της Χρύσας Σωτηράκη*
Το να πάει κανείς διακοπές θα γίνει ακριβότερο, όπως όλα δείχνουν, μετά την πανδημία του Kορωνοϊού.
Σύμφωνα με απόψεις του τουριστικού κλάδου, το κόστος των δωματίων στα ξενοδοχεία και των βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω ψηφιακών πλατφορμών τύπου Airbnb, Booking, κ.λπ., θα μπορούσε να διπλασιαστεί, καθώς ο κλάδος του τουρισμού ανοίγει ξανά, σιγά – σιγά, προσεχώς.
Τόσο τα ξενοδοχεία, όσο και οι οικοδεσπότες των ψηφιακών πλατφορμών έχουν επηρεαστεί σημαντικά από την κρίση του Κορωνοϊού και είναι εξαιρετικά πιθανό ότι θα συνεχίσουν να «αισθάνονται» τα αποτελέσματα ακόμα και μετά την άρση των lockdown και την επανέναρξη των ταξιδιών.
Τα ξενοδοχεία θα αντιμετωπίσουν μια σειρά νέων μέτρων ασφαλείας μετά το COVID-19. Θα πρέπει να αυξήσουν τον σχετικό με την καθαριότητα προϋπολογισμό τους, να εγκαταστήσουν νέους εξοπλισμούς (π.χ. συσκευές με αντισηπτικά), να κάνουν παρεμβάσεις (π.χ. κατασκευές με πλέξιγκλας) και πιθανώς να αφήσουν και ορισμένα από τα δωμάτια κενά για να υπάρχει αρκετός χώρος μεταξύ των επισκεπτών. Θα πρέπει να προβούν σε αναπροσαρμογή στους χώρους παροχής πρωινού, σύμφωνα με τις νέες οδηγίες. Στις δε παραλίες που εκμεταλλεύονται, θα είναι υποχρεωμένα, να διατηρούν μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ των ομπρελών, ίσως να κάνουν και κάποιες παρεμβάσεις.
Επομένως, τα κόστη αυξάνονται σημαντικά, ενώ με τον τρόπο που θα γίνει η επαναλειτουργία, μειώνονται και τα έσοδα σε σχέση με τη φυσιολογική προ Κορωνοϊού περίοδο. Το αυξημένο αυτό κόστος, υπολογίζεται από πολλούς ειδικούς και επαγγελματίες του χώρου, ότι θα μεταφερθεί ολόκληρο ή μερικώς, στους πελάτες.
Βραχυχρόνιες μισθώσεις (μέσω Airbnb, Booking, κ.λπ) κι ενοικιάσεις κατοικιών, οφείλουν να προσαρμοστούν στους κανόνες υγιεινής, όπως και τα ξενοδοχεία και για αποφυγή κρουσμάτων και προκειμένου να εφησυχάσουν όσο γίνεται τους επισκέπτες τους. Καλούνται, λοιπόν, να αναλάβουν αυξημένα κόστη για την καθαριότητα των χώρων, για προμήθεια αντισηπτικών κ.λπ., ενώ τα έσοδά τους, κατά την προσεχή περίοδο που σιγά – σιγά θα ανοίξουν τα ταξίδια, θα είναι περιορισμένα, εν συγκρίσει με μια φυσιολογική περίοδο.
Μπορεί να επηρεαστεί η προσφορά κλινών από ξενοδοχεία και βραχυχρόνιες μισθώσεις;
Φυσικά ναι. Γιατί και τα ξενοδοχεία όπως και οι hosts βραχυχρόνιων μισθώσεων θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα έξοδα ανακαίνισης και τα αυξημένα λειτουργικά κόστη, σε συνδυασμό με τις χαμηλές πληρότητες και τη συρρίκνωση της σεζόν και να κάνουν τον απολογισμό τους για το εάν θα λειτουργήσουν ή όχι κατά την επόμενη περίοδο.
Σαφώς ο παράγοντας επισκέπτες/ζήτηση θα παίξει σημαντικό ρόλο. Ενδέχεται να περιοριστεί και ο αριθμός των επισκεπτών, αφού η κρίση του Κορωνοϊού έπληξε το εισόδημα των εν δυνάμει επισκεπτών, και μπορεί, πλέον, να μην αντέχει το πορτοφόλι τους να πάνε διακοπές και δη στο εξωτερικό.
Μην ξεχνάμε και τους hosts (Φυσικά πρόσωπα-ιδιώτες) των ψηφιακών πλατφορμών τύπου Airbnb, Booking, κ.λπ., που λόγω έλλειψης ρευστότητας και αδυναμίας προσαρμογής στις νέες συνθήκες λειτουργίας των ακινήτων τους θα καταφύγουν σε κινήσεις ανάγκης.
Κινήσεις ανάγκης
(Α) Μετατροπή των μισθώσεων των κατοικιών τους σε μακροχρόνιες, οι οποίες μπορεί ως έσοδα να είχαν, γενικότερα μιλώντας, χαμηλότερα από τις βραχυχρόνιες, αλλά στην τρέχουσα αβέβαιη περίοδο, μπορεί να είναι μία ή άλλη ή στην περίπτωση που είναι λίγο χαμηλότερα από τα έσοδα που θα είχαν εάν παρέμεναν σε βραχυχρόνια μίσθωση, τουλάχιστον θα είναι πιο σταθερά από αυτά της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Συν το ότι μεταφέροντας τα ακίνητά τους στο πεδίο των μακροχρόνιων μισθώσεων, δεν θα χρειάζεται να αναλαμβάνουν κόστη, όπως καθαριότητα, προμήθεια αντισηπτικών, προμήθεια ψηφιακών πλατφορμών, κ.λπ., που εάν παρέμεναν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, θα ήταν αναγκαία.
