Αυτοδιοικητικές εκλογές: Πού & πώς ψηφίζουμε -Τι ισχύει για εφορευτικές, σταυρούς, έδρες

Η μεγάλη ώρα πλησιάζει. Στις 26 Μαΐου διεξάγεται ο πρώτος γύρος των αυτοδιοικητικών εκλογών σε όλη τη χώρα και οι πολίτες καλούνται να επιλέξουν τις νέες τοπικές διοικήσεις. Δεύτερη εκλογική Κυριακή, θα υπάρξει στις 2 Ιουνίου για όσους δήμους και περιφέρειες δεν υπήρξε υποψήφιος που συγκέντρωσε το 50% + 1 .

Πού ψηφίζω

Η εφαρμογή του υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε που ψηφίζεις 2019» είναι σε λειτουργία (κλικ ΕΔΩ). Οι πολίτες χρησιμοποιώντας τα προσωπικά τους στοιχεία (Ειδικός Εκλογικός Αριθμός, επώνυμο, όνομα, όνομα πατέρα, όνομα μητέρας και ημερομηνία γέννησης) μπορούν να δουν σε ποια περιοχή και τμήμα ψηφίζουν στις δημοτικές εκλογές.

Αν ήδη το έχετε κάνει, μη διστάσετε να το επαναλάβετε. Είναι πιθανό να έχετε κάνει κάποιο λάθος πληκτρολόγησης. Αν παρ’ όλη την προσπάθειά σας δεν βρείτε το όνομά σας, τότε απευθυνθείτε στο δήμο που είστε εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια μέχρι και το πέρας της ψηφοφορίας

Ψηφοφορία

Οι πολίτες καλούνται να ψηφίσουν σε τρεις κάλπες μόνο για τις αυτοδιοικητικές εκλογές: περιφέρειες, δήμους, κοινότητες. Το περιθώριο που έχει ο ψηφοφόρος να σταυροδοτήσει υποψηφίους περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους κυμαίνεται κυρίως με βάση τον αριθμό εδρών που εκλέγει κάθε εκλογική περιφέρεια. Τα πράγματα είναι απλά στις περιφερειακές εκλογές, όπου ο πολίτης θα ψηφίσει υποψηφίους μόνο από την περιφερειακή του ενότητα (π.χ. δημότης του Δήμου Αθηναίων, ψηφίζει για τον Κεντρικό Τομέα Αττικής).

Δύο εκδοχές υπάρχουν για τους δήμους:

α) Δήμοι που δεν προέρχονται από συνένωση «καποδιστριακών» δήμων και κοινοτήτων αποτελούν μία και ενιαία εκλογική περιφέρεια (π.χ. Δήμος Νέας Σμύρνης). Σε αυτήν την περίπτωση ο ψηφοφόρος μπορεί να βάλει σταυρό προτίμησης σε έως και τρεις υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους.

β) Δήμοι που προέρχονται από συνένωση «καποδιστριακών» δήμων και κοινοτήτων αποτελούνται από περισσότερες εκλογικές περιφέρειες (π.χ. Δήμος Αργιθέας, που έχει τρεις εκλογικές περιφέρειες: πρώην Δήμοι Αργιθέας και Αχελώου και πρώην κοινότητα Ανατολικής Αργιθέας). Σε αυτήν την περίπτωση ο ψηφοφόρος μπορεί να βάλει σταυρό: 1) σε έναν υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο της εκλογικής του περιφέρειας εάν είναι μονοεδρική, διεδρική ή τριεδρική και σε ακόμη έναν υποψήφιο από όποια άλλη εκλογική περιφέρεια επιθυμεί, 2) σε έως τρεις υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους της εκλογικής του περιφέρειας εάν έχει περισσότερες από τρεις έδρες και σε ακόμη έναν υποψήφιο από άλλη εκλογική περιφέρεια.

Περισσότεροι από τους επιτρεπόμενους σταυρούς δεν ακυρώνουν το ψηφοδέλτιο, αλλά λογίζεται υπέρ του συνδυασμού χωρίς να λαμβάνεται υπόψη κανένας σταυρός. Τη δεύτερη Κυριακή, όπου οι ψηφοφόροι δεν βάζουν σταυρό και ψηφίζουν μόνο για δήμαρχο ή περιφερειάρχη.

