«Έχτισα κάτι που ποτέ δεν πίστευα ότι θα γινόταν τόσο επιτυχημένο, αλλά δεν μπορώ να σκεφτώ την Chobani να χτίζεται χωρίς όλους αυτούς τους ανθρώπους», δηλώνει ο Χαμντί Ουλούκαγια, ιδρυτής και CEO της εταιρείας που «έθισε» τους Αμερικανούς στο ελληνικού τύπου γιαούρτι. Και επιβραβεύει τους υπαλλήλους του, χαρίζοντάς τους το 10% της εταιρείας του.
Εκείνη την ημέρα, ο κάθε εργαζόμενος έλαβε ένα λευκό πακέτο, στο οποίο αναφέρονταν οι όροι της δωρεάς και ο αριθμός των μετοχών που δικαιούται. Καθώς οι μετοχές μοιράστηκαν με βάση την προϋπηρεσία στην εταιρεία, όσο περισσότερα χρόνια δουλεύε κάποιος στην Chobani, τόσο περισσότερες μετοχές πήρε.
«Τώρα, θα δουλεύουν για να χτίσουν την εταιρεία ακόμα περισσότερο και θα χτίζουν το μέλλον τους την ίδια στιγμή», εξήγησε ο Ουλούκαγια στους New York Times
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η δωρεά, οι περίπου 2.000 υπάλληλοι θα πάρουν το 10% της εταιρείας όταν αυτή πουληθεί ή μπει στο χρηματιστήριο. Και η δεύτερη από αυτές τις επιλογές βρίσκεται κοντά.
Η Chobani κατέθεσε αίτηση για την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο Nasdaq τον Νοέμβριο του 2021, με τις πληροφορίες να λένε ότι η ένταξή της θα γίνει με αποτίμηση άνω των 10 δισ. δολαρίων. Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι θα μοιραστούν μεταξύ τους περισσότερα από 500 εκατ. δολάρια.
Έκτοτε, ο Ουλούκαγια αναγκάστηκε να αναβάλει το IPO, καθώς η αγορά των αρχικών δημόσιων εγγραφών έχει «παγώσει». Πλέον, σχεδιάζει να περιμένει τουλάχιστον έως το δεύτερο εξάμηνο του 2022 ή και το 2023.
Έμαθε στους Αμερικανούς να τρώνε «greek yoghurt»
Γιος μιας οικογένειας Κούρδων κτηνοτρόφων, ο Ουλούκαγια έζησε μια ημι-νομαδική ζωή στην Ανατολία, έως ότου οι γονείς του στον έστειλαν στη Νέα Υόρκη για να μάθει αγγλικά.
Όταν το 1996 ο πατέρας του του τηλεφώνησε, λέγοντας ότι σχεδίαζε να τον επισκεφθεί, ο 26χρονος τότε φοιτητής έψαξε να βρει όσα συνήθιζαν να τρώνε για πρωινό στο σπίτι τους στην Τουρκία: Ψωμί, ελιές και φέτα. Διαπιστώνοντας με έκπληξη ότι η καλύτερη φέτα που μπορούσε να βρει στα αμερικανικά σούπερ μάρκετ ήταν εντελώς άγευστη μπροστά σε εκείνη που έφτιαχνε η οικογένειά του στην Τουρκία, ο Ουλούκαγια έκανε χωρίς να το γνωρίζει το πρώτο βήμα για να γίνει δισεκατομμυριούχος.
Τα επόμενα χρόνια, προσάρμοσε την οικογενειακή τους συνταγή στις τοπικές πρώτες ύλες και τα γούστα των Αμερικανών καταναλωτών και άρχισε να πουλά τη δική του φέτα, την οποία ονόμαζε «Euphrates». Ο ίδιος έτρεχε το μικρό του εργοστάσιο, χειριζόταν τις πωλήσεις, το μάρκετινγκ, τις επαφές με τους πελάτες χονδρικής. Έκανε μόνος του μέχρι και τις διανομές, και κάποιες φορές, εξουθενωμένος από την πολλή δουλειά, κοιμόταν μέσα στο σαράβαλο φορτηγάκι του.
Η ευκαιρία της ζωής του, όμως, ήρθε μέσω του ταχυδρομείου, όταν ένα τοπικό μεσιτικό γραφείο του έστειλε ένα φυλλάδιο, διαφημίζοντας κάποιο εργοστάσιο που πωλούνταν. Με μια μηχανική κίνηση, ο Ουλούκαγια το πέταξε στα σκουπίδια, αλλά λίγο μετά το ξανασκέφτηκε, και πολύ σύντομα επισκέφθηκε το ακίνητο. Ήταν ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο γιαουρτιού της Kraft, σχεδόν 100 χρόνων, σε κάποιον επαρχιακό δρόμο του New Berlin, στην κεντρική Νέα Υόρκη.
Ο μετανάστης από την Τουρκία αγόρασε το εργοστάσιο με δανεικά χρήματα και έχοντας πάντα στο μυαλό του το ελληνικό γιαούρτι που πουλούσε στα αμερικανικά ντελικατέσεν η ΦΑΓΕ, πέρασε δύο χρόνια τελειοποιώντας τη δική του συνταγή.
Το 2007 παρέδωσε το πρώτο του φορτίο με γιαούρτια Chobani, σε ένα εβραϊκό σούπερ μάρκετ στο Λονγκ Άιλαντ και μέσα στον πρώτο χρόνο, κατάφερε να πραγματοποιήσει πωλήσεις 25 εκατ. δολαρίων. Σήμερα, ο Ουλούκαγια μετανιώνει που στα πρώτα του βήματα επέλεξε να πουλήσει το προϊόν του σαν «ελληνικό γιαούρτι». Στην πραγματικότητα, αυτό που έκανε ήταν να συστήσει στο αμερικανικό καταναλωτικό κοινό το στραγγιστό γιαούρτι, το οποίο απείχε κατά πολύ από τα νερουλά, γεμάτα ζάχαρη και συντηρητικά γιαούρτια που έως τότε κυκλοφορούσαν σε αυτή την τεράστια αγορά.
Το «Greek yoghurt» έγινε πολύ γρήγορα η νέα μανία των Αμερικανών και η Chobani έφτασε το 2012 να κατέχει το 44% αυτής της γοργά αναπτυσσόμενης αγοράς.
Σήμερα, η Chobani κατέχει το ένα πέμπτο της αγοράς ελληνικού γιαουρτιού στις ΗΠΑ (που πραγματοποιεί τζίρο 10 δισ. δολαρίων τον χρόνο) και επεκτείνεται δυναμικά στους έτοιμους καφέδες και τα φυτικά γάλατα, τα οποία και εμφανίζουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.
Πηγή: moneyreview.gr