκε προς το Λιμενικό Ταμείο ώστε να αποσταλούν εγγράφως οι ανάγκες όλων των λιμανιών της Κεφαλλονιάς και να αντιμετωπιστούν με μία ενιαία χρηματοδότηση. Το Λιμενικό Ταμείο συνέταξε το έγγραφο, αλλά η χρηματοδότηση ακόμα δεν έχει εξασφαλιστεί.

Βέβαια ο Δήμαρχος επισήμανε ότι και σήμερα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες σύνταξης και έγκρισης των μελετών, οι εργασίες στις χερσαίες ζώνες είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες. Επιπλέον ανέφερε ότι δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο αν η αναγκαία ηλεκτρομηχανολογική μελέτη θα γίνει από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αργοστολίου που υποστηρίζει τεχνικά το Λιμενικό Ταμείο ή πρέπει να ανατεθεί σε ιδιώτη μηχανικό.

Σε κάθε περίπτωση πάντως το Δημοτικό Συμβούλιο με την υπ’ αριθμόν 47/2022 απόφασή του κατέληξε στα εξής:

  • Να αιτηθεί στον ΔΕΔΔΗΕ την μεταφορά στη Σάμη του καλωδίου που βρίσκεται στο λιμάνι του Πίσω Αετού.
  • Να γίνει συνεννόηση με την εταιρεία να πλαγιοδετεί το πλοίο στον Πίσω Αετό μέχρι την μεταφορά του καλωδίου.
  • Να προχωρήσει το Λιμενικό Ταμείο στην σύνταξη της ηλεκτρομηχανολογικής μελέτης και βεβαίως η πλοιοκτήτρια εταιρία να δώσει άμεσα τις προδιαγραφές.
  • Να ζητηθεί από την πλοιοκτήτρια εταιρεία να έχει χαμηλό φωτισμό το πλοίο όσο παραμένει στο λιμάνι της Σάμης.

Η άποψη των τοπικών παραγόντων

Ο Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Σάμης Ζήσιμος Βαγγελάτος μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Cosmos, δήλωσε ότι δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε το πρόβλημα, αλλά να το αντιμετωπίσουμε στη ρίζα του. Οι κάτοικοι έχουν δίκιο, όμως το πρόβλημα προκύπτει λόγω της απουσίας δεύτερου πίλλαρ στο λιμάνι (το πρώτο βρίσκεται στο σημείο ελλιμενισμού του “Ιόνιον Πέλαγος”). Οπότε, όπως έχει προτείνει η Δημοτική Κοινότητα Σάμης, το Λιμενικό Ταμείο θα πρέπει να εγκαταστήσει ένα ακόμη πίλλαρ και το πλοίο να κάνει τις απαραίτητες παρεμβάσεις και ασφαλώς να επιβαρυνθεί το ρεύμα.

Στον ίδιο ραδιοφωνικό σταθμό και στους δημοσιογράφους Δημήτρη Αλοίζο και Σπυριδούλα Αναλυτή φιλοξενήθηκε και ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του Δήμου Σάμης, Σπύρος Σπαθής, ο οποίος αναφερόμενος στις διαμαρτυρίες των κατοίκων της Σάμης είπε πως το αίτημα των κατοίκων μας βρίσκει αλληλέγγυους και ότι έχουν απόλυτο δίκιο. Δεν γίνεται βέβαια να σταματήσει η γραμμή, αλλά πρέπει να γνωρίζουμε ότι ακόμη και αν είχε εγκατασταθεί ήδη το πίλλαρ, η ηλεκτροδότηση του πλοίου δεν θα ήταν εφικτή, καθώς δεν έχει πραγματοποιηθεί η απαιτούμενη μετατροπή σε αυτό. Σε κάθε περίπτωση γίνεται προσπάθεια μέσω του Υπουργείου και υπάρχει η διαβεβαίωση, μετά από τη συντονισμένη προσπάθεια του Λιμενικού Ταμείου και του Δήμου, ότι μέχρι το τέλος του χρόνου η χρηματοδότηση θα έχει εξασφαλιστεί, ευελπιστώντας πως και η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα πράξει τα δέοντα.

Θέση στο θέμα πήρε και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σάμης κύριος Παντελής Αμούργης, επισημαίνοντας ότι το πρόβλημα είναι υπαρκτό με αποτέλεσμα να ενοχλούνται τόσο οι κάτοικοι όσο και οι τουρίστες που διανυκτερεύουν στα κότερα, ωστόσο τόνισε ότι η παραμονή του πλοίου με τη χρήση του λιμανιού, βοηθά έναν μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας να ζουν από τις επισκέψεις του κόσμου στα μαγαζιά τους. Η λύση λοιπόν δεν είναι η απομάκρυνση του πλοίου οριστικά από το λιμάνι, αλλά η ρευματοδότησή του ώστε να μη λειτουργεί η γεννήτρια καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας. Ακριβώς επειδή η πόλη της Σάμης είναι αμιγώς τουριστική, πρέπει να σκέφτεται κανείς και την οικονομική της ανάπτυξη, η οποία για κάποιους συμπολίτες μας συνεξαρτάται με τον βιοπορισμό τους. Η χρηματοδότηση του έργου ρευματοδότησης μέσω ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού του λιμανιού, θα ήταν μία δίκαιη λύση για να κατασταλεί η ηχορύπανση που προκαλείται στο λιμάνι.

Από την πλευρά μας, ελπίζουμε πως σύντομα θα βρεθεί οριστική λύση στο πρόβλημα που απασχολεί μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας, αλλά και επισκεπτών της Σάμης. Όπως άπαντες συνομολογούν, η διατήρηση της γραμμής είναι ζωτικής σημασίας για ολόκληρη την βορειοανατολική Κεφαλλονιά, όπως άλλωστε και η τουριστική ανάπτυξη που προϋποθέτει ωστόσο υψηλού επιπέδου υπηρεσίες αλλά και την ηρεμία που επιζητούν όλοι στις διακοπές και στην καθημερινότητά τους.

Πηγή: poulatakefalonias.gr