Τέλος, όσον αφορά τις κοινότητες, οι πολίτες μπορούν να σταυροδοτήσουν έως δύο υποψηφίους συμβούλους για συμβούλια άνω των 300 κατοίκων. Για τις κοινότητες έως 300 κατοίκων, ο ψηφοφόρος μπορεί να βάλει έως έναν μόνο σταυρό, υπέρ του υποψηφίου προέδρου της προτίμησής του.

Σταυροί προτίμησης

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ

Αριθμός εδρών                            Μέγιστος αριθμός
εκλογικής περιφέρειας              επιτρεπόμενων σταυρών
(περιφερειακής ενότητας)

1-3                                                  1
4-7                                                 2
8-12                                               3
13 και άνω                                   4

ΔΗΜΟΙ

Α. Μία ενιαία
εκλογική περιφέρεια                3

Β. Περισσότερες από μία
εκλογικές περιφέρειες
1-3                                                1+1
3 και άνω                                    3+1

ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Ανω των 300 κατοίκων           2 (για συμβούλους)
Κάτω των 300 κατοίκων         1 (για πρόεδρο)

Άκυρο ψηφοδέλτιο

Χαρακτηρίζεται όταν έχει σημειωθεί σταυρός προτίµησης µε χρώµα που είναι διαφορετικό από το καθορισµένο, έχει µορφή που διαφέρει από τα οριζόµενα στη σχετική υπουργική απόφαση και έχουν σηµειωθεί σε οποιαδήποτε πλευρά του λέξεις, φράσεις, υπογραµµίσεις ή άλλα σηµεία. Επίσης, εάν βρεθεί µέσα σε φάκελο µαζί µε άλλα έγκυρα, άκυρα ή λευκά ψηφοδέλτια. Αν στο ψηφοδέλτιο βρίσκονται απλά παραπάνω από τους επιτρεπόμενους σταυρούς προτίμησης, δεν ακυρώνεται. Λογίζεται υπέρ του συνδυασμού χωρίς όμως να υπολογίζονται οι σταυροί στους υποψηφίους συμβούλους.

Εκλογικά τμήματα

Από δύο εκλογικά τμήματα, με δύο κάλπες το καθένα, θα πρέπει να περάσουν στην πλειονότητα των περιπτώσεων οι πολίτες στις εκλογές τις 26ης Μαΐου. Οι τέσσερις κάλπες των επικειμένων εκλογών (ευρωπαϊκών, περιφερειακών, δημοτικών, κοινοτικών) διαχωρίζονται σε δύο ανά εκλογικό τμήμα:
-σε ένα εκλογικό τμήμα με τη διάκριση «Α» οι πολίτες θα ψηφίσουν για ευρωεκλογές και περιφερειακές εκλογές,
-σε ένα δεύτερο με τη διάκριση «Β» θα ψηφίσουν για δημοτικές και κοινοτικές εκλογές.

Ενα θα παραμείνει το εκλογικό τμήμα σε περιπτώσεις δήμων που δεν περιέχουν κοινότητες (άρα δεν διεξάγονται κοινοτικές εκλογές και θα στηθούν τρεις -αντί για τέσσερις- κάλπες), αλλά και σε περιπτώσεις όπου οι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους είναι κάτω από 300. Σε κάθε περίπτωση, με στόχο την ομαλή διεξαγωγή των εκλογών, το υπουργείο θα ορίσει δύο γραμματείς για την υποστήριξη της εφορευτικής επιτροπής. Αλλωστε, σύμφωνα με το υπουργείο, και ο διαχωρισμός των εκλογικών τμημάτων αποσκοπεί στην απρόσκοπτη διεξαγωγή των εκλογών και την αποφυγή μεγάλων καθυστερήσεων με τις ουρές, αλλά και να διασφαλίσει στους δικαστικούς αντιπροσώπους καλύτερη επίβλεψη της διαδικασίας, με δεδομένο ότι για πρώτη φορά «στήνονται» τέσσερις κάλπες.

Τα εκλογικά τμήματα θα στεγάζονται στο ίδιο εκλογικό κατάστημα και σε συνεχόμενες αίθουσες, ώστε να προκύπτει και χωροταξικά η αλληλουχία τους, τονίζει σχετική υπουργική απόφαση, ορίζοντας παράλληλα ότι «η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος κάθε εκλογέα ολοκληρώνεται με την ψηφοφορία στα ανωτέρω «Α» και «Β» τμήματα».