Στην πραγματικότητα δηλαδή, διαφαίνεται ότι το τελικό καθαρό αποτέλεσμα από τη μετατροπή της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε μακροχρόνια και σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, μπορεί εν τέλει να είναι θετικότερη, καθώς θα έχει και χαμηλότερα κόστη.
(Β) Πώληση διαθέσιμου ακινήτου. Αυτό αφορά κυρίως, όσους hosts των ψηφιακών πλατφορμών τύπου Airbnb, Booking, κ.λπ., διαθέτουν αρκετά ιδιόκτητα ακίνητα. Εάν δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν το συνολικό κόστος παραμένοντας στις βραχυχρόνιες μισθώσεις και στην ίδια έκταση (ήτοι αριθμό ακινήτων), μειώνοντας την ποσότητα (πουλώντας ένα ακίνητο), αποκτούν την πολύτιμη ρευστότητα, έστω και εάν το πουλήσουν λόγω κρίσεως, σε τιμή χαμηλή. Αποκτούν ρευστότητα πολύτιμη, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στη δύσκολη προσεχή περίοδο, λόγω συνολικά μειωμένων επισκεπτών και αυξημένου κόστους.
Συνεπώς, διαμορφώνεται ένα περιβάλλον, πρωτόγνωρα δύσκολο, και για τα ξενοδοχεία και για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μέσω Airbnb, Booking, κ.λπ., δύσκολα διαχειρίσιμο, ιδίως για τις μικρές ξενοδοχειακές μονάδες και τους hosts των ψηφιακών πλατφορμών τύπου Airbnb, Booking, κ.λπ. (φυσικά πρόσωπα και μικρομεσαίες επιχειρήσεις). Όταν κάποιος είναι ασθενής όμως, μπορεί να χρειαστεί να προσφύγει σε ιατρό.
Βεβαίως, τα δύσκολα είναι για τους δυνατούς, και όπως είπε και ο John Kennedy «Όταν η συνέχεια γίνεται ζόρικη, οι ζόρικοι συνεχίζουν».
Σε αυτά τα πλαίσια ο κάθε ενδιαφερόμενος (φυσικό πρόσωπο ή επιχείρηση ή ξενοδοχειακή μονάδα) κάνει τον απολογισμό του (φορολογικό, οικονομικό, cash flow, επενδυτικό) και με ψυχραιμία και σταθερά βήματα πάντα αποφασίζει τις κινήσεις της επόμενης μετά Κορωνοϊού ημέρας και τις εναλλακτικές του.
Ενδεικτικά βήματα που προτείνει η LOLplus – ΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ
• CASH FLOW – ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ επιχείρησης
Μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και ενίσχυσης ρευστότητας της αγοράς, που έχει σχεδιάσει και ενεργοποιήσει μέχρι σήμερα το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ, ΤΕΠΙΧ ΙΙ Κεφάλαιο κίνησης με διετή επιδότηση επιτοκίου, Εγγυήσεις νέων δανείων κεφαλαίων κίνησης με Εγγύηση 80% για κάθε δάνειο κεφαλαίου κίνησης και επιδότηση της προμήθειας εγγύησης έως και 100%, Επιδότηση τόκων υφιστάμενων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων).
• FEEL SAFE – Κάνε τον επισκέπτη σου να νιώθει Ασφαλής
Ο επισκέπτης που θα έχει τη δυνατότητα να πάει διακοπές, πρέπει πλέον να νιώθει και ασφαλής.
Εξασφαλίζουμε και ακολουθούμε κανόνες υγιεινής και υγειονομικά πρωτόκολλα στους χώρους διαμονής, σύμφωνα με τις οδηγίες που θα δοθούν από τους αρμόδιους φορείς και ενημερώνουμε τους εν δυνάμει επισκέπτες μας μέσω των ψηφιακών πλατφορμών που έχουμε αναρτήσει στα καταλύματά μας για τους κανόνες υγιεινής που έχουμε υιοθετήσει για την ασφάλεια τους.
• Ευθύνες επιχείρησης σε περίπτωση κρούσματος
Ενημερωνόμαστε για τη νομική ευθύνη των επιχειρήσεων σε περιπτώσεις κρούσματος Κορωνοϊού και ορθή διαχείριση της επιχείρησης πριν και μετά το συμβάν.
• Ενίσχυση πωλήσεων-κρατήσεων και marketing
Ανεύρεση λύσεων και εργαλείων για ενίσχυση των πωλήσεων-κρατήσεων και marketing για βελτίωση της εμπορικής πολιτικής και επιχειρηματικής εικόνας της επιχειρήσής μας μέσω συνεργασίας με επαγγελματίες ειδικούς και με πολυετή εμπειρία στον τουριστικό τομέα, όπως η 4Hoteliers.
• Φορολογικός σχεδιασμός και αξιοποίηση ευκαιριών
Ανάλυση επιχειρηματικής δραστηριότητας, έλεγχος λειτουργικού κόστους, αποφυγή φορολογικών κινδύνων, ωφέλεια φορολογικών διατάξεων σε ισχύ ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε επιχείρησης, ενέργειες στρατηγικών ανάπτυξης και αξιοποίηση κάθε είδους ευκαιριών προς όφελος της επιχείρησης.
Επιθυμητός στόχος: Κέρδος και Ευημερία της επιχείρησης!
Και να θυμάστε: «Η τύχη ευνοεί τα προετοιμασμένα μυαλά», Louis Pasteur.
* H Χρύσα Σωτηράκη, είναι Λογίστρια–Φοροτεχνικός–Σύμβουλος των επιχειρήσεων της ομάδας «LOLplus – Λογιστικές Ολοκληρωμένες Λύσεις».
Πηγή: https://money-tourism.gr/ | ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ money-tourism.gr