Ηλικία εκλογέων

Για πρώτη φορά εισάγεται το δικαίωμα του εκλέγειν στους νέους 17 ετών, δηλαδή σε όσους γεννήθηκαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2002. Η ψήφος στους 17άρηδες δόθηκε με την απλή αναλογική, αλλά δεν είχε ως τώρα εφαρμοσθεί.

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Διαπίστωσα ότι είμαι διπλοεγγεγραμμένος, τι συνεπάγεται αυτό;

Είστε εγγεγραμμένος στα δημοτολόγια δύο ή περισσοτέρων δήμων. Για τις εκλογές του 2014, οφείλετε να ψηφίσετε στο δήμο της νόμιμης εγγραφής σας η οποία εξακριβώνεται κατόπιν επικοινωνίας με τους οικείους δήμους. Ο δικαστικός αντιπρόσωπος θα σας καλέσει να υπογράψετε μια υπεύθυνη δήλωση ότι γνωρίζετε ότι είστε διπλοεγγεγραμμένος και δεν ψηφίσατε αλλού. Αυτές οι δηλώσεις θα συγκεντρωθούν στο ΥΠ.ΕΣ. και θα διασταυρωθούν. Με αυτήν τη διαδικασία, διασφαλίζεται το κύρος των εκλογών. Ας μην ξεχνάμε ότι η διπλοψηφία απαγορεύεται και τιμωρείται αυστηρά.

Έχω χάσει την ταυτότητά μου, πώς θα ασκήσω το εκλογικό μου δικαίωμα. Αν έχω βγάλει νέα αστυνομική ταυτότητα θα υπάρξει πρόβλημα;

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το διαβατήριό σας ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων που έχουν εκδοθεί από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές. Η «κομμένη» ταυτότητα είναι αποδεκτή. Στη περίπτωση νέας αστυνομικής ταυτότητας, μπορείτε να ψηφίσετε κανονικά, εφόσον δεν έχουν αλλάξει τα προσωπικά σας στοιχεία. Εάν έχουν αλλάξει τα προσωπικά σας στοιχεία, θα πρέπει να προσκομίσετε τα σχετικά δικαιολογητικά. Στρατιωτικοί και σώματα ασφαλείας χρησιμοποιούν την υπηρεσιακή τους ταυτότητα. Οι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οφείλουν να προσκομίσουν έγκυρο αποδεικτικό ταυτότητας ή διαβατήριο.

Διαπίστωσα ότι τα στοιχεία της ταυτότητάς μου έχουν διαφορές από την εγγραφή μου στους εκλογικούς καταλόγους; Θα αντιμετωπίσω πρόβλημα; Τι πρέπει να κάνω;

Εξαρτάται από τις διαφορές. Αν είναι ουσιώδεις, μπορεί να απαιτηθεί πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας από το δήμο. Καλό είναι να εφοδιαστείτε με αυτό έγκαιρα, για να αποφύγετε τις ταλαιπωρίες της τελευταίας στιγμής.

ΕΦΟΡΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

Στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να μην προσέρχονται στα εκλογικά κέντρα τα μέλη της εφορευτικής επιτροπής. Βέβαια εκτός από όσους δεν παρουσιάζονται για να γλιτώσουν τη διαδικασία υπάρχουν και αυτοί που δικαιολογημένα δεν μπορούν να μείνουν για την εκλογική διαδικασία.

Εάν μέλη της εφορευτικής επιτροπής δεν προσέλθουν να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους γιατί απουσιάζουν ή κωλύονται ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία, αναπληρώνονται από τα αναπληρωματικά μέλη. Εάν η αναπλήρωση είναι αδύνατη για τους ίδιους λόγους, η εκλογή διεξάγεται μόνο από τα παρόντα μέλη της εφορευτικής επιτροπής, καθώς και από μόνο τον πρόεδρό της, αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής.

Υποχρεωτική η συμμετοχή στην εφορευτική επιτροπή -Ποιοι εξαιρούνται

Η συμμετοχή των πολιτών στην εφορευτική επιτροπή στις Εκλογές 2019 δεν είναι προαιρετική αλλά υποχρέωση του ψηφοφόρου, ο οποίος έχει κληθεί. Ωστόσο προκειμένου κάποιος να μην αντιμετωπίσει τις συνέπειες που ορίζει ο νόμος σε περίπτωση μη παρουσίας θα πρέπει να προσκομίσει:

  • Χαρτί από δημόσιο νοσοκομείο σε περίπτωση ασθένειας
  • Βεβαίωση από τον εργοδότη του ότι τον απασχολούσε κατά την ημέρα εκείνη
  • Ή κάποιο άλλο έγκυρο δικαιολογητικό που να αποδεικνύει το λόγο του κωλύματος του να παρουσιαστεί.

Τι συμβαίνει με όσους δεν είχαν λάβει την ειδοποίηση για εφορευτική επιτροπή

Εχουν παρατηρηθεί όμως και περιπτώσεις πολιτών, οι οποίοι είχαν κληρωθεί να είναι μέλη των εφορευτικών, ωστόσο για κάποιους λόγους δεν ενημερώθηκαν ποτέ, καθώς το χαρτί δεν έφτασε ποτέ στα χέρια τους και ενώ πήγαν να ψηφίσουν, έμαθαν πως θα πρέπει να μείνουν για τη διαδικασία.
Οι δικαστικοί αντιπρόσωποι μαρκάρουν στις λίστες τα ονόματα των μελών στους εκλογικούς καταλόγους και μόλις αυτοί πηγαίνουν να ψηφίσουν, ενημερώνονται πως είναι στην εφορευτική επιτροπή και θα πρέπει να παραμείνουν εκεί μέχρι την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας και της καταμέτρησης. Στην περίπτωση που κάποιος αρνηθεί να παραμείνει καλείται η αστυνομία.

Το Π.Δ. 96/2007 (ΦΕΚ 116/Α’/5.6.2007) που αφορά στο νομικό πλαίσιο ορίζει τα εξής:

Σε κάθε εκλογικό τμήμα ορίζεται εφορευτική επιτροπή που αποτελείται από τον αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής ως πρόεδρο και τέσσερα μέλη που αναπληρώνονται από ισάριθμα αναπληρωματικά.

Τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών και οι αναπληρωτές τους κληρώνονται, μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την κατά το Άρθρο 31 παράγραφος 3 έναρξη της προεκλογικής περιόδου, από το οικείο Πρωτοδικείο. Στην κλήρωση, κατά την οποία μπορούν να παρίστανται οι υποψήφιοι, οι αντιπρόσωποι και πληρεξούσιοι των κομμάτων περιλαμβάνονται οι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους του οικείου εκλογικού διαμερίσματος που φέρονται στους καταλόγους αυτούς ως κάτοικοι της περιοχής.

Οι οριζόμενοι πρέπει να έχουν τουλάχιστον απολυτήριο δημοτικού σχολείου και να μην έχουν υπερβεί το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους.

Όσοι σύμφωνα με τα παραπάνω ορίστηκαν μέλη των εφορευτικών επιτροπών, ειδοποιούνται με απόδειξη για το διορισμό τους πέντε (5) τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία με φροντίδα του Εισαγγελέα Πρωτοδικών, στον οποίο διαβιβάζεται από τον Πρόεδρο Πρωτοδικών αντίγραφο της πράξης του πρωτοδικείου για το διορισμό τους.

Ποιοι δεν μπορούν να διοριστούν μέλη εφορευτικών επιτροπών

Δημόσιοι και δημοτικοί ή κοινοτικοί υπάλληλοι ή έμμισθοι υπάλληλοι δημοτικών ή κοινοτικών νομικών προσώπων και ιδρυμάτων και όσοι μ’ αυτές τις ιδιότητες υπηρέτησαν την τελευταία τριετία προ της εκλογής, δεν μπορούν να κληρωθούν ή διοριστούν μέλη εφορευτικών επιτροπών και αν τυχόν κληρωθούν ή διοριστούν δεν μπορούν να λάβουν μέρος στη συγκρότηση των επιτροπών. Το κώλυμα ισχύει και για τους αποστρατευθέντες αξιωματικούς, τα όργανα των σωμάτων ασφαλείας, καθώς και γι’ αυτούς που διετέλεσαν δήμαρχοι και πρόεδροι κοινοτήτων κατά την τελευταία τριετία.

Αναπλήρωση μελών εφορευτικών επιτροπών

Εάν μέλη της εφορευτικής επιτροπής δεν προσέλθουν να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους γιατί απουσιάζουν ή κωλύονται ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία, αναπληρώνονται από τα αναπληρωματικά μέλη. Εάν η αναπλήρωση είναι αδύνατη για τους ίδιους λόγους, η εκλογή διεξάγεται μόνο από τα παρόντα μέλη της εφορευτικής επιτροπής, καθώς και από μόνο τον πρόεδρό της, αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής.

Ποια είναι τα καθήκοντα εφορευτικών επιτροπών

Η επιτροπή που καταρτίστηκε σύμφωνα με τις πιο πάνω διατάξεις διευθύνει την εκλογή και τηρεί τα εξής βιβλία:

  • βιβλίο πρακτικών,
  • πρωτόκολλο ψηφοφορίας και
  • βιβλίο διαλογής ψήφων.

Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης είναι δυνατή η απλούστευση, ενοποίηση ή η κατάργηση ορισμένων βιβλίων ή στοιχείων.

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΤΟΥ «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ»

Πώς κατανέμονται οι έδρες στα συμβούλια

Πλήρη αλλαγή σκηνικού στον τρόπο ανάδειξης τοπικών αρχών έχει φέρει το νέο θεσμικό πλαίσιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «Κλεισθένης 1». Με την απλή αναλογική ως εκλογικό σύστημα αλλάζει ριζικά η κατανομή εδρών στα δημοτικά και στα περιφερειακά συμβούλια, ωθώντας τις παρατάξεις σε συνεργασίες και προγραμματικές συγκλίσεις καθώς καθίσταται πολύ πιο δύσκολη η αυτοδυναμία.

Οι έδρες των αυτοδιοικητικών συμβουλίων θα κατανέμονται αναλογικά με βάση τις ψήφους που συγκεντρώνει κάθε συνδυασμός στον πρώτο γύρο. Τυχόν αδιάθετες έδρες θα κατανέμονται με βάση τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα. Σε περίπτωση που ένας συνδυασμός λάβει ποσοστό πάνω από το 50% κατά τον α’ γύρο τότε θα έχει την απόλυτη πλειοψηφία στο συμβούλιο και δεν θα απαιτηθεί νέα διαδικασία για την εκλογή Δημάρχου. Σε αντίθετη περίπτωση θα υπάρξει επαναληπτική διαδικασία, για την εκλογή μόνο του Δημάρχου, ανάμεσα στους επικεφαλής των δύο πρώτων συνδυασμών. Σημειώνεται ότι, το σύστημα της απλής αναλογικής εφαρμόζεται και στην κατανομή των εδρών των συμβούλων των Κοινοτήτων άνω των 300 κατοίκων.

Όσον αφορά την διάρκεια των θητειών, επανέρχεται η 4ετία, αρχόμενη από 1η Ιανουαρίου με λήξη 31 Δεκεμβρίου του 4ου έτους, ενώ για την πρώτη εφαρμογή -δηλαδή τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου του 2019- ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας θα διεξαχθεί την Κυριακή κατά την οποία διενεργείται η ψηφοφορία για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019, με εγκατάσταση των νέων αρχών την 1η Σεπτεµβρίου 2019 και θητεία έως την 31η Δεκεµβρίου 2023.

Λόγω απλής αναλογικής προβλέπεται επίσης ότι αντιδήμαρχοι μπορούν πλέον να οριστούν δημοτικοί σύμβουλοι όχι μόνο από την παράταξη του δημάρχου, όπως γινόταν μέχρι τώρα, αλλά από όλες τις δημοτικές παρατάξεις, με έγκριση του ορισμού από την πλειοψηφία των συμβούλων της παράταξης στην οποία ανήκει ο οριζόμενος αντιδήμαρχος, εφ’ όσον η παράταξη αυτή αριθμεί πάνω από 2 μέλη. Επίσης, αναμορφώνεται ο αριθμός των αντιδημάρχων με βάση τον πληθυσμό του δήμου, ενώ προβλέπεται αύξηση του αριθμού των αντιδημάρχων σε δήμους που προήλθαν από συνένωση, ανάλογα με τον αριθμό των δημοτικών ενοτήτων.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΌΤΕΡΑ ΕΔΩ

Αναδημοσίευση από www.aftodioikisi.gr